معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۶- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۱۷۳

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته دوم آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیائی در هفته دوم آذر ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

خروج اقتصاد استرالیا از نخستین رکود 30 سال گذشته با رشد فراتر از انتظار 

جاش فرایدنبرگ، خزانه دار استرالیا، گفت که استرالیا بیشترین افزایش تولید ناخالص داخلی (در یک بازه زمانی سه ماهه) را از سال ۱۹۷۶ تا کنون تجربه کرده است. آقای فرایدنبرگ گفت اقتصاد استرالیا از نخستین رکود اقتصادی خود در تقریبا ۳۰ سال گذشته، برگشته است. عملکرد اقتصاد استرالیا در سه ماهه سوم تحت تاثیر بسته‌های حمایتی بزرگ دولت بسیار بهتر از انتظارات شد. این در حالی است که انتظار می‌رود در ۳ ماهه جاری با توجه به نزدیک به صفر ماندن تعداد مبتلایان جدید به کرونا، رشد اقتصادی از این هم بهتر شود. داده‌های اداره آمار استرالیا نشان داد اقتصاد این کشور در ۳ ماهه منتهی به سپتامبر 3.3 درصد رشد کرده است. آقای فرایدنبرگ به خبرنگاران گفت: اقتصاد استرالیا در حال بازگشت است. وی افزود: با آنکه استرالیا با یک همه گیری روبرو شده است که باید گفت یک بار در هر ۱۰۰ سال رخ می دهد و بیشترین شوک اقتصادی را از زمان رکود بزرگ وارد کرده است، اما در جبهه‌های سلامت و اقتصادی بهتر از تقریبا هر کشور دیگر در جهان عمل کرده است. این در حالی است که پیش از این اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند اقتصاد این کشور در این ۳ ماهه با رشد 2.5 درصدی روبرو خواهد شد. اقتصاد استرالیا در ۳ ماهه دوم ۷ درصد کوچک شد تا بدترین رکود تاریخ خود را به ثبت برساند. گذشته از بسته کمک کرونایی بزرگ دولت، عامل مهمی ‌که باعث شد تا بازیابی اقتصادی استرالیا فراتر از انتظار باشد میزان خرج‌ کرد خانوارهای استرالیایی بود که در این ۳ ماهه با جهش 7.9 درصدی روبرو شده بود. خزانه دار استرالیا افزود از نظر فنی، ممکن است رکود استرالیا به پایان رسیده باشد، اما بهبود اقتصادی استرالیا هنوز به پایان نرسیده است. وی گفت زمینه‌های متعددی برای بهبود وجود دارد و بسیاری از خانوارهای استرالیایی و بسیاری از مشاغل استرالیایی این کار را با دشواری انجام می دهند - با سختی بسیار.

ایالت ویکتوریا تنها ایالت در بین ایالت ها و قلمرو های استرالیا بود که در سه ماهه گذشته، رشد اقتصادی را تجربه نکرد. این امر به دلیل تاثیرات اقتصادی فلج کننده ناشی از تعطیلی‌های گسترده ناشی از کرونا در خلال دوران موسوم به «موج دوم» این ویروس رخ داد. فرایدنبرگ گفت ایالت ویکتوریا - یک چهارم اقتصاد ملی - تازه پس از موج ویرانگر دوم، بهبود خود را آغاز کرده است. وی گفت در این حساب های ملی، هر ایالت و قلمرو در سه ماهه گذشته به جز ویکتوریا، رشد شدیدی داشته است. خزانه دار استرالیا افزود اگر ویکتوریا همخوان با سایر ایالت ها رشد می‌کرد، رشد ملی در سه ماهه سپتامبر به ۵ درصد می رسید, نه ۳.۳ درصد. در همین حال فیلیپ لوو، رییس بانک مرکزی استرالیا در جریان سخنرانی خود در کانبرا پیش از اعلام این آمار گفته بود روند خروج و پشت سر گذاشتن رکود، طولانی و غیریکنواخت خواهد بود وی برای سه ماهه فعلی نیز رشد تولید ناخالص ملی را پیش بینی کرده است. آقای لوو اظهار داشت با توجه به این تحولات، ما انتظار مثبت بودن رشد تولید ناخالص ملی، طی سه ماهه منتهی به سپتامبر و دسامبر را داریم و برای سال آینده نیز پیش بینی می‌شود نرخ این رشد به 5 درصد و در سال 2022 میلادی به 4 درصد برسد. وی افزود حتی در صورت ثابت ماندن رشد اقتصادی، برای بازگشت به شرایط و وضعیت حاکم در اواخر سال 2019، باید تا پایان 2021 صبر کرد.

چالش دریافت کنندگان بیمه بیکاری دوره کرونا برای پرداخت اجازه مسکن

بر اساس یک گزارش جدید، برخی از استرالیایی‌هایی که در طول همه گیری کرونا شغل خود را از دست داده اند، نزدیک به ۷۰ درصد از درآمد خود را بابت اجاره خانه پرداخت می‌کنند. بر اساس شاخص استطاعت اجاره (Rental Affordability Index) امسال، اجاره نشینانی که حقوق بیکاری دوره کرونا یا به اصطلاح JobSeeker‌ دریافت می‌کنند در شرایط دشواری هستند. این شاخص پروژه ای است که هر سال توسط کنسرسیومی متشکل از بانک ها، مرکز Brotherhood of St Laurence‌ و نهاد غیردولتی اسکان ملی (National Shelter)‌ تهیه می‌شود. این شاخص جدید که تاثیر پرداختی‌های سه ماهه منتهی به ژوئن را بررسی کرده است نشان می دهد افزایش میزان حقوق بیکاری تا حدی توان مالی افراد برای اجاره مسکن را افزایش داده است ولی افراد بیکار که متکی به حقوق بیمه بیکاری دوره کرونا‌ هستند هنوز در پرداخت اجاره مسکن به شدت تحت فشار هستند. این بررسی جدید نشان می دهد حدود ۷۷۵ هزار نفری که در طول همه گیری ویروس کرونا بیکار شدند، بین ۴۲ تا ۶۹ درصد از پرداختی بیمه بیکاری دوره کرونا (JobSeeker)‌ را برای پرداخت اجاره مسکن هزینه می‌کنند. گفتنی است دولت استرالیا تصمیم گرفته است از اول ژانویه سال آینده پرداختی بیمه بیکاری دوره کرونا برای افراد مجرد را از ۸۱۷ دلار در هر دو هفته به ۷۱۵ دلار کاهش دهد. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی و همچنین بانک مرکزی استرالیا به دولت فدرال در خصوص کاهش زودهنگام کمک های مالی دوره کرونا هشدار داده اند.

تعدیل 2 هزار نیروی کار دیگر در شرکت هواپیمایی کوانتاس استرالیا

پس از رد پیشنهاد اتحادیه‌های کارگری که نمایندگی کارمندان شرکت هواپیمایی کوانتاس را بر عهده دارند، این شرکت هواپیمایی تصمیم خود را برای کاهش مشاغل و برون سپاری (outsource) حدود ۲۰۰۰ شغل به اجرا خواهد گذاشت. مشاغلی که تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهند گرفت در ۱۰ فرودگاه در سراسر استرالیا قرار دارند. به موجب تصمیم شرکت هواپیمایی کوانتاس، کارگران عملیات زمینی از جمله خدمه زمینی، کارمندان بخش نظافت هواپیما و کارگران حمل بار تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. مدیر عامل شرکت داخلی و بین المللی کوانتاس روز دوشنبه ۳۰ نوامبر در بیانیه ای اعلام کرد کووید، صنعت هواپیمایی را وارونه کرده است. شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان برای ابقا مجبورند تصمیمات قابل توجهی بگیرند و ترمیم این آسیب، سال ها به طول می انجامد. این تصمیم برای اولین بار در ماه آگوست مطرح شد زمانی که شرکت ملی حمل و نقل ملی اعلام کرد که برای از بین بردن چالش های اقتصادی و مالی ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا نیاز به بازسازی عملیات حمل و نقل زمینی دارد.

شرکت هواپیمایی کوانتاس تخمین زده است که کاهش هزینه کلی عملیات زمینی این شرکت می‌تواند سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی (بر اساس سطح پرواز قبل از کرونا) ایجاد کند. آلن جویس، رییس این شرکت هواپیمایی نیز گفت سفرهای بین المللی از استرالیا، پیش از ماه جولای سال آینده بعید به نظر می رسد. این تصمیم به معنای آن است که این شرکت هواپیمایی در نتیجه بحران کرونا و بسته شدن مرزها در حدود ۸۵۰۰ نفر از ۲۹۰۰۰ نیروی کاری قبل از کرونا را از دست داده است. اتحادیه کارگران بخش حمل و نقل (TWU) پس از این اعلام این خبر از آن با عبارت «رسوایی» برای این شرکت هواپیمایی نام برد. این اتحادیه در بیانیه خود اعلام کرد این به دلیل همه گیری نیست. یک دهه است که در خصوص این موضوع صحبت می‌شود و این بهانه ای آسان برای کوانتاس برای خلاص شدن از دست کارگران وفادار و باتجربه است. در همین حال تونی برک، سخنگوی روابط صنعتی حزب کارگر، نیز گفت هزاران کارمند کوانتاس که امروز صبح به محل کار خود رفته اند، در حالی به منازل خود باز می‌گردند که کار خود را از دست داده اند. آقای برک به خبرنگاران در کانبرا گفت دو هزار استرالیایی که در زندگی کاری خود وفاداری زیادی نسبت به کوانتاس نشان داده اند اکنون دریافته اند که این وفاداری به آنها نشان داده نشده است.

افزایش قیمت مسکن در استرالیا در ماه نوامبر و پیش بینی تداوم این روند در سال 2021

آمار و ارقام جدید حاکی از این است که افزایش قیمت مسکن در سراسر استرالیا حتی در طول رکود اقتصادی ناشی از پاندمی‌کرونا ادامه داشته است. این در حالی است که قبلا برخی تحلیلگران املاک پیش بینی کرده بودند این رکود باعث کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی در قیمت مسکن شود. اما حالا پیش بینی می‌شود در صورت کنترل کروناویروس در استرالیا این افزایش بهای مسکن در اوایل سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا کند. شاخص ملی CoreLogic حاکی از این است که بهای مسکن در استرالیا به طور ملی برای دومین ماه پیاپی افزایش داشته است. این افزایش در طول ماه نوامبر به طور میانگین در حدود 0.8% و در طول سال گذشته 3.1% بوده است.

به گزارش شبکه ABC استرالیا، خانم الیزا اوون، رییس بخش تحقیقات مسکونی CoreLogic‌، می‌گوید این نشان دهنده «یک روند بهبود جدید» است که در پی کاهش 2.1 درصدی بین ماه آوریل و سپتامبر ایجاد شده است. وی می‌گوید در طول ماه نوامبر این افزایش قیمت در شهرهای سیدنی، ملبورن و بریزبن کمتر از یک درصد و در سایر شهرهای پایتخت کوچکتر بیشتر از یک درصد بوده است. خانم اوون می افزاید با وجود این که درک این که قیمت مسکن در استرالیا در طول بزرگترین رکود اقتصادی این کشور از دهه ۱۹۳۰ افزایش داشته است سخت است، اما این اولین بار نیست که در طول شوک های اقتصادی منفی چنین افزایشی رخ می دهد. وی پیش بینی می‌کند افزایش بهای مسکن در اوایل سال آینده میلادی نیز افزایش داشته باشد ولی اشاره نکرد این افزایش احتمالا چقدر خواهد بود. خانم اوون می‌گوید این بستگی به چیزهایی مثل این خواهد داشت که آیا موارد کرونا دوباره افزایش خواهد داشت یا نه، توزیع واکسن چه زمانی انجام خواهد شد، روابط تجاری با چین چطور خواهد بود و این که مردم چقدر سریع سر کار باز خواهند گشت.

کاهش 2 میلیونی جمعیت دریافت کنندگان بیمه بیکاری دوره کرونا

کاهش تقاضا برای تمدید مهلت پرداخت بیمه بیکاری دوره کرونا (JobSeeker) از میزان پیش بینی شده در ماه اکتبر، از طرف صاحبان کسب و کار در استرالیا، گویای واقعیت حرکت این کشور در مسیر شکوفایی اقتصادی می‌باشد. جاش فریدنبرگ، وزیر خزانه داری، اعلام کرد بر اساس آمار اولیه، در ماه اکتبر نسبت به  ماه سپتامبر، حدود 450 هزار کسب و کار و 2 میلیون نفر از فهرست واجدین شرایط برای دریافت JobKeeper خارج خواهند شد. این اطلاعات پس از اجرای طرح بررسی واجد شرایط بودن کسب و کارها برای دریافت مرحله دوم بیمه بیکاری دوره کرونا از جمله رسیدگی به پرونده بیش از 500 هزار مورد کسب و کار  با بیش از 1.5 میلیون پرسنل جمع آوری شده است.

فریدنبرگ گفت براساس آمار اولیه ماه اکتبر، در لایحه بودجه 21-2020 میلاید پیش بینی شده است که تا سه ماهه منتهی به ماه دسامبر 2.2 میلیون نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری دوره کرونا باشند. به گفته آقای فریدنبرگ این کاهش نشان دهنده بهبود وضعیت اقتصادی و خروج کشور از بحران همه گیری ویروس کرونا می‌باشد. خزانه دار خاطر نشان کرد طی 5 ماه گذشته حدود 650 هزار فرصت شغلی در سرتاسر کشور ایجاد شده است، از سوی دیگر بانک مرکزی استرالیا نیز پیش بینی خود در مورد نرخ بیکاری را مورد تجدید نظر قرار داده و حداکثر نرخ بیکاری جدید را حدود 8 درصد اعلام کرد، در حالیکه پیشتر نرخ بیکاری  10 درصد اعلام شده بود. بر اساس گزارش بیزینس نیوز، با بازگشت به سر کار حدود 80 درصد از کسانی که شغل شان را در دوره همه گیری کرونا از دست داده یا با کاهش ساعت کار مواجه شده بودند، نرخ بیکاری از 9.3% در ماه سپتامبر به 7.4% در ماه اکتبر کاهش یافت. در ایالت ویکتوریا نیز همراه با کاهش محدودیت ها نرخ موثر، نرخ بیکاری از 14% به 10.5% درصد کاهش پیدا کرده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما