معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۳۹

تعرفه ابزاری برای تنظیم روابط اقتصادی و سیاسی آمریکا و آلمان

استفاده از تعرفه به عنوان ابزاری در تنظیم روابط واشنگتن و برلین به عامل پیچیده ای در روابط واحدهای اقتصادی و متعاقب آن دولت اقتصاد محور برلین با آمریکا تبدیل شده است. مقامات آلمانی با نگرانی نظاره گر روند انتخابات آتی ریاست جمهوری و نتیجه آن در ایالت متحده هستند.

احتمال اعمال تعرفه‌های جدید برای خودروهای آلمانی که پیش از این اخبار آن هنگام عدم همراهی برلین با سیاست های آمریکا در نورد استریم 2 و برجام مطرح شده است، در کنار نگرانی صنعتکاران آلمانی از تعرفه‌های جدید برای فولاد و همچنین سیاست های آمریکا در تعامل با سازمان‌های بین المللی در عرصه‌هایی چون محیط زیست و بهداشت جملگی از عوامل موثر در انتظار همراه با نگرانی در آلمان برای نتیجه انتخابات رئیس جمهوری در آمریکا می‌باشند.

تراز مثبت تجاری آلمان در روابط اقتصادی با آمریکا همواره موجب انتظارات سیاسی و اقتصادی بیشتر از جانب آمریکا از متحد اروپایی خود در برلین بوده است و عملاً از آن به عنوان عامل فشار برای همراهی بیشتر در سیاست های جهانی آمریکا استفاده شده است. در این میان تهدیدات مکرر کاخ سفید بر اعمال تعرفه‌های جدید واردات فولاد و خودرو موضوعی نا آشنا و جدید نیست. این روزها شرکت های آلمانی علاوه بر نگرانی نسبت به نتیجه انتخابات از آنچه که امکان عدم ثبات هنگام شکل گیری دولت جدید در واشنگتن می‌باشد با توجه به مواضع انتخاباتی که خصوصاً در اردوگاه جمهوری خواهان مطرح است، نگران هستند.

 از نظر سیاستمداران اقتصاد محور آلمانی، ثبات و محیطی قابل ارزیابی و پایدار برای برنامه ریزی اقتصادی ضروری است. هم اکنون بخش های اقتصادی آلمان با احتیاط زیادی به آینده روابط اقتصادی و سرمایه گذاری در اقتصاد آمریکا برخورد می‌کنند. خصوصاً اینکه علاوه بر عوامل مهم اقتصادی نگران افزایش گرایش ها به انزوای ملی در آمریکا و اختلافات و درگیری‌های تجاری ناشی از آن در دوره قانونگذاری آینده ایالات متحده نیز می‌باشند.

شفافیت و قابل پیش بینی بودن از جمله شرایط سرمایه گذاران آلمانی برای ادامه همکاری  بلند مدت در نقاط مختلف جهان و از جمله آمریکا است.  نگرانی از بی ثباتی سیاسی و احتمال افزایش تعرفه‌های گمرکی فعالان صنعتی و اقتصادی آلمانی فعال در اقتصاد بزرگ آمریکا را تشدید کرده است. در این میان شرکت‌های آلمانی در صورت افزایش تعرفه‌های گمرکی زیان سختی متقبل خواهند شد، زیرا اقتصاد آمریکا یکی از اهداف بزرگ اقتصادی آلمان به خصوص در صنعت خودروسازی است.  بخش زیادی از خودروهای صادراتی آلمان همه ساله با سرمایه گذاری عظیم شرکت هایی چون فولکس واگن، آئودی، بی ام دبلیو و دایملر در آمریکا تولید می‌شود و یا روانه بازار این کشور می‌گردد.

در دوره رو به اتمام اول رئیس جمهوری کنونی آمریکا، به تولیدکنندگان خارجی خودرو بارها هشدار داده بود که در اقدامی تنبیهی، قصد دارد میزان تعرفه گمرکی واردات خودرو از اروپا را افزایش دهد. این تهدیدات در مناسبت های مختلف برای همراهی دولت آلمان با سیاست های جهانی آمریکا تکرار و موجبات نگرانی صاحبان صنایع در آلمان را نیز فراهم نموده است. 

شرکت های آلمانی مدعی اند که نزدیک به 9 میلیون اشتغال در بازار کار ایالات متحده نتیجه سرمایه گذاری کلان آنان در آمریکا است. با توجه به بحران کرونا، اقتصاد در ایالات متحده آمریکا نیز با بحرانی عمیق دست و پنجه نرم می‌کند. یک نظرسنجی در مرداد ماه سالجاری نشان داد، که ۷۲ درصد شرکت های آلمانی انتظار کاهش فروش محصولات خود را در بازار اقتصادی ایالات متحده را دارند. اغلب شرکت های آلمانی با نگاهی بلند مدت نگران وضعیت اقتصادی و ثبات در آمریکا می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما