معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته چهارم دیماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آمار چک های تسویه شده در قطر طی سال 2022 :

مرکز اطلاعات اعتباری قطر اعلام کرد که طی سال گذشته نسبت به سال 2021 تعداد چکهای تسویه شده برای اشخاص حقیقی 108 % افزایش یافته است. این مرکز در توییتی رسمی خود از تسویه بیش از 42 هزار و 500 فقره چک توسط اعضای این مرکز و تبدیل آنها به چک های پرداخت شده، خبر داد.

گزارش مشترک‌وزارت‌کار و اداره خدمات‌شهروندی و توسعه دولتی قطر درمورد آمار اشتغال در سال 2022:

گزارش مشترک وزارت کار و اداره خدمات شهروندی و توسعه دولتی قطر در مورد آمار اشتغال در سال 2022 حاکی از آن است که 7127 شغل در بخش های دولتی و خصوصی ایجاد شده است. طبق این گزارش که اقدامات انجام شده برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای شهروندان قطری را بررسی می‌کند، بخش دولتی بیشترین فرصت های شغلی را در طول سال گذشته برای بیش از 5000 شهروند فراهم کرده است.

اکثر پست های جدید در اختیار زنان بوده است که 69 درصد از کارکنان تازه استخدام شده را تشکیل می‌‌داده اند. سه نهادی که بیشترین سهم را در استخدام کارمندان جدید در بخش دولتی داشتند عبارتنداز : شرکت مراقبت های بهداشتی اولیه، وزارت اوقاف و امور اسلامی، و شرکت پزشکی حمد. از جمله برجسته ترین سازمان‌های دولتی که بیشترین فرصت های شغلی را فراهم کردند: وزارت شهرداری، شورای عالی قضایی و اداره کل گمرک بوده اند.

در بخش خصوصی 1850 شهروند قطری شاغل شدند که از این تعداد 52 درصد کارمندان جدید مرد بودند در حالی که درصد کارمندان زن به 48 درصد رسید. بیشترین گرایش های تخصصی در بخش خصوصی عبارتند از: مدیریت بازرگانی، مهندسی و حسابداری.  نهادهای غیردولتی که بیشترین مشارکت را در جذب نیرو داشتند عبارتند از: بانک ملی قطر، انرژی قطر، بنیاد آموزش، ، قطر ایرویز، و شرکت مخابراتی اوریدو.

رشد صادرات بخش خصوصی قطر در سال 2022 :

اتاق بازرگانی قطر از رشد 25 درصدی صادرات بخش خصوصی این کشور در سال 2022 نسبت به سال 2021 خبر داد. بر این اساس، ارزش صادرات این بخش حدود 33 میلیارد ریال قطر اعلام شده است در حالی که این رقم در سال گذشته 26 میلیارد ریال بود. این رقم همچنین نسبت به سال 2020 حدود 118 درصد افزایش داشته است که حدود 15 میلیارد ریال بود.

افزایش فروش ادویه جات و گیاهان دارویی در سوق واقف دوحه :

فروش ادویه جات و گیاهان دارویی در سوق واقف دوحه افزایش یافته است. بسیاری از شهروندان و اهالی قطر برای پیشگیری از بیماری‌های زمستانی به ویژه بیماری‌های تنفسی از جمله آنفولانزا، سرماخوردگی و بیماری‌های مفاصل به داروهای گیاهی روی آورده اند.

افزایش حجم معاملات املاک و مستغلات در ماه دسامبر 2022 :

حجم معاملات املاک و مستغلات در قراردادهای فروش ثبت شده در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری در ماه دسامبر 2022 ، 3 میلیارد و 58 میلیون ریال بوده است. این آمار در مقایسه با ماه نوامبر 124 ٪ افزایش داشته است. شهرهای دوحه ، الواکره و الریان در صدر بیشترین معاملات ماه دسامبر قرار داشتند.

برگزاری نمایشگاه «خانه ات را بساز» در ماه می 2023 در مرکز همایش های ملی قطر :

نمایشگاه «خانه ات را بساز» امسال از 15 تا 18 می 2023 در مرکز همایش های ملی قطر برگزار می‌شود. انتظار می رود این نمایشگاه توسط وزیر تجارت و صنعت افتتاح شود. چهارمین دوره نمایشگاه ملی "خانه ات را بساز" این امکان را به بازدیدکنندگان قطری می دهد که طیف گسترده ای از خدمات و محصولات ارائه شده توسط تعدادی از مشاوران، پیمانکاران و متولیان بخش مسکن هوشمند و خدمات عمومی‌بهره ببرند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند از فرصت تبادل علم هم استفاده کرده و در کارگاه‌های کاربردی ارائه شده توسط گروهی از سازمان‌های دولتی با هدف آشنایی با آخرین فناوری‌های این بخش شرکت کنند. امسال بازدیدکنندگان می‌توانند با تامین کنندگان و پیمانکاران بیشتری ارتباط برقرار کنند و همچنین فرصت حضور در سخنرانی‌ها و جلسات پرسش و پاسخ را نیز داشته باشند.

آمار مسافران متروی دوحه :

شرکت راه آهن قطر اعلام کرد که تعداد کل مسافران متروی دوحه از آغاز فعالیت این مترو در سال 2019 تا به امروز به رکورد جدید 100 میلیون مسافر رسیده است. مترو دوحه از زمان تأسیس خود، خدمات حمل و نقل در سطح استاندارد جهانی و تجربه حمل و نقل ایمن و قابل اعتماد را از طریق شبکه ای از سه خط قرمز، طلایی و سبز به مشتریان مختلف خود ارائه کرده است.

اظهارات وزیر انرژی قطر درباره نقش این کشور در تامین انرژی گاز جهان:

مهندس سعد بن شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر، با اشاره به تلاش های کشورش برای کمک به تامین تقاضای جهانی انرژی گفت: امروز ما سالانه 77 میلیون تن گاز مایع طبیعی تولید می‌کنیم که 65 میلیون دیگر از پروژه‌های جدید تولید گاز به آن اضافه خواهیم کرد. وی در نشست افتتاحیه گفتگوهای مجمع جهانی انرژی که در ابوظبی برگزار شد افزود: تلاش ما برای تامین مقادیر بیشتری گاز برای کمک به تامین نیازهای انرژی دنیا ادامه خواهد داشت، به ویژه که امروز یک میلیارد نفر از برق اولیه که همه ما از آن برخورداریم محروم هستند.

اظهارات محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد :

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر امور خارجه قطر که در صدر هیئتی در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس شرکت کرد گفت: قطر گاز طبیعی بیشتری را به بازارهای جهانی پمپاژ خواهد کرد. وی در یک جلسه بحث در انجمن داووس گفت: قطر معتقد است که گاز طبیعی بویژه برای ترکیب انرژی در قراردادهای آینده مهم خواهد بود. وی اظهار داشت قطر طی سالهای گذشته سرمایه گذاری‌های بیشتری را در زمینه انرژی انجام داده و این به ما امکان آن را می دهد تا در سالهای آینده گاز بیشتری را به بازارها بویژه اروپا صادر نماییم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما