معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی اتریش( هفته اول بهمن ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

معرفی چهار استان/ایالت مهم اقتصادی چین و آمریکا

بکی از روش های مناسب سنجش و مقایسه اقتصادی کشورها، بررسی میزان تولید ناخالص داخلی آنها است. اما در بسیاری از کشورها میزان تولید در جغرافیای آن کشور بصورت یکپارچه و یکنواخت توزیع نشده و برخی استان‌ها/ایالات سهم بیشتری در تولیدات یک کشور دارند. ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین که دارای بزرگترین اقتصاد در جهان می‌باشند، مثال مناسبی از عدم توزیع یکنواخت تولید ناخالص داخلی در ایالات و استان‌های خود هستند، لذا به همین منظور به بررسی اجمالی 4 ایالت کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک و فلوریدا که بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در آمریکا را دارا بوده و همچنین 4 استان گوانگ دونگ، جیانگسو، شاندونگ و ججیانگ که بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در چین دارا می‌باشند را در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است .

اخبار اقتصادی سنگال، گامیبیا و دماغه سبز( هفته سوم آذرماه 1399)

اخبار و تحولات مهم اقتصادی کشورهای سنگال، گامبیا و دماغه سبز در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها در حوزه غرب آفریقا منتشر شده به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

مفهوم و چگونگی کارکرد یوآن دیجیتال در چین

جمهوری خلق چین بعنوان دومین اقتصاد جهان همزمان به افزوده شدن چالش‌هایش با امریکا به ویژه در حوزه مالی – تجاری در اوت 2019 اعلام نمود رمز ارز ملی خود را در فرم یوآن دیجیتال ارائه خواهد کرد. از نظر برخی تحلیلگران اقتصادی، طی دو دهه آینده بانک مرکزی چین یوآن را به ارز دیجیتال تبدیل خواهد نمود و مردم این کشور به جای رمز ارزهای دیگر، از e-RMB یا یوآن دیجیتال استفاده خواهند کرد. استفاده از ارز دیجیتال ملی در چین، با توجه به وسعت اقتصادی و تبادلات تجاری این کشور در سراسر جهان تحولی تاریخی در سیستم مالی بین المللی و تهدید جایگاه دلار در آینده بشمار می‌رود. متن زیر ضمن توضیح مفهوم و چگونگی کارکرد رمز ارزها نگاهی به سیاست چین در این ارتباط دارد.

چالش دولت مجارستان در همکاری با شرکت HUAWEI (هوآوی) چین

یکی از سیاست های دولت مجارستان در دولت اوربان بویژه درطی دوسال گذشته، استفاده از فناوری‌های نوین در بخش اقتصادی است . در این راستا ، دولت مجارستان علیرغم مخالفت های صریح دولت آمریکا درقبال تعامل و همکاری مجارستان با شرکت هوآوی ، ظرف دو سال اخیر ، گام های توسعه همکاری با این شرکت چینی را برداشته است. درسفر آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان در سال 2019 به چین برای شرکت در نمایشگاه تجاری – دیجیتال بین المللی شانگهای ، در جریان یک نشست تجاری ، تصریح داشت: شرکت هوآوی با شرکت VODAFONE و DEUTSCHE TELEKOM در مجارستان همکاری خواهد کرد.