معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۲

اخبار اقتصادی فرانکفورت آلمان (شهریور ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی حوزه فرانکفورت آلمان که در شهریور ماه 1399 در رسانه های محل منتشر شده است به شرح زیر می‌باشد:

وضعیت نامطلوب شرکت اوپل و تصمیم هیئت مدیره مبنی بر کاهش اجباری شاغلین

بنا به گفته سخنگوی شرکت خودروسازی Opel ، با توجه به وضعیت نامساعد مالی این شرکت در شرایط پاندمی‌کرونا و عدم استقبال نیروی انسانی شاغل در این شرکت از طرح بازنشستگی داوطلبانه؛ هیئت مدیره شرکت مذکور تصمیم دارد برنامه کاهش تعداد 2100 شغل را به صورت اجباری و در چارچوب برنامه‌های اجتماعی یا بازنشستگی به واسطه سنوات و از کارافتادگی اجرا کند.

کرونا و تئوری‌های توطئه از منظر ویروس شناس دانشگاه فرانکفورت

پروفسور ساندرا سیزک، دانشمند ویروس شناس فرانکفورت در جریان مصاحبه با روزنامه فرانکفورتر روندشاو مطالب جالب توجهی را در رابطه با ویروس کرونا و واکسن ضد آن اعلام نموده است. به گفته این محقق و استاد دانشگاه فرانکفورت، رونمایی از یک واکسن جدید، مستلزم طی چندین مرحله است( آزمایش روی افراد سالم، سپس روی افراد بیمار تا زمانی که دوز مناسب پیدا شود و در مرحله سوم؛ تست واکسن بر روی تعداد زیادی از افراد به منظور شناخت عوارض جانبی نادر )که  در روسیه با توجه به عجله زیاد؛ به سادگی از مرحله سوم، چشم پوشی شده است و این ابدا مطلوب نیست. طبق محاسبات پروفسور ساندرا سیزک، واکسن کرونا از سال آینده میلادی در دسترس خواهد بود ولی به هیچ عنوان نباید انتظار زیادی از آن داشت. انجام واکسیناسیون، ریه‌ها را به طور 100 درصدی در برابر بیماری محافظت نخواهد کرد ولیکن حتی یک تأثیر 50 درصدی نیز به نوعی یک پیشرفت محسوب می‌شود. افرد واکسینه شده کماکان امکان ابتلاء به کرونا را خواهند داشت ولی بیماری این افراد خفیف تر خواهد بود، به این معنی که مرگ و میر کمتری شاهد خواهیم بود. ضمنا یکبار واکسیناسیون کافی نبوده و هر سال باید تکرار شود.

کریستوفر کوهرتز، استاد روانشناسی دانشگاه ماربورگ به بررسی تئوری‌های توطئه موجود در بحران کرونا می‌پردازد و اینکه هم اکنون یک پنجم مردم آلمان سیاست ها و محدودیت های تعریف شده برای مقابله با بیماری کرونا را بی معنی می دانند. به گفته کوهرتز؛ همیشه در یک وضعیت آشفته، ایده وجود نیرویی مخفی که واقعیات را منحرف می‌کند، طرفداران خود را پیدا می‌کند. هم اکنون این ایده که ویروس در راستای تحقق اهداف سیاسی و در جهت منافع صنایع داروسازی ایجاد شده و توسط رسانه‌ها پررنگ می‌شود، وجود دارد.چنین ایده‌هایی اثرات تسکین دهنده ای داشته و ترس افراد را کاهش می دهند. کسانی که این ذهنیات را دنبال می‌کنند، حس می‌کنند که شرایط را بهتر درک کرده و از دیگران باهوش ترند. افرادی که به داستان‌ها و تئوری‌های توطئه باور دارند؛ با واقعیات موجود به سختی کنار می آیند.

پروفسور سیزک همانند وزیر بهداشت هسن معتقد به تبعیت کامل از پروتکل های بهداشتی است و می‌گوید: "اگر بی احتیاطی کنید ویروس مجدد تجدید قوا می‌کند. تعداد افراد آلوده در آلمان برخلاف سایر کشورها کم است. این موفقیت ناشی از سیاست مطلوب و نقطه شروع خوبی برای پاییز و زمستان است. این دانشمند در ادامه توضیح می دهد که اگر گردهمایی‌ها و نشست ها در سالن‌هایی صورت پذیرد که به واسطه برودت هوا، امکان تهویه مناسب را نداشته باشند، خطر تشدید فعالیت عامل بیماری زا بیشتر خواهد شد. "

سیزک در مورد تعداد کم مبتلایان در بیمارستان‌ها، به این صورت بیان می‌کند که"من به شخصا نمی خواهم به این بیماری مبتلا باشم. از این گذشته؛آسیب طولانی مدت ویروس دربدن قابل پیش بینی نیست " وی همچنین به مشاهدات خود ارجاع می دهد که چگونه حتی جوانان در اثر ابتلاء به کرونا در کلینیک دانشگاه فوت می‌کنند. کرده اند.

تداوم وضعیت نامطلوب مالی در لوفت هانزا

کارستن اشپور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی لوفت هانزا روز سه شنبه 15 سپتامبر در جریان یک وبینار داخلی با کارکنان این شرکت هواپیمایی، با اشاره به وضعیت نامساعد مالی ناشی از تعداد محدود پروازها در شرایط پاندمی‌کرونا؛ اقدامات معمول شده در راستای بهبود شرایط در لوفت هانزا از جمله؛ کاهش 2000 شغل تمام وقت و غیرعملیاتی کردن یکصد هواپیما را ناکافی دانست. 

بر اساس خبرهای برآمده از جلسات هیئت مدیره لوفت هانزا؛ این شرکت در نظر دارد تعداد بسیاری از مشاغل و 30 فروند هواپیمای دیگر را از مجموعه خود کاهش دهد. از جملهموارد مورد انتقاد مدیریت لوفت هانزا که میزان فروش آن را بیش از پیش متاثر کرده است، موضوع تعریف قرنطینه اجباری از سوی دولت فدرال می‌باشد. آمار ارائه شده مربوط به مقادیر رزرو بلیط برای ماه اکتبر، برای شرکت لوفت هانزا فاجعه بار بوده و حدود ده درصد ماه مشابه سال 2019 می‌باشد و کل عایدی سالیانه آن هم حدود 25 درصد سال گذشته خواهد بود.

مدیر عامل لوفت هانزا که در حال حاضر شرکت تحت مدیریتش ماهیانه 500 میلیون یورو زیان می دهد، هنوز رقم مشخصی در مورد میزان کوچک سازی ظرفیت این شرکت ارائه نداده ولیکن گزارش های مطبوعاتی حاکی از کاهش 42000 شغل دیگر می‌باشد.

سفارش عمده واکسن به شرکت Biontech 

طی هفته گذشته؛ شرکت Biontech و غول دارویی آمریکایی؛ Pfizer توافق نامه بالقوه ای برای تحویل دوزهای واکسن آتی ضد کرونا کرونا با کمیسیون اروپا امضا کردند. در صورت موفقیت بالینی تحقیقات واکسن و تأیید مقررات مربوطه، 200 میلیون دوز واکسن تا پایان سال جاری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحویل داده می‌شود. بر اساس قرارداد مذکور؛ کمیسیون اروپا می‌تواند مجددا 100 میلیون روز دیگر نیز از شرکت های مذکور خریداری کند.

شرکت بیوتکنولوژی Biontech مستقر در شهر ماینس و غول دارویی Pfizer هفته گذشته تأیید کردند که اگر نتایج مطالعه فاز 3 واکسن مشترک آن‌ها موفقیت آمیز باشد، درخواست تاییدیه واکسن را در ماه اکتبر خواهند داد. رئیس جمهور آمریکابر همین اساس ابراز امیدواری کرده است که واکسن ضد کرونای تولید مشترک دو شرکت آلمانی و آمریکایی مذکور ظرف سه تا چهار هفته آینده تایید و در دسترس قرار گیرد.

بر اساس اعلام مدیر عامل  Biontech؛ این شرکت قصد دارد طی معامله ای تأسیسات تولیدی شرکت دارویی Novartis سوئیس در ماربورگ را از آن خود سازد تا زمینه تولید واکسن با ظرفیت 750 میلیون دوز در سال را فراهم نماید.

وضعیت مسافران فرودگاه بین المللی فرانکفورت 

براساس اعلام مقامات مسئول اپراتور فرودگاه بین المللی فرانکفورت(  Fraport ) تعداد مسافران این فرودگاه در ماه آگوست نیز بهبود نیافته است. تعداد کل مسافرین جابجا شده در طول ماه آگوست  یک و نیم میلیون نفر بوده که 78.2 درصد کمتر از ماه آگوست سال گذشته میلادی بوده و البته حدود 200000 نفر بیشتر از ماه جولای سال جاری بوده که نسبت به سال گذشته 81 کمتر درصد بوده است. آمار مسافرین در ماه‌های آوریل، می و ژوئن نیز بیش از 90 درصد کمتر از سال قبل گزارش شده است.از آنجایی که این شرکت از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا تاکنون آمار هفتگی خود را در فرودگاه فرانکفورت منتشر می‌کند، داده‌های ماهانه آن دیگر چندان غافلگیر کننده نیست. اما اطلاعات مذکور به وضوح نشان می دهند که بحران چه تا چه میزان بر فرودگاه مذکور تاثیرگذار بوده است.

بودجه تکمیلی ایالت راینلند فالتس

پارلمان ایالتی راینلند فالتس  در نظر دارد راجع به پیشنهاد بودجه تکمیلی 3.5 میلیارد یورویی دولت ایالتی که در راستای مدیریت آثار پاندمی‌کرونا می‌باشد را به تصویب برساند.

جناح های دولتی SPD ، FDP و سبزها در کمیته بودجه و دارایی، تصویب قانون هزینه را توصیه کردند. این در حالی است که اعضای احزاب CDU و AfD آن را قابل قبول ندانسته اند. در صورت تصویب پیشنهاد مذکور؛ این بالاترین بدهی جدید دولتی در تاریخ ایالت راینلند فالتس خواهد بود.  قرار است از مبلغ مذکور، حدود 1.2 میلیارد یورو در زمینه فعال نمودن محرک های اقتصادی بیشتر و بیش از دو میلیارد یورو به جبران خسارات مالیاتی ناشی از بحران کرونا تخصیص یابد.

افزایش بار مالیات بر دارایی در ایالت زارلند

شهرداری‌های زارلند طی سال های اخیر نرخ مالیات بر املاک در زمین‌های ساخته شده یا قابل ساخت در سراسر این ایالت را افزایش داده اند. طبق بررسی‌های شرکت حسابرسی و مشاوره ای ارنست اند یانگ؛ نرخ مذکور از سال 2015 تا 2019 به طور متوسط 22 درصد افزایش یافته است. شهرداری گرسهایم با 680 درصد، بالاترین نرخ مالیاتی در زارلند را در سال 2019 داشته و کمترین میزان در پرل با 380 درصد، بوده است. طبق مطالعه مذکور طی سال 2019 به طور متوسط 151 یورو بار مالیاتی به هر یک از سکنه ایالت زارلند تحمیل شده است.

متوسط نرخ شهرداری‌های ایالت زارلند  برای مالیات بر املاک؛  421 درصد بوده است و مقام دوم در این ارتباط مربوط به مناطق واقع در ایالت نوردراین وستفالن با 546 درصد می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما