معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۴

اخبار اقتصادی غرب افغانستان( شهریور ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی حوزه غرب افغانستان در شهریور ماه 1399 شامل استان‌های فراه، بادغیس و هرات که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل می‌باشد:

 پروژه گاز رسانی تاپی؛ رویایی که به زودی به واقعیت خواهد پیوست!

منبع : روزنامه هشت صبح 99.06.01

حکومت جمهوری اسلامی افغانستان همواره بر اجرای پروژه گاز رسانی تاپی به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در سطح منطقه تاکید داشته و مدام تلاش ورزیده تا فرصت تحقق زود‌هنگام این پروژه مهم و حیاتی در کشور فراهم گردد. طول مجموعی لوله گاز تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر است و این لوله، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد. این لوله از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد و ۸۱۴ کیلومتر از مجموع ۱۸۱۴ کیلومتر آن در خاک افغانستان کشیده می‌شود. در افغانستان، لوله گاز تاپی در امتداد شاهراه هرات ـ کندهار کشیده می‌شود و پس از آن از کویته و ملتان پاکستان می‌گذرد و در فرجام به هند وصل می‌گردد. وزارت شهرسازی و اراضی با توجه به رهنمود رئیس جمهور کشور و اهمیت اقتصادی این پروژه برای افغانستان، در ابعاد تکنیکی و حقوقی این پروژه کار کرده و تلاش ورزیده تا با رفع موانع تکنیکی و حقوقی زمینه اجرای این پروژه مهم و حیاتی را در کشور فراهم کند. شایان ذکر است که با بهره‌برداری از پروژه تاپی، سالانه افغانستان گذشته از گرفتن گاز کافی از این پروژه، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار حق ترانزیت گاز به دست می‌آورد. علاوه بر آن، تطبیق این پروژه فرصت‌های اقتصادی و کاریابی را برای هزاران نفر مستقر در پنج ولایت فوق فراهم خواهد ساخت. به همین ترتیب، افغانستان در ده سال اول، سالانه تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز، در ده سال دوم تا یک میلیارد متر مکعب گاز و در ده سال سوم تا ۱٫۵ میلیارد متر مکعب گاز از این پروژه به دست خواهد آورد. براساس آمار موجود، با بهره‌برداری از این پروژه، سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هندوستان خواهد رسید. با تحقق پروژه تاپی، زمینه برای تطبیق چندین پروژه مهم دیگر نیز فراهم خواهد شد. یکی از این پروژه‌ها، انتقال برق ۵۰۰ کیلووات ترکمنستان، افغانستان و پاکستان است که برق ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد. با اجرای این پروژه، افغانستان سالانه ۱۱۰ میلیون دلار حق ترانزیت از انتقال برق ترکمنستان به پاکستان به دست آورده، سه ایستگاه فرعی برق در ولایت‌های هرات، فراه و قندهار ایجاد و افزون بر آن کابل فایبر نوری نیز در منطقه کشیده خواهد شد و کشور‌های همسایه را با هم وصل خواهد کرد. به همین ترتیب، پروژه دیگری که در امتداد لوله گاز تاپی عملی خواهد شد، خط آهنی است که پاکستان و ترکمنستان را از طریق افغانستان وصل می‌کند که با این کار زمینه رشد اقتصادی در کشور فراهم خواهد شد. آغاز زود‌هنگام سروی تکنیکی، تثبیت حق مالکیت و استملاک زمین مسیر پروژه تاپی، از موارد در‌خور توجه رهبری وزارت شهرسازی و اراضی بوده و این وزارت مصمم است با انجام موارد فوق فرصت کار عملی این پروژه را در کشور فراهم کند.

تولید یازده تن عسل در ولایت فراه 

خبرگزاری آوا؛ در  ولایت فراه 99.06.02 

عبدالمنان متین رئیس اداره زراعت و مالداری فراه گفت که در سال جاری حدود یازده تن عسل در ولایت فراه تولید شده که نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. وی با بیان اینکه در سال های گذشته مردم فراه با این صنعت کاملا نا آشنا و بیگانه بودند، افزود: اداره زراعت با همکاری موسسات و حامیان مالی توانست برای باغداران و علاقمندان این صنعت دوره‌های آموزشی را راه اندازی کند که سال گذشته حدود ۳ هزار کیلوگرم و در سال جاری ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلوگرام (ده و نیم تن) عسل تولید شده است. 

زیان دو میلیارد دلاری کرونا به تجارت‌های کوچک در افغانستان.

منبع : خبرگزاری افق 99.06.05

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که رکود اقتصادی کشور در پی شیوع کرونا دوبرابر شده و براساس برآورد این اتاق، حدود دو میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری‌های کوچک خسارت وارد شده‌ است. سید زمان‌هاشمی؛ رییس اجرایی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری به بی‌بی‌سی گفته‌است که بر اساس ارزیابی‌ها در سال‌های گذشته حرکت به سوی وضعیت بد اقتصادی در حدود هفت یا هشت درصد بود، اما به دنبال بحران کرونا این رقم در ارزیابی تازه به ۱۴ درصد افزایش یافته‌است. او می‌گوید که تاثیرات منفی کرونا سبب شده بسیاری از کارگران وظایف خود را از دست دهند و شماری از تجارت‌ها به خصوص تجارت‌های زنان تعطیل شوند. آقای‌ هاشمی می‌گوید که ضرر مالی ناشی از کرونا به تمام تجارت‌ها ارزیابی نشده؛ اما تخمین زده می‌شود که تجارت‌های کوچک که بیشتر آسیب‌پذیر بودند در حدود دو میلیارد دلار ضرر دیده باشند.

در نبود خط پروازی و مسیر هوائی  و عدم حمایت دولت ؛ انگور و انجیر هرات خریدار ندارد.

منبع : روزنامه هشت صبح 99.06.12

کشاورزان و باغ‌داران هرات از آن‌چه بی‌توجهی حکومت در امر فراهم‌سازی زمینه‌ی صادرات محصولات کشاورزی و فعالیت دهلیز هوایی عنوان می‌کنند، گلایه دارند. شورای ولایتی هرات هم باور دارد که عدم حمایت حکومت از کشاورزان و افزایش برداشت محصول، سبب کاهش قیمت فرآورده‌های کشاورزی در بازار داخلی شده است. بر اساس آمار ریاست زراعت ولایت هرات، امسال در هرات ۱۴۰ هزار تُن انگور و هشت‌ هزار تُن انجیر برداشت می‌شود. این برای کشاورزان خبر خوبی است، اما خبر بد این است که زیرساخت‌های لازم برای صادرات آن به کشورهای خارجی، وجود ندارد. 

نخستین فروم تجاری تهران_هرات برای افزایش مبادلات تجاری برگزار شد.

منبع : خبرگزاری فارس مورخ 99.06.18

نخستین نشست تجاری تهران و هرات برای افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور همسایه با حضور هیات رهبری اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری هرات، مسئولان اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران، شماری از بازرگانان افغان و ایرانی در چهار بخش (موادنفتی و پتروشیمی، موادغذایی، دارو و تجهیزات طبی و مصالح ساختمانی) در تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید. «میراجان سلیمان» خیل رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان شعبه ولایت هرات در این برنامه گفت: هدف از راه اندازی فروم تجاری، مبادلات کالاهای میان دو کشور بوده و تمرکز مسئولان اتاق بازرگانی هرات بیشتر روی صادرات کالاهای افغان به ایران است. وی افزود: برگزاری فروم تجاری میان افغانستان و ایران گامی مثبت جهت توسعه، عقد قرارداد های مشترک و تحکیم روابط اقتصادی خواهد بود. از سوی دیگر عبدالودود فیض زاده رئیس اتاق اصناف هرات در نشست مسوولان اتاق های مشترک ایران و افغان گفت: همکاریهای اقتصادی میان دو کشور سبب خواهد شد تا هر دو کشور از داشته‌های خود استفاده کنند و نیازمندیهای خود را رفع سازند.

بازرگانان افغانستان خواستار افزایش صادرات به ایران هستند.

منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) 99.06.19

بازرگانان افغانستان با بیان این‌که کشور 171 نوع کالای صادراتی دارد، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند تا زمینه افزایش صادرات بیشتر از افغانستان به ایران فراهم شده و یک مکانیزم صادراتی خوب برای ارسال کالاهای افغانی ایجاد شود. بازرگانان افغانستان خواستار افزایش صادرات به ایران هستند. یک هیات از اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات که عضویت اتاق مشترک افغانستان ـ ایران را نیز دارند، با سفر به جمهوری اسلامی ایران، با فعالین اقتصادی و تجاری، مقام‌های این کشور و هم‌چنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است.

کاهش ۵۰ درصدی واردات افغانستان از پاکستان

منبع: خبرگزاری افق مورخ 99.06.25   

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید، میزان واردات کالاهای بازرگانی از پاکستان در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته‌است. یونس مومند؛ معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید، میزان واردات افغانستان از پاکستان از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برابر با ۵۶.۷ درصد کاهش یافته‌است. به گفته او این کاهش بخاطر شیوع کرونا و بسته‌شدن گذرگاه ترانزیتی به میان آمده‌است. پیشتر رسانه‌های پاکستانی نیز به نقل از بانک حکومت پاکستان از کاهش صادرات این کشور گزارش داده بودند.براساس گزارش‌ها، صادرات پاکستان در ماه جولای از ۲.۲ میلیارد دلار به ۱.۸۹ میلیارد دلار کاهش یافته‌است. گفتنی ‌است که صادرات افغانستان نیز به دلیل بسته بودن گذرگاه‌های پاکستان در سال جاری کاهش یافته‌است. بخش بزرگ از صادرات افغانستان از طریق پاکستان انجام می‌شود.

عواید ملی افغانستان در سال مالی جاری ۱۸ میلیارد افغانی کمتر شده‌است.

منبع : خبرگزاری افق  2 مورخ 99.06.29

وزارت مالیه می‌گوید، از آغاز سال جاری مالی تاکنون ۱۱۵ میلیارد افغانی عواید گردآوری شده که این مقدار نسبت به سال گذشته ۱۸ میلیارد افغانی کاهش را نشان می‌دهد. به گفته این وزارت، طی هشت ماه سال گذشته مالی ۱۳۳ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده‌بود .شمع روز خان مسجدی؛ سخنگوی وزارت مالیه، در مصاحبه ای گفته‌است که در سال مالی جاری به دلیل گسترش بیماری کرونا عواید ملی کاهش یافته و دست‌یافتن به هدف تعیین‌شده ممکن نیست. به گفته او در آغاز سال مالی جاری در نظر بود که ۲۰۸ میلیارد افغانی از منابع عایداتی به دست آید؛ اما با شیوع کرونا و کاهش درآمد، در حال حاضر ۱۷۷ میلیارد افغانی، هدف در نظر گرفته شده‌ است.به گفته او وزارت مالیه تاکنون ۱۱۵ میلیارد افغانی عواید به دست آورده‌است؛ در حالی‌که سال گذشته طی این مدت ۱۳۳ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده‌بود. سخنگوی وزارت مالیه در عین حال ابراز امیدواری می‌کند که تا پایان سال جاری مالی، عواید ملی افزایش یابد. پیش از این، مقام‌های وزارت مالیه گفته ‌بودند که با گسترش کرونا، عواید امسال احتمالا ۵۰ تا ۷۰ میلیارد افغانی کسری خواهد داشت.

برداشت گندم امسال افغانستان به بیش از ۵.۱ میلیون تن رسیده است.

منبع : سایت آوا صدای افغان مورخ 99.06.30

وزارت زراعت می‌گوید که نتایج یک بررسی مشترک این وزارت و اداره‌ی ملی آمار و معلومات حاکی از آن است که در سال جاری، برداشت گندم به ۵.۱ میلیون متریک تن رسیده است. اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت می‌گوید که از میان مجموع حاصلات، ۴.۰۳ میلیون متریک تن گندم از کشت‌های آبی و ۱.۱۵ میلیون متریک تن گندم از کشت‌زارهای دیمی ‌به دست آمده است. این بررسی در ۳۰ ولایت، ۱۷۷ شهرستان و ۸۸۵ روستا صورت گرفته است. بر اساس خبرنامه وزارت زارعت، رستمی می‌گوید که سال گذشته و طبق بررسی مشترک وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، و اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات، میزان تولید گندم حدود ۴.۹ میلیون تُن بود که حاصلات امسال، افزایش بیش از ۲۰۰ هزار متریک تنی را نشان می‌دهد. دلیل افزایش میزان تولید مجموعی گندم در سال روان نسبت به سال گذشته، افزایش ساحات کشت و بیش‌ترشدن تولید در مزارع للمی ‌بوده است.کشت‌زارهای آبی گندم در سال روان به ۱.۶۱ میلیون هکتار و مزارع دیمی ‌گندم به ۱.۰۵ میلیون هکتار افزایش یافته است. تخار، هرات، قندهار، هلمند، قندوز و غزنی به ترتیب بیش‌ترین میزان گندم را در سال جاری تولید کرده‌اند. هم‌چنان پنجشیر، نورستان، غور، پکتیا، نیمروز و کاپیسا، به ترتیب، کم‌ترین تولید گندم را داشته‌اند.  بر اساس آخرین بررسی، افغانستان ۷.۳ میلیون هکتار زمین زراعتی آبی و دیمی دارد که از این میان، ۳.۴ میلیون هکتار آن تحت کشت قرار می‌گیرد. از جمع زمین‌های قابل کشت، ۲.۳ میلیون هکتار آن آبی است و حدود یک میلیون آن به صورت دیمی‌ کشت می‌شود. نیاز گندم جمعیت ۳۲.۹ میلیونی فعلی افغانستان امسال ۶.۴۹ متریک تُن است. قابل یادآوری است که این بررسی، با استفاده از تکنولوژی «ریموت سینسنگ» و سیستم معلومات جغرافیایی و با رویت تصاویر ماهواره‌ای «sentinel» که دارای دقت ۱۰ متر می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما