معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۲- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۳۳۹

اخبار اقتصادی اتیوپی ( هفته دوم آبان ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته دوم آبان ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

 کسب جایزه بهترین ایرلاین آفریقا 2020، توسط اتیوپین ایرلاین

اتیوپین ایرلاین در دسته بهترین ایرلاین آفریقایی برنده جایزه «مسافر تجاری» 2020 گردید. برندگان این جایزه توسط ناشران مجله‎های «Business Traveler» و «Panacea Media» اعلام شدند. شایان ذکر است این جوایز براساس رأی خوانندگان مجله « Business Traveler» انتخاب و نتایج آن توسط یک موسسه تحقیقاتی مستقل به تایید می‌رسد و به عنوان یک معیار برتر در این صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. گفتنی است اتیوپین ایرلاین برای سومین سال متوالی در سال 2019، توسط موسسه Skytrax به عنوان ایرلاین برتر آفریقا برگزیده شد.

نهایی شدن برنامه 20 ساله بخش معادن و نفت اتیوپی

وزارت معادن و نفت اتیوپی اعلام نمود سیاست های ملی 20 ساله بخش معادن و نفت نهایی شده است. به گفته وزیر معادن و نفت، بخش معادن اتیوپی، علیرغم برخورداری از منابع بکر و دست نخورده، فاقد برنامه برای بهره‎برداری موثر از این بخش بوده و فقدان چنین سیاستی بر توسعه آن تاثیر منفی داشته است. طبق سیاست‎های جدید، اتیوپی با ایجاد فضای مناسب برای این بخش، قادر به تولید کامل نفت گاز، افزایش صادرات و اشتغال زایی طی 10 سال آینده خواهد بود. همچنین بخش خصوصی مجاز به وارد کردن تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در این زمینه خواهد بود.

افتتاح پارک صنعتی دیرداوا توسط نخست وزیر ابی احمد

ابی احمد نخست وزیر اتیوپی در تاریخ 29 اکتبر 2020 پارک صنعتی دیرداوا را که با هزینه 150 میلیون دلار ساخته شده بود، افتتاح نمود. در این پارک صنعتی 4 شرکت تولیدی نساجی و پوشاک در 15 سوله و در زمینی به مساحت 150 هکتار به فعالیت خواهند پرداخت. همچنین ابی احمد اقدام به افتتاح یک کشتارگاه صادراتی مدرن که از ظرفیت کشتار روزانه بیش از 100 شتر و 3000 گوسفند و بز برخوردار است، در حاشیه این شهر نمود.

ابراز تمایل شرکت پپسی کو جهت سرمایه‎گذاری در اتیوپی

شرکت آمریکایی چند ملیتی مواد غذایی، اسنک و نوشیدنی پپسی کو علاقه خود را برای سرمایه گذاری در اتیوپی ابراز نمود. در دیداری که بین سفیر اتیوپی در آفریقای جنوبی و مقامات ارشد شعبه آفریقای شرکت پپسی کو برگزار شد، مقامات شرکت مذکور از اتیوپی به عنوان کشوری استراتژیک برای سرمایه‎گذاری و تولیداتشان یاد کرده و برای سرمایه‎گذاری در زمینه تولید روغن‎های خوراکی، مواد غذایی و کارخانه‎های آب میوه سازی نیز ابراز تمایل نمودند.

نهایی شدن مراحل خصوصی سازی کارخانه‎های شکر

طبق اعلام وزارت اقتصادی اتیوپی، خصوصی‎سازی کارخانه‎های شکر اتیوپی در مراحل نهایی خود قرار دارد. کارخانه‎های شکر  Wolikit ، Beles  و Kesem در مرحله اول، خصوصی سازی خواهند شد و کارخانه‎های Metehara ، Fincha و Wonji، در حال حاضر دولتی خواهند ماند. به گفته مشاور وزیر اقتصاد بیشتر کارهای لازم برای خصوصی سازی 10 کارخانه از 13 کارخانه شکر در اتیوپی، انجام شده است. گفتنی است دولت اتیوپی از دو سال پیش فرآیند خصوصی‎سازی کارخانه‎های شکر را اعلام نمود  ولی تاکنون هیچ کارخانه‎ای به بخش خصوصی واگذار نشده است.

کاهش بیشتر رشد اقتصادی اتیوپی در اثر همه گیری کرونا

براساس گزارش منتشره توسط صندوق بین‎المللی پول تحت عنوان «راه دشوار بهبودی» در خصوص چشم انداز اقتصادی آفریقای زیر صحرا، رشد اقتصادی کشورهای آفریقایی در سال 2020 بخاطر همه گیری کرونا کاهش قابل ملاحظه‎ای داشته است. طبق این گزارش تعداد کمی از کشورها عملکرد مثبت داشته اند و عملکرد اکثریت آنها منفی می‌باشد. این گزارش بیان می‎دارد رشد اقتصادی  اتیوپی در سال 2020، 1.9 درصد است در حالی که دولت این کشور آن را 6.1 درصد عنوان کرده بود. این نهاد پیش بینی نمود رشد اقتصادی اتیوپی در سال 2021 صفر می‌باشد. شایان ذکر است صندوق بین المللی پول در ماه آوریل، رشد اقتصادی اتیوپی در  سال 2020 را 3.2 درصد تخمین زده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما