معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۶۱

بلاتکلیفی در وضعیت اقتصادی جنوب صحرای آفریقا

بهبود وضعیت اقتصادی در آفریقای جنوب صحرا که ماداگاسکار نیز بخشی از آن است همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد. طبق پیش بینی بانک جهانی در مورد چشم انداز اقتصادی در جنوب صحرای آفریقا که نرخ رشد 2 درصد را درسال 2021 پیش بینی می‌کند، رونق اقتصادی کمی در انتظار ماداگاسکار است. موسسه برتونوودز، رشد اقتصادی در سال 2022 را با 5.8 درصد قویتر پیش بینی کرده است. اما موج دوم احتمالی ویروس کرونا می‌تواند این رشد را به خطر بیندازد.

با این گزارش بانک جهانی در هر صورت ماداگاسکار به طور محسوس همان روند اقتصادی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا که در سال 2020 دچار انقباض اقتصادی شده را  دنبال کرده است. "تولید در جنوب صحرای آفریقا در سال 2020 به دلیل بروز اختلالات در فعالیت اقتصادی ناشی از کرونا و قرنطینه، 3.7 درصد کاهش یافت. بدین ترتیب درآمد سرانه مردم 6.1 درصد کاهش یافته و متوسط سطح زندگی مردم به 10 سال پیش در یک چهارم از کشورهای این منطقه رسید. مانند سایر کشورها در جنوب صحرای آفریقا، ماداگاسکار به دلیل بستن مرزها و مسدود کردن بخش جهانگردی خسارت زیادی متحمل شد. کشورهایی که بیشترین اثرپذیری را در این شرایط داشتند کشورهایی هستند که اقتصاد آنها به گردشگری و صادرات کالاهای اساسی و به ویژه نفت وابسته است.  بانک جهانی تأییدکرده که برگشت دوباره کرونا برای اقتصاد آفریقای جنوب صحرا فاجعه بار خواهد بود. پیش بینی رشد ضعیف در آفریقای جنوب صحرا به دلیل تداوم اپیدمی‌کوید -19 در چندین کشور  مانع از سرگیری فعالیت اقتصادی شده است. پیش بینی می‌شود که این بیماری همه گیر باعث کاهش 2 درصدی درآمد سرانه در سال جاری شده و اهداف توسعه پایدار (ODD) پایین تر از بسیاری از کشورهای منطقه قرار گیرد. انتظار می رود این روند ده‌ها میلیون نفر دیگر را در سال های 2020 و 2021 در فقر شدید قرار دهد.

چشم اندازها بیشتر رشد متوسط را نشان می دهد و بهبود وضعیت به طور خاص به اقتصاد کشورهای شریک بستگی دارد. پیش بینی می‌شود آفریقای جنوب صحرا در سال 2021 با نرخ رشد 2.7 درصد بهبود متوسطی را تجربه کند. بهبود مصرف و سرمایه گذاری بخش خصوصی ممکن است کندتر از حد انتظار باشد، اما انتظار می رود که صادرات به تدریج افزایش یابد. بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای بزرگ پیشرفته و نوظهور و شرکای تجاری اصلی این منطقه (اروپا، چین و ایالات متحده) عمدتاً متکی بر اعلامیه‌های تشویق کننده در زمینه توسعه، تولید و گسترش واکسن‌های ضد کرونا و همچنین برنامه‌های جدید مالی است.

از جمله کشورهایی که در گزارش بانک جهانی ذکر شده است، آفریقای جنوبی و نیجریه دو کشور آفریقایی هستند که اقتصاد آنها به شدت تحت تأثیرکرونا  قرار گرفته است. آفریقای جنوبی و نیجریه در سال 2020 افت شدید تولید را ثبت کردند. بر اساس تخمین‌ها، تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی که فعالیت اقتصادی این کشور قبل از کرونا ضعیف بود، در سال گذشته 8.7 درصد کاهش یافته است. این کشور به طور خاصی با کرونا مواجه شده و اقدامات سختگیرانه، اقتصاد آن را فلج کرده است. در همین حال، اقتصاد نیجریه در سال 2020، 4.1 درصد کاهش یافت و بیماری کرونا مانع فعالیت اقتصادی در همه بخش ها شد. انتظار می رود نیجریه در سال جاری 1.1 درصد رشد داشته باشد.

منبع :

http://www.midi-madagasikara.mg/economie/2021/01/10/pandemie-toujours-lincertitude-pour-leconomie-dafrique-subsaharienne/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما