معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۲۲

معرفی چهار استان/ایالت مهم اقتصادی چین و آمریکا

بکی از روش های مناسب سنجش و مقایسه اقتصادی کشورها، بررسی میزان تولید ناخالص داخلی آنها است. اما در بسیاری از کشورها میزان تولید در جغرافیای آن کشور بصورت یکپارچه و یکنواخت توزیع نشده و برخی استان‌ها/ایالات سهم بیشتری در تولیدات یک کشور دارند. ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین که دارای بزرگترین اقتصاد در جهان می‌باشند، مثال مناسبی از عدم توزیع یکنواخت تولید ناخالص داخلی در ایالات و استان‌های خود هستند، لذا به همین منظور به بررسی اجمالی 4 ایالت کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک و فلوریدا که بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در آمریکا را دارا بوده و همچنین 4 استان گوانگ دونگ، جیانگسو، شاندونگ و ججیانگ که بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در چین دارا می‌باشند را در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است .

میزان تولید ناخالص داخلی( Gross Domestic Production ) شامل تمام چیزهایی است که توسط مردم و شرکت‌های واقع در یک کشور تولید می‌شوند و بهترین روش برای سنجش اقتصاد یک کشور است. دو کشور ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین که دارای بزرگترین اقتصادهای جهان می­باشند، مجموعاً با دارا بودن بیش از یک پنجم جمعیت دنیا و حدود 15% از مساحت خشکی کره زمین، بیش از 40% تولید ناخالص داخلی و 20% از تجارت خارجی مجموع کشورها را به خود اختصاص داده اند. اما امکانات اقتصادی و تولیدی در هیچیک از این دو کشور به صورت یکپارچه توزیع نشده و برخی ایالات و استان‌ها سهم بسزایی در تولید و رشد اقتصادی این کشورها ایفا می نمایند. بدین منظور، اطلاعات اقتصادی مربوط به سال 2019 چهار ایالت/استان با بیشترین تولید ناخالص داخلی در کشورهای مذکور، که هر یک می‌توانند به صورت جداگانه و مستقل در بین 20 قدرت برتر اقتصادی  در دنیا قرار گیرند، مورد بررسی و  مقایسه قرار گرفته است.

ایالات متحده آمریکا

این کشور با 21,433 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، بزرگترین اقتصاد را در بین تمامی‌کشورها دارا می‌باشد. همچنین ارزش تجارت خارجی این کشور معادل 5,640 میلیارد دلار در سال 2019 بوده که شامل 2,515 میلیارد دلار صادرات و 3,125 میلیارد دلار واردات می­ باشد. آمریکا بزرگترین وارد کننده و دومین صادر کننده در بین تمامی‌کشورها است. این کشور دارای 50 ایالت بوده و به ترتیب چهار ایالت کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک و فلوریدا بیشترین تولید ناخالص داخلی را در بین ایالت های این کشور دارا می‌باشند. این چهار ایالت مجموعاً با دارا بودن بیش از یک سوم جمعیت آمریکا و حدود 15% از مساحت خشکی این کشور، بیش از 36% تولید ناخالص داخلی و 27% از تجارت خارجی این کشور را به خود اختصاص داده اند.

ایالت کالیفرنیا

این ایالت در غرب آمریکا واقع شده است. مرکز این ایالت شهر ساکرامنتو[1] بوده و لس آنجلس، سان دیه گو و سان فرانسیسکو از دیگر شهرهای مهم این ایالت می‌باشند. این ایالت با دارا بودن 39.51 میلیون نفر سکنه، پرجمعیت ترین ایالت آمریکا است. همچنین با میزان تولید ناخالص داخلی 3,137.47 میلیارد دلار، با دارا بودن سهم 14% از تولید ناخالص داخلی آمریکا، بزرگترین اقتصاد در بین ایالات این کشور بوده و می‌تواند به تنهایی پس از آلمان، در رتبه پنجم و بالاتر از هند در میان برترین اقتصادهای دنیا  قرار گیرد. ارزش تجارت خارجی این ایالت معادل 581.6 میلیارد دلار است که شامل 173.3 میلیارد دلار صادرات و 408.3 میلیارد دلار واردات می­باشد،  کالیفرنیا بزرگترین وارد کننده و دومین صادر کننده در بین ایالات این کشور است. شرکت های Apple، Alphabet ، Intel، Walt Disney، HP و Facebook از مهمترین مؤسسات واقع در این ایالت می‌باشند.

ایالت تگزاس

این ایالت در جنوب آمریکا واقع شده است. مرکز این ایالت شهر آستن بوده و هوستون[2] و دالاس[3] از دیگر شهرهای مهم این ایالت می­باشند. این ایالت دارای 29 میلیون نفر جمعیت است. همچنین با میزان تولید ناخالص داخلی 1,886.96 میلیارد دلار، با دارا بودن سهم 9% از تولید ناخالص داخلی آمریکا، دومین اقتصاد در بین ایالات این کشور می‌باشد. ارزش تجارت خارجی این ایالت معادل 581.6 میلیارد دلار  است که شامل 328.8 میلیارد دلار صادرات و 294.9 میلیارد دلار واردات می­باشد، بزرگترین صادر کننده و دومین وارد کننده در بین ایالات این کشور است. شرکت های Dell، American Airlines و Exxon Mobil از مهمترین مؤسسات و شرکت های بزرگ واقع در این ایالت می‌باشند.

ایالت نیویورک 

این ایالت در شمال شرقی آمریکا واقع شده است. مرکز این ایالت شهر البانی[4] بوده و نیویورک مهمترین شهر این ایالت است. این ایالت دارای 19.45 میلیون نفر جمعیت می‌باشد. همچنین با میزان تولید ناخالص داخلی 1,731.91 میلیارد دلار، با دارا بودن سهم 8% از تولید ناخالص داخلی آمریکا، سومین اقتصاد در بین ایالات این کشور می‌باشد. ارزش تجارت خارجی این ایالت معادل 208.41 میلیارد دلار  است که شامل 75.65 میلیارد دلار صادرات و 132.76 میلیارد دلار واردات می­باشد،  ایالت نیویورک سومین ایالت صادر کننده در این کشور است. شرکت های IBM، Deloitte  و Pepsi از مهمترین مؤسسات واقع در این ایالت می‌باشند.

ایالت فلوریدا

این ایالت در جنوب شرقی آمریکا واقع شده است. مرکز این ایالت شهر تالاهاسی[5] بوده و اورلاندو، جکسنویل[6] و میامی از دیگر شهرهای مهم این ایالت می‌باشند. این ایالت دارای 21.48 میلیون نفر جمعیت است. همچنین با میزان تولید ناخالص داخلی 1,093.35 میلیارد دلار، با دارا بودن سهم 5% از تولید ناخالص داخلی آمریکا، چهارمین اقتصاد در بین ایالات این کشور می‌باشد. ارزش تجارت خارجی این ایالت معادل 137.7 میلیارد دلار  است که شامل 56 میلیارد دلار صادرات و 81.7 میلیارد دلار واردات می­باشد، هشتمین ایالت صادر کننده در این کشور است. شرکت های Publix و Jabil از مهمترین مؤسسات واقع در این ایالت می‌باشند.

خلاصه اطلاعات اقتصادی ایالات مذکور در جدول زیر قابل مشاهده می‌باشد.

 جمهوری خلق چین

این کشور واقع در حوزه آسیای شرقی با 14,343 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در سال 2019 ، دومین اقتصاد بزرگ در بین تمامی‌کشورها می‌باشد. همچنین ارزش تجارت خارجی این کشور معادل 5,117 میلیارد دلار  است که شامل 2,641 میلیارد دلار صادرات و 2,476 میلیارد دلار واردات بوده است . چین بزرگترین صادر کننده و دومین وارد کننده در بین تمامی‌کشورها است. این کشور دارای ۲۲ استان و ۵ منطقه خودمختار و نیز 4 کلان شهر شامل : پکن، شانگهای، تیانجین و چونگ چینگ است که بصورت دولت شهر اداره و از قطب های مهم اقتصادی این کشور می‌باشند  لیکن در مقایسه استان‌های این کشور ( صرفنظر از 4 کلان شهر یاد شده ) به ترتیب چهار استان گوانگ دونگ، جیانگسو، شاندونگ و ججیانگ بیشترین تولید ناخالص داخلی را در بین استان‌های این کشور دارا هستند. این چهار استان مجموعاً با دارا بودن بیش از یک چهارم جمعیت چین و حدود 5% از مساحت خشکی این کشور، بیش از 34% تولید ناخالص داخلی و 47% از تجارت خارجی چین را به خود اختصاص داده اند. نکته جالب آنکه از میان 4 استان یاد شده سه تای آنها در شرق این کشور قرار داشته که بهمراه کلان شهر شانگهای منطقه اقتصادی دلتای رود یانگ تسه را تشکیل می دهند. بطور کلی آن دسته از استان‌های چین که در خط ساحلی شرقی و جنوبی این کشور قرار دارند روند صنعتی‌سازی و توسعه اقتصادی را با سرعت بیشتری طی  کرده اند  در حالی که استان‌های مرکزی و داخلی کمتر توسعه یافته تر هستند . گرچه طی دو دهه اخیر سرعت رشد اقتصادی این استان‌ها و مناطق نیز شتاب بیشتری گرفته و فاصله مناطق ساحلی از مناطق داخلی کاهش قابل توجهی یافته است .

 استان گوانگدونگ[7]

این استان در جنوب چین واقع شده است. مرکز این استان شهر گوانگجو[8] بوده و دونگ گوان[9] و فوشان[10] از دیگر شهرهای مهم این استان می‌باشند. این استان با دارا بودن 115.21 میلیون نفر سکنه، پرجمعیت ترین استان چین است. همچنین با میزان تولید ناخالص داخلی 1,560.79 میلیارد دلار، با دارا بودن سهم 11% از تولید ناخالص داخلی چین، بزرگترین اقتصاد در بین استان‌های این کشور بوده و می‌تواند به تنهایی پس از کره جنوبی، در رده سیزدهم و بالاتر از اسپانیا در میان برترین اقتصادهای دنیا قرار گیرد. ارزش تجارت خارجی این استان معادل 1,035.5 میلیارد دلار است که شامل 628.8 میلیارد دلار صادرات و 406.7 میلیارد دلار واردات می­باشد و به تنهائی از حجم تجارت خارجی فدراسیون روسیه نیز بیشتر است ، استان گوانگ دونگ بزرگترین استان صادر کننده و وارد کننده چین  است. شرکت های Huawei، Ping An Insurance، China Southern Power Grid وChina Merchants Bank از مهمترین مؤسسات واقع در این استان می‌باشند.

استان جیانگسو[11]

این استان در شرق چین واقع شده است. مرکز این استان شهر نانجینگ[12] بوده و سوژو[13] و ژوژو[14] از دیگر شهرهای مهم این استان می‌باشند. این استان دارای 80.7 میلیون نفر جمعیت می‌باشد. همچنین با میزان تولید ناخالص داخلی 1,144.25 میلیارد دلار، با دارا بودن سهم 10% از تولید ناخالص داخلی چین، دومین اقتصاد در بین استان‌های این کشور می‌باشد و به تنهائی در میان 20 اقتصاد برتر دنیا قرار می‌گیرد . ارزش تجارت خارجی این استان معادل 628.83 میلیارد دلار است که شامل 394.41 میلیارد دلار صادرات و 234.427 میلیارد دلار واردات می­باشد، جیانگسو دومین استان صادر کننده و وارد کننده کشور چین می‌باشد . شرکت های Jiangsu Hengli  و ShanGang از مهمترین مؤسسات واقع در این استان می‌باشند.

استان شاندونگ[15]

این استان نیز در شرق چین واقع شده است. مرکز این استان شهر جینان[16] بوده و بندر چینگ دائو[17]، وی خای[18] از دیگر شهرهای مهم این استان می‌باشند. این استان دارای 100.7 میلیون نفر جمعیت می‌باشد. همچنین با میزان تولید ناخالص داخلی 1,030.19 میلیارد دلار، با دارا بودن سهم 7% از تولید ناخالص داخلی چین، سومین اقتصاد در بین استان‌های این کشور می‌باشد. ارزش تجارت خارجی این استان معادل 296.03 میلیارد دلار  است که شامل 161.35 میلیارد دلار صادرات و 134.68 میلیارد دلار واردات می­باشد، که بعد از شانگهای پنجمین استان صادر کننده این کشور است. شرکت های Hisense Group، China Construction Bank، و Shandong Energy Group از مهمترین مؤسسات واقع در این استان می‌باشند.

استان ججیانگ[19]

این استان که کوچکترین استان چین و در عین حال ثروتمند ترین آن می‌باشد در شرق این کشور واقع شده است. مرکز این استان شهر خانگژو[20] بوده و  بندر نینگبو[21] و ونجو[22] از دیگر شهرهای مهم این استان می‌باشند. این استان دارای 58.5 میلیون نفر جمعیت است. همچنین با میزان تولید ناخالص داخلی 903.84 میلیارد دلار، با دارا بودن سهم 6% از تولید ناخالص داخلی چین، چهارمین اقتصاد در بین استان‌های این کشور می‌باشد. ارزش تجارت خارجی این استان معادل 446.9 میلیارد دلار  است که شامل 334.4 میلیارد دلار صادرات و 125.5 میلیارد دلار واردات می­باشد، ححیانگ سومین استان صادر کننده در کشور چین است. شرکت های Geely، Alibaba،Taobao  و Wuchan Zhogda  از مهمترین مؤسسات واقع در این استان می‌باشند.

 

خلاصه اطلاعات اقتصادی استان‌های مذکور در جدول زیر قابل مشاهده می‌باشد.

پی نوشت :

[1] Sacramento

[2] Houston

[3] Dallas

[4] Albany

[5] Tallahassee

[6] Jacksonville

[7] Guangdong

[8] Guangzhou

[9] Dongguan

[10] Foshan

[11] Jiangsu

[12] Nanjing

[13] Suzhou

[14] Zhuzhou

[15] Shandong

[16] Jinan

[17] Qingdao

[18] Weihai

[19] Zhejiang

[20] Hangzhou

[21] Ningbo

[22] Wenzhou

منابع:

 

data.worldbank.org

statista.com

un.org

m.ipim.gov.mo/en/

www.wikipedia.org

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما