معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۶

اخبار اقتصادی اتریش( هفته اول دی ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :
  • بحث انرژی‌های تجدید پذیر

تمرکز مطبوعات پرتیراژ اتریش در حوزه اقتصادی در هفته جاری بر موضوع انرژی به ویژه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی این کشور قرار داشت. اظهار نظر های متناقض کشورهای عضو اتحادیه اروپایی درخصوص پایان مراحل ساخت خط لوله نورداستریم 2 بازتاب وسیعی در رسانه‌های اتریش داشت.

 

  • دور سوم محدودیت های کرونایی

موضوع احتمال اعمال دور سوم محدودیت ها از مباحث داغ سرویس اقتصادی مطبوعات اتریشی در هفته اخیر بود و از گزارش ها و اخبار مربوطه اختلاف شدید دولت و اتاق فدرال اقتصادی در خصوص مقررات محدود کننده کرونا به روشنی قابل مشاهده می‌باشد. دولت مشغول ارزیابی اعمال دور جدیدی از محدودیت ها در تعطیلات سال نو میلادی می‌باشد.   

  • وضعیت ورزش های زمستانی اتریش با توجه به شیوع کرونا

از موضوعات چالشی دیگر محدودیت های اعمال شده برای ورزش های زمستانی در اتریش می‌باشد. اتریش یکی از مقصد های مهم گردشگران برای ورزش های زمستانی به شمار می آید  و 48 درصد درآمد گردشگری این کشور از محل گردشگران ورزش های زمستانی می‌باشد که با توجه به ممنوعیت های عمومی سفر در سراسر اروپا، اتریش از این درآمد کلان محروم گردیده است.  

  • ماهرر ریاست اتاق فدرال اقتصادی: واکسیناسیون اقتصاد را نجات خواهد داد

کرونه: نتایج نظر سنجی اتاق فدرال اقتصادی از شرکت های عضو نشان می دهد که 62 درصد شرکت ها تست سراسری کرونا را اقدامی مهم و سازنده ارزیابی می‌کنند و امید به استفاده از واکسن در کمترین زمان ممکن دارند. همچنین این 62 درصد از دولت می خواهند که از اعمال محدودیت برای سومین بار اجتناب کند و منتظر واکسن بماند. در این خصوص آقای ماهرر، ریاست اتاق اقتصادی فدرال با اشاره به نتایج این نظر سنجی آنلاین که از 2000 شرکت عضو اتاق انجام شده ، گفت : تنها راه نجات اقتصاد در حال حاضر نهایی شدن واکسن کرونا می‌باشد. همچنین آقای ماهرر با دعوت همگانی برای شرکت در تست سراسری گفت : شرکت در این تست یک برنامه بسیج همگانی برای نجات اتریش و اقتصاد می‌باشد و همگی باید در آن شرکت کنند. 46 درصد شرکت ها، کمک های مالی دولت را قابل قبول توصیف کرده اند و 87 درصد نیز مراحل اداری را دست و پاگیر و غیر معقول ارزیابی نمودند. آقای ماهرر همچنین در ادامه افزود: گزارش های بین المللی نشان دهنده جایگاه مناسب اتریش در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی در خصوص کمک های مالی دوره کرونا می‌باشد که اتریش در این میان جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

  • نوید بهبود شرایط اقتصادی برای سه ماهه نخست سال 2021

کوریه: گزارش مشترک موسسه مطالعات پیشرفته وین و موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش ، شرایط اقتصادی و بهبود آن در سال 2021 را وابسته به تصمیم های آینده دولت در خصوص اعمال دور جدیدی از ممنوعیت ها در آغاز سال و همزمان با تعطیلی‌های سال جدید می داند.  تولید ناخالص داخلی در سال جاری 5 .7 درصد کاهش یافته است و در سال 2021 در حدود 3 تا  5 . 4 درصد افزایش خواهد داشت. همچنین در صورت اعمال دور سوم محدودیت ها کاهش میزان تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نسخت سال 2021 به  9 درصد خواهد رسید. موسسه مطالعات پیشرفته وین تاثیر دوره دوم ممنوعیت ها در ماه نوامبر را بر اقتصاد کشور نسبت به دور نخست در ماه آوریل کمتر ارزیابی کرده است.

  • یوروستات : سهم تولید انرژی اروپا از منابع تجدید پذیر در سال 2019، 7 . 19 درصد بوده است

یوروستات : سوئد (56.4٪) بیش از نیمی از سبد انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کرده است و در مقایسه با فنلاند (43.1٪) و لتونی (41.0٪) ، بیشترین سهم را در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2019 داشته است. دانمارک (2/37 درصد) و اتریش (6/33 درصد). کمترین میزان استفاده از منابع  تجدیدپذیر در لوکزامبورگ (7.0٪) ، مالت (8.5٪) ، هلند (8.8٪) و بلژیک (9.9٪) به ثبت رسیده است. ایسلند و نروژ در حدود 80 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از منابع تجدید پذیر تولید کرده اند. اتریش در میان کشورهای اروپایی تا کنون توانسته  میزان مصرف و تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر را  با اهداف راهبردی حوزه انرژی این کشور همراه سازد.

  • زیرساخت های قانونی جدید تولید انرژی الکتریکی در اتریش

وینرتسایتونگ: در حال حاضر نیمی از تولید کنندگان انرژی الکتریکی در اتریش شرکت های خصوصی هستند و از این رو امکان کنترل قیمت ها همواره امکان پذیر نمی‌باشد. این امر سبب شده است تا در سال های اخیر هزینه برق از منابع گوناگون بسیار متفاوت باشد و در بیشتر مواقع سبب افزایش هزینه برای خانوار اتریشی شده است. در همین راستا طرحی دو فوریتی به پارلمان اتریش جهت کنترل قیمت پایه انرژی الکتریکی تحویل شده است که به موجب آن هم میزان تولیدات توسعه یابد و همچنین امکان کنترل قیمت وجود داشته باشد. اتریش به دنبال آن است تا سال ۲۰۳۰ُ همه انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از جایگاه منابع تجدید پذیر تولید نماید.

  • نرخ تورم در اتریش به ثبات نسبی رسیده است

وینرتسایتونگ: نرخ تورم در اتریش پس از نوسانات بسیار در سال اخیر در ماه دسامبر به ۳ .۱  درصد رسیده است. در این میان مواد غذایی و مسکن، تعیین کننده اصلی قیمت ها در اتریش می‌باشند. در مقابل قیمت نفت و دیگر سوخت های فسیلی در شش ماه اول و همچنین در شش ماه دوم سال جاری روند کاهشی داشته است.  در این میان تنها قیمت برق نسبت به سال گذشته 5.1 درصد افزایش قیمت داشته است.  طبق آمار مرکز آمار اتریش در سال جاری، فست فود ها، اجاره مسکن  و برق، هر کدام به ترتیب  ۸ .۱۳ ، 5.6و 5.2 درصد افزایش قیمت نسبت به مدت زمان یکسان سال گذشته داشته اند.

  • طرح راهبردی اتریش در حوزه انرژی از جایگاه گاز هیدروژن از سال ۲۰۲۱ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد

وینرتسایتونگ: با وجود منابع گوناگون برای تولید انرژی از جایگاه منابع تجدید پذیر، گاز مایع و هیدروژن همچنان از مهمترین منابع با میزان آلایندگی قابل قبول به شمار می آیند.  استفاده از هیدروژن از سال ۲۰۱۹ُ باری دیگر در دستور کار برای نزدیک شدن به اهداف اتحادیه اروپایی برای کاهش آلاینده‌ها قرار گرفته است. در این خصوص سباستیان کورتز در سال ۲۰۱۹ُ اعلام کرده بود که اتریش در مسیر استفاده عمومی و توسعه استفاده از از هیدروژن می‌باشد و وزیر محیط زیست نیز هفته گذشته اعلام کرد که طرح راهبردی این کشور برای بهره برداری از هیدروژن در مراحل پایانی به سر می‌برد. گفته می‌شود نخستین جلسات سیاست گذاری در این حوزه در ماه ژانویه سال آینده میلای برگزار خواهد شد.

  • کمبود نیروی کار ماهر با وجود بحران اشتغال در اتریش

کرونه: با وجود مشکلات جدی در بازار کار در اتریش همرمان با بحران کرونا در اتریش، همچنان مساله کمبود نیروی کار ماهر یکی از چالش های بازار این کشور به شمار می آید. براساس گزارش منتشره از سوی موسسه پژوهش های آموزش در حوزه اقتصاد، IBW، در حال حاضر اتریش نیازمند 177 هزار نیروی ماهر کار در رشته‌های گوناگون می‌باشد. در سال گذشته کمبودنیروی کار ماهر بالغ بر 207  هزار نفر بوده است و  این میزان تنها به سبب تعطیلی و ورشکستگی شرکت های در اتریش در مدت زمان سال گذشته صورت پذیرفته است. اتاق اقتصادی فدرال اتریش نظرات 4431 شرکت را در این خصوص جویا شده است. بر این اساس، 62 درصد از شرکت ها  کمبود نیروی کار ماهر را به صورت کامل احساس می‌کنند و از اتاق اقتصادی فدرال درخواست کمک کرده اند. 

  • اتحادیه اروپایی در آینده هیچ کمک هزینه ای در آینده به پروژه‌های گاز و نفت پرداخت نخواهد کرد

وینرتسایتونگ: اتحادیه اروپایی بر آن است تا میزان تولید آلاینده‌های زیست محیطی و به ویژه میزان گاز دی اکسید کربن را کاهش دهد و به حداقل برساند. در این خصوص اتحادیه اروپایی اعلام کرده است که از سال 2021، دیگر هیچ پروژه ای در حوزه نفت و گاز از کمک هزینه برخوردار نخواهند بود و اروپا در تلاش است تا بسیاری از این پروژه‌ها را با توربین‌های آبی و بادی جایگزین نماید. همچنین گاز و نفت جای خود را در حوزه حمل و نقل به  هیدروژن و زیست گاز واگذار خواهد کرد.

  • اتریشی‌ها به لحاظ شرایط مالی و توانایی پرداخت در جایگاه دوم در اروپا

وینرتسایتونگ: بحران کرونا سبب شده تا درآمد خانوار اتریشی کاهش یابد. با این وجود این کشور همچنان پس از سوئیس در جایگاه دوم اروپا به لحاظ توانایی مالی قرار دارد. درآمد 42 درصد اتریشی‌ها بدون تغییر باقی مانده است و در حدود 33 درصد نیز بخشی از درآمد خود را از دست داده اند و برای حدود 28 درصد این دوره حتی سبب بهبود در میزان درآمد بوده است. همچنین به طور میانگین 57 درصد مردم اتریش با کوچک شدن سبد خانوار روبرو بوده اند. در تحلیل یوروستات 24 کشور اروپایی مورد بررسی قرار گرفته اند و از 1000 نفر افراد بالای 18 سال در خصوص شرایط درآمدی و مالی آنان پرسش صورت گرفته است.

  • شرکت انرژی بریتانیایی، پمپ بنزین‌های OMV در آلمان را خریداری می‌کند

وینرتسایتونگ: شرکت بریتانیایی EG Group  285 پمپ بنزین متعلق به شرکت نفت و گاز اتریش را در آلمان خریداری می‌کند. اکثر این پمپ بنزین‌ها در جنوب آلمان و در ایالت های بادن وورتمبرگ و باواریا قرار دارند. این قرارداد به ارزش 485 میلیون یورو روز دوشنبه 14 دسامبر 2020 به امضاء رسیده است.

  • افزایش مجدد تعداد بیکاری در اتریش

پرسه: در حال حاضر 472 هزار و 157 نفر در لیست افراد بیکار در اتریش قرار دارند  که  104 هزار نفر از آنان از زمان آغاز بحران کرونا به این فهرست افزوده شده اند. از آغاز فصل پاییز و همزمان با اعمال محدودیت های جدید از سوی دولت، تعداد افرادی که تغییر قرارداد به کار کوتاه مدت داده اند نیز افزایش پیدا کرده است.  هرچند شرایط نسبت به نسبت ماه آوریل بهبود یافته اما بازار کار اتریش همچنان با مساله بحران سلامت کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. تنها در هفته دوم ماه دسامبر 5 هزار و 807 نفر به تعداد افراد فاقد شغل در اتریش افزوده شده است. موسسه مطالعات پیشرفته وین، روند افزایش بیکاری را برای سال 2021 وخیم می داند و پیش بینی کرده این تعداد تا پایان ماه مارس 2021 به 5 .1 برابر حالت فعلی و بسیار نزدیک به شرایط ماه آوریل 2020 برسد.

  • سرمایه گذاری شرکت نفت و گاز اتریش OMV در حوزه زیست دیزل

پرسه: زیست‌دیزل یا بیودیزل یک نوع سوخت غیر سمی، ایمن، تجدیدپذیر و تجزیه‌پذیر است که از منابع طبیعی نظیر روغن‌های گیاهی، روغن پسماند غذایی، چربی حیوانات و جلبک‌ها بدست می‌آید. این سوخت را می‌توان با گازوئیل مخلوط و در خودروهای گازوئیل سوز به ‌کار برد. شرکت نفت و گاز اتریش  در این بخش  سرمایه گذاری 200 میلیون یورویی انجام می دهد و برنامه ریزی کرده است تا سال 2030، این میزان را تا 2 میلیارد یورو افزایش دهد. این شرکت بر آن است تا پایان سال 2023، بخشی از تولیدات پتروشیمی این شرکت نزدیکی فرودگاه وین را بر تولیدات بیودیزل متمرکز سازد.  او ام فا در این خصوص خبر داد که تا سال 2023 این شرکت سالیانه 160 هزار تن سوخت بیودیزل تولید خواهد کرد و سعی دارد تا سال 2030 این میزان را تا 5 .1 میلیون تن افزایش دهد. در همین میان  OMV تلاش دارد تا سال 2025، بیش از 60 درصد از فعالیت های خود رامتمرکز بر گاز و محصولات فاقد دی اکسید کربن نماید.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما