معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۱

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته چهارم دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

چرنیشوف: برنامه عمران بزرگ رئیس جمهور به طور کامل اجرا شده است

الکسی چرنیشوف وزیر توسعه جوامع و مناطق اعلام کرد: برنامه بزرگ عمرانی رئیس جمهور تحت عنوان «عمران بزرگ» در قالب 100/100/100 به طور کامل اجرا و در این راستا امور عمرانی و ساختمانی در یکصد مدرسه، یکصد تاسیسات و واحد ورزشی و یکصد کودکستان در تمام اوکراین انجام شده است. وی گفت: شخصا برای من اهمیت بسیاری دارد که برنامه «عمران بزرگ» در سال‌جاری حتی بیش از مقیاس تعیین شده اجرا شته است، 114 مدرسه، 100 کودکستان و 101 واحد ورزشی هم اکنون آماده می‌باشند و این تنها آغاز کار ماست.

وزارت اقتصاد: اوکراین توانست نیازهای بازار غله را تأمین کند

تاراس ویسوتسکی معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اعلام کرد: بدون توجه به خشکسالی و همه‌گیری بیماری کرونا، بخش کشاورزی اوکراین با مازاد تولید مواجه شد. وی گفت: اوکراین موفق شد تا ثبات بازار غله در سال 2020 را حفظ کند. وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: این سال از نظر وضعیت اقتصادی و محدودیت‌های اعمال شده به دلیل بیماری کرونا و همچنین شرایط قدرت قاهره ماننده خشکسالی برای اوکراین غیر عادی بود؛ اما با بدون توجه به همه این عوامل، تولید کشاورزی اوکراین در سالی که گذشت با مازاد تولید بیشتر از برنامه مواجه شد. وی تأکید نمود: حفظ ثبات در بازار غله با تلاش‌های هماهنگ وزارت اقتصاد با اصلی‌ترین موسسات فعال در بخش کشت و صنعت میسر شد؛ همکاری‌های ما و نظارت و بررسی دائمی‌بازار انجام پیش‌بینی میزان صادرات غله و حفظ ثبات در بازار داخلی اوکراین را امکان‌پذیر کردند. وی گفت: اوکراین تا آخر دسامبر 2020 بیش از 25 میلیون تن غلات و محصولات کشاورزی و فرآورده‌های نباتی صادر کرد و همزمان 15.5 میلیون تن غله در سیلوها و انبارها ذخیره شد.

کالومویسکی و بوگولوبوف درآمریکا متهم به تخلف در معاملات مستغلات شدند

دادستانان آمریکایی ایگور کالومویسکی و گنادی بوگولوبوف کارفرمایان اوکراینی را به استفاده سرمایه‌ها و وجوه غیر قانونی برای معاملات مستغلات در ایالت اوهایو متهم کردند. لازم به ذکر است که در ایالت‌های کنتاکی و تگزاس نیز چنین اتهاماتی مطرح شده‌اند. کالومویسکی که یکی از بزرگترین آلیگارشهای اوکراینی می‌باشد این اتهامات را رد کرده اما وکلای آمریکایی او و همچنین وکلای بوگولوبوف در مورد این اتهامات هیچگونه توضیحی ندادند. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد: این دو سرمایه‌دار اوکراینی از وجوه و درآمدهای غیر قانونی از محل اختلاس‌ها از پریوات بانک اوکراین اقدام به خریداری املاک تجاری در ایالت اوهایو کرده‌اند. همچنین اظهار شد: کالومویسکی و بوگولوبوف در سال‌های 2008 تا 2016 از طرق غیر قانونی و به طور متقلبانه از پرایوت بانک وام‌هایی دریافت و از طریق حساب‌های شرکت‌های خود در قبرس وجوه اختلاس شده را به ایالات متحده منتقل و پول شویی کرده‌اند. وزارت دادگستری آمریکا گفت: ارزش مستغلات مورد اشاره در سه ایالت آمریکا بیش از 60 میلیون دلار است.

نخستین گام در ارائه حق امتیاز ایستگاه‌های راه‌آهن در اوکراین

وزارت زیرساخت‌های اوکراین اعلام کرد: ایستگاه‌های راه‌آهن کی یف و وینیتسیا به طور بالقوه برای ارائه مدیریت مشترک و مزایده حق امتیاز آنها انتخاب شده‌اند. ولادیسلاو کریکلیی گفت: اقدامات لازم برای ارزشگذاری حق امتیاز بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها در چارچوب طرح آزمایشی ایستگاه‌های مسافری راه‌آهن در شهرهای خارکف، دنیپرو، وینیتسیا، خملنیسکی، میکلایف، چوپ و کی یف انجام شده است. این وزارتخانه ابراز اطمینان کرد که از طرح ارائه حق امتیاز ایستگاه‌های راه‌آهن همه طرف‌ها منتفع خواهند شد دولت و حکومت‌های خودگردان محلی درآمد بیشتری کسب خواهند کرد و همچنین فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد می‌شود؛ از طرف دیگر ضررهای راه‌آهن کاهش خواهد یافت، سرمایه‌گذار سود قابل توجهی دریافت خواهند کرد و مسافرین از خدمات با کیفیت برخوردار خواهند شد. لازم به ذکر است که در حال حاضر 6 سرمایه‌گذار برای دریافت حق امتیاز بهره‌برداری از ایستگاه‌های مذکور ابراز علاقمندی کرده‌اند.

رئیس بنیاد دارایی‌های دولتی اوکراین: درآمد خصوصی‌سازی 2.5 برابر شده است

دمیترو سنیچنکو رئیس بنیاد دارایی‌های دولتی اوکراین اعلام کرد: بودجه دولتی در سال گذشته مطابق با محاسبات مقدماتی از محل خصوصی‌سازی 2.13 میلیارد گریونا درآمد داشته که 2.5 برابر بیشتر از «سال غیر بحرانی 2019» و 10 برابر بیشتر از سال 2018 است. وی گفت: امسال مبلغ تحصیلی از فروش واحدهای دولتی نزدیک به 3.03 میلیارد گریوناست؛ اما پس از انجام مزایده‌ها برای امضای قراردادهای مربوطه زمان زیادی لازم است و هزینه‌هایی باید پرداخت شوند؛ در نتیجه بودجه دولتی در سال‌ جاری 2.13 میلیارد گریونا درآمد کسب کرده‌اند. وی تصریح نمود: فروش و خصوصی‌سازی هتل دنیپرو در کی یف با حضور 28 متقاضی انجام شد و این هتل به مبلغ یک میلیارد 111 میلیون گریونا خصوصی‌سازی شد. همچنین 1.26 میلیارد گریونا از مزایده اموال و دارایی‌های موسسه دولتی «الکل اوکراین» کسب شد که از موفقیت‌های بنیاد دارایی‌های دولتی اوکراین در سال گذشته بود. لازم به ذکر است که درآمد پیش‌بینی شده در بودجه دولتی از محل خصوصی‌سازی در متن نخستین بودجه سال 2020 معادل 12 میلیارد گریونا بود که پس از بازنگری به 0.5 میلیارد گریونا کاهش یافت. در قانون بودجه سال ‌جاری نیز درآمد از محل خصوصی‌سازی اموال و دارایی‌های دولتی مجددا معادل 12 میلیارد گریونا پیش‌بینی شده است. 

بدهی هر اوکراینی 13 هزار گریونا افزایش یافته است

در پایان سال گذشته یک رویداد عرضه اوراق قرضه دولتی دیگر برگزار شد. با احتساب این رویداد کل دیون دولتی اوکراین به 2500 میلیارد دلار رسید که تقریبا برابر 63 درصد تولید ناخالص داخلی است. بدین ترتیب در سال گذشته میزان دیون مذکور 533 میلیارد گریونا افزایش یافته‌اند. بر همین اساس بدهی هر اوکراینی 13000 گریونا در طول سال گذشته بیشتر شده است. مطابق با محاسبات انجام شده بر اساس دیون دولتی اوکراین، هر اوکراینی از خرد تا کلان 60.99 هزار گریونا بدهکار می‌باشد.

موازین پرداخت وام‌های مصرفی سختگیرانه تر شد

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: موازین و الزامات ارائه وام‌های مصرفی از سوی بانک‌های اوکراینی را سختگیرانه تر نموده و از اول جولای امسال وزن احتمال خطر برای وام‌های بدون وثیقه را به 125 درصد و از اول ژانویه 2022 به 150 درصد افزایش خواهد داد. بانک مرکزی اظهار داشت: تغییرات مذکور با توجه به افزایش پایدار این وام‌ها و پدیده‌های بحرانی بالقوه صورت گرفته‌اند. در همین حال اتخاذ این تصمیم منجر به افزایش الزامات درمورد سرمایه بانک‌ها نمی‌شود زیرا بانک‌های اوکراینی در حال حاضر دارای حاشیه امن مالی کافی هستند.

ارزش امور عمرانی در کی یف بیش از 36 میلیارد گریونا برآورد شد

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: ارزش امور عمرانی در 11 ماه نخست سال 2020 در کی یف – پایتخت اوکراین- بیش از 36 میلیارد گریونا بوده است. شاخص مذکور در مقایسه با ارزش امور عمرانی انجام شده در مدت مشابه در سال 2019 معادل 97.1 درصد محاسبه شده است. همچنین اعلام شد که 35 درصد امور عمرانی در کی یف مربوط به تاسیسات و ابنیه نوساز، 37 درصد تعمیرات اساسی و جاری و 24 درصد بازسازی بوده است. در مجموع در 11 ماه نخست سال 2020 ارزش کل ساخت و ساز در پایتخت اوکراین نزدیک به 165 میلیارد گریونا بوده است.

گردش مالی بازار سایه تره‌بار و سبزیجات در اوکراین اعلام شد

گردش مالی بازار عمده‌فروشی در حوزه تره‌بار و سبزیجات در اوکراین بیش از 60 میلیارد گریونا است که بخش اعظم آن یعنی 40 میلیارد گریونا مربوط به بازار سایه می‌باشد. بر اساس گزارش هیأت وزیران درمورد اصول برنامه دولتی توسعه کشت تره‌بار و سبزیجات تا سال 2025، تنها 15 درصد از خرده‌فروشان سبزیجات و تره‌بار مالیات پرداخت می‌کنند. از طرف دیگر بر اساس اطلاعات و داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین، تولید کل سبزیجات در اوکراین معادل 1.18 میلیون تن است و در سال‌های 2016 تا 2019 تولید این نوع محصولات به طور میانگین 1.35 میلیون تن در سال بوده است. در طول این سال‌ها به طور متوسط 414 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشور سبزیجات و تره‌بار بود.

نماینده پارلمان: واردات برق از بلاروس منجر به توقف نیروگاه‌های اوکراین می‌شود

ویکتوریا گریب نماینده شورای‌عالی اوکراین اعلام کرد: واردات برق از نیروگاه هسته‌ای بلاروس منجر به توقف نیروگاه‌های اوکراین خواهد شد. وی گفت: پس از 9 ماه ممنوعیت، اوکراین واردات برق روسیه از طریق بلاروس را از سر گرفته که در کوتاه‌مدت منجر به خاموش شدن نیروگاه‌های برق اوکراین و از دست رفتن استقلال انرژی کشور می‌شود. و این در حالی است که در حال حاضر مازاد تولید برق وجود دارد و به عبارت دیگر ما بیش از مصرف، تولید می‌کنیم.

آنتونوف برای ساخت سه هواپیمای آن- 178 سه میلیارد گریونا وام می‌گیرد

مجتمع علمی‌تولیدی آنتونف برای ساخت 3 فروند هواپیمای ترابری آن- 178 - بر اساس سفارش وزارت دفاع اوکراین- 3 میلیارد گریونا از «اوکراکسیم بانک» وام دریافت می‌کند. توافقنامه اعتباری مربوطه میان آنتونف و اکسیم بانک در تاریخ 29 دسامبر امضا شد. وام مذکور موعد سر رسید 4 ساله دارد. بر اساس پیش‌بینی‌ها تحویل نخستین هواپیمای تولیدی از این نوع پس از اتمام تمامی آزمایشات و تست‌های لازم برای صدور گواهینامه و دریافت مجوزهای مربوطه برای سال 2023 برنامه‌ریزی شده است.

بنادر دریایی اوکراین در سال گذشته 158.86 میلیون تن بار جابجا کردند

بر اساس گزارش اداره بنادر دریایی اوکراین، در سال 2020 گردش بار در بنادر معادل 158.86 میلیون تن بوده که 1.14 میلیون تن یا 0.7 درصد کمتر از سال 2019 می‌باشد. بارگیری محموله‌های صادراتی نیز 122.84 میلیون تن افزایش یافته که 1.5 درصد رشد را نشان می‌دهد. محموله‌های ساحلی (کابوتاژ) نیز با 10.7 درصد رشد به 2.37 میلیون تن رسیدند. تخلیه محموله‌های وارداتی نیز با 8.6 درصد کاهش 23.63 میلیون تن اعلام شد. همچنین 10 میلیون تن محموله‌های ترانزیتی در بنادر تخلیه شدند که 9.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در سال 2020 بارگیری غلات مقام نخست را در بنادر داشته و 48 میلیون تن غله توسط بنادر بارگیری شده‌اند که 6.61 میلیون تن یا 12.1 درصد کمتر از سال 2019 می‌باشد. در سال گذشته همچنین 44.44 میلیون تن سنگ معدن تخلیه و بارگیری شده که 18.5 درصد یا 6.9 میلیون تن بیشتر از سال 2019بود.

نخست وزیر: در سال جاری میانگین دستمزدهای پایه 13 درصد افزایش خواهد یافت

دنیس شمیگال اعلام کرد: اوکراین در جریان بحران سال گذشته توانست با اجرای برنامه حمایت‌های مالی از کسب و کارها، 550 هزار شغل را حفظ کند. وی گفت: سال گذشته در چارچوب این برنامه‌ها نزدیک به 600 هزار فرصت شغلی حفظ و ایجاد شد. وی افزود: بر اساس برنامه‌های حمایتی 3 میلیارد گریونا برای مقابله با بیکاری هزینه شد. بودجه دولتی در ماه دسامبر سال گذشته 32 میلیارد گریونا بیشتر از دسامبر 2019 درآمد داشت و در مجموع بخش درآمدهای بودجه در سال گذشته برابر 101.5 درصد برنامه‌ها اجرا شد. شمیگال همچنین به برنامه وام‌های ارزان 5-7-9 درصدی اشاره کرد و گفت: حداقل 500 میلیون گریونا در طول 4 ماه نخست اجرای این برنامه وام‌های با بهره کم به متقاضیان پرداخت شد و پس از آن ما ابزار و موازین را در چارچوب این برنامه تجدید نمودیم و از ماه جولای تا آخر سال هم بیش از 16 میلیارد گریونا وام‌های ارزان پرداخت شد. با توجه به رشد اقتصادی پیش‌بینی شده و تولید نیروی کار در سال ‌جاری میانگین دستمزدهای پایه واقعی 13 درصد افزایش خواهد یافت.

وزیر کشاورزی زمان اجرای اصلاحات ارضی و فروش اراضی کشاورزی را اعلام داشت

زومان لشنکو وزیر سیاست‌گذاری کشاورزی اوکراین اعلام کرد: اصلاحات تعیین شده درباره معاملات اراضی کشاورزی به اتباع خارجی در طول سه سال آینده اجرا خواهند شد. وی گفت: سیاست‌های ارضی تاریخ همه پرسی فروش زمین‌های کشاورزی به خارجی‌ها را اعلام کرد. در حال حاضر تنها اشخاص حقیقی که شهروند اوکراین می‌باشند می‌توانند اراضی کشاورزی را خریداری نمایند. وی افزود: همه پرسی درباره اجازه فروش اراضی کشاورزی به اتباع خارجی ظرف 3 سال آینده برگزار خواهد شد؛ بنابراین امروز سرمایه‌گذاران خارجی تنها می‌توانند اراضی کشاورزی را به صورت بلندمدت اجاره کنند. وی تأکید نمود: در شرایط کنونی که برای اجرای اصلاحات ارضی در اوکراین تلاش می‌شود، سرمایه‌گذاران زیادی نگاه احتیاط‌آمیز نسبت به اوکراین دارند.

پیش‌بینی بانک مرکزی درباره تغییر بهره وام‌ها در سال ‌جاری

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: نرخ بهره وام‌ها در بانک‌های اوکراین نازلترین میزان در تاریخ اوکراین است؛ اما با این حال احتمال کاهش بیشتر آن نیز وجود دارد. کاترینا روژکووا معاون اول رئیس کل بانک مرکزی اوکراین گفت: وام‌گیرندگان هم اکنون می‌توانند وام‌های کوتاه مدت گریونایی با بهره 7-8 درصد و وام‌های ارزی 2 تا 3 درصد در سال دریافت کنند. بهره وام‌های بلندمدت گریونایی حدود 10 تا 11 درصد و وام‌های درازمدت ارزی 3 تا 4 درصد در سال است، در حالی که بهره وام‌های بلندمدت گریونایی در سال گذشته حداقل 16 درصد بود.

پیش‌بینی وضعیت دلار توسط مشاور اقتصادی زلنسکی

اولگ اوستنکو مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی اعلام کرد: افزایش و تشدید محدودیت‌های قرنطینه در دوره زمانی 8 تا 24 ژانویه بر ارزش برابری گریونا نسبت به دلار تأثیر نخواهد داشت. وی اعتقاد دارد که حتی ممکن است ارزش گریونا افزایش یابد. اوستکو گفت: بسیاری از موسسات به کار خود ادامه می‌دهند و شرایط در بازارهای جهانی باعث رشد درآمدهای ارزی اوکراین می‌شود. وی افزود: اقدامات محدودکننده به طور عمده بخش خدمات را شامل می‌شود اما شرکت‌های صنعتی و کشاورزی همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، سامانه بانکی نیز همچنان کار می‌کند؛ در نتیجه قرنطینه، تأثیر قابل توجهی بر نرخ ارز در اوکراین نخواهد گذاشت. وی اظهار داشت: برخی از عواملی که بر نرخ تسعیر تأثیر می‌گذارند شامل وضعیت بازارهای خارجی در حال بهبود می‌باشد؛ قیمت کالاهای صادراتی اوکراین – فلزات و محصولات کشاورزی- رو به رشد می‌باشد و این بدان معناست که صادرکنندگان اوکراینی درآمد ارزی بیشتری را به کشور وارد خواهند کرد در نتیجه فروش بیشتر ارز در بازار داخلی فشار بر ارزهای خارجی را بیشتر می‌کند و منجر به تقویت گریونا می‌شود. وی همچنین یادآوری کرد که در سال جدید تا کنون دو رویداد عرضه اوراق قرضه داخلی توسط وزارت دارایی برگزار شده که در جریان آنها بیش از 17 میلیارد گریونا درآمد کسب گردید. اوستنکو گفت: بخشی از خریداران این اوراق خارجی هستند و برای خرید اوراق مذکور ارز خارجی به کشور وارد و آن را به گریونا تبدیل کرده‌اند.

فهرست جدید کشورهای مناطق «قرمز» و «سبز» برای ورود به اوکراین

بر اساس فهرست جدید وزارت بهداشت که با توجه به میزان شیوع کرونا در کشورها تنظیم شده است 78 کشور جزو مناطق «قرمز» محسوب می‌شوند که اتباع آنها در ورود به اوکراین باید 14 روز در قرنطینه باشند. ایران آخرین کشور در فهرست کشورهای قرمز می‌باشد.  

ذخایر موقت گاز از آغاز فصل گرمایش 19 درصد کاهش یافته است

از تاریخ 19 اکتبر سال گذشته تا 10 ژانویه سال‌ جاری میزان ذخایر موقت گاز طبیعی اوکراین در تاسیسات مخازن زیرزمینی 18.9 درصد یا 5.38 میلیارد متر مکعب کاهش یافته و هم اکنون حجم این ذخایر 23 میلیارد 062 میلیون متر مکعب رسید. شرکت سهامی «اوکرترانس گاز» ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: تنها در تاریخ 10 ژانویه 69.4 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از مخازن مذکور برداشت شد. در همین تاریخ 54.4 میلیون متر مکعب گاز از میادین گاز اوکراین استخراج گشته است. در همین حال میزان واردات گاز طبیعی به اوکراین در تاریخ مذکور صفر گزارش شده است.

کارشناسان: تورم سال گذشته برابر 5 درصد بود

کارشناسان برآورد کرده‌اند که تورم سال گذشته در بازار کالاهای مصرفی 5 درصد ثبت شده است. رشد قیمت کالاهای مصرفی تنها در ماه دسامبر در مقابل ماه پیش از آن نزدیک به یک درصد اعلام شد. بیشترین افزایش قیمت برای کالاهایی مانند دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی ثبت شد. این گروه کالایی نزدیک به 11 درصد گرانتر شدند. قیمت مواد غذایی در سال گذشته نیز 2.5 درصد و کالاهای صنعتی 14 درصد گرانتر شد.

جلسه فوری شمیگال و رازومکوف در مورد تعرفه گاز طبیعی

دمیتری رازموکوف رئیس شورای‌عالی اوکراین اعلام کرد: در جلسه‌ای که با حضور دنیس شمیگال نخست وزیر، روسای فراکسیون‌ها و گروه‌های پارلمانی و مسئولان مربوطه برای رایزنی و بحث و تبادل نظر در مورد اصلاحات در بازار انرژی و افزایش تعرفه‌های برق و گاز تشکیل جلسه می‌دهند شرکت خواهد کرد. اعتراضات مردمی نسبت به افزایش قیمت گاز و برق و خدمات عمومی‌شهری در مناطق مختلف اوکراین برگزار و ادامه دارد.

کارشناس: کالامویسکی همکاری‌ها با صندوق بین‌المللی پول را تخریب می‌کند

سرگئی فورسا کارشناس امور بانکی و مالی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: صندوق بین‌المللی پول مانند یک پزشک عمل می‌کند، تصور کنید که اوکراین در ماه سپتامبر به پزشک مراجعه کرده است و برای او برنامه غذایی و نسخه‌ای تجویز شده است، حالا در ژانویه مجددا به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک می‌بیند که دستورالعمل‌های او رعایت نشده است، در همین حال اوکراین اصرار دارد که برنامه جدیدی برای او تنظیم شود، برنامه‌ای که در آن پرهیز از مواد غذایی مضر و رژیم غذایی نباشد و مجبور به هیچ اقدامی ‌برای بهبود حال خود نشود. وی افزود: وزیر دارایی تنها اعلام می‌کند که انتظار دارد در ماه مارس بخش بعدی وام صندوق را دریافت کنیم، تا پیش از سپتامبر گذشته وعده می‌دادند که در سپتامبر (2020) دریافت خواهیم کرد، اما اوکراین به محض دریافت بخش نخست وام در ماه ژوئن رفتار دیگری از خود نشان داد و دستورالعمل‌های مربوطه را انجام نداد. فورسا افزود: یک نمونه از دستاوردهای همکاری با صندوق در سال گذشته تعیین قیمت گاز به صورت رقابتی و بازاری بود که دیگر به نظر مقامات بستگی نداشت، اما با آمدن سرپرست جدید وزارت انرژی، یوری ویترنکو، دستور بازگشت به قیمت‌های ثابت صادر شده است. در حالی که ویترنکو در گذشته برای بازار آزاد گاز در اوکراین تلاش کرده بود، این موضوع می‌تواند همکاری با صندوق بین‌المللی پول را به طور کامل نابود کند. فورسا ابراز عقیده نمود: به نظر می‌رسد که ویترنکو با کالامویسکی مرتبط می‌باشد و این ارتباط بسیار قوی است زیرا تصمیم وزارت نیرو برای تخریب بازار گاز و تعرفه‌های بازاری در کنار اعتراضات به قیمت‌های گاز و برق بخصوص در شهر پولتاوا کاملا مشکوک است. لازم به ذکر است که شهردار پولتاوا وابسته به کالامویسکی می‌باشد و بسیار عجیب بود که در تعطیلات سال نو زمانی که مردم استراحت می‌کنند و همواره فعالیت‌های سیاسی متوقف می‌شوند، مردم ناگهان به خیابان‌ها بریزند و اعتراض کنند، همه این تحولات به نوعی به این واقعیت ختم می‌شود که کالامویسکی گامی دیگر در جهت از بین بردن همکاری با صندوق بین‌المللی پول برمی دارد و اوکراین را از دنیای غرب جدا می‌کند، از سال 2015 تا کنون تعرفه‌های رقابتی در بازار یکی از دردناکترین اصلاحات بوده است.

بدهی‌های مربوط به خدمات عمومی‌شهری از 60 میلیارد گریونا فراتر رفت

دیون معوقه مشترکین بابت هزینه‌های مرتبط با خدمات عمومی ‌شهری، گاز و گرمایش در نوامبر 2020 در مقایسه با اکتبر معادل 18.6 درصد افزایش داشت و به رقم 60.5 میلیارد گریونا رسید. این دیون شامل بدهی‌های مربوط به مصرف برق نمی‌شود.

دولت قیمت گاز را در دوره قرنطینه 30 درصد کاهش می‌دهد

هیأت دولت اوکراین اعلام کرد: قیمت گاز برای تمامی مصرف‌کنندگان خانگی در دوره اعمال قرنطینه یا تا آخر فصل گرمایشی به صورت دولتی تنظیم خواهد شد. دنیس شمیگال نخست وزیر گفت: قیمت گاز در قبض‌های صادره باید بیش از 30 درصد کاهش یابند. بر همین اساس دولت قیمت گاز طبیعی برای دوره قرنطینه را برابر 6.99 گریونا به ازای هر متر مکعب تعیین کرده است. این قیمت تا آخر زمان اعمال قرطنینه یا تا پایان فصل گرمایشی جاری معتبر خواهد بود. شمیگال تأکید نمود: این قیمت کمتر از بازار بورس گاز اوکراین است. در حال حاضر برخی از شرکت‌ها، گاز منطقه‌ای را به قیمت 10 گریونا و بیشتر به مصرف‌کنندگان خانگی می‌فروشند، در نتیجه قیمت گاز تقریبا 30 درصد کاهش خواهد یافت.

اکونومیست: قیمت یک دلار در اوکراین باید کمتر از 11 گریونا باشد

بر اساس شاخص بیگ مک که هر ساله توسط نشریه اکونومیست محاسبه می‌شود؛ قیمت هر دلار در اوکراین باید حدود 10.95 گریونا باشد. اکونومیست اعلام کرد: در حال حاضر قیمت واقعی هر دلار در اوکراین حدود 28.14 گریونا است و بدین ترتیب گریونای اوکراین حداقل به میزان 61.1 درصد کمتر از ارزش آن محاسبه می‌شود. این نشریه نوشت: قیمت یک همبرگر بیگ مک در اوکراین برابر 62 گریونا است در حالی که قیمت آن در امریکا معادل 5.66 دلار است، در نتیجه نرخ برابری هر دلار در اوکراین 10.95 گریونا خواهد بود، تفاوت این نرخ با نرخ واقعی گریونا به میزان 28.14 گریونا در مقابل هر دلار نشان می‌دهد که گریونا اوکراینی به میزان 61.1 درصد نازل‌تر از ارزش واقعی آن محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که شاخص بیگ مک یک شاخص مشروط است که «نرخ واقعی ارزها» را نشان می‌دهد. نشریه اکونومیست قیمت بیگ مک در کشورهای مختلف را بررسی و بر اساس آن ارزش پول‌های ملی کشورها را محاسبه می‌نماید. سال گذشته قیمت هر دلار بر اساس این شاخص در اوکراین 10.33 گریونا بود.

وزیر: کاهش قیمت گاز موقتی است، پس از آن قیمت‌ها مجددا رقابتی می‌شود

اولگ نمچینوف وزیر در کابینه اعلام کرد: کاهش قیمت گاز موقتی است و پس مدتی قیمت‌ها مجددا توسط بازار تعیین خواهند شد. وی گفت: قیمت گاز طبیعی برای مصرف‌کنندگان خانگی نزدیک به 30 درصد کاهش خواهد یافت و به طور موقت در سطح 6.99 گریونا به ازای هر متر مکعب تثبیت می‌شود. این یک حکم دولتی است؛ البته این کاهش تنها در دوره محدودیت‌های قرنطینه اعمال می‌شود؛ زیرا کابینه همچنان حامی‌بازار آزاد برای گاز است. ما اعتقاد داریم که این کاهش قیمت تنها برای یک دوره موقت است و به ما امکان می‌دهد تا از کارآفرینان، پزشکان، صنایع تولیدی و مردم عادی حمایت کنیم. نمچینوف افزود: 6.99 گریونا در بازار پایین ترین نرخ بود و بر همین اساس این نرخ انتخاب شد. لازم به ذکر است که از ماه آگوست تعرفه‌های مختلفی از سوی موسسات عرضه‌کننده گاز طبیعی برای فروش گاز اعمال می‌شود. هم اکنون این قیمت‌ها از 6.99 تا 10 گریونا متفاوت است.

کاهش گردش مسافر در فرودگاه باریس پول

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی مرکز سیاست‌گذاری‌های حمل و نقل اوکراین گردش مسافر در فرودگاه بین‌المللی باریس پول در سال گذشته 5 میلیون و 157 هزار و 848 نفر بود. این میزان مسافر 66 درصد کمتر از گردش مسافر در این فرودگاه در سال 2019 بوده است. تنها در ماه دسامبر سال گذشته 323690 مسافر از خدمات این فرودگاه استفاده کرده‌اند که 69.2 درصد کمتر از دسامبر 2019 می‌باشد.

مارچنکو:  اوکراین به دلیل قاچاق ماهانه 2 تا 3 میلیارد گریونا متضرر می‌شود

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام کرد: در زمینه درآمدهای گمرکی به موفقیت‌های بزرگی نایل آمده‌ایم، تلاش‌هایی برای مبارزه با قاچاق در گمرکات انجام شدند اما موفقیت‌های چشمگیری نیست. بنا به برآوردهای مختلف سهم اقتصاد سایه در اوکراین بین 30 تا 50 درصد کل اقتصاد است اما ما تنها بین 2 تا 3 میلیارد گریونا در ماه در نتیجه قاچاق کالا متضرر می‌شویم، اگر بتوانیم بر فساد و قاچاق کالا غلبه کنیم، درآمد بیشتری خواهیم داشت. وی گفت: قاچاق کالا نه تنها برای سازمان گمرک بلکه برای کل نهادهای انتظامی، مرزبانی و سازمان امنیت اوکراین یک مسئله و مشکل سامانمند است. تنها با راه‌حل‌های مدیریتی نمی‌تواند بر این مشکل فائق آمد.

شورای امنیت ملی و دفاع لایحه قانونی درباره بودجه را در دست بررسی دارد

آلکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعلام کرد: دستوری برای تشکیل یک گروه ویژه جهت تنظیم لایحه‌ای درباره بودجه دولتی صادر کرده است. وی گفت: این گروه توصیه‌ها و پیشنهادات برای درج در پیش نویس لوایح بودجه برای سالهای 2022 تا 2024 تنظیم و ارائه می‌کند. رئیس گروه مذکور میخاییل کووال معاون اول دبیر امنیت ملی و دفاع اوکراین است. ترکیب گروه مذکور شامل نمایندگان حوزه‌های امنیتی و دفاعی اوکراین، وزارت دارایی و دستگاه شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین می‌باشد.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

کاهش ترانزیت گاز روسیه از طریق اوکراین

اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: ترانزیت و انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا در سال گذشته 38 درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته است. به گزارش شرکت مذکور در سال گذشته 55.8 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه به کشورهای اروپایی ترانزیت و انتقال یافته است. در همین حال میزان گاز طبیعی روسیه که از طریق اوکراین در سال گذشته ترانزیت شده است نسبت به مفاد قرارداد مربوطه 14 درصد کمتر می‌باشد اما شرکت روسی مطابق با حجم مندرج در قرارداد می‌بایست بهای کامل را پرداخت نماید. شرکت اپراتور انتقال گاز اوکراین همچنین اظهار داشت: انتقال گاز طبیعی از اروپا به اوکراین در سال گذشته 12 درصد افزایش داشته و برابر 15.9 میلیارد متر مکعب بوده است.

توافقنامه منطقه آزاد تجاری میان اوکراین و رژیم صهیونیستی اجرایی شد

از اول ژانویه 2021 توافقنامه تجارت آزاد میان اوکراین و رژیم صهیونیستی اعتبار حقوقی یافت و اجرایی شد. مطابق با قانون «تأیید توافقنامه تجارت آزاد میان هیأت وزیران اوکراین و رژیم صهیونیستی» توافقنامه فوق‌الاشاره که در 21 ژانویه 2019 در اورشلیم به امضا رسیده بود، اعتبار اجرایی یافت. تأیید و اجرای نهایی توافقنامه به دلیل تاخیر در تأیید و تصویب آن در پارلمان رژیم صهیونیستی به دلیل عدم تشکیل جلسات و انتخابات پیاپی این کشور به تعویق افتاده بود. پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این توافقنامه گردش تجاری میان دو کشور به 2 میلیارد دلار افزایش یابد.

مارچنکو: صندوق بین‌المللی پول خواهان اقدامات ضد فساد و اصلاح سیستم قضایی است

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اعلام کرد: در آغاز ژانویه اوکراین مجددا کار مشترک با هیأت صندوق بین‌المللی پول را آغاز می‌کند و دور دوم مذاکرات با هیأت شروع خواهد شد. وی گفت: ما درباره برنامه ‌آینده، گام‌های اجرا شده، معیارهای ساختاری و همچنین برنامه‌های دوره زمانی سال‌های 2022 – 2023 هستیم. برنامه کنونی تا پایان سال 2021 اعتبار دارد و پس از خاتمه آن می‌توان مشاهده کرد که اوکراین در آینده به چه حمایت‌هایی از سوی شرکای بین‌المللی خود نیازمند است. وی افزود: ما در ژوئن گذشته اولین بخش از وام 2.1 میلیارد دلاری صندوق را دریافت کردیم، دو بخش 700 میلیون دلاری دیگر باید پرداخت شوند، که به سال 2021 موکول شده‌اند، که پس از بازنگری در برنامه همکاری و هماهنگی‌ها در سطح هیأت و مدیریت صندوق پرداخت خواهند شد. وی تصریح کرد: اوکراین به وام‌های صندوق بین‌المللی پول نیاز دارد اما اعتماد به اوکراین به عنوان یک شریک مطمئن دارای اهمیت کمتری نیست و وجود و اجرای این برنامه برای اوکراین بسیار مهم است. وی تأکید نمود: اوکراین تمامی معیارهای تعیین شده در خصوص اقدامات دولتی از جمله قوانین تعیین تعرفه‌ها بر اساس بازار رقابتی، حل و فصل وام‌های مشکل‌دار و غیر فعال، تغییرات و تحولات در سازمان‌های مالیات و گمرک را اجرا کرده است.

نماینده پارلمان: لابی روسیه پیروز شد، واردات برق از بلاروس آغاز گشت

شرکت «دنیپرواستال - انرگو» متعلق به ویکتور پینچوک واردات برق تولیدی نیروگاه اتمی‌بلاروس را از اول ژانویه سال‌جاری آغاز نمود. میخایلو ولینتس رهبر اتحادیه صنفی معدنچیان و نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرد: واردات برق از بلاروس و در حقیقت واردات برق از روسیه از طریق شرکت‌های واسطه مجددا از سر گرفته شد. وی گفت: موضوع واردات برق از روسیه بسیار عمیق‌تر از آنچه در ظاهر به نظر می‌رسد می‌باشد؛ زیرا نه تنها یک موضوع اقتصادی است بلکه عملا امنیت انرژی اوکراین را مختل می‌کند. وی توضیح داد: در نوامبر سال گذشته واردات برق از روسیه منجر به بحران در بازار انرژی اوکراین شد؛ در آن زمان شرکت‌های دولتی تولید برق متحمل ضررهای بی‌سابقه‌ای شدند؛ زیرا لابی روسیه در حوزه برق اوکراین باعث شد تا ذغال‌سنگ استخراجی در کشور مورد نیاز نباشد و برخی از معادن ذغال‌سنگ اوکراین بالاجبار کار خود را متوقف نمایند.

بانک مرکزی فروش ارز را افزایش داد

بانک مرکزی اوکراین در سال 2020 معادل 4 میلیارد و 929 میلیون دلار ارز در بازار میان بانکی اوکراین فروخت و 2 میلیارد و 891 میلیارد دلار خریداری کرد. خرید خالص ارز توسط بانک مرکزی اوکراین در سال گذشته معادل یک میلیارد و 38 میلیون دلار اعلام شد. با توجه به این آمار و داده‌ها، بانک مرکزی در سال گذشته در مقایسه با سال 2019 به طور چشمگیری خرید ارز را کاهش و در مقابل فروش آن را افزایش داده است. در سال 2019 بانک مرکزی 8 میلیارد 463 میلیون دلار ارز خریداری و تنها 529 میلیون دلار ارز فروخته بود و خرید خالص ارز توسط این نهاد معادل 7 میلیارد و 933 میلیون دلار بود که 7.6 برابر کل ارز خریداری شده توسط بانک مرکزی در سال 2020 است. بانک مرکزی اوکراین در ماه دسامبر 2020 هم 379 میلیون دلار ارز خرید و 89.4 میلیون دلار فروخت.

دانیلیشین: سقوط تولید ناخالص داخلی در سال گذشته 5 درصد می‌باشد

بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی اوکراین در وبلاگ خود نوشت: سقوط اقتصادی اوکراین در سال 2020 معادل 5 درصد بود. وی اعلام کرد: کاهش تولید ناخالص داخلی اوکراین در 9 ماه نخست سال 2020 معادل 5.4 درصد و در پایان سال حدود 5 درصد ثبت شد. به اعتقاد وی، محرک اصلی در بهبود فعالیت‌های اقتصادی همچنان حوزه‌هایی با گردش مالی سریع به خصوص تجارت خرده‌فروشی است که حجم فیزیکی آن در 11 ماه نخست 7.8 درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 افزایش یافته است. وی در همین حال اظهار داشت: فعالیت سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی بسیار کاهش یافته و حجم سرمایه‌گذاری این بنگاه‌ها در 9 ماه نخست سال گذشته برابر 35.4 درصد سرمایه‌گذاری‌های سال 2019 بود. تولید کالاهای صنعتی نیز در 10 ماه نخست سال 2020 معادل 19.3 درصد کمتر از مدت مشابه در سال 2019 محاسبه شده است.

توضیحات وزارت دارایی پیرامون وضعیت حساب‌های ارزی خزانه‌داری

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: تا اول ژانویه 2021 موجودی حساب‌های ارزی سازمان خزانه‌داری دولتی 58.7 میلیارد گریونا بود. این وزارتخانه اطمینان داد: اعتبار و بودجه کافی برای اجرای تمامی‌برنامه‌های دولتی در سال‌جاری وجود دارد و امسال از نظر مالی با ثبات خواهد بود. وزارت دارایی تأکید کرد: ثبات مالی امسال اوکراین امکان توسعه در راستای برنامه‌ریزی شده را می‌دهد. بر اساس گزارش مذکور علاوه بر مانده موجودی در حساب‌های ارزی خزانه‌داری، 12 میلیارد گریونای دیگر در حساب واحد خزانه‌داری وجود دارد که که مجموع آن را 70.7 میلیارد گریونا کرده است که یک رقم بی‌سابقه در 10 سال گذشته محسوب می‌شود.

اوکراین از یک توافق دیگر کشورهای مشترک‌المنافع خارج می‌شود

دولت اوکراین پیش نویس لایحه خروج این کشور از توافقنامه کشورهای مشترک‌المنافع در حوزه همکاری در حمایت حقوقی و دفاع از حقوق مالکیت معنوی را تصویب کرد. واسیلی موکان نماینده هیأت دولت در پارلمان ضمن اعلام این مطلب، گفت: بر اساس این لایحه اوکراین از توافقنامه امضا شده در تاریخ 19 نوامبر 2010 در شهر سنت پترزبورگ و مصوب 21 دسامبر 2011 خارج خواهد شد. وی افزود: این توافقنامه با وضعیت کنونی مناسبات اقتصادی میان کشورها عضو جامعه کشورهای مشترک‌المنافع و اوکراین همخوانی ندارد اما در همین حال تعهدات اوکراین که در طی اعتبار این سند ایجاد می‌شد، مرتفع شده‌اند. اوکراین مدتهاست که در جلسات شورای این جامعه زمینه شرکت نمی‌کند و در تنظیم طرح‌های بین‌المللی آن مشارکتی ندارد.

صادرات ذرت به 10 میلیون تن رسید

تولیدکنندگان و موسسات کشاورزی اوکراین از آغاز سال تجاری جاری 2020-2021 تا کنون بیش از 26.5 میلیون تن غله و حبوبات یا فرآورده‌های تهیه شده از حبوبات صادر کرده است. در این مدت بیش از 12 میلیون و 506 هزار تن گندم صادر شده که 2.5 میلیون تن کمتر از صادرات سال گذشته است. همچنین میزان صادرات جو برابر 3.77 میلیون تن جو اعلام شده است. در همین مدت 9.73 میلیون تن ذرت صادر شده است که 2.6 میلیون تن نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که در سال گذشته در کل 56.73 میلیون تن غله و حبوبات از اوکراین صادر شد.

هیأت صندوق بین‌المللی پول کار خود را در مورد اوکراین ادامه می‌دهد

هیأت صندوق بین‌المللی پول در مورد اوکراین کار خود را با هدف بازنگری در برنامه آماده به کار برای اوکراین از سر گرفت. این هیأت به صورت آنلاین و از راه دور در حال بررسی آخرین تحولات اقتصادی اوکراین و اقدامات و اصلاحات لازم برای خاتمه بخش نخست برنامه می‌باشد. لازم به ذکر است که وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: امسال هزینه‌های بودجه برای بازپرداخت دیون و پرداخت بهره‌های متعلقه برابر 16 میلیارد دلار خواهد بود.

بانک جهانی پیش‌بینی خود درباره رشد اقتصادی اوکراین را اعلام کرد

بانک جهانی در جدیدترین پیش‌بینی خود، رشد اقتصادی سال 2021 در اوکراین را حداقل 3 درصد اعلام کرد. این بانک گفت: تولید ناخالص داخلی اوکراین امسال 3 درصد افزایش خواهد یافت در حالی که در اوایل ماه اکتبر سال گذشته این رقم را فقط 1.5 درصد پیش‌بینی کرده بود. بر اساس گزارش ماه ژانویه بانک جهانی تحت عنوان «چشم‌انداز اقتصاد جهانی»، سقوط اقتصادی اوکراین در سال گذشته 5.5 درصد و رشد اقتصادی را 3.1 درصد برآورده کرده است. لازم به ذکر است وزارت توسعه اقتصادی اوکراین کاهش رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال گذشته را 4.8 درصد و رشد اقتصادی برای سال‌ جاری را در سطح 4.6 درصد پیش‌بینی نمود.  بانک مرکزی در پایان سال گذشته اعلام کرد: سقوط اقتصادی اوکراین در سال گذشته برابر 5 درصد بود و رشد اقتصادی را برای امسال4.2 درصد پیش‌بینی کرده است.

پیش‌بینی کارشناسان در مورد نرخ تسعیر ارز در نیمه نخست سال‌جاری

13 تن از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی خود را درباره ارزش گریونا نسبت به ارزهای خارجی اعلام کردند. به نظر این کارشناسان نرخ گریونا تا ژوئن امسال در سطح 27.60 گریونا به ازای هر دلار خواهد بود؛ هر چند که اکنون هر دلار برابر 28.50 گریوناست و نسبت به سال گذشته، گریونا 17 درصد ارزش خود را از دست داده است. این کارشناسان معتقدند: گریونا در نیمه نخست امسال تقویت شده و این امر با ورود ارز خارجی از محل صادرات و علاقمندی مجدد سرمایه‌گذاران خارجی به ارواق قرضه دولتی اوکراین تشدید می‌گردد. کارشناسان بانک OTP پیش‌بینی کرده‌اند که در شش ماه نخست سال‌جاری هر دلار معادل 26.50 گریونا شود و این پیش‌بینی بر اساس وضعیت بازارهای خارجی غلات و فولاد انجام شده است. 35 درصد کل صادرات اوکراین در سال گذشته مربوط به صادرات غلات و فولاد بود. تحلیلگران بانک Aval هم معتقدند: احتمال دریافت بخش دوم وام از صندوق بین‌المللی پول در سه ماهه نخست امسال زیاد است و لذا نرخ گریونا کاهش خواهد یافت.

بانک بازسازی و توسعه اروپا 500 میلیون یورو وام به اوکراین می‌دهد

بانک بازسازی و توسعه اروپا برای اجرای دو طرح در اوکراین نزدیک به 500 میلیون یورو وام پرداخت می‌کند. وزارت زیرساخت‌های اوکراین توافقنامه‌ای با بانک فوق برای دریافت بیش از 450 میلیون یورو وام امضا کرد. این وجوه برای تعمیر اساسی بزرگراه کی یف - اودسا و احداث کمربندی شمالی لووف هزینه خواهند شد. این وام در چارچوب پروژه «کریدورهای ارتباطی جاده‌ای اوکراین» پرداخت می‌شوند. وزارت زیرساختهای اوکراین اعلام کرد: این وام‌ها یک منبع تکمیلی برای تأمین اعتبار تعمیرات و احداث جاده‌ها در اوکراین که در چارچوب طرح «عمران بزرگ» در دست اجراست، خواهد بود. این وزارتخانه تأکید کرد: برای طرح «توسعه شبکه حمل و نقلی اروپایی (کریدورهای ارتباطی جاده‌ای اوکراین)» در مجموع 900 میلیون یورو هزینه خواهد شد.

حمایت سفیران کشورهای گروه هفت از اصلاحات در اوکراین

سفرای کشورهای گروه هفت در اوکراین اعلام کردند که به حمایت‌های خود از اوکراین در اجرای اصلاحاتی که محرک توسعه اقتصادی در راستای رفاه اوکراینی‌ها باشند، ادامه می‌دهند. این سفرا در توییتی نوشتند: جی 7 در سال ریاست بریتانیا همان اقداماتی که از سال 2015 انجام داده ادامه می‌دهد. ما کار مشترک با حکومت اوکراین، کارشناسان و سازمان‌های اجتماعی برای حمایت از این کشور در اجرای اصلاحاتی که انگیزه‌ساز برای رشد اقتصادی و رفاه همه اوکراینی‌ها باشند، ادامه می‌دهیم، این اقدامات بهبود فضای سرمایه‌گذاری ضمانت فرصت‌های برابر برای توسعه، مبارزه با فساد در کنار تقویت حاکمیت قانون و شفافیت را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است که بریتانیا امسال ریاست سفرای کشورهای جی 7 در حمایت از اوکراین را به عهده دارد.

دانلیشین: ذخایر بین‌المللی اوکراین از مرز 18 میلیارد دلار گذشت

بوگدان دانیلیشین، رئیس شورای بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: ذخایر ارزی بین‌المللی خالص اوکراین تا اول ژانویه 2021 معادل 18.1 میلیارد دلار بود که 19 درصد بیشتر ازسال گذشته (15.2 میلیارد دلار) می‌باشد. وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: ذخایر ارزی بین‌المللی خالص اوکراین (بدون احتساب دیون اوکراین به صندوق بین‌المللی پول) در تاریخ اول ژانویه سال ‌جاری برابر 18.1 میلیارد دلار بود و این ذخایر برای بازپرداخت تعهدات دولتی و بانک مرکزی مربوط به دیون خارجی به اشخاص غیر مقیم که در سال‌جاری برابر 7.2 میلیارد دلار می‌باشد، کفایت خواهد کرد. لازم به ذکر است که اوکراین در امسال باید نزدیک به 2 میلیارد دلار بابت اوراق قرضه اروپایی در سپتامبر بازپرداخت نماید و برای کسری بودجه نیز بنا به پیش‌بینی‌های بانک مرکزی 3.5 میلیارد دلار نیاز دارد. همچنین امسال 1.6 میلیارد دلار باید به صندوق بین‌المللی پول پرداخت شود که از این میزان 1.36 میلیارد دلار برای تسویه دیون و 260 میلیون دلار برای بهره متعلقه می‌باشد. دانلیشین اعلام داشت: با توجه به بازپرداخت دیون حوزه‌های بانکی و شرکت‌ها و همچنین دیون میان موسسات، حجم کلی پرداخت‌های اوکراین به اشخاص غیر مقیم در سال جاری حدود 15.5 میلیارد دلار خواهد بود.

شرکت سوئیسی برای فرآوری غلات در استان چرکاسی سرمایه‌گذاری می‌کند

شرکت سوئیسی BuhlerHolding AG قصد دارد برای فرآوری محصولات کشاورزی به خصوص غلات در استان چرکاسی سرمایه‌گذاری نماید. این شرکت قصد دارد مجتمعی مرکب از آسیاب با توان تولیدی 300 تن در روز، سیلو با ظرفیت 40 هزار تن، کارخانه تولید خوراک دام و کارخانه تولید روغن نباتی با توان تولیدی 250 و 400 تن در روز در شهر زونوگراد چرکاسی احداث کند. حجم سرمایه‌گذاری لازم برای این پروژه 32 میلیون یورو اعلام شده است.

تجارت خارجی اوکراین طی سال گذشته 7 میلیارد دلار کاهش داشت

ارزش تجارت خارجی اوکراین در سال گذشته به 103 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2019 نزدیک به 7 میلیارد دلار کمتر است. سازمان دولتی گمرک اعلام کرد: در سال 2020 ارزش واردات کالایی به اوکراین برابر 54.2 میلیارد دلار بود که 10.3 درصد یا 6.2 میلیارد دلار کمتر از سال 2019 است؛ در مقابل صادرات کالا از اوکراین برابر 49.2 میلیارد دلار شد که تنها 1.7 درصد یا 850 میلیون دلار نسبت به سال قبل کاهش داشته است. کشورهای چین (8.3 میلیارد دلار)، آلمان (5.1 میلیارد دلار) و روسیه (4.6 میلیارد دلار) بزرگترین صادرکنندگان کالا به اوکراین و کشورهای چین (7.1 میلیارد دلار)، لهستان (3.3 میلیارد دلار) و روسیه (2.7 میلیارد دلار) بزرگترین خریداران کالاهای اوکراینی بوده اند.

وزارت امور خارجه: اوکراین با 15 کشور درباره مهاجرین کارگری در حال مذاکره است

دیمیتری کوله با، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد: وزارتخانه‌اش در حال مذاکره با 15 کشور برای انعقاد توافقنامه‌هایی با موضوع اعزام نیروی متخصص و کارگر مهاجر از اوکراین است. وی گفت: در حال حاضر وضعیت مهاجرت از اوکراین ماهیت فصلی دارد اما در آینده نزدیک شاهد موجی از کشورهای پذیرنده مهاجرین کارگر از اوکراین خواهیم بود. این کشورها اروپایی، آسیایی و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و در این مذاکرات فعالانه برای حصول توافق درباره اعزام نیروی کار مهاجر به آنجا هستیم.

پیش‌بینی: افزایش تقاضای جهانی برای غله اوکراین

تاراس کاچکا، نماینده تجاری اوکراین و معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی اوکراین اعلام کرد: ایجاد برخی از محدودیت‌ها از سوی کشورهای روسیه و آرژانتین برای صادرات غله از این کشورها منجر به افزایش تقاضا برای خرید غله از اوکراین خواهد شد. وی گفت: تا پیش از سال نو این تصور می‌شد که صادرات غله از کشورهای استرالیا و آرژانتین باید تقاضا برای خریداری غله اوکراین را متعادل نمایند و ما خواهیم توانست که برای تعادل بخشیدن به بازار در آن دخالت نکنیم؛ اما وضعیت بشیار دشوارتر شده است. هر چند که من اطمینان دارم که هم دولت و هم بازار از عهده وضعیت بر خواهند آمد. وی افزود: موضوع امنیت غذایی در سال‌جاری اهمیت بسیاری دارد. کاچکا تصریح کرد: در حال حاضر درخواست‌ها و پیشنهادات برای همکاری در زمینه امنیت غذایی از شرکای خارجی به طور چشمگیری افزایش یافته است. وی تأکید کرد: بهبود اقتصاد جهانی در سال‌جاری به اوکراین فرصت می‌دهد تا تمامی‌کاهش صادرات محصولات صنعتی در سال گذشته را جبران نماید. وضعیت بخش‌های عمده تجاری ما – غلات، دانه‌های روغنی، سنگ معدن و فلزات- دلگرم کننده است.

وزارت کشاورزی آمریکا: پیش‌بینی صادرات جو اوکراین را افزایش داد

وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی قبلی خود درباره صادرات جو از اوکراین برای سال تجاری 2020-2021 را تغییر داد و آن را بهبود بخشید. بر اساس پیش‌بینی جدید این وزارتخانه صادرات جو از اوکراین در سال تجاری جاری به 4.2 میلیون تن خواهد رسید که 200 هزار تن بیشتر از پیش‌بینی قبلی در ماه دسامبر است.

وزارت دارایی اوراق قرضه دولتی به ارزش 7.6 میلیارد گریونا و 48 میلیون دلار  فروخت

وزارت دارایی اوکراین در تاریخ 12 ژانویه اوراق قرضه دولتی داخلی گریونایی به ارزش کل 7.6 میلیارد گریونا و دلاری به ارزش 48.2 میلیون گریونا فروخت. در رویداد مربوطه وزارت دارایی چهار نوع اوراق بهادار گریونایی و یک نوع اوراق قرضه ارزی را عرضه نمود. موعد سررسید اوراق قرضه گریونایی 6 ماهه، 1، 2 و 3 ساله و اوراق قرضه دلاری یکساله بودند. بهره اوراق گریونایی از 10.73 درصد برای اوراق 6 ماهه تا 12.15 درصد برای اوراق 3 ساله تعیین شده بودند. بهره سالانه اوراق قرضه دولتی دلاری 3.8 درصد اعلام شد.

کاهش 57 درصدی ترافیک هوایی اوکراین در سال گذشته

حمل و نقل و ترافیک هوایی اوکراین در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن 57.6 کاهش یافته است. بر اساس گزارش «اوکر آیروروخ» (سازمان ترافیک هوایی اوکراین)، در سال گذشته در حریم هوایی اوکراین 21102 پرواز داخلی (31.5 درصد کاهش نسبت به 2019) و 68870 پرواز بین‌المللی (57.7 درصد کاهش نسبت به 2019) و 52075 پرواز ترانزیتی (63.2 درصد کاهش در مقایسه با سال 2019) انجام شده است. از این تعداد 49733 پرواز توسط شرکت‌های هواپیمایی اوکراینی و 92314 هزار پرواز توسط شرکت‌های هواپیمایی خارجی انجام گرفته است.

تراز صادرات و واردات برق اوکراین

شرکت دولتی «اوکرانرگو» اعلام کرد: صادرات برق از اوکراین در سال گذشته 2.1 برابر بیشتر از واردات آن بوده است. بر اساس گزارش این شرکت، اوکراین در سال گذشته 4754 میلیون کیلووات ساعت برق صادر و 2285 وارد کرده است.

وزارت اقتصاد: رشد تولید ناخالص داخلی در سال جاری به 4.6 درصد خواهد رسید

وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال‌جاری 4.6 درصد رشد خواهد داشت. وزیر گفت: ما برنامه‌هایی برای سال ‌جاری داریم و افزایش رشد اقتصادی در سطح 4.6 درصد یکی از این برنامه‌هاست. وی افزود: در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال 2020 در بخش‌های خاصی از اقتصاد شاهد بهبودی بودیم. ما در بخش عمران که یکی از محرک‌های اصلی اقتصادی ما می‌باشد شاهد بهبود بودیم. بخش حمل و نقل ریلی نیز در حال رشد است.

توقف سرمایه‌گذاری خارجی در اوکراین

شورای بانک مرکزی اوکراین خبر از کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اوکراین داد. بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی اعلام کرد: در 11 ماه نخست سال گذشته 200 میلیون دلار از سرمایه‌های خارجی از اقتصاد اوکراین خارج شده است. وی گفت: جریان ورود سرمایه‌های خارجی به اوکراین متوقف شده و در سال گذشته معادل 7.7 میلیارد دلار از اوکراین خارج شده است.

هیأت دولت مصوبه اجازه اقامت به سرمایه‌گذاران خارجی را تصویب نمود

هیأت دولت اوکراین تصویب نمود: برای سرمایه‌گذاران خارجی اجازه اقامت در اوکراین صادر شود. هیأت وزیران قصد دارد از این طریق فضا و وضعیت سرمایه‌گذاری در اوکراین را بهبود بخشد و تنوع و تعداد سرمایه‌گذاران در اقتصاد اوکراین را گسترش دهد. بر اساس مصوبه مذکور سرمایه‌گذاران خارجی که قصد دارند از امتیاز اجازه اقامت رسمی در اوکراین برخوردار شوند می‌بایست با تنظیم درخواست مربوطه مطابق با بند سه بخش دوم ماده 4 قانون «مهاجرت»، اقدام نمایند. شرط لازم برای دریافت حق اقامت، ارائه سند ورود سرمایه و سرمایه‌گذاری به مبلغ بیش از 100 هزار دلار از سوی متقاضی می‌باشد.

کاهش صادرات لوله از اوکراین در سال گذشته

صادرات انواع لوله از اوکراین در سال گذشته 22.8 درصد کاهش یافت. تنها در دسامبر سال گذشته صادرات به میزان 13.4 کاهش یافته بود. در مجموع در سال گذشته 473.1 هزار تن لوله از اوکراین صادر شد که ارزش این میزان صادرات برابر 521.9 میلیون دلار اعلام شد. از نظر ارزش صادرات لوله در سال گذشته 22 درصد نسبت به سال پیش از آن کمتر شده است. بر اساس آمار سازمان دولتی گمرک اوکراین در ماه دسامبر سال گذشته تنها 41.1 هزار تن لوله به ارزش 43.2 میلیون دلار از اوکراین صادر شد. در کل در سال گذشته 350.6 هزار تن لوله بدون درز به ارزش 448.7 میلیون دلار و 112.6 هزار تن انواع لوله‌های دیگر به ارزش 62.1 میلیون دلار و 9.6 هزار تن لوله با قطر بیش از 400 میلی متری به ارزش 9.1 میلیون دلار از اوکراین صادر شد. کشورهای آلمان، آمریکا و روسیه مقصد اصلی لوله‌های صادراتی اوکراین بودند. اصلی‌ترین تولیدکنندگان لوله در اوکراین شرکت‌های «اینترپایپ نیکو تیوب»، «اینترپایپ ان ت ز»، «کارخانه متالورژی کامینمت»، مجمع متالورژی ایلیچ، «اینترپایپ ان ام ت ز»، «توربواستال»، «سنتراویس»، کارخانه لوله سازی دنیپروسکی و «اسلاوسانت» هستند.

وزیر دارایی: صندوق بین‌المللی پول نسبت به تعیین قیمت گاز توسط دولت نگران است

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین گفت: صندوق بین‌المللی پول نسبت به تعیین قیمت گاز طبیعی توسط دولت نگران و حساس است. شرکای بین‌المللی ما می‌دانند که ممکن است چنین تصمیمی اتخاذ شود و در پی آن واکنش آنها متناسب خواهد بود. آنها نگرانند که ما در چه بخشی تعهداتی که در گذشته پذیرفته‌ایم را مورد بازنگری قرار می‌دهیم. هم اکنون مسأله این است که باید شرکای خود را متقاعد کنیم که این (تعیین قیمت‌ها توسط دولت) می‌تواند  بخشی از یک سازوکار یا یک راه حل موقت باشد. مارچنکو خاطرنشان ساخت: در توافقنامه امضا شده با صندوق بین‌المللی پولف تعهدات اوکراین برای اعمال و راه اندازی شکل‌گیری قیمت عرضه گاز به طور رقابت بازاری تعریف شده است. وی همچنین تأکید کرد: البته تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده اما در آینده نزدیک، در یکی از جلسات هیأت دولت این موضوع بررسی خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها