معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۴

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته آخر آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های استرالیائی در هفته آخر آبان ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

خسارت تنش مالی کارگران بر اقتصاد استرالیا

شرکت خدمات مالی AMP استرالیا در گزارش جدید خود اعلام کرد ۵۰ درصد از کارگران استرالیا در سال ۲۰۲۰ میلادی از تنش‌های مالی رنج برده‌اند. ایلاینه اندرسون، مدیر اجرایی این شرکت می‌گوید استرالیایی‌ها همچنان از تاثیرات مخرب تنش‌های مالی رنج می‌برند. این تنش‌ها آسیب‌های بزرگی به سلامت روحی و فیزیکی افراد وارد می‌کند و تأثیر آن به ویژه بر زنان جوان و مادران که از زوج خود جدا شده و از فرزند خود نگهداری می‌کنند بیشتر است. اندرسون می افزاید به این ترتیب کارگران در سر کار خود تحت تاثیر این تنش‌ها تمرکز لازم را ندارند و نگران و حواس‌پرت هستند. آنها نمی‌توانند عملکردی در سطحی که قابلیت آن را دارند داشته باشند. شرکت AMP تخمین می‌زند تاثیر این تنش‌های مالی بر عملکرد کارکنان می‌تواند سالانه 30.9 میلیارد دلار استرالیا (معادل 22.5 میلیارد دلار آمریکا) به اقتصاد استرالیا آسیب بزند.

نامه سرگشاده 29 گروه بهداشت و سلامت به نخست وزیر استرالیا در خصوص تغییرات اقلیمی

تعدادی از گروه‌های فعال در حوزه بهداشت و سلامت در استرالیا در اقدامی مشترک، یک نامه سرگشاده را به آقای اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا فرستاده اند که در آن از نخست وزیر استرالیا خواسته شده است تا اقدامات فوری را در قبال موضوع تغییرات آب و هوایی انجام دهد. ائتلافی متشکل از ۲۹ گروه فعال در حوزه سلامت و بهداشت در استرالیا با ارسال یک نامه سرگشاده به آقای اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا خواستار اقدام فوری او در قبال تغییرات آب و هوایی (درست همانند اقدام دولت در جهت پاسخ به همه گیری کرونا) شدند. گروه‌هایی از جمله «اتحاد بهداشت و تغییرات آب و هوایی»، «انجمن بهداشت عمومی استرالیا» و همچنین «انجمن اپیدمیولوژیک استرالیا» در شمار امضا کنندگان این نامه سرگشاده هستند.آنها در این نامه هشدار داده اند که تغییرات آب و هوایی در حالت تشدید است و اگر تغییری در سیاست های کنونی صورت نگیرد، استرالیا با «تهدید های وجودی ویژه بشریت» روبرو خواهد شد. در بخشی از این نامه سرگشاده نوشته شده است «به منظور پیشگیری از وقوع فجایع بیشتر بهداشتی و محیط زیستی، دولت‌ها باید به صدای علم و کارشناسان بهداشتی گوش کنند و همین حالا اقداماتی را در جهت کاهش تولید گازهای گلخانه ‌ای و محافظت از محیط زیست طبیعی انجام دهند».

خانم فیونا آرمسترانگ، مدیر اجرایی گروهی موسوم به اتحاد بهداشت و تغییرات آب و هوایی، گفت شواهد اخیر مبنی بر آن هستند که گاز همانند زغال سنگ می‌تواند گازهای گلخانه ای تولید کند. پشتیبانی از گاز و سوخت های فسیلی تنها اضطرار بهداشتی تغییرات آب و هوایی را تشدید می ‌کند و سلامت همه استرالیایی‌ها را در معرض خطر قرار خواهد داد. در همین راستا تری اسلوین، مدیر اجرایی انجمن بهداشت عمومی استرالیا، نیز گفت تاثیرات کووید-۱۹ شدید و گسترده بوده است. وی افزود اما تغییرات آب و هوایی به عنوان یک تهدید اگر بیشتر نباشد اما همچنان به عنوان یک تهدید و چالش بزرگ برای سلامت جوامع و اقتصادها به شمار می رود. مدیر اجرایی این انجمن اضافه کرد ما هم اکنون شاهد تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی سلامت عمومی هستیم، به واسطه آتش سوزی‌های گسترده فصلی و به واسطه موج ‌های گرم آب و هوایی و به واسطه از هم گسستگی جوامع به دلیل خشکسالی‌ها. موضوع مبارزه با تغییرات آب و هوایی یک بار دیگر از هفته گذشته و پس از آنکه جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا وعده داد کشورش به توافق پاریس باز خواهد گشت، به گفتمان اصلی و داغ روز تبدیل شده است.

پیش بینی افزایش 2 هزار دلاری سرانه GDP استرالیا با راه اندازی شبکه 5G

دولت استرالیا تخمین زده است پس از یک دهه از راه اندازی تجاری شبکه 5G در این کشور بین 1300 تا 2 هزار دلار به ازای هر نفر به تولید ناخالص داخلی این کشور افزوده می‌شود. از همین رو گام بعدی برای جذب نوآوری‌های گروه‌های علاقه مند به کاربردهای مختلف روی این فناوری را آغاز و اعلام کرده است کسب و کارهایی که کاربردهای تجاری جدیدی روی 5G را آزمایش کنند، حمایت خواهد کرد. 5G پلتفرمی ‌برای ارتقا و رشد تولید است و پتانسیل آن برای محصولات جدید و بهبود یافته ضمن عرضه محصولات با کارآیی بیشتر و بهتر به معنی تاثیر و بازگشت اقتصادی شگفت انگیز آن در کوتاه مدت است. برهمین اساس دولت استرالیا برای حمایت از کاربردهای مختلف 5G در آینده شامل نرم افزارهای‌های کاربردی اینترنت اشیا که به ساخت اکوسیستم 5G استرالیا کمک خواهد کرد، 22.1 میلیون دلار سرمایه گذاری می‌کند. این پروژه‌ها به همه کسب و کارها در همه اندازه‌های کوچک و بزرگ برای آزمایش و توسعه اپلیکیشن‌ها، سرویس ها و محصولات 5G کمک خواهد کرد. پائول فلچر، وزیر ارتباطات، امنیت سایبری و هنر استرالیا، از همه گروه‌های علاقه مند به آزمایش این فناوری دعوت به همکاری کرده و گفته است کسب و کارهایی که کاربردهای 5G را توسعه داده و منجر به ارتقای تولید شوند، از مزایای اولین اقدام کنندگان برخوردار خواهند شد و از همه شرکت های استرالیایی دعوت می‌کنم تا از مزایای اقتصادی فناوری‌های جدید دیجیتالی بهره مند شوند. وی افزود سال 2021 سال 5G خواهد بود و سرمایه گذاری کشور در تست های اولیه 5G در راستای حمایت از این موضوع خواهد بود.

غول سنگ آهن استرالیا به دنبال ورود به حوزه انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر

شرکت معدنی بزرگ فورتسکیو استرالیا برنامه‌هایی بلند پروازانه برای راه اندازی کسب و کاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر دارد و قصد دارد در این زمینه با غول های نفتی دنیا برای تامین انرژی سبز با هزینه پایین تر رقابت نماید. اندرو فارست، مدیر میلیاردر استرالیایی این شرکت، که فورتسکیو متالز را در طی دو دهه به چهارمین شرکت معدنی بزرگ دنیا مبدل ساخت اظهار داشت که تاکنون توافقات اولیه ای با غنا و افریقا در این راستا صورت گرفته و یک تیم تشکیل شده و به دنبال شرکای دیگری نیز هستند. شرکت فورتسکیو به دنبال ساخت سبدی از ذخایر تجدید پذیر و ذخایر تولید انرژی در سطح دنیاست. تا سال 2023 نیز برای این پروژه 731 میلیون دلار تخصیص داده شده است. همچنین فورتسکیو قصد دارد تا سال 2040 میلادی تولیدات خود را عاری از کربن نماید از این رو به دنبال کسب مجوزهای لازمه در این زمینه است. مدیر این شرکت در این زمینه گفت با مقیاس و نوآوری، ما قادر به افزایش تامین هیدروژن و آمونیاک سبز خواهیم بود تا انرژی کم هزینه را در مقیاس صنعتی به مشتریان در سراسر جهان ارائه دهیم. وی افزود سلول های سوختی هیدروژنی و آمونیاکی قرار است در حمل و نقل و کشتیرانی، آمونیاک در تولید کود و همچنین هیدروژن در ساخت فولاد نیز استفاده شوند. اندرو فارست که ارزش خالص ثروت وی نزدیک به 17 میلیارد دلار تخمین زده شده است می‌گوید هدف اولیه این شرکت داشتن 235 گیگاوات (GW) ظرفیت نصب شده تولید انرژی است اما جدول زمانی مشخصی برای آن ارائه نکرده است.

توزیع مازاد بودجه ایالتی به صورت کوپن 100 دلاری به شهروندان ایالت نیو ساوت ویلز

ساکنان ایالت نیوساوت ویلز استرالیا کوپن‌های ۱۰۰ دلاری دریافت خواهند کرد. دومنیک پروته، وزیر خزانه داری این ایالت، اعلام کرد دولت این ایالت بودجه مازاد ۵۰۰ میلیون دلاری خود را با هدف رونق بخشیدن به کسب و کارهای آسیب دیده این ایالت در دوران کرونا را به تصویب رسانده است. بر اساس این طرح تمامی ساکنان ایالت نیوساوت ویلز کوپن‌هایی به ارزش ۱۰۰ دلار دریافت خواهند که باید صرف خرید مواد غذایی و رویدادهای فرهنگی و تفریحات خارج از خانه گردد. پروته همچنین گفت با توجه به وضعیت قرمز در این ایالت و زیان‌های وارده بر کسب کارها، دولت تصمیم گرفته بودجه مازادی را به تصویب برساند تا هم کسب و کارها از آن سود ببرند هم شهروندان ایالت نیوساوت ویلز. در این طرح هر فرد بالغ ۴ کوپن ۲۵ دلاری دریافت خواهد کرد که صرفا باید خارج از خانه برای صرف غذا و تفریحات و رویدادهای فرهنگی هزینه گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما