معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۰

مذاکرات جدید آرژانتین با صندوق بین المللی پول

دور جدید مذاکرات صندوق بین المللی پول با آرژانتین در مورد مسائل مالی، پولی و ساختار اداری در میان مدت برای دستیابی به ثبات اقتصاد کلان و زمینه سازی برای رشد اقتصادی پایدار با ورود آقای ژولی کوزاک، معاون نیمکره غربی و لوئیس کوبدو، رئیس بخش آرژانتین صندوق بین المللی پول با سفر به بوئنس آیرس برگزار میشود.

مقامات صندوق در این سفر با مسئولان احزاب سیاسی، بخشهای خصوصی و اجتماعی ملاقات خواهند کرد. سخنگوی صندوق بین المللی پول در این ارتباط اعلام کرد هنوز تاریخ مشخصی برای پایان مذاکرات با آرژانتین در نظر گرفته نشده و هدف سازمان، حمایت از مردم آرژانتین برای رفع پیچیدگی‌های اجتماعی و اقتصادی کشور است. این اولین سفر مقامات صندوق بعد از بروز بیماری کرونا و درخواست دولت آرژانتین برای مذاکره مجدد برای بازپرداخت بدهی 43 میلیارد دلاری خواهد بود.

هیات صندوق اوایل ماه اکتبر 2020 با آقای فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین ملاقات نموده و نتیجه گیری خود راجع به گفتگوها را منتشر نمودند، که طبق آن پرسنل فنی صندوق از تعهد مقامات آرژانتین برای ایجاد سیاستهایی برای تضمین فضای مالیاتی مساعد برای رشد اقتصاد و حمایت از اقشار آسیب پذیر آرژانتین ابراز رضایت نموده بودند. همچنین، هیات با اشاره به بحران عمیق آرژانتین که باعث بروز میزان بالایی از فقر و بیکاری شده است، هشدار داده بود آثار بحران با فشارهای جدی ازطرف ناپایداری ارزی تشدید می‌شود.

این سفر درحالی انجام می‌شود که همزمان لایحه بودجه سال 2021 در کنگره به بحث گذشته شده و سانتیاگو کافیرو، رئیس کابینه رئیس جمهور آرژانتین اعلام کرد نشانه‌های متعددی از بهبود وضعیت اقتصادی دیده می‌شود که فعالیت های صنعتی کشور در ماه سپتامبر 2020 بالغ بر 3.4% نسبت به سال قبل بهبود داشته است. بااینحال، وزیر اقتصاد آرژانتین پیش بینی کرده در سال 2021، این کشور با کسری بودجه 7% مواجه خواهد شد.

آنچه در این مذاکرات برای طرفین مهم است حصول توافق راجع به برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از جمله برنامه بودجه و برنامه‌های تشویق صادرات برای افزایش درآمد آرژانتین و بازپرداخت بدهی‌هایش به صندوق می‌باشد.

افزایش تولید و صادرات از مهمترین برنامه‌های دولت در سال آینده است و میدان نفتی واکاموئرتا به عنوان بزرگترین میدان نفتی آرژانتین از پتانسیل های این کشور برای جذب سرمایه گذاری و تولید و صادرات نفت و فراورده‌های پتروشیمی است. بنا بر اعلام خورخه ده زاوالتا، رئیس اتاق صنایع شیمیایی و پتروشیمی، در شرایط کنونی آرژانتین در شرایط دسترسی به صادرات ارزش افزوده به میزان 5 میلیارد دلار است و محصولات متانول، آمونیاک، اوره، پلی اتیلن، پلی پروپیلن می‌تواند به محصولات رقابتی این کشور با استفاده از گاز میدان واکا موئرتا تبدیل شود. استفاده از ظرفیت فوری این میدان می‌تواند ظرفیت تولیدی کشور را به میزان 50% افزایش دهد و باعث ایجاد پنجاه هزار شغل جدید شده و 1.5میلیارد درآمد مالیاتی به همراه بیاورد. این در حالی گفتنی است که ارزش زنجیره فروش این بخش در سال 2019 حدود 25 میلیارد دلار بوده و 24% صادرات صنعتی و 12% تولید ناخالص داخلی کشور را شکل می دهد.

لازم به ذکر است که صندوق درگزارش سه ماهه گذشته خود در مورد چشم انداز رشد جهانی در سال 2020، رشد اقتصادی آرژانتین را منفی 11.8% و برای سال 2021 حدود مثبت 4.9% پیش بینی کرده است.

در بخش صنعت آرژانتین، پیش بینی می‌شود تولید سیمان و به تبع آن بخش ساخت و ساز در سال آینده 70% افزایش تولید را تجربه کند، بخش خودرو که سال گذشته افت شدیدی را تجربه کرده و برخی از شرکتها خط تولید خود را متوقف کردند دولت انتظار دارد با جذب 1.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری دوران شکوفایی را از سر بگیرد. آرژانتین از تولید کنندگان خودرو محسوب می‌شود و برخی از برندهای معتبر جهانی دارای نمایندگی و خط تولید در این کشور می‌باشند.

آرژانتین در سال 2019 با 4 میلیارد دلار کسری تجاری مواجه بود و طبیعی است که تلاش کند با افزایش صادرات به مقاصد سنتی و یافتن شرکای جدید بین المللی، این کسری را به منظور دست یافتن به درآمد بیشتر و پرداخت بدهی‌های خود کاهش دهد. این کشور با توجه به اینکه افزایش تولیدات کشاورزی را یکی از رئوس برنامه‌های خود قرار داده است طبیعتاً نیازمند کودهای شیمیایی بیشتر می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما