معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۷۳

ارزیابی وضعیت ویروس کرونا در مصر

دستگاه دولتی «بسیج عمومی و آمار مصر» در تاریخ 24 شهریور 1399 گزارشی با عنوان ارزیابی وضعیت ویروس کرونا در این کشور منتشر کرده است. در این گزارش پنج شاخص اساسی شامل؛ گسترش و سرعت انتشار ویروس، میزان خطرناک بودن آن، اقدامات پیشگیرانه و تأثیر آن بر تعداد مبتلایان و مرگ و میرها و در نهایت مقایسه وضعیت مصر با وضعیت جهانی مورد بررسی قرار گرفته که مهمترین موارد ذکر شده در این گزارش در مطلب زیر در پی خواهد آمد.

 روند کلی مبتلایان در مصر از ثبت اولین مورد ابتلا در تاریخ 4 مارس تا ابتدای ماه ژوئن 2020 روند افزایشی داشت. در ماه ژوئن افت و خیزهایی در تعداد مبتلایان رخ داد، تا اینکه در 19 همین ماه، عدد 1773 مورد ابتلا ثبت شد که بالاترین تعداد مبتلای روزانه از ابتدای شیوع همه گیری بود. ماه جولای آغاز کاهش در تعداد مبتلایان روزانه بود و این روند کاهشی از 1503 مورد در ابتدای این ماه تا 163 مورد در 18 آگوست ادامه یافت.

 میزان رشد تعداد افراد مبتلای مصری بالاترین مقدار را در اولین هفته‌های ظهور بیماری ثبت کرد. اما در دوره‌های بعدی در نتیجه اقدامات پیشگیرانه دولت، شاهد کاهش نرخ رشد بودیم.

 میانگین تعداد مرگ و میر روزانه در مارس به 2.4 مورد، ماه آوریل 11.4 و ماه می 18 مورد بود. این عدد در ماه ژوئن بالاترین میانگین را چه از نظر تعداد مبتلایان و چه مرگ و میر ثبت کرد. چرا که در این ماه به صورت میانگین 1443 مبتلا و 66.4 مورد مرگ و میر رخ داد. با این حال در ماه جولای متوسط این نرخ شروع به کاهش کرد و به 60 مورد روزانه رسید. تا این که در آگوست به 21 مورد مرگ روزانه منتهی شد.

 بیشترین میزان مرگ و میر در بین بیماران ویروس کرونا تا 18 آگوست در گروه سنی 66 سال و بالاتر و به میزان 48.9 درصد از کل فوتی‌ها بود. پس از آن گروه سنی (65-46 سال) با حدود 41 درصد و گروه سنی (15-45 سال) 10.2 درصد قرار دارند. این در حالیست که میزان مرگ و میر برای گروه سنی کمتر از 15 سال تنها 0.4درصد بود.

  در ماه مارس 2020، دولت اقدامات پیشگیرانه بسیاری را برای مقابله با ویروس آغاز کرد و موثرترین آن‌ها تصمیم به بستن باشگاه‌ها، تعلیق فعالیت های ورزشی و همچنین تعلیق پروازهای هوایی بود. علیرغم ادامه افزایش تعداد مبتلایان روزانه، این اقدامات باعث به تاخیر افتادن زمان اوج گیری کرونا شد. این در حالیست که در سایر کشورها، رسیدن به نقطه اوج شیوع ویروس در بازه کوتاهی رخ داد. این اقدامات همچنین در کاهش شیب منحنی ابتلاها و مرگ و میرهای روزانه در مصر نقش داشت.

 مصر در رتبه بیست و ششم جهان از نظر تعداد مبتلایان قرار دارد. از نظر تعداد مبتلایان به نسبت جمعیت، مصر با 0.09 درصد در رتبه 119 جهان جای دارد. از نظر تعداد مرگ و میرها به دلیل ویروس کرونا، مصر تا 18 آگوست با 5165 مورد، در جایگاه بیست و ششم جهان قرار دارد.

 در سطح کشورهای آفریقایی مصر از نظر مبتلایان و مرگ و میر در رده دوم قرار دارد. در بین کشورهای عربی، مصر از نظر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا پس از عربستان سعودی، عراق و قطر، در رتبه چهارم جای دارد. از نظر تعداد مرگ و میرهای ناشی از ویروس، مصر در رتبه دوم کشورهای عربی پس از عراق قرار دارد.

لازم به ذکر است گزارش یاد شده آمارهای مربوط به کرونا تا تاریخ 28 مرداد 1399 را مورد بررسی قرار داده است. با این حال روند موارد ابتلا و فوتی‌ها از آن تاریخ تا کنون روند تقریبا مشابهی را طی کرده است. طبق آخرین آمار دولتی در مصر (شنبه 5 مهر 1399)، 111 مورد جدید ابتلا و 16 فوتی طی 24 ساعت ثبت شده است. بر این اساس تعداد کل مبتلایان در این کشور از ابتدا تا کنون 102736 مورد و فوتی‌ها 5869 مورد گزارش شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما