معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۶

فرصتهای صنعت هوا فضای ایتالیا

صنایع ایتالیا هرچند همطراز شرکای برتر اروپاییش (فرانسه و آلمان) نیست لیکن در بخش هایی تلاش نموده این همطرازی را کسب و حتی پیشی گیرد. از جمله بخش های صنعتی مهم ایتالیا که با پشتیبانی قوی دولتی تاکنون افتخارات زیادی را کسب نموده، صنعت هوافضای این کشور می‌باشد. باتوجه به جنبه طبقه بندی بخش قابل توجهی از این پیشرفتها و عدم اتنتشار اخبار آن در رسانه‌ها، درخواست های متعدد کشورهای دنیا حتی کشورهای پیشرفته از صنایع دفاع ایتالیا، بیانگر این واقعیت است. مقاله ذیل که برگرفته از مقاله تحلیلی تارنمای اینسایداور با همین عنوان می‌باشد، به بررسی اجمالی فرصتهای این صنعت در دوران پساکرونا و لزوم اهتمام دولت برای توسعه بازار صادراتی آن پرداخته است.

ایتالیا می‌تواند در راستای راه اندازی مجدد صنعت ملی پسا کرونا ، بر روی طیف گسترده ای از بخش های استراتژیک و مزیت های خود که می‌تواند برای تحریک سرمایه گذاری ، افزایش اشتغال ، تولید فن آورمحور باشد، حساب کند. نوآوری صنعت هوا فضا. در میان این خوشه‌های کلیدی ، یکی از مواردی  است که کمتر  مورد توجه قرار گرفته است.

این صنعت میتواند از وسائط حمل ونقل شهری (هواپیماهای بدون سرنشین و مانند آن) گرفته تا ماهواره‌ها را تولید کند. ایتالیا سوابق درخشانی در طراحی و  تولید انواع هواپیماهای کوچک ،هلی کوپترهای نظامی و غیرنظامی دارد ، ارزش صنعت هوافضای ایتالیا بیش از 16 میلیارد یورو با گردش مالی  بیش از دو سوم (70٪) آن در صادرات است، برآورد میشود. در مطالعه ای که توسط مرکز مطالعات بین المللی (سیسی) در بخش استراتژیک هوافضا برای دفاع و امنیت AD&S   منتشر شده ، تأکید ویژه ای بر لزوم توجه بر تاثیرگذاری مهم این شاخه خاص که به طور مستقیم 4.5 میلیارد یورو گردش مالی سالانه ایجاد  کرده و بطور غیرمستقیم 12 میلیارد دلار منافع ایجاد می‌کند،  شده است. فعالیت اقتصادی شرکت های بخش هوافضا 2.6  برابر بازدهی دارد بعبارت دیگر 71٪ بیشتر از متوسط سایر فعالیت های اقتصادی ایتالیا سود آور است. به عنوان مثال ، برای هر یورو سرمایه گذاری و تولید در این بخش ارزش افزوده ایجاد شده آن 1.6 یورو خواهد بود.

بخش فن آوری ملی هوافضا Ctna ، پس از بحران کرونا،  همراه با دیگر بخش های تولید ملی ، قصد دارد با محوری کردن توسعه عوامل رشد ، خود را در سطح زنجیره‌های تأمین تقویت کند که عبارتند از:

برخورداری از زنجیره تامین غیر متمرکز. به طور عمده در تولید بالگرد: در هوانوردی نظامی ، زنجیره‌های تولید به خوبی بین پنج استان  تقسیم شده اند: لومباردیا که یک سوم ارزش افزوده را ایجاد و سایر استانها شامل پیدمونت ، لاتزیو ، کامپانیا و پولیا بطور مشترک این ارزش افزوده را تکمیل می‌کنند. تصادفی نیست که این پنج منطقه قلب فعالیت شرکت پیشرو در این بخش ، یعنی گروه صنعتی لئوناردو است.

دومین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد ، اثر هم افزایی در کشور با استفاده از سرمایه انسانی ، منابع ، فناوری و امکانات لازم برای بسیج سرمایه گذاری‌های استراتژیک با پیامدهای ناگهانی در سراسر زنجیره ارزش می‌باشد. علاوه بر این ، ماهیت آن به عنوان یک شرکت دولتی باعث می‌شود تا با بهره برداری از پشتیبانی  های دولت ، در مناقصه بین المللی سفارشات بهتری بگیرد.

لئوناردو به همراه فینکانتیری غول هوافضا و صنایع دفاعی ایتالیا هستند. محصولات آنها به تنهایی 20٪ از صادرات تولیدی با فناوری پیشرفته ایتالیا را به خود اختصاص می دهد ، آنها اولین در سرمایه گذاری بخش تحقیق و توسعه هستند (افتتاح اخیر ابر رایانه davinci-1 در جنوا شاهد این امر است). پیروزی در اخذ سفارشات بین المللی ، از تولید و تحویل 32 هلی کوپتر آموزشی Th-73 به نیروی دریایی ایالات متحده تا پیروزی در مناقصات نیروهای مسلح آلمان و پلیس برزیل ، باعث ایجاد قابلیت های زیادی در صنعت دفاعی کشور و زنجیره تأمین آن که از حدود 4000 شرکت میباشد.  تقریباً 3000 شرکت کوچک و متوسط وجود  دارند که لئوناردو از آنها قطعات و خدمات  به ارزش 4 میلیارد یورو در سال خریداری می‌کند.

آنجلو والرانی ، رئیس انجمن هوافضای لومباردیا  که یک انجمن شناخته شده که شرکت هایی است ، در مورد سومین فاکتور مهم صنعت ملی هوا فضای ایتالیا می‌باشد اظهار داشت: این فاکتور توانایی پپیشگامی و تسلط بر مراحل مهم زنجیره ارزش و بازار است. "به طور خاص" ، او اشاره می‌کند ، "پویایی توسعه تحقیق و توسعه و تولید در بخش عمود پرواز و بال چرخشی (هلیکوپتر ، تیلتروتور ، تنظیمات چند روتور آینده)  که یک مزیت اصلی فنی در اروپا بوده و بیش از نیمی از بازار جهانی را در اختیار دارد در اختیار ایتالیاست. در حقیقت ، صنعت هلی کوپتر ، حوزه تعیین کننده و غالباً نادیده است که  متشکل از از خدمات فنی نظامی و یافتن زمینه‌های جدید تولید از جمله در فضاپیماها است که می‌تواند به قابلیت های قبلی اضافه  شود.

چهارمین نکته ای که برای تحولات آینده مورد توجه قرار می‌گیرد ، قرار گرفتن ایتالیا در مسابقه فضایی جدید بین پروژه‌های مهم ناسا ، مانند برنامه آرتمیس و برنامه‌های آژانس فضایی اروپا است ، جایی که وزن بخش صنعتی ایتالیا بیش از حد است. البته هنوز از نفوذ سیاسی کمتر برای بازارهای آن استفاده شده است. لئوناردو همچنین سنگ بنای اصلی سیاست های صنعتی هوافضای ایتالیا است که در  یک بخش بسیار پر جنب و جوش صنایع کوچک و متوسط احاطه شده است: در سالهای اخیر شاهد ظهور ایتالیا به عنوان یک واقعیت پویا  هستیم همانند درخشش  Avio در پرتاب ریز و خرد ماهواره‌ها  و یا Sitael ، که یک شرکت از گروه Apulian Angel  می‌باشد و متخصص در تولید ماهواره‌های کوچک می‌باشد.

بنابراین این یک واقعیت قوی است که نیروها و افق تازه ای برای صنعت ملی و فناوری ایتالیا پدید آمده و این کشور در مرحله برنامه ریزی مجدد سیستم ملی خود می‌توانند در طرح های کلان تولید، سرمایه گذاری و اشتغال بر صنعت هوا و فضای خود بعنوان یک فرصت مهم تکیه کند.

توزیع فرصتهای این صنعت در مناطق استراتژیک ضمن جلوگیری از خطرات کلاسیک شرکتهای نوآور سیستم صنعتی دفاعی امکان تجمیع سرمایه کم ، آسیب پذیری مالی ، قرار گرفتن در معرض اشغال خارجی یا حملات سایبری و هکرها را کاهش داده و سپر اولیه ای برای لئوناردو خواهد بود. با برنامه ریزی مناسب بخش هوافضای غیرنظامی و نظامی ضمن گسترش تولید و رشد اشتغال،  بدون به خطر انداختن ایمنی ، می‌توان شاهد تأثیرات طولانی مدت این روند بر توسعه کشور بود.

منبع : تارنمای اینسایداور- آندرآ موراتوره

https://it.insideover.com/economia/perche-lindustria-aerospaziale-italiana-e-un-punto-di-forza.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما