معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۳

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در اسفند‌ماه 1401 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز:

مؤسسه العطیه قطر در گزارش ویژه اخیر خود در خصوص صنعت انرژی اعلام کرد که شرکت های نفت و گاز به زودی برای کاهش هزینه‌های خود از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد. این تکنولوژی پیشرفته علاوه بر کمک به تعیین مکان وجود نفت و گاز می‌تواند در کشف نشت نفت در اعماق دریا یاری رسان بوده و بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی از جمله اکسون موبیل، آرامکو، بریتیش پترولیوم و شل قصد دارند با استفاده از هوش مصنوعی، تا سال 2050 به اهداف تولید سوخت بدون کربن دست یابند.

تعلیق عوارض گمرکی برای نمایشگاه جواهرات:

اداره کل گمرکات قطر اعلام کرد برای نوزدهمین نمایشگاه جواهرات و ساعت دوحه که در بازه زمانی 20 تا 25 فوریه در مرکز نمایشگاه و همایش دوحه برگزار می‌شود کلیه امکانات گمرکی را در اختیار بازرگانان و غرفه داران برای اطمینان از ورود سریع کالا به نمایشگاه مطابق با رویه‌های گمرکی مصوب در اختیار قرار داده است. بر این اساس، گمرک یک تیم کاری تخصصی را به منظور تسهیل مراحل ورود کالاها به کشور از بدو ورود به بنادر گمرکی تحت سیستم «ورود موقت» شامل تعلیق عوارض گمرکی، تشکیل داده است.

اطلاعیه وزارت بازرگانی و صنعت قطر:

وزارت بازرگانی و صنعت قطر، خرید و فروش یا اجاره فلزات گرانبها یا سنگهای قیمتی از سقف بیش از (50000) ریال قطری یا معادل آن به ارز خارجی را با وجه نقد ممنوع اعلام و تاکید کرد هر مقدار که بیش از این حد باشد باید با استفاده از ابزارهای پرداخت غیرنقدی رد و بدل شود.

افزایش مسافرت های هوایی:

آمارهای اداره کل هواپیمایی کشوری و حمل و نقل هوایی قطر حاکی از جهش افزایشی تعداد مسافران و جابجایی هواپیما در فرودگاه حمد در ماه ژانویه است. آمارهای اولیه حاکی از افزایش 64.4 درصدی تعداد مسافران نسبت به ژانویه سال قبل است. تعداد مسافران در ژانویه امسال به رقم 3 میلیون و 559 هزار و 63 مسافر رسید.

تلاش قطر برای کسب رتبه برتر صادرات گاز جهان:

به گزارش یکی از سایت های متخصص در اخبار و داده‌های بازار انرژی در آمریکای شمالی، قطر در حال توسعه قدرت خود در مالکیت منابع گازی جهان است و با سرعت کنونی به زودی در صدر کشورهای حاضر در تجارت گاز مایع طبیعی خواهد ایستاد. علاوه بر این، قطر برای دستیابی به رتبه برتر صادرات گاز جهان، به دنبال خرید سهام شرکت های بزرگ نفتی برای تشکیل بازوی جهانی تجارت گاز در سال های آینده است.

افزایش گردشگری و رشد اقتصادی ملی:

بندر دوحه، طی فصل جاری، از 25 دسامبر گذشته تا 18 مارس 51 کشتی کروز گردشگری را پذیرش کرد. انتظار می‌رود بندر دوحه از طریق کشتی‌های تفریحی پذیرای حدود 200 هزار گردشگر باشد که با افزایش درآمدهای گردشگری و ایجاد اشتغال و تجارت بیشتر به رشد اقتصاد ملی کمک می‌کند.

مجوز صادرات سبزیجات:

آقای یوسف الخلیفی، مدیر اداره امور کشاورزی وزارت شهرداری از مجوز صادرات سبزیجات تولید داخلی قطر به خارج از کشور در دوره اوج تولید داخلی خبر داد. وی در این باره به روزنامه الرایة گفت: اجازه صادرات مواردی که مازاد تولید داریم از جمله گوجه فرنگی و فلفل صادر شده است و ممکن است این تجربه در فصول آینده هم تکرار شود. وی خاطرنشان کرد: تولید داخلی سبزیجات طی سال های گذشته شاهد جهشی کیفی بوده و طی سه سال گذشته نسبت به سال های گذشته افزایش 100 درصدی داشته ایم. بر این اساس، تولید داخلی سبزیجات در سال 2021 به حدود 102 هزار تن رسیده است که در مقایسه با 55 هزار تن در سال 2017 بسیار قابل توجه است. به این ترتیب درصد خودکفایی در سبزیجات داخلی از حدود 20 درصد در سال 2017 به حدود 46 درصد در سال 2022 رسیده است که افزایشی حدود 130 درصدی را نشان می دهد.

پیشتازی در نوسازی فناوری کشاورزی:

پژوهش تخصصی انجام شده توسط آژانس ترویج سرمایه گذاری در قطر حاکی از آن است که کشور قطر در بخش نوسازی فناوری کشاورزی در خاورمیانه و شمال آفریقا پیشتاز است. این پژوهش نشان می دهد که پتانسیل رشد عظیم در بخش فناوری کشاورزی در منطقه و تعهد دولت قطر به مدیریت زیست محیطی، در کنار موقعیت استراتژیک و زیرساخت تکنولوژیکی قطر را به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاری کشاورزی تبدیل کرده است.

این پژوهش با اشاره به دستیابی به رشد سالانه 15.2 درصدی قطر در تولید مواد غذایی اضافه می‌کند که این کشور از نظر نرخ رشد مرکب سالانه 4.3 درصدی بین سال‌های 2014 تا 2019 از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پیشی گرفته است و بین سال‌های 2017 تا 2019 رشد خیره‌کننده 400 درصدی در تولید مواد غذایی داخلی را ثبت کرده و به خودکفایی 100 درصدی دست یافته است.

پذیرش کشتی‌های کروز و افزایش گردشگران:

سازمان بنادر قطر اعلام کرد که بندر دوحه "دروازه قطر برای گردشگری دریایی" به لطف پذیرش کشتی‌های کروز و امکانات پیشرفته مدرن، این کشور را قادر به پذیرش تعداد بیشتری از کشتی‌های کروز غول پیکر و گردشگران از سراسر جهان کرده است. سازمان بنادر قطر در توییتی در حساب رسمی خود افزود: بندر دوحه بر تنوع اقتصادی در راستای اهداف چشم انداز ملی قطر 2030 تاکید دارد و از سال 2015 ثابت کرده است که یکی از پرطرفدارترین مقاصد تفریحی سفرهای دریایی زمستانی در منطقه خلیج است.

نوزدهمین دوره نمایشگاه جواهرات و ساعت دوحه:

نوزدهمین دوره نمایشگاه جواهرات و ساعت دوحه با مشارکت 500 برند و تحت نظارت شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی، نخست وزیر و وزیر کشور در تاریخ 20 فوریه (1 اسفند) راه اندازی شد. نمایشگاه جواهرات و ساعت دوحه امسال که تا 25 فوریه ادامه دارد، توسط بانک ملی قطر (QNB) به عنوان حامی رسمی و قطر ایرویز به عنوان شریک رسمی هواپیمایی پشتیبانی می‌شود.

این نمایشگاه به عنوان بزرگترین نمایشگاه در نوع خود در منطقه که مستقیماً برندها و مشتریان را گرد هم می آورد، به بازدیدکنندگان از سراسر منطقه این فرصت را می دهد که از مجلل ترین مجموعه‌ها و نمایشگاه‌های جواهرات ارائه شده توسط برندهای بزرگ در صنعت جواهرات و ساعت را در سراسر منطقه بازدید نمایند.

این نمایشگاه در مرکز نمایشگاه‌ها و کنفرانس های قطر در منطقه 33 هزار متر مربعی برگزار می‌شود که به غرفه داران شرکت کننده از قطر و دیگر کشورهای جهان این امکان را می دهد تا قطعات اختصاصی خود را ارائه دهند. انتظار می رود که این نمایشگاه بیش از 30 هزار بازدید کننده را به خود جلب کند.

خانم سمیرة الملا، طراح جواهرات قطری یکی از 10 طراح قطری شرکت کننده در پروژه طراحان قطری است توسط قطر للسیاحة است که یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه جواهرات و ساعت دوحه است. وی به روزنامه الشرق گفت: این نمایشگاه به دلیل مشارکت متمایز برندهای بین المللی و غرفه داران از کشورهای مختلف جهان برای نمایش بهترین آثار، ورژن‌های خاص و قطعات منحصر به فرد، جایگاه دوحه را به عنوان یک مقصد ممتاز برای جواهرات و کالاهای تجملی تبدیل و تثبیت کرده است که سال به سال بسیار مهم تر و معتبرتر می‌شود. به گفته وی نمایشگاه امسال شاهد افزایش تقاضاست و غرفه طراحان قطری به دلیل اعتماد بازدیدکنندگان به خلاقیت و نوآوری شگفت انگیز آنها و همچنین توانایی و کارایی آنها در ارائه محصولی باکیفیت و دقیق از محبوبیت بالایی برخوردار است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما