معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۶

اخبار اقتصادی اتریش( هفته سوم آبان ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته سوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :
  • کمک دولتی به شرکت ها در دوره دوم اعمال محدودیت ها

وبگاه وزارت فدرال دارایی اتریش: وزیر دارایی اتریش: ۸۰ درصد درآمد ماه اکتبر شرکت ها و دیگر فعالان اقتصادی در ماه نوامبر از جایگاه صندوق احیاء اروپایی به حساب این شرکت ها و فعالان واریز خواهد شد. دولت در این خصوص تاکید کرده است که این یارانه بدون پیچیدگی‌های اداری و به سرعت به حساب تمامی‌شرکت ها و فعالان اقتصادی واریز خواهد شد.  سقف حداکثر میزان ممکن برای پرداخت ۸۰۰ هزار یورو اعلام شده است.

  • یورو دیجیتال به موازات وجه نقد مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 پرسه: بسیاری از کشورهای اروپایی به رمز ارزهای رایج شده در بازار بدبین می‌باشند و استفاده از راهکار مشابه اروپایی را با عنوان یوروی دیجیتالی از مهمترین مسائل پولی و بانکی اتحادیه اروپایی می دانند. اولاف شولتز وزیر دارایی آلمان در جلسه مشاوره وزرای دارایی اتحادیه اروپایی خاطر نشان کرد، یورو دیجیتال جایگزین وجه نقد نخواهد شد و تنها به عنوان یک امکان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی اروپا از میانه ماه اکتبر ۲۰۲۰، به طور آزمایشی فاز نخست استفاده از یورو دیجیتال را آغاز کرده است. 

  • موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش : شرایط وخیم تر از پیش بینی‌های گذشته است

‌وینر تسایتونگ: در ماه آگوست این موسسه میزان کاهش تولید ناخالص داخلی اتریش را ۸ / ۶ اعلام کرده که بر اساس سناریو اعمال ممنوعیت ها در دور اول محاسبه گردیده بود. حال این موسسه پیش بینی‌های گذشته خود را از ۸ / ۶ به ۷ / ۷ تغییر داده است. این موسسه در گزارش ۵ نوامبر خود همچنین تولید ناخالص داخلی حوزه یورو را منفی  ۸ / ۷  اعلام کرده است که ۸ / ۱ درصد تفاوت را نسبت به پیش بینی‌های ماه آگوست نشان می دهد. این گزارش همچنین میزان مصرف خانوار را تا پایان سال ۲۰۲۰ برابر با منفی ۲ / ۸  اعلام نموده است. تورم  ۳ / ۱ دررصد بدون تغییر تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی خواهد ماند  و بیکاری تا پایان امسال به  ۱۰ درصد یعنی تا ۸۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

  • جایزه اقتصاد پایدار ۲۰۲۰ به ۸ شرکت و سازمان اتریشی اعطا شد

آپا: جایزه اقتصاد پایدار ۲۰۲۰ ، شب گذشته در برنامه ای که با همین عنوان به صورت آنلاین برگزار شد، به شرکت ها و سازمان‌های اتریشی برای تلاش آنان برای ارائه بهترین فعالیت های سازمانی و اداری با کمترین میزان تولید آلاینده‌های محیط زیستی اعطا شد. این جوایز با همکاری وزارت فدرال حفاظت از آب و هوا و محیط زیست، انرژی، حمل و نقل، نوآوری و فناوری، انجمن صنعت گران اتریش، اتاق اقتصادی فدرال و کمیته اقتصادی حفاظت از محیط زیست اتریش به شرکت کنندگان اعطا شده است.

برندگان اصلی این دور عبارتند از :

در بخش شرکت ها و سازمان‌های بزرگ

جایگاه نخست : کنترل بانک اتریش

جایگاه دوم: شرکت تولید کننده آب معدنی فوسلائر

جایگاه سوم: شرکت وینربرگر

  • انتقاد مجدد حزب نئوس از طرح بودجه دولت برای ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۴

آپا: طرح بودجه اعلام شده از سوی دولت ائتلافی در اکتبر ۲۰۲۰، اسباب انتقاد جدی را از سوی احزاب مخالف ایجاد نمود. حال با گذشت تقریبا ۲۰ روز از جلسه پارلمان و اعلام طرح بودجه دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ اتریش، حزب نئوس بار دیگر از طرح بودجه دولت انتقاد کرده است. نئوس در بیانیه خود خطاب به دولت اعلام کرد: طرح بودجه اعلام شده از سوی دولت به هیچ وجه توجهی به سرمایه گذاری نداشته است، کاهش مالیات ها هدفمند نیست و به نفع شرکت های زیر مجموعه دوستان دولت است، شفاف سازی مسائل مالی  و سهم بودجه ارگان‌های دولتی به روشنی قابل دریافت نیست. سخن گوی بودجه حزب نئوس امروز در نشست های دور دوم مربوط به طرح بودجه دولت، انتقاد جدی حزب را از بلومل وزیر دارایی و نگاه          غیر مسئولانه دولت نسبت به طرح بودجه را اعلام کرد. نئوس همچنین از دولت خواست تا جلسه ای فوری با احزاب مخالف برای اعمال تغییرات در طرح بودجه برگزار نماید.

  • شرامبوک: برای بهبود شرایط اقتصادی می‌بایست میزان مبتلایان کاهش یابد

هفته نامه ترند: مارگارت شرامبوک وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش‌:  بهبود شرایط اقتصادی بستگی به کاهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا دارد. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در یک شبانه روز تا مرز ۷۵۰۰ نفر رسیده است. در این خصوص وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش نسبت به خطرات اقتصادی ناشی از افزایش بیشتر میزان مبتلایان هشدار داد و گفت: برای نجات اقتصاد باید جان انسان‌ها را نجات دهیم و تعداد مبتلایان را کاهش دهیم. خانم شرامبوک پس از اعلام گزارش پیش بینی جدید مربوط به شرایط اقتصادی اتریش از سوی موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش و در پاسخ به هشدارهای اعلام شده از سوی این موسسه، افزایش تعداد مبتلایان را دلیل اصلی سقوط اقتصادی خواند. خانم شرامبوک در ادامه درخواست کرد که در سراسر اتریش به تمهیدات قوانین محدود کننده ارتباطات در زمان موج دوم توجه گردد تا بتوان با کم کردن ارتباطات میان افراد، نرخ افزایش مبتلایان را کاهش داد.

  • قیمت پایه برق در اتریش در ماه دسامبر افزایش خواهد یافت

آپا: هرچند قیمت پایه هر کیلووات ساعت برق در اتریش نسبت به دسامبر ۲۰۱۹، در حدود ۵ / ۱۸ درصد کاهش یافته است، اما قیمت پایه آن نسبت به ماه نوامبر و اکتبر سال جاری ۴ / ۲ درصد افزایش خواهد یافت. قیمت هر کیلووات ساعت برق در اتریش، از مجموع ۴۰ درصد برای تولید و ۶۰ درصد عوارض استفاده از شبکه سراسری برق رسانی محاسبه می‌گردد.

  • موسسه پژوهش های اقتصادی: پیش بینی خشکسالی اقتصادی در گردشگری در شهرهای بزرگ

‌وینر تسایتونگ: اعمال ممنوعیت های جدید تاثیر مستقیم بر گردشگری به ویژه در مناطق شهری اتریش خواهد داشت. پیش بینی می‌شود کاهش تولید ناخالص داخلی بیشتر از پیش بینی‌های گذشته مبنی بر کاهش ۷ درصدی باشد. حوزه گردشگری در این میان بیشترین زیان را متحمل شده است  و طرح کار کوتاه مدت نیز نتوانسته است به این شرایط کمکی برساند.

پیش بینی می‌شود تنها یک ماه اعمال ممنوعیت های جدید تا پایان ماه نوامبر ۲۰۲۰، حوزه گردشگری را تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ درگیر نماید. در صورت تمدید شدن این دوره محدودیت ها تا پایان سال جاری، حوزه گردشگری ۹۵ درصد درآمدهای سالانه خود را تنها در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ از دست خواهد داد. اکنون به جز حزب سوسیال دموکرات، دیگر احزاب اتریش انتقاد شدیدی به طرح اعمال ممنوعیت های جدید دولت ابراز داشته اند. شهرهای وین، سالزبورگ، اینسبروک از مهمترین مناطق شهری می‌باشند که این ممنوعیت ها گردشگری را در آنان به طور کامل متوقف کرده است. پیش بینی می‌شود تا پایان ماه دسامبر ۲۰۲۰، تعداد افراد بیکار در حوزه گردشگری تا ۲۸ درصد افزایش یابد.

  • توسعه همکاری هواپیمایی آستریان ایرلاینز با شرکت حمل و نقل ریلی سراسری اتریش

آو آر اف: شرکت هواپیمایی آستریان ایرلاینز در راستای طرح کاهش آلاینده‌ها برنامه پروازی خود در مسیر هوایی وین-گراتز را ادامه خواهد داد ولی این امکان را به مسافرین می دهد که در صورت علاقمندی قطار را جایگزین سفر هوایی کنند و در مقابل کوپن تشویقی دریافت نمایند.

  • میزان خسارات وارده بر هواپیمایی آستریان ایرلاینز رو به افزایش است

‌وینر تسایتونگ: هواپیمایی آستریان و شرکت مادر لوفتهانزا، در دوران بحران کرونا با خسارات جدی روبرو شده اند. با وجود کمک های دولتی آلمان به لوفتهانزا و همچنین کمک های دولتی اتریش به آستریان ایرلاینز، این شرکت اعلام کرد که در پایان سه ماهه سوم سال جاری ۱۰۶ میلیون یورو خسارت جدید متحمل شده است. به گفته این شرکت، میزان پروازها و خرید بلیط ها در سه ماهه سوم به ۵۰ درصد میزان سال گذشته رسیده است و پیش بینی می‌شود در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، این میزان باری دیگر نیز کاهش پیدا کرده ۵۹ درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال گذشته باشد. 

  • شهر تولن در استان اتریش سفلی در حوزه دیجیتال سازی سرمایه گذاری جدید می نماید ‌

آپا: شهر تولن در استان اتریش سفلی، با همکاری شرکت های کوچک و متوسط این استان که در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال سازی فعال می‌باشند، طرحی را با عنوان  « خانه دیجیتال سازی» به اجرا در خواهد آورد. این طرح قرار است با تاکید و استفاده از زیرساخت های دیجیتال، به مسائلی همچون کنترل آلاینده‌ها و سیستم های هشدار دهنده در خصوص سلامت افراد سالمند، سامانه‌های هوشمند حمل و نقل فعالیت نماید. همچنین به موجب این طرح در شهر تولن ۶۰۰ ایستگاه برق برای اتومبیل های برقی نصب خواهد شد. شهرداری تولن همچنین برای توسعه شبکه نسل پنجم مخابرات در این شهر با شرکت مگنتا قرارداد جدید را به امضاء رساند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما