معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۹

اخبار اقتصادی قطر (هفته چهارم مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته چهارم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

  اخبار و تحولات داخلی

آغاز کار میدان تره بار فروشی محصولات ملحی در 29 اکتبر

اداره امور کشاورزی وزارت شهرداری و محیط زیست اعلام کرد که شروع کار در میدان تره بار فروشی محصولات کشاورزی محلی در میدان‌های تره بار منطقه الوکره، الخور، الذخیره، الشمال و الشحانیه از روز پنج شنبه برابر با 29 اکتبر جاری 2020 آغاز به کار خواهد کرد و فروش محصولات در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه هر هفته از ساعت 7 صبح تا 16 بعد از ظهر خواهد بود.

وزیر شهرداری: جهش بزرگی برای پوشش بازار از محصولات کشاورزی  

مهندس "عبدالله بن عبدالعزیر بن ترکی السبیعی" وزیر شهرداری و محیط زیست قطر به مناسبت سالگرد روز جهانی غذایی که مصادف است یا شانزدهم ماه اکتبر هر سال تأکید کرد، قطر اهمیت زیادی به امنیت غذایی و توسعه منابع طبیعی به منظور افزایش تولید و ارتقاء دادن به سطح خودکفایی می دهد. وی گفت: وزارت شهرداری و محیط زیست، برنامه‌ها و استراتژی‌هایی را برای افزایش محصولات کشاورزی مانند سبزیجات، گوشت، مرغ، تخم مرغ و ماهی در کشور در نظر گرفته و بر آنها متمرکز شده است و با اجرای آنها توانسته است جهش قابل توجهی در این زمینه داشته باشد و نیازهای بازار داخلی از این نوع محصولات را به خوبی پاسخگو است. وی در ادامه گفت، سالروز جهانی غذایی امسال در شرایطی است که جهان با معضل کرونا ویروس رویرو است و شعار سالجاری این مراسم با عنوان « با هم؛ ما رشد و تغذیه می‌کنیم و از پایداری محافظت می‌کنیم » می‌باشد. هدف از آن افزایش آگاهی مردم از اهمیت غذا برای رشد سالم انسان‌ها و نسل ها و حفظ پایداری است.

در حدود 75% از اقتصاد خلیج فارس «خانوادگی» است

دکتر شیخ ثانی بن علی آل ثانی عضو اتاق بازرگانی قطر معتقد است حجم سرمایه گذاری‌های خانوادگی در کشورهای منطقه خلیج فارس حدود 500 میلیارد دلار می‌باشد و مجموع اموال و دارایی‌ها و سرمایه گذاری‌های جهانی آنها به 2 تریلیون دلار می رسد. به گفته او این ارقام،  75٪ از حجم اقتصاد غیردولتی خلیج فارس را تشکیل می دهد.

محمد بوحجی علی کارشناس اقتصادی می‌گوید ‌شرکتهای خانوادگی الگوی بی همتایی است چرا که به جذب استعدادها و کاهش اختلافات در خانواده کمک می‌کند. شرکتهای خانوادگی خلیج فارس مانند ستون فقرات اقتصادهای کشورهای خلیجی است و 80٪ از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی این کشورها توسط این شرکت ها ایجاد می‌شود.

"بن طوار": بخش خصوصی در آستانه پروزه‌های بزرگ صنعتی است  

"محمد بن طوار الکواری" معاون اول رئیس اتاق بازرگانی قطر طی اظهاراتی منحصر به فرد به روزنامه الشرق اقتصادی تأکید کرد که بخش صنعتی در قطر با توجه به مشارکت بین بخش های دولتی و خصوصی در آستانه رونق بی سابقه و پروژه‌های بزرگ است. وی توضیح داد که این رونق برای اینکه نتیجه دهد به همبستگی و حمایت همه مقامات مربوطه برای کمک و تشویق صنعتگران و فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد صنعت آنها دارد، بویژه مقامات ذیصلاح مانند وزارت بازرگانی و صنعت و اتاق بازرگانی نیاز دارد. الکواری گفت که بخش صنعت بخش مهمی است و برای ایفای نقش خود در روند توسعه خود از جمله این الزامات تسهیل رویه‌ها، تأمین اعتبار، حمایت از صادرات و صادرات مجدد و در نظر گرفتن تجربیات کشورهای موفق در این زمینه نیز نیاز دارد. بن طوار افزود: افزایش سرمایه بانک توسعه به عنوان یک موضوع ضروری برای همگام شدن با رشد در بخش صنایع و تأمین تسهیلات مورد نیاز برای یک بخش تجاری تبدیل شده است و تجار را به جای روی بردن به صنایع آسان به سمت صنایع اصلی تشویق می‌کند، وی همچنین به لزوم حمایت از مؤسسه‌های بزرگ مانند پترولیوم قطر، کهروماء ( آب و برق ) در زمینه تأمین انرژی و برق به صنعت محلی با بهترین و آسانترین ابزار برای تولیدکنندگان اشاره کرد، زیرا حمایت از صنعت حمایت از آینده است، و بخش صنعت با توجه به نیازهای پیچیده بخش، از تأمین مواد اولیه، نیروی کار و امکانات لجستیکی از هر طرف به پشتیبانی نیاز دارد، این به این دلیل است که پروژه‌های آینده آرزوهای این بخش را برآورده می‌کنند. 

موفقیت قطر در ایجاد تنوع اقتصادی ملی  

اعضای کمیته مشاوره ای آمار قطر بر اهمیت آمارهای رسمی و نقش بزرگ که در زمینه‌های کارهای گوناگون در وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها ضمن یک رویکرد به سمت توسعه جامع ایفا می نماید را تأکید کردند و افرودند که دولت قطر در برنامه ریزی تنوع اقتصاد ملی موفق شدند. سرتیپ ابراهیم سعد السلیطی عضو کمیته رئیس دفتر تحلیل و بررسی آماری وزارت کشور به مناسبت روز جهانی آمار که مصادف با 20 اکتبر هر سال است، گفت اداره تحلیل و بررسی وزارت کشور بیانیه‌ها و اطلاعات امنیتی و جنایی خود را بر اساس سیستم آماری پیشرفته و بر اساس برنامه‌ها و سیستم های آماری هوشمند انجام می دهد. علی خالد الخلیفی عضو کمیته مدیر اداره برنامه ریزی و کیفیت در وزارت بازرگانی و صنعت به نوبه خود گفت: دولت قطر برنامه‌های اجرایی را اتخاذ کرده است که به ایجاد مشارکت قوی با بخش های خصوص داخلی و خارجی کمک کرده است.

وزیر توسعه اداری: انعطاف پذیری در ثبت مؤسسه‌ها و انجمن‌های خصوصی

وزارت توسعه اداری، کار و امور اجتماعی با هماهنگی با مقامات ذی صلاح در کشور متخصص در مطالعه قانون جدید برای انجمن‌ها و مؤسسات خصوصی که به اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی در استراتژی‌های توسعه ملی کمک می‌کند، کار کرده است. مصوبه ای از قانون 21 سال 2020 در مورد انجمن‌ها و مؤسسات خصوصی صادر شده است که شامل اصلاحاتی است که هدف آنها رفع مشکلات پیش روی انجمن‌ها، هیئت مدیره و اعضای انجمن‌ها و مؤسسات عمومی در اجرای برخی از مواد قانون است. "یوسف بن محمد العثمان" فخرو وزیر توسعه اداری، کار و امور اجتماعی بر اهمیت شراکت و همکاری بین مؤسسات دولتی و انجمن‌ها و مؤسسات خصوصی برای اجرای برنامه‌های توسعه ملی تأکید کرد و نقش آنها در تقدیم بسیاری از خدمات اجتماعی، آموزشی، علمی، فرهنگی و حرفه ای را مورد ستایش قرار داد. وزارت توسعه اداری، کار و امور اجتماعی تأکید کرد که این اصلاحات که در قانون جدید تصمیم گرفته شده در دستابی به انعطاف پذیری ثبت انجمن‌ها و مؤسسات خصوصی کمک می‌کند.

شهرک های مسکونی جدید برای افراد کم درآمد

مجموعه هلدینگ املاک و مستغلات بروه در حال حاضر با هدف ادامه برنامه‌های خود که نیازهای مشتریانش را حمایت کند، برای توسعه پروژه‌های مسکونی متناسب با گروه درآمد متوسط و کم درآمد بحث و مطالعاتی را انجام می دهد که سبک معماری این شهرک مسکونی را به شکل مدرن بسازد، هدف آن ادامه برنامه‌های خود برای پشتیبانی از نیازهای مشتریانش می‌باشد. این شرکت تأکید کرد که مشتاقانه به دنبال مناطق حیاتی برای ایجاد این پروژه در حال جستجو است زیرا مناطق حیاتی دارای زیرساخت های پیشرفته و بزرراه‌ها و دیگر تسهیلات حمل و نقل و ارتباطات می‌باشند.. . 

کاهش قیمت هتل ها در قطر

بر اساس اطلاعات سایت "رزرو بین المللی Booking" رزرو هتلهای قطر کاهش داشته است.

کاهش قیمت اتاق در هتل های قطر تا 25٪ هم می رسد

بر اساس اطلاعات سایت (بوکینگ .کام) رزرو ها بیشتر برای هتل هایی با سطح قیمت پایین متمرکز است که حدود 180 ریال در روز می‌باشد. در هتل های لوکس میانگین رزور اتاق برای یک شب به 900 ریال می رسد و هتل ها سعی دارند در ارائه تخفیف از یکدیگر سبقت گیرند.

مناطق توریستی جدید

وزارت تجارت و صنعت قطر، برخی از مناطق کشور قطر جزء مناطق توریستی اعلام نمود. بر اساس این تصمیم این منطقه‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شوند ( اماکن گردشگری جامع، مجتمع های تجاری با تأسیسات هتلی)

مناطق توریستی جامع و کلی عبارتند از : اللؤلؤه ، سوق واقف ، کتارا ، بازار قدیمی الوکره ، منطقه اسپایر ، پروژه لوسیل ، پروژه واحه ، پارک البدع ، کورنیش دوحه ، کورنیش الخور )

مجتمع های تجاری کامل با تأسیسات هتلی عبارتند از: ‌مول قطر، پروژه فستیوال سیتی ، مجتمع الحزم ، پروژه مول لوفاندوم در لوسیل ، مجتمع ویلاجیو ، مجتمع سیتی سنتر ، مول بن طوار )

بر اساس قانون شماره 6 سال 2012 مناطق توریستی عبارتند از مناطقی در کشور که از ویژگی و یا پدیده‌های باستانی، تاریخی، طبیعی و یا محیط زیستی برخوردار باشد.

برگزاری نمایشگاه سهیل 2020  : مشارکت بین المللی وسیع در نمایشگاه شکار و شاهین

شرکت ارتباطات اوریدو قطر به عنوان اسپانسر نمایشگاه سهیل 2020 ( برای شکار و پرنده باز ) اقدام به برگزاری این نمایشگاه نمود. این نمایشگاه از 20 اکتبر آغاز و تا 24 ماه اکتبر سالجاری 2020 ادامه داشت. نمایشگاه فوق در شهرک فرهنگی یکی از بزرگترین فعالیت های بین المللی مربوط به هواداران شکار با باز محسوب می‌شود، برگزار گردید و هدف از آن تشویق هواداران و احیای سنت های اصیل عربی است. و این نمایشگاه مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.  

"شیخ جوعان بن حمد آل ثانی" رئیس کمیته المپیک قطر از نمایشگاه شکار و شاهین « سهیل 2020 » که در شهرک فرهنگی برگزار می‌گردد، بازدید بعمل آورد.  وی ضمنا از غرفه‌های شرکت کننده و فعالیت های متنوع آن مطلع گردید. این نمایشگاه تا 24 اکتبر جاری 2020 ادامه داشت و یکی از مهمترین نمایشگاه‌های بین المللی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در زمینه شکار و شاهین به دلیل مشارکت بین المللی وسیع محسوب می‌شود.

وزارت شهرداری هزینه‌های جدید برای ورود به پارک های عمومی

روزنامه رسمی وزارت شهرداری و محیط زیست به شماره 247 سال 2020 قیمت بلیت ورودی به پارک های عمومی را به این شرح اعلام کرد:

    ـ پارک تفریحی الخور برای بزرگسالان 15 ریال و کودکان زیر 10 سال و معلولین 10 ریال برای روزهای معمولی و در صورت برگزاری فعالیت ها هزینه ورودی برای یک روز به قیمت 50 ریال خواهد بود.

   ـ اما دیگر پارک ها با تصمیم وزیر برای بزرگسالان 10 ریال و کودکان زیر 10 سال سن و معلولان 5 ریال و در صورت برگزاری فعالیت ها در این پارک های عمومی‌بلیت ورودی 30 ریال خواهد بود. . .

قطر سومین کشور عربی است که اعتبار صادرات را تضمین می‌کند

کشور قطر از طریق عملیات موجود برای تضمبن اعتبار صادراتی تا پایان سال 2019 در میان کشورهای عربی در رتبه سوم قرار گرفت، ارزش عملیات آن بالغ بر 27.1 میلیارد دلار از کل سهمیه 15.5 درصدی عربی است.

چالش های پیش روی بانک های داخلی قطر  

به گزارش مطبوعات قطر، بانک های این کشور با 22 نوع خطر روبرو هستند. مهم ترین این خطرات عدم باز پرداخت وام ها، عدم تمدید سپرده‌های تقاضا، عدم تزریق نقدینگی در بازار بین بانکی داخلی، عدم تزریق نقدینگی از بازار بین بانک های خارجی، خطر تأثیر افزایش بهره در آمریکا و خطرات مربوط به عملیات پرداخت و تصفیه می‌باشد.

بانک مرکزی قطر در این میان به نظارت بر بازار و تحولات بانکی ادامه می دهد تا به بانک ها برای رویارویی با این خطرات کمک نماید.

صندوق پول: اقتصاد قطر کمترین؛ کاهش میزان اقتصادی در خلیج فارس را دارا است

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود را از تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 2020 برای اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس که مانند سایر کشورهای جهان تحت تأثیر بحران ویروس کرونا قرار گرفتند، اصلاح کرد و قطر کمترین کاهش را در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با توجه به برآورد صندوق بین المللی پول ثبت کرد، که انتظار می رفت اقتصاد قطر 4.5 درصد کاهش یابد. صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی انتظار انقباض جهانی 4.4 درصدی در سال 2020 را داشت که نسبت به انقباض 5.2 درصدی پیش بینی شده در ماه ژوئن بهبود یافته است، اما گفته است که این هنوز بدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ دهه 1930 است.

توسعه فرودگاه بین المللی حمد

اکبر الباکر رئیس اجرایی هواپیمایی قطر ایرویز از اجرای برنامه توسعه فرودگاه بین المللی حمد جهت استقبال از حداکثری از گردشگران جام جهانی فوتبال 2022 قطر خبر داد.  وی گفت: ما هم اکنون در حال برنامه ریزی برای توسعه قسمت غربی و شرقی فرودگاه بین المللی حمد می‌باشیم که با اجرای ان فرودگاه در سال می‌تواند بیش از 55 میلیون مسافر استقبال کند. وی در ادامه سخنانش توضیح داد: برنامه توسعه فرودگاه در ماه ژوئن 2022 به بهره برداری خواهد رسید، این امر باعث می‌شود فرصت کافی برای راه اندازی درب های خروجی جدیدی برای مسافران بازگشایی نماییم.

100 مقصد جهانی توسط قطر ایرویز

شرکت هواپیمایی قطر ( قطر ایرلاینز ) از سرگیری پروازهای خود به شهر صوفیه در بلغارستان ـ از طریق بخارست خبر داد که با این پرواز پروازهایش به 100 مقصد خواهد رسید. این ناوگان قطری هفته ای 3 پرواز از 16 اکتبر جاری 2020 به صوفیه آغاز می‌کند و در هفته بیش از 700 پرواز به شش قاره در سراسر جهان انجام می دهد. اکبر الباکر رئیس اجرایی شرکت هواپیمایی قطر در این زمینه گفت: ما از دستیابی به این دستاورد بزرگ خوشحالیم که نتیجه اوج تلاش هایی است که ما برای بازسازی شبکه مقصدهای خود انجام داده ایم به ویژه پس از اینکه یکی از معدود شرکت های هواپیمایی بودیم که در طی همه گیر کرونا تصمیم گرفتیم مسافران در سراسر جهان را با ایمنی و سالم به کشورهایشان بازگردانیم. وی افرود، ما الان بر از سرگیری پروازهای خود به مقصدهای متعدد بسیار و افزایش شمار پروازهایش متمرکز شده ایم.

پرواز استثنایی قطر ایرلاینز با کادر 100 درصد زنانه

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز اعلام کرد که به عنوان بخشی از پشتیبانی این شرکت هواپیمایی از زنان و کمپین آگاهی از سرطان سینه،  یک پرواز کاملاً زنانه ( کادر پروازی 100 درصد زنانه ) با هواپیمایی از نوع بوئینگ 787 دریملاینر انجام داد. هواپیمایی قطر به تلاش های خود برای حمایت از زنان و تشویق زنان برای پیوستن به بخش هواپیمایی را ادامه می دهد. 

 سازمان برنامه ریزی و آمار: 322 میلیارد ریال میزان تولید ناخالص ملی

اطلاعات سازمان برنامه ریزی و آمار نشان داد که برآورد سه ماهه تولید ناخالص داخلی سه ماهه با قیمت ثابت ( 100 = 2018 ) در سه ماهه دوم سال 2020 در 2019 حدود 155.2 میلیارد ریال بوده است و در مقایسه با برآوردهای تجدید نظر شده در سه ماهه دوم سال 2019 که بالغ بر 165.31 میلیارد ریال بوده کاهشی به نسبت 6.4 درصدی را نشان می دهد و برآورد تولید ناخاص داخلی سه ماهه به قیمت فعلی در سه ماهه دوم سال جاری در سطح 116.59 میلیارد ریال را ثبت کرده است.

سود خالص 144.2 میلیارد ریالی بورس قطر

بورس قطر با افزایش سرمایه خود از سطح 144.23 میلیارد ریال از ابتدای بحران کرونا، به سود 455.01 میلیارد ریالی در بازار بورس، دست یافته است و از آغاز بحران کرونا و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه در 9 مارش سالجاری تا به سطح 599.24 میلیارد ریال رسید.

حجم معامله املاک و مستغلات 3.160 میلیارد ریالی در ماه سپتامبر

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات در ماه سپتامبر گذشته سال جاری 2020 که در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 3.160 میلیارد ریال اعلام شد و تعداد کل معامله 696 معامله ملکی بوده است که نسبت به همین تاریخ در مقایسه با سال گذشته 2019 رشدی به نسبت 40 درصد داشته است. بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الوکره، الریان، الخور، ام صلال، الذخیره و الشحانیه به ثبت رسیده است.  

2.21 میلیارد ریال سود خالص بانک المصرف

بانک المصرف قطر  سود خالص خود را برای نه ماه گذشته سالجاری را بالغ بر 2.21 میلیارد ریال اعلام کرد که در مقایسه به همین تاریخ در سال گذشته 2019 رشدی به نسبت 4 درصد داشته است. سود خالص دو شرکت دیگر برای همین بُرهه زمانی به این شرح است:

ـ 429 میلیون ریال شرکت الوقود ( سوخت )

ـ 208.6 میلیون ریال سود شرکت هلدینگ ازدان

392 میلیون ریال حجم معامله املاک و مستغلات

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 4 تا 8 اکتبر جاری در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 392 میلیون و 517 هزار و 786 ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الریان، الوکره، الخور و الشمال بوده است. 

سود خالص چند شرکت برای 9 ماه گذشته سالجاری  

ـ شرکت GWC متخصص در زمینه خدمات لجستیک قطر  سود خالص خود را برای 9 ماه گذشته سالجاری 2020 را بالغ بر 926 میلیون ریال اعلام کرد

ـ شرکت مراقبت های پزشکی ( الراعایه الطبیه ) سود خالص خود را برای 9 ماه سالجاری بالغ بر 49 میلیون و 47 هزار اعلام کرد که در مقایسه با تاریخ مشابه در سال 2019 رشدی به میزان 12.9 درصدی داشته است..

ـ 500.8 میلیون ریال سود خالص بانک الاهلی برای 9 ماه گذشته سالجاری با رشدی به میزان 15 درصد نسبت به تاریخ مشابه در سال 2019.

ـ صندوق الریان سود خالص خود را همچنین 524.7 میلیون ریال اعلام کرد.

ـ شرکت ملی سیمان قطر سود خالص خود را برای 9 ماه گذشته سالجاری حدود 80.8 میلیون ریال اعلام کرد که در مقایسه به همین تاریخ در سال قبل 2019 رشدی به نسبت 0.7 درصدی داشته است.

ـ شرکت سرمایه گذاران قطری (المستثمرون القطریین) سود خالص خود را حدود 47 میلیون ریال اعلام کرد.

اخبار و تحولات خارجی

تمایل شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در قطر

در دیدار محمد بن احمد بن طوار معاون اتاق بازرگانی قطر با پاترسون معاون وزیر خارجه آمریکا پیرامون راه‌های توسعه و تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور در بخش های خصوصی قطری و آمریکایی و بخش هایی که دو طرف می‌توانند سرمایه گذاری نمایند ، بحث و تبادل نظر شد.

در این دیدار آن پاترسون گفت : چشم انداز 2030 قطر راه را برای توسعه همکاری در تمامی زمینه‌ها می‌گشاید و آمریکا به توسعه و گسترش سرمایه گذاری در قطر توجه بسیاری دارد. وی گفت شرکت های آمریکایی بسیاری وجود دارد که خواستار سرمایه گذاری در بازارهای قطر می‌باشند.

معاون اتاق بازرگانی قطر گفت: روابط قطر و آمریکا رابطه ای مستحکم و متمایز در همه زمینه‌هاست و قطر از حضور بیشتر شرکت های آمریکایی و سرمایه گذاری با شرکت های قطری استقبال می نماید.

در رابطه با بخش هایی که می‌توان در آن همکاری نمود وی گفت: بخش های گردشگری، هتل داری و آموزش و بهداشت و صنعت و تکنولوژی و امنیت غذایی از بخش های جذاب سرمایه گذاری است.

قطر بزرگترین ظرفیت پمپاژ گاز به ایستگاه اروپا را به خود اختصاص داد

شرکت تابع به پترولیوم قطر و شرکت ناسیونال گرید گرین گاز طبیعی مایع انگلیس توافقنامه بلند مدت برای ظرفیت ذخیره سازی و بازگشت گاز مایع به حالت گازی را به امضاد رساندند. طبق این توافقنامه که از سال 2025 لازم الاجرا می‌شود و برای مدت 25 سال ادامه می یابد، شرکت تابعه پترولیوم قطر قادر خواهد بود از ظرفیت ذخیره سازی ایستگاه « آیل اوف گرین » برای دریافت گاز طبیعی مایع در منطقه کینت استقبال کند و ظرفیت آن به 7.2 میلیون تن در سال می رسد. مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی رئیس اجرایی شرکت پترولیوم قطر در این زمینه گفت: ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که نسبت به تعهداتمان در بازار انگلیس پایبندیم. 

بررسی همکاری‌های دو جانبه میان الکعبی و وزیر اقتصاد ژاپن

مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی  از طریق مجاری با آقای "کاجیا ماهیروشی" وزیر اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن تشکیل جلسه داد. .در این جلسه در مورد افق های همکاری‌های دو جانبه میان قطر و ژاپن در زمینه انرژی و راه‌های گسترش و تقویت آن بحث و گفتگو شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما