معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

معرفی چهار استان/ایالت مهم اقتصادی چین و آمریکا

بکی از روش های مناسب سنجش و مقایسه اقتصادی کشورها، بررسی میزان تولید ناخالص داخلی آنها است. اما در بسیاری از کشورها میزان تولید در جغرافیای آن کشور بصورت یکپارچه و یکنواخت توزیع نشده و برخی استان‌ها/ایالات سهم بیشتری در تولیدات یک کشور دارند. ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین که دارای بزرگترین اقتصاد در جهان می‌باشند، مثال مناسبی از عدم توزیع یکنواخت تولید ناخالص داخلی در ایالات و استان‌های خود هستند، لذا به همین منظور به بررسی اجمالی 4 ایالت کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک و فلوریدا که بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در آمریکا را دارا بوده و همچنین 4 استان گوانگ دونگ، جیانگسو، شاندونگ و ججیانگ که بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در چین دارا می‌باشند را در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است .

اخبار اقتصادی شانگهای چین(هفته چهارم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای چین در هفته چهارم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نگاهی به یوآن دیجیتال (e_RMB)

1- یوآن دیجیتال (e_RMB)، نسخه دیجیتال پول ملی چین و جایگزین پول در گردش (m0) است و به صورت 1:1 توسط یوآن پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین برخلاف رمز ارزها (مانند بیت کوین) قابلیت استخراج (Mine) و سفته بازی ندارد. 2- یوآن دیجیتال و کیف پول های دیجیتالی مربوطه از فناوری بلاک چین کنترل شده (بلاک چین سازمانی) و شیوه‌های رمزنگاری استفاده می‌کنند و استفاده از آن نیازی به حساب بانکی و یا اتصال به اینترنت ندارد. 3- این ارز از سیستم دو لایه استفاده می‌کند؛ به این معنا که بانک مرکزی چین وظیفه خلق و انتشار یوآن دیجیتال و موسسات مالی وظیفه توزیع ارز و بهبود کیف پولهای دیجیتال و شیوه‌های پرداخت را خواهند داشت. 4- یوآن دیجیتال هزینه‌های خلق، نگهداری و توزیع پول را کاهش می دهد، رصد و کنترل برخط ( آنلاین ) ارز را تنها برای بانک مرکزی چین ممکن و اعمال سیاستهای مقابله با پول شویی و دیگر استانداردها را تسهیل می‌کند. 5- نظام ارزدیجیتال/پرداخت الکترونیکی (DC/EP)، به لحاظ فن آورانه بی نیاز از پیام رسان سوئیفت و دیگر ابزارها (از جمله CHIPS و Fedwire). برای انجام تراکنش های بانکی فرامرزی است.