معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۳

اخبار اقتصادی اتریش( هفته چهارم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته چهارم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :

وضعیت ممنوعیت های کرونایی

دوره محدودیت های سراسری موج دوم کرونا در اتریش از این هفته به پایان رسید و از روز دوشنبه فروشگاه‌ها و مدارس فعالیت خود را از سر گرفته اند. هتل ها همچنان تعطیل می‌باشند و گردشگری فصل زمستان و ادامه محدودیت ها برای ورزش های زمستانی از مهمترین مسائل مورد بحث میان احزاب و اصحاب رسانه در اتریش می‌باشد.

تغییرات در هیات مدیره شرکت نفت و گاز اتریش OMV

تغییرات در هیات مدیره شرکت نفت و گاز اتریش OMV و شرکت هواپیمایی آستریان به دلیل عدم توافق بین اعضای هیات مدیره، از دیگر موضوعات اصلی رسانه‌های اتریشی در هفته اخیر بود. همزمان آغاز اجرای قسمت پایانی پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم 2 و درگیری داخلی در شرکت نفت و گاز اتریش برای ادامه همکاری با شرکت اماراتی-اتریشی بورئالیس از دیگر موضوعات مطرح شده در رسانه‌ها در حوزه اقتصادی بود.  

موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش: 37 درصد کاهش میزان رزرو هتل ها در سراسر اتریش

کرونه: حوزه گردشگری اتریش در خط مقدم نبرد اقتصادی با بحران کرونا قرار دارد و طبق آمار موسسات و اندیشکده‌های اتریش، هیچ حوزه دیگری در این کشور مانند گردشگری تحت تاثیر بحران کرونا قرار نگرفته است. موسسه پژوهش های اقتصادی وین WIFO در این خصوص اعلام کرد : در سال جاری میزان رزرو هتل ها تا 37 درصد کاهش داشته است و برای سال آینده میلادی نیز به ویژه در فصل زمستان افق خوشبینانه ای وجود ندارد. طبق آمار این موسسه، بیشترین میزان کاهش رزرو هتل ها مربوط به ماه‌های آوریل و نوامبر و دسامبر می‌باشد که تقریبا فعالیت و درآمد هتل ها در این سه ماه تا 97 درصد نسبت به مدت زمان یکسان سال گذشته کاهش داشته است. این موسسه همچنین از عملکرد دولت در ایجاد همکاری با دیگر کشورهای اروپایی به ویژه همسایه‌های اتریش انتقاد کرد و دولت را به ایجاد حساسیت بیشتر و استفاده سیاسی از بحران کرونا متهم نمود.

بحران کرونا 60 میلیارد یورو تا کنون کسری بودجه برای اتریش به همراه داشته است

کرونه: به گزارش کمیسیون بودجه پارلمان اتریش و اداره مشاور بودجه دولت، بحران کرونا در فاصله ماه‌های فوریه تا نوامبر 2020، بیش از60 میلیارد یورو برای اتریش هزینه در بر داشته و موجب شده است

بدهی خارجی دولت به ویژه در محدوده اتحادیه اروپایی افزایش چشمگیری داشته باشد. ریاست اداره مشاور بودجه دولت، در گفتگو با روزنامه کرونه گفت: سال 2021 سال سختی برای دولت خواهد بود و امیدوار هستیم از 2022 بتوانیم به روند عادی بازگردیم. طبق آمار مرکز آمار اتریش، میزان بدهی‌های خارحی دولت از سال 2000 تا کنون به جز در سال 2017 و 2018 روند افزایشی داشته که در سال 2020 این میزان به بیش از 12 درصد از درآمد ناخالص داخلی دولت رسیده است. پیش بینی می‌شود برای سال 2021 این بدهی حداقل 7 درصد از تولید ناخالص داخلی اتریش باشد.

حمله‌های سایبری سالیانه بیش از هزار میلیارد دلار آسیب به بدنه اقتصاد جهانی وارد می نمایند

کرونه: به گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل CSIS میزان صدمات وارده به بدنه اقتصاد جهانی از جایگاه حمله‌های سایبری هر سال رو به افزایش است و به طور میانگین سالیانه 820 میلیون یورو بالغ بر هزار میلیارد دلار هزینه به همراه دارد که این میزان در حدود 2 .1 مجموع حجم اقتصاد جهانی می‌باشد.  بیشترین کشورهایی که مورد حملات قرار گرفته اند به ترتیب ایالات متحده، کانادا، آلمان، ژاپن و استرالیا می‌باشند و اتریش نیز در این میان در جایگاه نوزدهم در میان 143 کشور مورد بررسی قرار دارد.

مدیر مالی هواپیمایی آستریان استعفا داد

وینرتسایتونگ: آقای اوتو که مدیریت مالی هواپیمایی آستریان را از ماه سپتامبر عهده دار شده بود، هیات مدیره این شرکت را ترک می‌کند. آقای اوتو ماه سپتامبر گذشته جانشین مدیر مالی قبلی این شرکت شده بود که وی نیز در کمتر از یکسال این پست را ترک کرده بود. گفته می‌شود شرایط مالی این شرکت، نداشتن اجماع نظردر مورد مسائل مالی و همچنین بحران کرونا سبب نابسامانی‌های زیادی در هیات مدیره این شرکت شده است. به گفته این شرکت، مدیر عامل از این پس مسئولیت های محوله به مدیر مالی را شخصا بر عهده خواهد گرفت. همزمان میشائیل ترستل اتریشی نیز از ماه ژانویه سال آینده میلادی از شرکت هوایی سوئیس به عنوان مدیریت امور مشتریان به آستریان خواهد پیوست.

بانک مرکزی اروپا 500 میلیارد یورو برای صندوق احیاء اروپایی در زمان بحران کرونا تخصیص می دهد

وینرتسایتونگ: بانک مرکزی اروپا برای کمک به صنایع و شرکت های اروپایی 500 میلیارد یورو دیگر به صندوق احیاء کرونا اتحادیه اروپایی واریز می‌کند. این کمک ها بدون بهره بوده و برای تخصیص اعتبارات به شرکت ها، صنایع و بنگاه‌های اقتصادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این تصمیم، میزان بودجه تخصیص داده شده به این صندوق به 85 . 1 هزار میلیارد یورو خواهد رسید و دوره مراحل پرداخت این مبلغ به صندوق تا مارس 2022 تمدید شد. بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که این بانک در کنار اتحادیه اروپایی و حوزه یورو خواهد بود و در موج دوم نیز زیرساخت های مالی و پولی – بانکی کشورهای عضو را پشتیبانی خواهد نمود.

اتمام مراحل ساخت خط لوله نورداستریم 2 از سر گرفته می‌شود

استاندارد: به گفته راینر زیله  مدیر عامل شرکت نفت و گاز اتریش، ادامه کار ساخت خط لوله به زودی تا قبل از پایان سال جاری میلادی در شمال آلمان از سر گرفته خواهد شد. پروژه نورداستریم 2، یکی از پرهیاهو ترین پروژه‌های انتقال انرژی در اروپا پس از یکسال باری دیگر فعالیت خود را برای تکمیل پروژه ادامه خواهد داد. پروژه 9.4میلیارد یورویی نورد استریم 2، که سال پیش 94 درصد از آن ساخته شده بود و 1200 کیلومتر طول دارد قرار است سالیانه 55 میلیارد متر مکعب گاز را از روسیه به آلمان منتقل نماید.

 تجارت خارجی اتریش در شش ماهه دوم سال جاری

کوریه: تجارت خارجی اتریش مانند دیگر کشورهای اروپایی دستخوش شرایط همه گیری کرونا بوده است. در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2020، وادرات 2 .11 درصد و صادرات 9 درصد کاهش پیدا کرده است. بیشترین میزان کاهش تجارت خارجی با آلمان بوده است. همچنین بیشترین میزان کاهش صادرات و واردات مربوط به ماه‌های آوریل تا ژوئن می‌باشد و تنها پس از ماه‌ها شاید ماه سپتامبر کمی‌شرایط بهتری نسبت به دیگر ماه‌ها داشته است. طبق اطلاعات اولیه آماری ، واردات کالا از ژانویه تا سپتامبر سال 2020 بالغ بر 105.67 میلیارد یورو بوده است ، در حالی که صادرات در مجموع 104.6 میلیارد یورو بوده که در کل به ترتیب 11.2 و 9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. بر این اساس کسری تراز تجاری 4.06 میلیارد یورو بوده است. بیشترین کاهش با مهمترین شریک تجاری اتریش آلمان (واردات: منهای 10.7 درصد تا 37.08 میلیارد یورو ، صادرات: منهای 6.5 درصد تا 31.84 میلیارد یورو) و پس از آن ایالات متحده گزارش شده است. صادرات به ایتالیا و انگلیس نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

افزایش تولید و فروش خودروهای برقی، سبب افزایش قیمت مس در اروپا شده است

کوریه: بزرگترین شرکت  ذوب آهن اروپا ، Aurubis  ، با توجه به رونق در اتومبیل های برقی و افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت های مربوط به ان در سراسر جهان ، چشم اندازهای خوبی برای تجارت خود می‌بیند. مدیر عامل شرکت رولند هارینگز روز چهارشنبه در ارائه ترازنامه سال مالی 2019 گفت: "با هر خودرو الکتریکی شاهد افزایش تقاضا برای مس هستیم."وی خاطرنشان کرد: اتومبیل های مجهز به باتری و وسایل نقلیه بین 50 تا 90 کیلو مس به صورت کابل ، صفحه مدار و اتصالات دارند. این چند برابر آنچه در خودروهای معمولی تعبیه شده است. تاکنون حدود 15 درصد از محصولات مس Aurubis به صنعت خودرو می رود. هارینگز گفت ، این نیاز افزایش خواهد یافت. ثبت نام جدید اتومبیل های الکترونیکی اخیراً به سرعت افزایش یافته است زیرا خرید آن با پرداخت حق بیمه دولتی برای ارتقا حفاظت از آب و هوا صورت می‌گیرد.

اتریشی‌ها بیشتر از میانگین دیگر کشورهای اروپایی از پول نقد استفاده می نمایند.

کرونه: آمار نشان می دهد که به طور میانگین اتریشی‌ها به طور معمول در حدود 120 یورو پول نقد با خود همراه دارند. 79 درصد پرداخت های روزانه از طریق اسکناس و سکه صورت می‌پذیرد و تنها سیستم بانکی آنلاین و کارت در پرداخت های بیش تر از 150 یورو در اکثر مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتریش در کنار کشورهای آلمان، اسپانیا، پرتغال، مال، یونان ، قبرس و ایتالیا از کشورهای اروپایی و در سطح جهانی می‌باشند که بیشترین میزان پول نقد را استفاده می نمایند. بانک مرکزی اتریش دلیل استفاده اتریشی‌ها از پول نقد را ایمن بودن خرید به طور نقدی بیان نموده است.

وزیر سابق دارایی اتریش در زمان دولت ولفگانگ شوسل، به 8 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد

پرسه: کارل هاینز گراسر که بررسی پرونده اختلاس وی، ماه‌ها به طول انجامیده بود، سرانجام به 8 سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. آقای گراسر در گفتگو با روزنامه کوریه گفت : قاضی پرونده بررسی جرایم اعلام شده را ماه‌ها به تعویق انداخت و اتهاماتی را به من وارد آورد که هیچ کدام صحت ندارند. هم اکنون از تمامی زندگی من برایم تنها خانواده ام مانده است و تمامی سرمایه و اموالم را دادگستری حراج خواهد کرد. رای دادگاه علیه آقای گراسر، موجی از نظرات مختلف را به خصوص در روزنامه‌های آلمانی و همچنین در روزنامه‌های فرانسوی با خود به همراه داشت. همچنین در اتریش نیز، خبر دادگاه ماه‌هاست که به صورت مداوم از سوی جراید پیگیری می‌شد و امروز نیز در راس تیتر تمام روزنامه‌ها قرار داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما