معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۶

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته دوم بهمن ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تراز مثبت تجاری قطر:

تراز تجاری کالایی قطر- که نشان دهنده تفاوت بین کل صادرات و واردات است - در دسامبر گذشته با مازاد 28.2 میلیارد ریالی همراه بود و افزایش 2.6 میلیارد ریالی را ثبت کرد یعنی 10 درصد افزایش در مقایسه با ماه مشابه سال 2021 و حدود 7.6 درصد افزایش در مقایسه با ماه نوامبر. گزارش سازمان برنامه ریزی و آماری قطر حاکی از آن است که ارزش کل صادرات قطر در ماه دسامبر 38.3 میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر، میزان واردات کالا در دسامبر گذشته نیز حدود 10.1 میلیارد ریال بود که افزایش 1.4 درصدی در مقایسه با دسامبر 2021 و کاهش 7.7 درصد در مقایسه با نوامبر 2022 داشت.

پوشش اجباری بیمه مسافران:

وزارت بهداشت قطر از اجرای مرحله اول نظام بیمه درمانی قطر در مورد تنظیم خدمات مراقبت های بهداشتی برای پوشش اجباری بیمه مسافران به این کشور خبر داد. این وزارتخانه خاطرنشان کرد که بیمه درمانی قرار است از فوریه 2023 برای همه مسافران ورودی به قطر اعمال شود. این بیمه نامه، خدمات اساسی مراقبت های بهداشتی درباره موارد اضطراری و تصادفات را دربرمی‌گیرد و برای هر ویزای تک نفره به مدت 30 روز 50 ریال قطری بابت بیمه نیز اخذ خواهد شد. علاوه بر این مسافران می‌توانند در صورت تمایل ، در بیمه درمانی خود، از خدمات اضافی، بهره مند شوند.

رتبه نخست قطر در کیفیت و دسترسی به تولیدات غذایی در جهان عرب:

دفتر ارتباطات دولت قطر اعلام کرد: کشور قطر از نظر کیفیت و دسترسی به تولیدات غذایی در جهان عرب حائز رتبه اول است و دولت سخت تلاش کرده است تا خودکفایی و کارایی بالا را به عنوان مبنای استراتژی و اهداف ملی امنیت غذایی، تضمین کند. لذا از طریق تعهد به تولید و توزیع عادلانه مواد غذایی و همچنین تامین مالی بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با تضمین امنیت غذایی، از جمله پروژه‌های صندوق تحقیقات ملی قطر، به دنبال دستیابی به این مهم بوده است. صندوق پول عربی اخیرا تحقیقی درباره امنیت غذایی در کشورهای عربی منتشر کرد که براساس آن قطر در میان کشورهای عربی رتبه اول را در امنیت غذایی دارد.

بانک تجاری قطر بهترین ارائه دهنده تامین مالی تجارت:

بانک تجاری قطر، نوآورترین بانک دیجیتال در قطر، جایزه "بهترین ارائه‌دهنده تامین مالی تجارت" در قطر را از سوی مجله معتبر بین المللی Global Finance دریافت کرد. این جایزه که برای چهارمین سال متوالی توسط بانک تجاری دریافت می‌شود، به منظور قدردانی از عملکرد استثنایی این بانک در زمینه تامین مالی تجارت و تعهد به ارائه تسهیلات و خدمات مالی با کیفیت بالا به مشتریان اعطا می‌شود.

برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی «پروژه قطر»

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی - قطر اعلام کرد که نوزدهمین نمایشگاه «پروژه قطر» از 29 می تا 1 ژوئن 2023 در مرکز نمایشگاه‌های دوحه برگزار می‌شود. بنابر اعلام این شرکت، نمایشگاه امسال محیطی ایده آل برای مشارکت موثر در بازار ساخت و ساز در کشور فراهم می‌کند و همچنین یک پلت فرم برجسته برای توسعه کسب و کار است که به شرکت ها، طیف گسترده ای از فرصت ها را برای گسترش تجارت خود و ایجاد مشارکت های جدید ارائه می دهد.

اصلاح قانون کار:

هیئت وزیران دو موضوع زیر را بررسی کرد: طرح قانون اصلاح برخی از احکام قانون کار مصوب قانون شماره (14) سال 2004 و پیش نویس اصلاح برخی از مفاد مصوبه شماره (6) سال 2018 در خصوص تشکیل کمیته‌های حل اختلاف کارگری. این اصلاحات با هدف تحقق سریع عدالت و حل و فصل سریع‌تر اختلافات کارگری و حصول اطمینان از دریافت حقوق مالی کارگر صورت می‌گیرد.

همکاری کره جنوبی و قطر :

وون ریونگ وزیر زیرساخت ها و حمل و نقل کره جنوبی با اشاره به توسعه روابط بین قطر و کره طی پنجاه سال گذشته بر همکاری مداوم دو کشور در زمینه‌های مختلف ، به ویژه زیرساخت‌ها، ساخت‌وساز و پروژه‌های انرژی تاکید کرد. وی در جریان سفرش به دوحه، قطر را بزرگترین و قابل اعتمادترین منبع صادرات گاز طبیعی به کره دانست و تاکید کرد شرکت های کره ای ، زیرساخت های بزرگی را در این حوزه برای قطر اجرا کرده اند و مشارکت در این پروژه‌های موفق، به عنوان بخشی از قدرت تکنولوژیکی کره، به تقویت اعتماد و همکاری بین دو کشور کمک کرده است.

امضای قرارداد شرکت انرژی قطر با دولت لبنان و شرکت فرانسوی توتال:

شرکت انرژی قطر با دولت لبنان و شرکت فرانسوی توتال و شرکت ایتالیایی اِنی، برای شراکت در سهم اکتشاف در دو بلوک فراساحلی سواحل لبنان قراردادهایی در بیروت امضا کرد. براساس این قراردادها که 30 درصد از سهام بلوک 4 و 9 را به دست خواهد آورد. سهم توتال انرژی (اپراتور) و انی هر کدام 35 درصد خواهد بود. این اولین فعالیت اکتشافی شرکت انرژی قطر در لبنان است.

نجیب میقاتی نخست وزیر دولت موقت لبنان با توجه به تجربه و جایگاه قطر انرژی در صنعت جهانی نفت و گاز، کسب 30 درصد از حق اکتشاف توسط این شرکت در دو منطقه فراساحلی لبنان را استثنایی توصیف کرد.

پایان اختلاف حقوقی قطر ایرویز و ایرباس:

قطر ایرویز و ایرباس اعلام کردند به اختلاف حقوقی درخصوص خوردگی سطوح هواپیماهای ایرباس A350 و زمین‌گیر شدن این هواپیماها، به توافقی دوستانه دست یافته‌اند. این دو شرکت اعلام کردند منتظر راه‌اندازی مجدد هواپیمای A350 پس از شروع مراحل تعمیر در یک برنامه ویژه هستند. جزئیات این تسویه حساب محرمانه مانده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما