معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳۸

عوامل افزایش کارایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا

"بانک توسعه و صندوق اوراسیا" مقاله ای را به قلم ایوگنی وینوکوروف اقتصاددان ارشد خود درباره عناصر و عواملی که می‌تواند به افزایش کارایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا منجر شود به رشته تحریر درآورده است که برگردان برخی نکات مهم این مقاله به شرح ذیل ارائه می گردد.

در نیمه اول دهه 2010 ، ادغام اوراسیایی پیشرفت بزرگی کرد. تعرفه گمرکی مشترکی وضع شد، مرزهای گمرکی داخلی برداشته شد و نهادهای ادغام اوراسیا ایجاد گردید. در سال 2015 نیز یک بازار کار مشترک کامل ایجاد شد. همچنین پیشرفت هایی در زمینه مقررات فنی یکپارچه صورت گرفت ، قانون گمرک تصویب شد، یک فضای بازنشستگی مشترک شکل گرفت و اولین موافقت نامه تجارت آزاد امضا شد. اما در کل، سرعت ادغام اوراسیایی به طور قابل توجهی کند شده است.

اکنون ادغام اوراسیا با مسائل مربوط به افزایش تجارت متقابل، ارتقاء کالاهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بازارهای خارجی، رفع فوری محدودیت ها و موانع داخلی در تجارت، انجام تغییرات دیجیتالی و تکمیل بازارهای مشترک روبرو است. چالش های غلبه بر همه گیری کرونا در سال 2020 نیز بار دیگر اهمیت همکاری و هماهنگی بین پنج کشور را نشان داده است. در چنین شرایطی است که اثربخشی اتحادیه اوراسیا باید خود را نشان دهد. کشورهای عضو و نهادهای فراملی اتحادیه، اقدامات مشترکی را برای جلوگیری و غلبه بر پیامدهای منفی بیماری همه گیر انجام داده اند، از جمله اقدامات لازم در این زمینه تهیه داروها و تجهیزات لازم، تکثیر و گسترش تولید واکسن در قلمرو اتحادیه است.

مزایای مهاجرت از کشورهای مستقل مشترک المنافع به روسیه در دوره پاندمی‌به نصف قبل از کرونا رسیده است. درباره قرقیزستان این مزایا به یک دهم کاهش یافته است. کاهش تعداد مهاجران به دلیل خروج فصلی آنها و متعاقب آن بستن مرزها منجر به کمبود نیروی کار در بخش های ساختمان سازی، مسکن و خدمات عمومی و پاره ای از خدمات دیگر شده است. این امر به نوبه خود سبب افزایش هزینه‌ها و قیمت خدمات گردیده است.

بیش از یکصد هزار دانشجو از آسیای میانه در راه بازگشت به تحصیل در دانشگاه‌های روسیه با مشکلات مشابهی روبرو شده اند. بسیاری نتوانسته اند برگردند. حتی با وجود پیشرفت های دیجیتالی، آموزش از راه دور همیشه در دسترس نیست و هنوز نمی‌تواند یک جایگزین کامل برای آموزش حضوری باشد. ادغام اجتماعی که تنها از طریق ارتباط زنده به دست می آید، آسیب می‌بیند. به عنوان راه چاره ای در زمینه موضوعات آموزشی،  اتحادیه می‌تواند در جهت معرفی یک برنامه مبادله کامل آموزشی (دانشگاهی) بیندیشد.

بر این اساس دستور کار سیستماتیک ادغام اقتصادی اوراسیا  که دستاوردهای قابل توجهی در آن وجود دارد را نباید نادیده گرفت.  لذا منطقی است تمرکز بر موارد زیر صورت گیرد زیرا اجرای آنها بیشترین سود را برای مشاغل و شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواهد داشت.

1- تکمیل بازارهای مشترک و حصول اطمینان از حداکثر استفاده ممکن از تعرفه گمرکی واحد. 

2- حذف یا یکسان سازی موانع غیر تعرفه ای به عنوان یک فرآیند ضروری و مهم برای نوسازی و همکاری اقتصادهای کشورهای اتحادیه . 

3- اجرای پروژه‌های ادغام در درجه اول در مجموعه حمل و نقل و تدارکات، برق (شامل منابع انرژی تجدیدپذیر) و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات. 

4- تلاش برای ادغام اتحادیه و اعضای آن در اقتصاد جهانی و زنجیره‌های ارزش که خود یک چالش بزرگ جداگانه است. 

5- اطمینان از انطباق سیاست های تجارت خارجی، صنعتی، مالیاتی کشورهای اتحادیه با شرایط جدیدی که از طریق مقررات آب و هوایی فرامرزی، بیش از همه از سوی اتحادیه اروپا وضع شده است.

6- توسعه و اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های هدفمند با هدف ادغام اجتماعی ازجمله در زمینه‌های بهداشت و درمان، آموزش، همکاری‌های علمی و فنی، اکولوژی، فرهنگ، تاریخ و گردشگری .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما