معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۶

اخبار اقتصادی اتریش( هفته اول آبان ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته اول آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است :
  • نیاز بانک ها به کمک های دولتی

وینرتسایتونگ: موسسات اعتباری و برخی از بانک ها در اتریش، ناچار به درخواست کمک از دولت شده اند. برخی از این موسسات امکان پرداخت وام های درخواستی به مشتریان را ندارند و برخی مانند بانک آستریا حتی ناچار به کم کردن شعبه‌ها در سراسر اتریش شده است. بانک ارسته در شرایط فعلی نسبت دیگر بانک های اتریش شرایط مساعد تری دارد و به دنبال همکاری بیشتر با اشپارکاسه آلمان می‌باشد. از ماه سپتامبر تا کنون ۲۸ درصد وام های درخواستی تا سقف ۴۰۰هزار یورو از سوی بانک های اتریشی پرداخت شده اند و ۳۳ درصد وام ها جواز پرداخت دریافت نکرده اند.

  • رشد سریع بیکاری در اتریش در آغاز پاییز

وینر تسایتونگ: نرخ بیکاری همراه با شروع فصل پاییز باری دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفته است. به گفته خانم آشباخر وزیر کار و امور اجتماعی اتریش، تنها در فاصله چهار هفته گذشته ۴۰۰۰ نفر به لیست افراد بیکار در اتریش افزوده شده و به ۴۱۳ هزار و ۲۴۱ نفر رسیده است. نرخ بیکاری در اتریش در میانه ماه آوریل سال جاری در بالاترین حد خود قرار داشت. برای جبران بیکاری از صندوق احیاء اتریش تا کنون ۸۰۰ میلیون یورو به شرکت ها برای جبران بیکاری و افراد در کار کوتاه مدت پرداخت شده است. خانم اشباخر همچنین به دلیل شرایط فعلی بیکاری و کاهش جدی درآمد شرکت ها افزایش جدی در آمار ورشکستگی شرکت ها را برای سال ۲۰۲۱ بسیار محتمل دانست.

  • سرمایه گذاری شرکت پست اتریش در ترکیه

پرسه: پولزل، مدیرعامل شرکت پست اتریش، از سرمایه گذاری ۱۰۷ میلیون یورویی این شرکت در ترکیه خبر داد. آقای پولزل، شرایط همکاری را با ترکیه بسیار مساعد ارزیابی کرده و عدم تفاهم میان کشورها را خارج از حوزه مسائل اقتصادی می داند. آقای پولزل در سفر به استانبول از توسعه همکاری‌ها در حوزه پستی و بانکی با ترکیه و آغاز همکاری‌های رسمی‌شرکت اراس کارگو، زیرمجموعه شرکت پست اتریش خبر داد. این شرکت در پنج سال آینده ۱۰۷ میلیون یورو برای آغاز ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در بخش فناوری اطلاعات و دستگاه‌های دسته بندی الکترونیکی بسته‌های پستی پرداخت خواهد شد. آقای پولزل، در خصوص مناقشات موجود میان ترکیه و اتریش و همچنین سخنان هفته گذشت صدراعظم اتریش که ترکیه را در مورد مناقشات مربوط حوزه گاز مدیترانه تهدید به تحریم کرده بود گفت : باید سیاست و اقتصاد را همیشه از هم جدا نگاه داشت و افزود : در روند توسعه همکاری‌ها با ترکیه از سوی هیچ یک از طرفین تا کنون تحت فشار نبوده است و ادامه همکاری‌ها را با ترکیه مثبت ارزیابی کرد.

  • بالا بودن هزینه خدمات اینترنت در اتریش

کرونه: بحران کرونا استفاده از اینترنت را در سراسر جهان افزایش چشمگیری داده است. طبق آمار یوروستات میزان مصرف اینترنت در اروپا در ماه‌های مارس تا سپتامبر ۲۰۲۰، بالغ بر ۵۸ درصد افزایش یافته است. در اتریش نیز میزان مصرف طبق آمار یوروستات ۳۹ درصد افزایش یافته که از میانگین اروپایی کمتر می‌باشد. یکی از دلایل آن هزینه بالای خدمات اینترنت در اتریش نسبت به دیگر کشورهای اروپایی می‌باشد. در ماه‌های نخستین بحران کرونا و روی آوردن بسیاری از شرکت ها و کارکنان آنان به دور کاری، مشکل ضعیف بودن زیرساخت های مخابراتی اتریش بیش از پیش نمایان شد و سبب شد که دولت و وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی به کمک وزارت حمل و نقل ، نو آوری و مخابرات که دو قطب اصلی دیجیتال سازی و خدمات اینترنت و مخابرات در اتریش می‌باشند، نسبت به نصب هرچه سریع تر آنتن‌های نسل پنجم اقدام نمایند. در حال حاضر هزینه خانوار اتریشی برای استفاده از اینترنت به طور میانگین بالغ بر ۴۰ یورو در ماه می‌باشد که در این میان اتریش هفتمین کشور اروپایی است که خدمات اینترنت گرانقیمت عرضه می دارد. در این آمار ایرلند با سرعتی بسیار بهتر از اتریش  در حدود ۱۲ یورو ماهیانه خدمات ارائه می نماید.

  • واگذاری بخشی از شرکت داروسازی نوارتیس در اتریش به شرکت فرانسوی

کوریه: شرکت داروسازی سوئیسی نوارتیس که بزرگترین تولیدات خود را از سال ۲۰۰۸ به اتریش منتقل کرده بود، به شرکت داروسازی فرانسوی گروه فاروا انتقال می یابد و دراین میان حدود ۴۰۰ فرصت شغلی این شرکت در اتریش به فرانسه منتقل می‌گردد. بخش دیگر شرکت نوارتیس که تمرکز بر تولید داروهای گروه آنتی بیوتیک و محلول های وریدی دارد همچنان در همکاری با شرکت ساندوز باقی می ماند. این شرکت سال گذشته ۱۵۰ میلیون یورو کمک هزینه دولتی جهت نوسازی و به روزرسانی خط تولید دریافت کرد و در زمان بحران کرونا یکی از شرکت های اصلی فعال در زمینه پژوهش برای واکسن کرونا در اتریش می‌باشد.  اتحادیه اروپایی برای شرکت های فعال در حوزه سلامت و تولید دارو ۵۰ میلیون یورو کمک هزینه در نظر گرفته است که تا پایان ماه اکتبر به این شرکت ها پرداخت می‌شود تا این شرکت ها به سبب کاهش نقدینگی و شرایط سخت مالی ناچار به رفتن به آسیا نباشند.

  • توسعه شبکه تولید برق از طریق سلول های فوتوولتاییک در اشتایرمارک اتریش

کوریه: اقدام بزرگ شهرستان مورززوشلاگ استان اشتایرمارک اتریش برای اتصال بخش مسکونی به شبکه فوتوولتاییک تا پایان سال جاری، ۳۰۰ خانوار را از شبکه برق منطقه بی نیاز می‌کند. همچنین سامانه جمع آوری و توزیع هوشمند برق، سبب خواهد شد تا انرژی الکتریسیته مورد نیاز خانوار برای روشنایی و گرمایش تنها در صورت نیاز، به آنها برسد و در موارد دیگر انرژی ذخیره شده به واحد های صنعتی منطقه انتقال داده می‌شود. این سامانه در منطقه مایرهوف در نزدیکی شهر گراتز شبکه ای از سلول های فوتوولتاییک با ضریب جذب بالا نصب کرده است و پیش بینی می‌شود این امر باعث کاهش تولید دی اکسید کربن تا یک هزار تن در سال گردد. خانم گوسلر وزیر محیط زیست اتریش در خصوص این طرح گفت: من تا پایان دوره کاری ام در این وزارت خانه، تمامی استان اشتایرمارک را به این شبکه سلول های خورشیدی متصل خواهم کرد.

  • ناامیدی فعالان حوزه گردشگری برای گردشگری زمستانی در اتریش

کوریه: هشدار سفر از سوی آلمان و هلند برای اکثر مناطق اتریش، گردشگری زمستانی این کشور را در کما خواهد برد. آلمان در ۲۲ اکتبر تمامی اتریش به جز استان کرنتن را در محدوده پرخطر قرار داد، در اصل تنها منطقه ای که درآمد جدی از جایگاه گردشگری ندارد را در لیست هشدار قرار نداده است و دیگر مناطق اتریش، امسال خالی از گردشگران آلمانی که سالانه در فصل زمستان ۴۴ درصد گردشگران ورزش های زمستانی در اتریش را تشکیل می دادند، خواهد بود. هلندی‌ها نیز که در سال ۲۰۱۸ ، بیش از ۲۲ درصد گردشگران اروپایی فصل زمستان اتریش را تشکیل می داده اند امسال به نروژ و دانمارک خواهند رفت و اتریش مقصد این گردشگران نخواهد بود. هشدار سفر برای آلمانی‌ها و هلندی‌ها به اتریش، برای صنعت گردشگری زمستانی اتریش، به معنای ضرری بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو در ماه خواهد بود.

  • کاهش شاخص تولید در اتریش در سال ۲۰۲۰ ‌

مرکز آمار اتریش: شاخص تولید در اتریش تا آگوست سال ۲۰۲۰، نسبت به مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۹،  بالغ بر ۳ /۳ درصد کاهش یافته است. تولید در بخش محصولات مصرفی ۵ /۸ درصد رشد داشته است در حالی که انرژی و محصولات حوزه سرمایه گذاری هرکدام به ترتیب 2 / 5 و 5 / 8 درصد کاهش داشته اند.

  • فرمت حقوقی شرکت آستریا لیمیتد در انتظار چراغ سبز از وزارت دادگستری اتریش‌

کوریه: فرمت حقوقی آستریا لیمیتد که پیش از این در سال ۲۰۱۴ با عنوان شرکت با مسئولیت محدود کوچک"Light Gmb H“  معرفی شده بود، باری دیگر با وجود اصرار جدی دولت به ویژه خانم شرامبوک وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش، با مقاومت گروهی از وکلای دادگستری اتریش و وزارت دادگستری اتریش روبرو شد. این نوع شرکت امکان آغاز فعالیت اقتصادی برای شرکت ها و استارتاپ ها را با سرمایه اولیه ۵ تا ۱۰ هزار یورو به جای ۳۵ هزار یورو که برای ثبت نوع عادی شرکت با مسئولیت محدود مورد نیاز است فراهم خواهد آورد. خانم زدیچ وزیر دادگستری اتریش ایده اصلی چنین امکانی را مثبت ارزیابی می‌کند، اما تبعات حقوقی آن را ناشناخته می داند و از این رو پیش بینی می‌کند که عملی شدن این پیشنهاد دولت به سادگی میسر نگردد. وی همچنین افزود : اتریش از جایگاه خوبی میان سرمایه گذاران بین المللی برخوردار است و ما همیشه در مسائل پولی و مالی شفافیت کامل داشته ایم. امکان شرکت آستریا لیمیتد، به دلیل کم بودن سرمایه اولیه، شرکت را متوجه بار مالی کمتری می‌کند اما در همان حال سبب عدم مسئولیت پذیری شرکت و حتی توسعه بسیار ساده پول شویی و دیگر جرایم اقتصادی می‌شود. همچنین وکلای دادگستری این اقدام دولت را جهت بهبود آمار فعالیت ها و درآمدهای دولت می دانند و معتقد هستند که این اقدام در طولانی مدت نتایج منفی به همراه خواهد داشت.

  • خروج از بحران اقتصادی برای اروپا دشوار و طولانی خواهد بود

وینرتسایتونگ: موج دوم کرونا و اعمال ممنوعیت های سراسری در اروپا و مناقشات برگزیت، از جمله مواردی هستند که خروج از بحران را برای اروپا دشوار و طولانی خواهند کرد. موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش با اشاره به گزارش اخیر صندوق بین المللی پول می نویسد: پاییز و زمستان امسال می‌تواند فرزندان مشابهی مانند برگزیت برای اتحادیه اروپایی به همراه داشته باشد. همچنین مناقشات میان بریتانیا و اتحادیه اروپایی بر سر ادامه همکاری‌های اقتصادی در بازار اروپایی با توجه به قراردادهای پیش از برگزیت، دیگر مساله ای است که اقتصاد و سیاست اروپا را درگیر کرده است. کشورها بدون کمک های مالی اتحادیه و دریافت وام امکان زنده نگهداشتن چرخ های صنعت و اقتصاد را ندارند و این بدهی‌ها نیز مدت زمان بهبود شرایط را برای کشورهای اروپایی دشوار تر خواهد کرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما