معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۷

اعلام دومین وضعیت فوق العاده در ژاپن از سوی سوگا نخست وزیر این کشور

با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در ژاپن، روز پنج شنبه مورخ 7 ژانویه 2021، دولت ژاپن در تلاش برای مهار افزایش مبتلایان در استان‌های توکیو، کاناگاوا، سایتاما و چیبا از روز جمعه 8 ژانویه لغایت 7 فوریه 2021 به مدت 31 روز وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

یوشی­هیده سوگا، نخست وزیر ژاپن در این خصوص اعلام نمود: «شیوع سریع کووید-۱۹ در سراسر کشور وضعیتی را ایجاد کرده است که می‌تواند بر جان مردم و اقتصاد کشور تاثیر جدی بگذارد. از این رو، من در اینجا بر اساس قانون مقابله با ویروس، وضعیت اضطراری اعلام می‌کنم.»

دولت سوگا سعی کرده بود تا بین کنترل شیوع ویروس و بازگشایی اقتصاد ضربه خورده از این ویروس، توازن ایجاد نماید، ولی فشار بیش از حد حامیان و کاهش میزان محبوبیت وی و افزایش نارضایتی عمومی در قبال سیاست­ هایش برای مقابله با ویروس کرونا، وی را مجبور به اعلام وضعیت فوق العاده البته بصورت محدود نمود.

از آغاز شروع موج سوم ابتلا به کرونا در سراسر کشور ژاپن از ماه نوامبر 2020، وضعیت آنقدر بد شده بود که آقای سوگا مجبور شد در ماه گذشته تعلیق طرح یارانه­ای «به سفر برو» را اعلام نماید و همچنین ورود اتباع خارجی غیرمقیم به ژاپن را ممنوع نماید.

شرایط و مقررات وضعیت فوق­ العاده

علی­رغم این­که سخت­گیری وضعیت اضطراری در ژاپن نسبت به بسیاری از کشورهای غربی کمتر است، ولی از مردم تقاضا شده است که اقدامات ذیل را انجام دهند:

  • از  غذاخوری ­ها خواسته می­شود حداکثر تا ساعت 8 شب فعالیت نمایند و از یک ساعت زودتر سرو الکل را متوقف کنند.
  • افزایش کمک مالی دولت به مغازه ­ها، غذاخوری­ هایی  که ساعات کاری توصیه شده را رعایت کنند، از روزی 40 هزار تا حداکثر 60 هزار ین و یا ماهانه 1.2 تا 1.8 میلیون ین، در قالب طرح «هزینه همکاری».
  • از ساکنین نیز خواسته می­شود تا پس از ساعت 8 شب از بیرون رفتن غیرضروری خودداری کنند؛ البته خروج برای خرید مایحتاج زندگی، مراجعه به بیمارستان و حضور بر سر کار از این توصیه مستثنی است.
  • از شرکت­ها تقاضا می­شود تا دورکاری را تشویق کنند و تعداد کارکنان در دفاتر خود را تا ۷۰ درصد کاهش بدهند و همچنین پس از ساعت 8 شب از فعالیت اداری خودداری نمایند.
  • تعداد تماشاچیان رویدادهای زنده به نصف تعداد صندلی ­های موجود محدود می­شود و نباید از پنج هزار نفر بیشتر شود. برگزارکنندگان این رویدادها باید رعایت کامل پروتکل­های بهداشتی را بنمایند.
  • از هیچ مدرسه و دانشگاهی درخواست نشده است که تعطیل نمایند و تمام امتحانات ورودی در این 4 استان برگزار خواهد شد. دولت به تمام مدارس در برگزاری غیرحضوری کلاس­ها و آموزش الکترونیکی کمک خواهد نمود.
  • هیچ­کدام از مهد کودک ها و مراکز نگهداری کودکان نیز در این مدت تعطیل نخواهند بود.

لازم به ذکر است که استانداران اختیارات قانونی خواهند داشت تا از ساکنان بخواهند نسبت به اقدامات لازم جهت پیشگیری از شیوع ویروس همکاری لازم داشته باشند. 

وضعیت کنونی کرونا در ژاپن

بر اساس اعلام خبرگزاری ان.اچ.کی تا تاریخ 23 دی ماه 1399، تعداد 294,348 نفر مبتلا و تعداد 4128 فوتی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در کل ژاپن ثبت شده است. هم­ اکنون میزان 75.8 درصد ظرفیت بیمارستانی توکیو پُر شده است و این شهر در مرحله «هشدار سطح چهارم»[1] و وضعیت سه استان دیگر نیز در همین مرحله قرار دارد.

در همین حال، دولت ژاپن در صدد بازنگری قانون کنترل بیماری­های عفونی است تا به دولت­های محلی این اختیار قانونی را بدهد که از افراد مبتلا به ویروس کرونا بخواهند خود را قرنطینه کنند و در صورت عدم رعایت قرنطینه، استانداران می­توانند از آنها بخواهند که به بیمارستان مراجعه کنند و هزینه­ های بستری را از جیب خودشان پرداخت کنند.

در حال حاضر، مراکز بهداشتی و درمان عمومی از افرادی مبتلا تقاضا می­کنند که اطلاعاتی مانند مسیرهای احتمالی ابتلای خود را به اشتراک بگذارند و در خانه یا مراکز اسکان تعیین شده خود را قرنطینه نمایند. اما گزارشات حاکی از آن است که تعداد فزاینده ­ای از مردم همکاری نمی­ کنند. دولت امیدوار است با تجدید نظر در قانون بتواند به حل این مشکل کمک کند.

با این وجود و تقاضای مؤکد خانم کوایکه، استاندار توکیو از مغازه­ ها، غذاخوری­ ها برای کاهش ساعات کاری خود و اعلام این مطلب که سیستم درمانی در لبه پرتگاه نابودی قرار دارد، ولی اکثر آنها به این توصیه عمل نکرده­اند.

وضعیت در سایر مناطق ژاپن نیز مناسب نیست و میزان مبتلایان همچنان در حال افزایش است. استانداران آیچی و اوساکا نیز در حال درخواست از دولت برای گسترش حالت فوق­العاده به آن استان­ها می­ باشند.

در هرحال، با توجه به این­که شرکت­ها پیش­ بینی کرده بودند حالت فوق­ العاده اعلام خواهد شد، آن­ها تلاش خود را برای ترویج دورکاری انجام داده ­اند. به عنوان مثال کیدانرن یا فدراسیون تجاری ژاپن از شرکت­های عضو خود خواسته است که تا 70 درصد میزان دورکاری کارمندان خود را افزایش دهند و در همین راستا، شرکت میتسوبیشی الکتریک تعداد کارمندانی که از منزل کار می‌کنند را افزایش داده است و غول مخابراتی ژاپن ان تی تی (شرکت تلگراف و تلفن ژاپن) نیز در حال بررسی این است که آیا اقدام­های بیشتری را انجام دهد یا خیر.

مجازات:

بر اساس قانون، دولت ژاپن نمی‌تواند اشخاص را مجبور به انجام کاری بکند در نتیجه امکان تنبیه و مجازات افرادی که توصیه ­ها را قبول نکرده و در صورت ابتلا دستور به قرنطینه ­شدن را رعایت نمی­کنند، نمی ­باشد.

با این وجود، دولت همچنین بررسی می­کند که آیا در اصلاح قانون کنترل بیماری­های عفونی، برای افرادی که از بستری شدن در بیمارستان خودداری می­کنند یا کسانی که در پاسخ به سوالات مراکز بهداشت دروغ می­گویند یا از پاسخ دادن امتناع می­ ورزند، مجازاتی تعیین شود یا خیر.

شرایط لغو حالت اضطراری

همان­گونه که اعلام شد وضعیت در اکثر این چهار استان، در سطح هشدار چهار قرار دارد و در صورتی که در مدت زمان حالت فوق­ العاده سطح هشدار به سه تغییر یابد، حالت اضطراری تعلیق خواهد گردید. البته این بهبود در وضعیت نیازمند کاهش میزان مبتلایان در هفته، به زیر 25 نفر در هر 100 هزار نفر می‌باشد.

آقای یاسوتوشی نیشی­مورا وزیر مسئول مقابله با ویروس کرونا در دولت ژاپن به مجلس نمایندگان گفته است که اگر میزان مبتلایان در توکیو به روزانه 500 نفر کاهش یابد امکان لغو حالت فوق­ العاده وجود خواهد داشت. لازم به ذکر است که میزان مبتلایان در این شهر در روز سه­ شنبه مورخ 23 دی ماه 1399، 1219 نفر بوده است.

پی نوشت :

[1]در سطح هشدار چهار، مردم باید خود را برای یک افزایش انفجاری در میزان آلودگی آماده نمایند و اقدامات لازم برای جلوگیری از فروپاشی سیستم درمان و فعالیت مناسب آن باید انجام بگیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما