معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۷

اخبار اقتصادی قطر (هفته سوم آذر 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

 اخبار و تحولات داخلی:

از سرگیری فعالیت‌های مراکز صدور روادید قطر در خارج از کشور

وزارت کشور از سرگیری تدریجی کار در مراکز روادید قطر در خارج از کشور از جمله در نپال، پاکستان و فیلیپین خبر داد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت که دریافت و ارائه خدمات از طریق مراکز ویزای قطر در خارج از کشور به تدرج از سر گرفته می‌شود. اقداماتی که در این مراکز انجام می‌گردد؛ اثر انگشت، اطلاعات حیاتی، انجام معاینات پزشکی و امضای قراردادهای کاری در خارج از کشور می‌باشد. در این بیانیه آمده است کار در مرکز شهر کاتمندو در نپال از تاریخ 10 دسامبر جاری از سرگرفته می‌شود و عملیات رزرو از طریق وب‌سایت این مرکز از پنجشنبه گذشته آغاز شده است. در دیگر مراکز روادید قطر، در دو کشور دیگر، در اسلام آباد پاکستان از 14 دسامبر و در مانیلا فیلیپین از 15 دسامبر جاری 2020 آغاز می‌گردد.

تصویب بودجه کشور برای سال 2021 توسط امیر قطر

"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر قانون شماره « 22 » سال 2020 برای تصویب بودجه کل کشور برای سال مالی 2021 را صادر کرد. این قانون در اول ژانویه 2021 ساری می‌شود.

"علی شریف العمادی" وزیر دارایی اعلام کرد که کل برآورد درآمد بودجه دولت برای سال مالی 2021 بالغ بر 160.1 میلیارد ریال است. وزیر دارایی در بیانیه مطبوعاتی گفت، در بودجه عمومی‌ برای سال 2021 برآورد قیمت نفت در سطح 40 دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده است، با اشاره به اینکه کل هزینه‌های برنامه ریزی شده در طول سال 2021 به 194.7 میلیارد ریال رسید.

العمادی به اختصاص 72.1 میلیارد ریال به پروژه‌های اصلی از کل هزینه‌های بودجه عمومی سال 2021 اشاره کرد و افزود که دولت همچنان به دو بخش آموزش و بهداشت و سلامت متمرکز شده و نزدیک به 17.4 میلیارد ریال را برای بخش آموزش و 16.5 میلیارد ریال را برای بخش بهداشتی اختصاص داده است.

کسری بودجه قطر در سال ۲۰۲۱، در اثر بحران کرونا  

دولت قطر اعلام کرد مازاد بودجه این کشور، که بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان است، در سال ۲۰۲۱ در بحبوحه کاهش قیمت انرژی به علت همه گیری کووید-۱۹ از بین خواهد رفت.

برآوردهای محتاطانه درباره قیمت بشکه‌ای ۴۰ دلار برای سال آینده بدین معناست که درآمدهای قطر از محل سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۷.۶ درصد کاهش خواهد یافت و به ۱۲۱.۶ میلیارد ریال (۳۲.۴ میلیارد دلار) خواهد رسید که این مسئله باعث می‌شود مازاد ۵۰۰ میلیون ریالی سال ۲۰۲۰ پاک شود.

بودجه دوره فعلی بر مبنای متوسط قیمت هر بشکه نفت خام ۵۵ دلار محاسبه شده بود.

علی شریف العمادی وزیر دارایی قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود کل مخارج در طول سال ۲۰۲۱، ۱۹۴.۷ میلیارد ریال باشد که متعاقب آن کسری بودجه ۳۴.۶ میلیارد ریالی پیش بینی می‌شود.

مرکز مالی قطر: رشد قوی فعالیت‌های تجاری در بخش خصوصی

مرکز مالی قطر با انتشار بیانیه‌ای آورده است، داده‌های شاخص مدیران خرید در قطر نشان داد که اقتصاد شرکت‌های بخش خصوصی غیر انرژی تا پایان سال جاری به گسترش و پیشرفت خود ادامه خواهند داد. مرکز مالی در بیانیه‌ای بر میزان بالای رشد در فعالیت‌های تجاری معاملات عقب‌مانده و اشتغال در ماه نوامبر گذشته سال جاری تأکید کرد. در این گزارش اشاره شده که سفارشات جدید، رشد چشم‌گیری داشته و انتظارات تولید برای سال آینده مثبت باقی مانده است. "شیخه العنود بنت حمد آل ثانی" مدیر اجرای توسعه کسب و کار مرکز مال قطر گفت: بر اساس شاخص مدیران خرید در ماه نوامبر، شرکت‌های خصوصی غیر انرژی در قطر به دنبال دستیابی به رشد در پایان سال 2020 هستند. وی افزود: قرائت اصلی شاخص مدیران خرید برای دومین ماه متوالی با افزایش روبرو شد و نرخ رشد شاخص‌های تولید و اشتغال در ماه نوامبر افزایش یافت و عملکرد خوبی به شاخص‌های صنایع تولیدی و ساخت و ساز نسبت داد.

دوحه در لیست مهمترین مراکز مالی جهان  

طبق منابع خبری محلی و بر اساس گزارش اخیر مجموعه « زد ین» و « سی دی ای» در رابطه با شاخص مراکز مالی جهان GFCI، دولت قطر جایگاه 56ام مرکز مالی بزرگ جهان را از آن خود نمود تا در میان بهترین 60 مرکز مالی در سطح جهان رده‌بندی شود. این امر سبب می‌گردد تا توانائی‌ها و ظرفیت‌های رقابتی این کشور افزایش یافته و جایگاه این کشور به عنوان یک مرکز مالی نه تنها در سطح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بلکه در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

اطلاعات شاخص مراکز مالی جهانی با استفاده از رده‌بندی کلی و جمع‌آوری اطلاعات کمّی از منابع دولتی مربوطه از جمله بانک بین‌المللی و سازمان همکاری بین‌المللی و سازمان ملل و استفاده از پرسشنامه‌های الکترونیکی بر شبکه اینترنت انجام شده است.

تولید چند محصول محلی برای اولین بار در قطر

شماری از مالکان مزرعه‌ها طی اظهاراتی به روزنامه الرایه اقتصادی گفتند: 5 نوع از محصولات جدید کشاورزی محلی برای اولین بار در این فصل در بازار کشور ارائه خواهد شد که عبارتند از: زعفران، انجیر، ریحان، دانه کنجد و باشون فروت. آنها تأکید کردند، این نوع از محصولات جدید، با هدف تأمین نیاز بازار از طریق تنوع تولید به منظور دستیابی به خودکفایی است و خاطرنشان کردند که در فصل گذشته، کشاورزان مزرعه‌های محلی موفق به کشت انواع جدیدی از سبزیجات آسیایی شدند مانند، بادمجان هندی، بادمجان سبز، تربچه سفید بزرگ، نخود فرنگی، لوبیای سبز، کدو تنبل، کدو سبز و زرد.

تخفیف 30 درصدی در هتل‌ها به مناسبت روز ملی

تعدادی از مدیران هتل‌ها در کشور با تأکید بر تعهد بخش مهمان‌نوازی در اجرای اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا « کووید ـ 19 » در راستای برنامه « قطر پاک »، اعلام کردند که در طول جشن روز ملی تخفیف 30 درصدی را به افراد ارائه خواهند داد. آنها گفتند که نمای خارجی هتل‌ها با پرچم‌های ملی پوشانده و تزئین خواهد شد و هتل‌ها غذاهای محبوب و سنتی قطری را به مهمانان و مشتریان خود تقدیم می‌کنند، آنها اظهار داشتند که شرکت بخش مهمان‌نوازی در جشن‌های روز ملی بیانگر وفاداری و تعلق آنها به کشور قطر است.

صادرات 6.3 میلیون تنی قطر از گاز طبیعی مایع در ماه نوامبر

براساس آمارهای « بلومبرگ » کل صادرات قطر از گاز طبیعی مایع در ماه نوامبر گذشته سال 2020 به 6.3 میلیون تن با سهم کل بازار بالاتر از 19 درصد رسیده است. طبق این آمار، واردات جهانی از گاز طبیعی مایع در ماه ذکر شده به 29.8 میلیون تن رسیده است که در مقایسه با اکتبر گذشته 6.4 درصد رشد و از ماه نوامبر سال گذشته حدود 3.9 درصد رشد داشته است. کشورهای انگلیس و هلند بیشترین کشورهایی بوده که در ماه نوامبر از محموله‌های گازی قطر استقبال کرده‌اند.

طرح پنجمین شماره پول جدید قطر در تاریخ 18 دسامبر

بانک مرکزی قطر همزمان با جشن‌های روز ملی کشور، پنجمین شماره واحد پول قطر، « یک شماره جدید » را برای گردش در روز جمعه برابر با 18 دسامبر 2020 ارائه خواهد کرد. بانک مرکزی قبل از آن 4 ارز را ارائه کرده است که اولین در سال 1973، دوم سال 1983، سوم سال 1996 و چهارم در سال های 2003   و 2007  بوده است.

برگزاری نمایشگاه میلیپل قطر در 15 مارس آینده

کمیته برگزارکننده نمایشگاه « میلیپل قطر »  اعلام کرد، سیزدهمین نسخه از این نمایشگاه بین المللی قطر در زمینه امنیت داخلی  از تاریخ 15 تا 17 مارس 2021 برگزار می‌گردد، برگزاری این نمایشگاه به دلیل اپیدمی‌کرونا ویروس « کووید ـ 19 » در سال‌جاری 2020 به تعویق افتاد.

کمیته برگزارکننده بیان کرد در طول دوره گذشته با مهمترین شرکا و ارگانها برای مقابله با چالش‌های ناشی از پیامدهای همه‌گیر جهانی بحث و گفتگوهای مداوم داشته است.

به همین مناسبت سرلشگر ناصر بن فهد آل ثانی رئیس کمیته برگزارکننده نمایشگاه میلیپل قطر گفت: « با توجه به شرایط حاکم فعلی و تلاش‌هایی که در سطح جهان برای محدود کردن شیوع بیماری همه‌گیر کرونا انجام شده است، ما مجبور شده‌ایم نمایشگاه را به دلیل محدودیت‌های جهانی اعمال شده بر سفر توسط کشورهای جهان به تعویق بیندازیم، ما اطمینان داریم که تصمیم برای به تعویق انداختن نمایشگاه سطح مشارکت در شروع فعالیت های نمایشگاه در مارس آینده و میزان حضور در آن را افزایش می دهد».

پروژه‌هایی به ارزش 35.9 میلیارد ریال از سال 2021 تا 2023  

وزارت دارایی قطر تأکید کرد که دولت شماری از اقدامات مالی و اقتصادی در مقابله با پیامدهای بحران دوگانه برای کاهش قیمت انرژی از یک سو و از سوی دیگر تأثیراتی که همه‌گیری کرونا بر اقتصاد محلی وارد نموده، اتخاذ کرده است و مهمترین این اقدامات ارائه حمایت و نقدینگی به بخش بانکی و پشتیبانی از بخش‌های آسیب‌دیده، نزدیک به 75 میلیارد ریال بود. سیاست مالی، تواناییش را در جذب بحران، کاهش اثرات آن، حفظ تعادل عمومی مالی و افزایش کارایی هزینه‌ها به منظور حمایت از بخش‌های آسیب‌دیده و تمرکز هزینه‌ها در بخش های اصلی مانند پروژه‌های بهداشتی، آموزشی و زیربنایی را ثابت کرده است. وزارت دارایی افزود: طی سال 2021 و تا 2023 پروژه‌هایی به ارزش 35.4 میلیارد ریال در کشور ارائه خواهد شد.

جایگاه سیاست های فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور قطر

سعید ولید السعید، از مقامات رسمی‌شرکت‌ اوریدو، بزرگ‌ترین شرکت ارایه‌دهنده خدمات مخابراتی و اینترنتی کشور قطر، ضمن اشاره به برخی برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت اظهار داشت این شرکت قبلاً برای ساخت اولین مرکز تحقیق و توسعه و هم چنین راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی که قصد دارد برای متخصصان در دسترس قرار گیرد.

وی در ادامه اعلام کرد شرکت متبوع وی از انجام هرگونه سرمایه‌گذاری در تجارت شبکه‌های بی‌سیم در کشورهای پاکستان، اردن و فیلیپین به دلیل اینکه این تکنولوژی خیلی خوب پیش نمی‌رود، دست خواهد کشید. شرکت در حال حاضر متمرکز بر توسعه‌ی تجارت ICT و انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان به منظور ارتقاء ظرفیت‌ مرکز داده‌های خود(دیتاسنترهای خود) با هدف تبدیل شدن به یکی از مهمترین و بزرگترین بازیگران در عرصه‌های ICT است.

این گروه که عملیات وسیعی را در ۱۱ کشور جهان در دست اقدام دارد، بیشتر متمرکز بر کشورهای واقع در منطقه شمال آفریقا و آسیا بوده و به زودی فعالیت‌های خود برای گسترش سرویس 4G‌در کشورهایی همچون تونس و الجزایر آغاز می‌کند.

 حجم معامله 1.5 میلیارد ریالی املاک و مستغلات در کشور در یک هفته

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 29 نوامبر تا 3 دسامبر جاری 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 1.5 میلیارد ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الوکره، الخور، الشمال، الریان و الضعاین بوده است. 

حجم معامله 3.38 میلیارد ریالی املاک و مستغلات در ماه نوامبر در کشور

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات در ماه نوامبر گذشته سال‌جاری 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 3.38 میلیارد ریال اعلام شد که تعداد این معامله‌ها حدود (504 ) معامله بوده که در مقایسه با همین تاریخ نسبت به سال گذشته 2019 به میزان 2 درصد رشد داشته است و شهرداری‌های الدوحه، الریان و الوکره بیشترین عملیات ثبت را به خود اختصاص دادند.

حجم معامله 2.9 ملیارد ریالی بورس

شاخص بورس قطر در هفته گذشته به دلیل برداشت سود توسط سرمایه‌گذاران با کاهش اندکی روبرو شد که معادل 19 واحد است و حجم کل معامله بورس بالغ بر 2.9 میلیارد ریال بوده در حالیکه در هفته قبل حدود 4.07 میلیارد ریال بوده است.

شرکت ازدان: حجم 297.8 میلیون ریالی معامله املاک و مستغلات طی یک هفته

مجموعه هلدینگ ازدان بخش ساختمانی در گزارش هفتگی خود آورده است: بخش ساختمانی طی یک هفته به نسبت 57.5 % رشد داشته و حجم کل معامله در تاریخ ذکر شده، بالغ بر 171.3 میلیارد ریال بوده و بیشترین عملیات در شهرداری‌های ام صلال، الخور، الذخیره، الدوحه، الریان، الشمال و الوکره به ثبت رسیده است.

سود 12.5 میلیارد ریالی بورس قطر طی یک هفته

اوراق بهادار قطر اولین هفته کاری خود در ماه دسامبر جاری را با حمایت از عملیات خرید سهام با افزایش به پایان رساند و رشدی به نسبت 1.7 درصدی معادل 175 واحد را به دست آورد و کل ارزش سود خالص آن در اولین هفته نزدیک به 12.5 میلیارد ریال رسید.

طرح 210 میلیون سهم در بورس توسط شرکت کیو.ال. ام قطر

شرکت « کیو.ال. ام » بیمه زندگی و بهداشتی، از راه اندازی اشتراک پذیره نویسی در طرح 210 میلیون سهم در اوراق بهادار قطر خبر داد. این سهام 60 درصد از سرمایه این شرکت را تشکیل می دهد. براسال بیانیه مطبوعاتی این شرکت 210 میلیون سهم به قیمت 3.15 ریال برای هر یک سهم ارائه می‌شود.

 

ب) اخبار و تحولات خارجی:

بررسی گسترش فرصت‌های سرمایه‌گذاری میان نخست وزیر و شهردار مالی شهر لندن

"شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست‌وزیر کشور با لُرد "ویلیام راسل" شهردار شهرک مالی شهر لندن و هیئت همراه که در حال حاضر در دوحه به سر می‌برند، دیدار نمود. در این دیدار پیرامون همکاری‌های دو جانبه بویژه در زمینه‌های اقتصادی و مالی، توسعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مسائل مهم و مشترک و راه‌های توسعه و تقویت آن بحث و تبادل نظر شد.

دیدار شهردار شهرک مالی لندن با وزیر امور خارجه قطر

"شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر  با شهردار شهرک مالی لندن دیدار نمود. در این دیدار در مورد همکاری‌ها و مسائل مهم و مشترک دو جانبه و راههای توسعه و تقویت آن بحث و گفتگو شد.

دیدار شهردار شهرک مالی انگلیس با الکواری

"علی بن احمد الکواری" وزیر تجارت و صنعت قطر در دفتر کار خود با لُرد "ویلیام راسل" شهردار شهرک مالی شهر لندن و هیئت همراه که در دوحه به سر می‌برد، دیدار نمود. در این دیدار پیرامون همکاری میان دو کشور دوست و افق های گسترش و تقویت آن در زمینه‌های متعدد و مهم و مشترک به ویژه در زمینه تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری بحث و تبادل نظر شد.

حجم مبادله تجاری بین قطر و لندن از ژانویه تا سپتامبر 2020 نزدیک به 2.47 میلیارد دلار بوده در حالیکه حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2019 حدود 3.85 میلیارد دلار بوده است و انگلیس هفتمین شریک تجاری  قطر محسوب می‌شود. نزدیک به 1134 شرکت انگلیسی در دوحه در زمینه‌های مختلف در حال فعالیت می‌باشند که 993 شرکت با سرمایه گذاری مشترک قطر و انگلیس، 104 شرکت با 100 درصد سرمایه‌گذاری انگلیس و 35 شرکت انگلیسی در مرکز مالی قطر به ثبت رسیده است.

حجم 9.1 میلیارد ریالی تجارت قطر با انگلیس

اتاق بازرگانی قطر در جلسه شورای اداری اتاق بازرگانی عرب ـ انگلیس که از طریق ویدئو کنفرانسی برگزار گردید، شرکت نمود. "شیخ خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر ریاست هیئت قطر را سرپرستی کرد، "شیخ حمد بن احمد بن عبدالله" عضو هیئت مدیره و " صالح بن حمد الشرقی" مدیر کل اتاق بازرگانی به عنوان اعضای این هیئت همچنین مشارکت داشتند. در این جلسه گزارش کمیته اجرایی و گزارش فعالیت اتاق بازرگانی عرب ـ انگلیس و کارآیی اتاق بازرگانی مربوط به همه‌گیری کرونا و کارآیی مالی این اتاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس اتاق بازرگانی قطر نقشی که اتاق بازرگانی عرب ـ انگلیس در عرصه تبلیغ همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین پادشاهی انگلیس و جهان عرب ایفا می‌کند، را مورد ستایش و تمجید قرار داد. وی گفت: روابط متمایزی بین قطر و انگلیس وجود دارد، به خصوص در زمینه‌های تجاری و اقتصادی، و سرمایه‌گذاری‌های قطر در آن کشور بیش از 35 میلیارد پوند استرلینگ است که نقش مهمی در اقتصاد انگلیس ایفا می‌کند. رئیس اتاق بازرگانی قطر در ادامه گفت: حجم مبادله تجاری بین قطر و انگلیس در سال 2019 شاهد رشدی به نسبت 22 درصدی داشته و به 12.94 میلیارد ریال رسید، در حالیکه در سال 2018 حدود 10.63 میلیارد ریال بوده است و تجارت فیما بین در سال 2020 جاری شاهد رشد قابل توجهی شده است ، تا جایی‌که در نه ماه اول سال‌جاری به نزدیک به 9.1 میلیارد ریال رسیده است و علاوه بر این صدها شرکت مشترک قطر ـ انگلیس در بازار قطر در زمینه‌های گوناگون در حال فعالیت می‌باشند که حدود 40 شرکت با سرمایه‌گذاری 100 درصد انگلیسی هستند.

همکاری با برزیل در محصولات کشاورزی و دامی

"مسعود جارالله المری" معاون قائم مقام وزارت شهرداری و محیط زیست در امور شیلات قطر  با "ماریا انجلیکا" کاردار سفارت برزیل در دوحه و "دیوگو روزار" دبیر دوم این سفارت در محل کار خود با حضور "عبدالعزیز الزیاره" مدیر بخش دام در وزارتخانه دیدار نمود. در این دیدار پیرامون فرصت‌های همکاری بین دو کشور در زمینه‌های کشاورزی و دامی و قوانین و شرایط بهداشتی لازم برای صادر کردن گاوهای زنده برزیلی به قطر و همچنین همکاری در زمینه‌های کشاورزی طوری که به منافع مشترک دو کشور خدمت کند، بحث و گفتگو شد.

بن طوار: شراکت‌های امیدوارکننده قطر و ترکیه در سال 2021

"محمد بن احمد بن طوار الکواری" معاون اول رئیس اتاق بازرگانی قطر طی اظهاراتی به روزنامه الشرق اقتصادی گفت: بعد از سفر موفق "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر به ترکیه جهت مشارکت در ششمین جلسه کمیته عالی راهبردی قطر ـ ترکیه که نتایج مثبتی را به دست آورد، انتظار می رود تعداد شرکت‌های ترکی که تمایل به سرمایه‌گذاری در قطر را دارند در سال 2021 افزایش یابد. وی گفت: علاوه بر جنبش سرمایه‌گذاری موجود در قطر، قوانین تشویق‌کننده‌ی برای پمپاژ سرمایه‌گذاری‌ها در قطر وجود دارد و انتظار می‌رود هیئت‌های بازرگانان ترکیه به زودی به قطر سفر کنند و براساس توافقنامه‌های و برنامه‌های مشترک دو جانبه، همکاری‌های سرمایه گذاری دو جانبه در تمام زمینه‌ها به خصوص توسعه بخش ساختمانی، گردشگری، خدمات، صنعتی و دیگر بخش های حیاتی و همچنین پروژه‌های قطر ـ ترکیه در مناطق آزاد صنعتی صورت بگیرد. بن طوار گفت: کمیته استراتژیک عالی مشترک قطر ـ ترکیه که به ریاست امیر قطر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برگزار شد، همکاری‌ها و روابط میان دو کشور را گسترش و تقویت داد و راه را برای انجام سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در دو کشور فراهم ساخت. بن طوار در این گفتگوی مطبوعاتی از برنامه‌ریزی‌های اتاق بازرگانی قطر در توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در آفریقا در آینده نزدیک پرده برداشت و افزود که قاره آفریقا دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری و محیط بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری است، و اتاق بازرگانی به چند کشور افریقایی از جمله کنیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا و دیگر کشورها سفر و با مقامات این کشورها دیدارهایی داشته است و این مقامات، بازرگانان قطری را جهت سرمایه‌گذاری در کشورهایشان دعوت کردند و اظهار داشتند سرمایه‌گذاران قطری می‌توانند در زمینه‌های استخراج معدن، کشاورزی، جهانگردی، صنعت، انرژی و دیگر زمینه‌ها سرمایه‌گذاری نمایند و این کشورها فضا و محیط مناسبی برای سرمایه‌گذاری می‌باشند.

تمجید شرکت‌های بزرگ آمریکا از جذابیت سرمایه‌گذاری در قطر

قطر در سمپوزیوم گفتگویی که توسط اتاق بازرگانی آمریکا و از طریق مجازی برگزار گردید، شرکت کرد. "شیخ مشعل بن حمد آل ثانی" سفیر قطر در آمریکا به نمایندگی از کشورش در این سمپوزیوم شرکت نمود و به عنوان سخنران اصلی با دسته ای از بازرگانان ارشد آمریکا گفتگو کرد. سفیر قطر بر استحکام و انعطاف پذیری اقتصاد قطر در مقابله با همه‌گیری کرونا « کووید ـ 19 » تأکید کرد و به چشم‌انداز مثبت اقتصادی قطر اشاره نمود که توسط سازمان‌های مستقلی مانند صندوق بین المللی پول و شرکت مالی مودی (Moody's ) صادر شده است. سفیر گفت: صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی‌های خود تأکید کرد که کشور قطر تنها کشور در منطقه است که در مسیر درست برای دستیابی به مازاد بودجه در سال 2020 قرار دارد، وی ابراز قدردانی قطر از نقش مهمی‌که شرکت‌های امریکایی در دستیابی به قدرت اقتصادی فعلی که این کشور در حال حاضر از آن برخوردار است، را بیان کرد و گفت بخش خصوصی آمریکا برای دهه‌ها یک شریک مهم در توسعه اقتصادی کشور قطر بوده است، به ویژه با توجه به این واقعیت که تنوع اقتصادی در قطر عمدتاً به جذب شرکت‌های آمریکایی به بخش‌های جدید و نوظهور در این کشور کمک می‌کند. شرکت‌های آمریکایی برجسته شرکت کننده در این جلسه سرمایه‌گذاری‌ها در قطر در زمینه‌های گوناگون را مورد تمجید و ستایش قرار دادند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما