معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۳

اخبار اقتصادی مولداوی (مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور مولداوی در مهر ماه 1399 به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

گفتگوی مجازی دودون رئیس جمهور مولداوی با پوتین رئیس جمهور روسیه

توسعه بلندمدت روابط اقتصادی دو جانبه بین جمهوری مولداوی و فدراسیون روسیه در برنامه همکاری اقتصادی دو کشور از سال 2009 تعیین شده است. این برنامه در 14 نوامبر 2008 در کیشی‌نف امضا شد و اجرای آن بر عهده کمیسیون مشترک دولتی بین جمهوری مولداوی و فدراسیون روسیه می‌باشد. آخرین جلسه این کمیسیون در سال 2016 برگزار شده بود.

بر اساس این برنامه مشترک اقتصادی رئیس جمهور مولداوی طی یک کنفرانس ویدیویی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت و گو کرد. دودون از رئیس جمهور روسیه درخواست کرد وضعیت حمل و نقل هوایی و ریلی دو کشور مورد بررسی قرار گیرد. دودون در این خصوص گفت: «...از رئیس جمهور روسیه درخواست کردم احتمال از سرگیری حمل و نقل هوایی و راه آهن بین دو کشور را بررسی کند..».

رئیس جمهور مولداوی طی این نشست مجازی تأکید کرد جمهوری مولداوی پس از اتمام کلیه مراحل آزمایش و دریافت مجوز واکسن کرونای روسیه از سازمان بهداشت جهانی علاقمند به تهیه این واکسن می‌باشد. بر اساس اعلام منابع خبری جمهوری مولداوی، ارتباطات حمل و نقلی بین دو کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا قطع شده و افرادی که از روسیه به مولداوی سفر می‌کنند باید 14 روز در قرنطینه باشند.

ایئون کوکو نخست وزیر جمهوری مولداوی: نوسازی بخش کشاورزی در اولویت دولت است

ایئون کوکو نخست وزیر جمهوری مولداوی ضمن شرکت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی کشاورزی که در محل انستیتوی فیتوتکنیک در کیشی‌نف اظهار داشت: «...این نمایشگاه‌ به عنوان بستری برای گفتگو بین کشاورزان، شرکت‌های کشاورزی، تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات و مواد حوزه کشاورزی می‌باشد... نوسازی بخش کشاورزی در اولویت دولت است...». نخست‌وزیر در این خصوص تأکید کرد دولت با پرداخت یارانه از توسعه بخش صنعت کشت حمایت می‌کند. بیشتر بودجه صرف نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی و تجهیزات آبیاری، توسعه بخش باغبانی و زیرساخت‌های محصولات کشاورزی می‌شود. کل بودجه پرداختی در 5 سال گذشته بالغ بر 1.8 میلیارد لی بوده است. نخست وزیر هم‌چنین افزود می‌خواهیم کشاورزی را مدرن کنیم این امر برای همه شرکت‌کنندگان در فرآیند کشت و صنعت از جمله کشاورزان جوان عملی می‌شود. دولت به توسعه سیاست‌های موثر در این زمینه ادامه خواهد داد. این نمایشگاه تخصصی- بین‌‍‌المللی تا 17 اکتبر در کیشی‌نف دایر بود و حدود 50 شرکت کشاورزی از جمهوری مولداوی، رومانی و اوکراین در آن شرکت داشتند.

 دودون رئیس جمهور مولداوی: کاهش جمعیت مهم‌ترین مشکل در مولداوی است

ایگور دودون کاهش جمعیت را مشکل شماره یک مولداوی دانست. دودون در یک برنامه تلویزیونی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: «... مشکل شماره یک خالی بودن کشور از سکنه است... جلوگیری از خروج جمعیت از کشور ضروری می‌باشد... مطمئن هستم که موفق خواهیم شد باید شرایطی را برای زندگی در روستاها ایجاد کنیم تا مردم بخواهند در اینجا زندگی و کار کنند. می‌دانم که همه مردمی‌که از کشور خارج شده‌اند برنخواهند گشت اما همه اقدامات و پروژه‌هایی که اخیرا راه‌اندازی شده‌اند برای حل این مشکل هستند...باید کشور را نجات دهیم...اکنون در جمهوری مولداوی حدود 650 هزار نفر کار می‌کنند و مالیات می‌پردازند. بیش از 700 هزار نفر مستمری‌بگیر و حدود 800 هزار کودک داریم... این یک وضعیت غیر عادی است زیرا 600 هزار نفر از 1.5 میلیون نفر حمایت می‌کنند. اگر این روند ادامه یابد ما فقط 1.5 میلیون مستمری‌بگیر خواهیم داشت و کشور را از دست می‌دهیم. بنابراین برای حل این مشکل تلاش می‌کنیم...در سال 2023 ما یک کشور کاملا متفاوت خواهیم داشت. این نیاز به صلح ثبات و آرامش دارد...».

دودون در پایان از همه مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری درخواست کرد این موضوع را به خاطر بسپارند و از بی‌ثباتی جلوگیری کنند.

آخرین آمار کرونا تا پایان مهر ماه 1399 در جمهوری مولداوی

  • تعداد کل مبتلایان: 71811 نفر
  • بهبودیافتگان: 52730 نفر
  • جان باختگان: 1700 نفر
  • وضعیت بحرانی: 802 نفر
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما