معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۳۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۴۹

گزارشی در خصوص استارت آپ ها در مالزی

مالزی یکی از بازارهای رو به رشد در جنوب شرقی آسیا است. این کشور با دارا بودن یکی از توسعه یافته ترین اقتصادهای دیجیتال در منطقه، کشور اصلی برای راه اندازی یک استارت آپ درمنطقه می باشد .

استارت آپ یک شرکت نوپا است که توسط یک یا چند کارآفرین تأسیس شده  تا یک محصول یا خدمات منحصر به فرد را توسعه داده و آن را به بازار عرضه کنند. با توجه به ماهیت استارت آپ، این شرکت با بودجه اولیه توسط بنیانگذاران شامل دوستان و خانواده ی آنها، با عملیات پیچیده ای مواجه استیکی از اولین وظایف استارت آپ ها، تامین مبلغ قابل توجه برای توسعه محصول است. برای انجام این کار، آنها باید یک استدلال محکم یا یک نمونه اولیه داشته باشند، که از ادعای آنها مبنی بر اینکه ایده آنها واقعاً جدید یا پیشرفت بزرگی در بازار است، پشتیبانی کند.
گرچه اکثریت قریب به اتفاق استارت آپ ها با مشکلات مالی مواجه هستند، برخی از کارآفرینان موفق تاریخ مانند بیل گیتس، هنری فورد و ری کراک استارت آپ هایی مانند مایکروسافت، فورد موتورز و مک دونالد را ایجاد کردند.

در مراحل اولیه، شرکت های نوپا درآمد کم یا ناچیزی دارند. آنها می‌بایست برای توسعه، آزمایشات و بازاریابی داشته باشند. این امر به پول قابل توجهی نیاز دارد و صاحبان شرکت های نوپا باید دارای چندین منبع درامد بالقوه باشند و بتوانند از طریق منابع سنتی شامل وام های تجاری کوچک از بانکها یا اتحادیه‌های اعتباری، وام های بازرگانی کوچک تحت حمایت دولت از بانک های محلی و کمک های بلاعوض توسط سازمان‌های غیرانتفاعی و دولت های ایالتی تامین مالی کنند.
در مرحله انکوباتور که صاحبان شرکت های نوپا اغلب با موسسات تجاری و سایر موسسات غیرانتفاعی در ارتباط هستند، این مراکز مشاوره، فضای اداری و بودجه اولیه را برای این مبتدیان فراهم می‌کنند.

  • شروع به کار

    راه اندازی شرکت ها نیاز به سابقه ای ندارد و در ابتدا سود کمی‌برای صاحبان خود دارد. این باعث می‌شود سرمایه گذاری روی آنها با ریسک همراه باشد. در صورتیکه که یک ایده شایستگی توسعه را داشته باشد، سرمایه گذاران می‌توانند از رویکردهای متعدد برای تخمین اینکه در نهایت چقدر سوددهی دارد، استفاده کنند.

    هزینه رویکرد کپی: به هزینه‌هایی که شرکت قبلاً برای توسعه محصول یا خدمات خود و خرید دارایی‌های فیزیکی متحمل شده است، می‌پردازد.
    هزینه رویکرد بازار: هزینه‌های تملک شرکت های مشابه را در چند سال گذشته در نظر می‌گیرد. این کار ممکن است در صورتی که ایده راه اندازی واقعاً منحصر به فرد باشد، باعث تسریع در روند شروع کار شود.
    هزینه رویکرد نقدی با تخفیف: جریان نقدی آینده مورد انتظار شرکت را بررسی می‌کند. این رویکرد بسیار ذهنی است.
    هزینه رویکرد مرحله توسعه: دامنه ای از ارزش بالقوه بالاتری را به یک استارت اپ که بطور کامل توسعه یافته است، اختصاص می دهد. حتی اگر سودآور هم نباشد، استارت اپی که دارای وب سایت است و می‌تواند برخی از فروش ها و فعالیت های خود را ارایه نماید، ارزش بالاتری نسبت به مواردی که صرفاً ایده هستند، کسب می‌کند.

    از آنجا که استارتاپ ها از ریسک شکست بالایی برخوردار هستند، سرمایه گذاران متقاضی، تجربه تیم مدیریت و ایده پردازان را در نظر می‌گیرند.

  • حمایت مالی
    عوامل مختلفی وجود داشته که می‌تواند باعث شکست کسب و کار یک استارت آپ شود، یک استارت آپ جدید می‌تواند حداقل در 3 سال اول شروع بکار فعال بماند. استفاده از راهنمایی‌های ارائه شده برای شروع کار در مالزی برای آماده سازی یک استارتاپ در این کشور می‌تواند مفید باشد و ان را برای شروع مشاغل با ایده‌های جذاب تجاری پشتیبانی کند. این راهنمایی‌ها عبارت اند از:

1- راه حل / ایدئولوژی

شروع کنندگان یک استارت آپ باید یک تحلیل جامعی از نیازها و تحقیقات بازار انجام دهند تا اعتبار فعلی ان ایده در مالزی مشخص شود. این کار به آنها کمک می‌کند تا فرصت های شغلی بیشتری را پیدا کرده و بازار مالزی را بشناسند. بخصوص ایده‌های کسب و کار با اشتیاق شخصی فرد، علایق، مهارت ها، منابع و سایر موارد دیگر همسو باشد. دریافت بازخورد مستقیم از صاحبان مشاغل نوپا با تجربه و کارآفرینان باعث می‌شود روند راه اندازی ایده‌های کسب و کار درست انجام شود.

سؤالاتی که در این راه شروع کنندگان استارت اپ باید بپرسند:

  •  تأثیرات پایداری و ثبات در ابتدای راه اندازی مشاغل کوچک چیست؟
  • روش هایی برای انجام اعتبارسنجی بازار که ارزیابی‌های دقیقی را به دست می آورند چیست؟
  • کدام مشاغل فنی در اکوسیستم های راه اندازی کار قرار دارند؟
  • چه شرکت هایی در مالزی ایده‌های تجاری مشابه دارند؟

 2- تنظیم چشم انداز و مأموریت، یک برنامه استراتژیک 3 تا 5 ساله

هدف از بیان چشم انداز و ماموریت، هم ترازی و راهنمایی جستن از افراد متخصص است. به این ترتیب باید یک برنامه استراتژیک به همراه شاخص های کلیدی عملکرد تهیه شود. بعلاوه می‌توان از آن به عنوان ابزاری برای بررسی و ارزیابی عملکرد استفاده کرد تا بتوان فعالیت را در وضعیت مناسب حفظ کرد.

 سؤالاتی که در این مرحله باید از خودتان بپرسید:

  •  در حال حاضر در کدام مرحله از شروع کار خود هستید؟
  • در 3-5 سال آینده می خواهید به چه اهدافی برسید؟
  • برای تکمیل ایده‌های تجاری خود در مالزی به چه چیزهایی نیاز دارید؟
  • برنامه گسترش شما در مالزی یا خارج از جنوب شرقی آسیا چیست؟

 3- نقشه و الگوی کسب و کار ، مالی و بازاریابی

تهیه نقشه کسب و کار می‌تواند تعیین کند که در راه اندازی کسب و کار تا چه حد مشکل وجود داشته و چگونه می‌توان ان را برطرف کرد.

نقشه و الگوی مالی ابزاری عالی است که می‌گوید نیاز به چه مقدار بودجه بوده و چگونه می‌توان از آن در قسمت های مختلف استفاده کرد تا از رشد کسب و کار نوپا اطمینان حاصل شود.

الگوی بازاریابی برای اطلاع بهتر از بازار قبل از تصمیم گیری در هرمورد جهت برنامه لازم است.

 

 سؤالاتی که در این مرحله بایدپرسیده شود:

  •  چند نوع درآمد وجود دارد؟
  • آیا می‌توانید کسب و کار نوپا خود را در مالزی و منطقه ای گسترش دهید؟
  • برای رشد شرکت چقدر منبع مالی نیاز است؟

 4- تیم اصلی

هرگز تنها یک استارت اپ را شروع نکنید. بنیانگذاران یا اعضای اصلی تیم که دیدگاه و رسالت کسب و کار نوپا را به اشتراک می‌گذارند، ضامن موفقیت شروع یک کسب و کار نوپا بوده که انگیزه و انرژی مثبت را به یکدیگر می دهند.

 سؤالاتی که در این مرحله باید پرسید:

  •  چه مشاغلی برای راه اندازی وجود دارد؟
  • شخصیت و نگرش هر فرد برای تحقق این نقش چیست؟
  • مزایا و خسارت وارده به زحمات و تلاش های هر فرد چیست؟

 5- ثبت شرکت

گزینه‌های مختلفی برای ثبت یک شرکت حقوقی در مالزی وجود دارد: یک مالکیت مشترک / مشارکت، مشارکت با مسئولیت محدود یا یک شرکت محدود خصوصی. می‌توان هر نوع ثبت در مالزی را تجزیه و تحلیل و مشخص نمود که کدام یک از ثبت نام های تجاری برای محافظت از منافع و تیم بهتر است.

 سؤالات مطرح در این مرحله عبارتنداز:

  •  برای راه اندازی این شرکت جدید در مالزی چه بودجه ای در اختیار است؟
  • چه تعداد سهامدار / شریک درگیر هستند؟
  • این مشارکت با چه مسئولیتی است ؟

 6- عملیاتی کردن امور با استفاده از فناوری

با استفاده از فن آوری‌های نرم افزاری مانند (Cloud Integrated (ICS  توسط مبتدیان مشاغل در حال رشد، می‌توان کار را با هزینه‌های کمتری شروع کرد. استفاده از این نرم افزار باعث می‌شود تا کسب و کار راه اندازی شده آسانتر ثبات برقرار نماید. خدمات حسابداری  ICS یک روند رو به رشد در مالزی است و به شرکتها کمک می‌کند تا اطلاعات مالی دقیق و شفافی کسب کنند تا تصمیمات بهتری را برای رشد تجارت خود بگیرند. مثال دیگر، استفاده از نرم افزارهای حسابداری Xero  و QuickBooks Online  نیز برای فعالیت تجاری در مالزی است که برای افزایش بهره وری و صرفه جویی در کسب و کارهای نوپا تاثیر زیادی دارد.

 سؤالاتی که در این مرحله باید پرسید:

  •  از کدام نرم افزار برای کسب و کار خود استفاده میکنید؟
  • چگونه می‌توان بهره وری را افزایش داد؟

 7- برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها می‌توان از خدمات برون سپاری استفاده کرد

برون سپاری گزینه ای مناسب برای استارت اپ های مالزی است که از پول نقد به طور موثر برای رونق تجارت خود استفاده  کنند. در مراحل اولیه، موارد محدودی وجود دارد که بتوان برون سپاری را برای عملکرد صحیح در ان در نظر گرفت.  حسابداری حوزه ای است که برخی از صاحبان مشاغل آن را نادیده می‌گیرند. در حقیقت، حسابداری یک مرکز کنترل هزینه برای یک کسب و کار نوپا یا رو به رشد است و نقش مهمی در بازتاب عملکرد شرکت از طریق حساب های سود و زیانده و ترازنامه‌ها دارد.

 سؤالاتی که در این مرحله باید پرسید:

  •  کدام سرویس را می خواهید از منابع خارج استفاده کنید؟
  • کدام نقاط مشکل دارد و نمی‌تواند آن را برطرف کند؟
  • در صورت برون سپاری چه انتظاراتی پیش می آید؟

 8- بودجه و سیاست های مالی مالزی تا سال 2020

دولت مالزی در بودجه سال 2020 خود که در اکتبر 2019 اعلام کرد، به شرکت هایی که فناوری دیجیتال را با سرمایه گذاری در بازارهای الکترونیکی و نرم افزار پرداخت الکترونیکی دریافت می‌کنند، مبلغی کمکی بالغ بر  50000 رینگت ارائه می دهد. این کمک هزینه فقط به 100000 شرکت کوچک و متوسط در مالزی محدود می‌شود. بنابراین، منظور نمودن بودجه سالانه به متقاضیان شروع به کسب و کار کمک می‌کند تا نقشه راه کسب و کار خود را توسعه داده و از فرصت ها و مشوق های مالیاتی ارائه شده استفاده کنند. طبق مصوب دولت مالزی نرخ دریافت مالیات در مورد شرکتهای متوسط و متوسطی که سود 600000 رینگتی یا کمتر دارند 17%  اعمال می‌شود.

 سرمایه گذاران بالقوه، به یک تجارت با ساختار تجاری قوی علاقه مند خواهند شد که محدود به یک ایده نباشند، بلکه دارای تیم مدیریتی قدرتمند، یک برنامه جامع تجاری، یک مدل مالی جامع، یک نقشه راه تجاری و سایرموارد مربوطه باشند.

 در حال حاضر در مالزی برای شروع یک استارت اپ علاوه بر استفاده از سرمایه و حمایت مالی سرمایه گذاری، می‌توان از دیگر گزینه‌ها برای تأمین هزینه‌های مالی نیز استفاده کرد. به عنوان مثال استفاده از سهام عدالت، استفاده از وام های اعطایی دولت به شرکت های کوچک و متوسط، استفاده از سهام های اعطایی از طرف شرکت های خصوصی و غیره. باید توجه داشت که هر کدام از طرح های تأمین مالی مزایا و مسئولیت های خاص خود را دارد. به یاد داشته باشید برای دریافت تامین مالی و شروع کار در مالزی به یک حساب بانکی جدید نیاز است.

 سؤالاتی که ممکن است بپرسید:

  •  چه نوع تامین مالی مناسب برای تجارت مورد نظر است؟
  • به دنبال چه نوع سرمایه گذار هستید؟ شبکه‌های پولی، شبکه‌های تجاری و غیره؟

9- زمان شروع بکار

فراموش نشود که برای دستیابی به رشد پایدار تجارت در مالزی، خدمات به مشتری را برای ایجاد روابط طولانی مدت با انان نباید فراموش کرد.

 به طور کلی، پایداری و استمرار مشاغل کوچک و متوسط یکی از کلیدهای پیشرفت بلند مدت و ساختن اقتصاد کشور است. زیرا مشاغل کوچک و متوسط 98.5٪ از کل شرکت ها و مشاغل در مالزی را در بر میگیرند. تجارت در مالزی مانند تجارت در دیگر کشورهای دنیا است. اگر به این 10 مرحله مهم در تنظیم ایده‌های جذاب توجه شود، می‌توان از سطح بالایی از موفقیت پایدار در مالزی برخورداربود.

 

  • استارت اپ های برتر در مالزی

مالزی با داشتن یکی از توسعه یافته ترین اقتصادهای دیجیتال در منطقه، کشور اصلی برای راه اندازی یک استارت آپ در جنوب شرقی آسیا است. با وجود یک سیستم اقتصادی در حال رشد، تعداد زیادی از شرکت ها قصد دارند قبل از گسترش در خارج از کشور، پایگاه عملیاتی محکمی را برای خود در مالزی ایجاد کنند. شرکت های فناوری نوپا در تعداد زیادی از صنایع و مشاغل، از رسانه‌های دیجیتال گرفته تا تجارت الکترونیک، خدمات مالی، نرم افزار و موارد دیگر دخیل هستند.

 در سال های اخیر، بسیاری از افراد با الهام از کارآفرینان موفقی همچون الن مسک (تسلا) ، جک ما  (علی بابا، Jack Ma ) ، مارک زاکربرگ (فیس بوک) و غیره هدف خود را تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق مانند آنها دیده اند.

 مالزی یکی از بازارهای رو به رشد در جنوب شرقی آسیا است و فرصت های شغلی زیادی در آن فراهم است. در سال 2017 ، تقریبا 480 هزار استارت آپ در مالزی ثبت شده است. از این تعداد ، 98.5 درصد از آنها شرکتهای کوچک و متوسط با 36.3 درصد تولید ناخالص داخلی هستند.

 عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث شکست کسب و کار شود، اما یک استارت اپ جدید می‌تواند با استفاده از راهنمایی 10 گانه که در بالا اشاره شد حداقل به مدت 3 سال سر پا بماند.

 

  • در ادامه لیستی از استارتاپ های موفق در مالزی معرفی می‌شود:

 

1- پلیسی استریت (PolicyStreet)

شرکت خدمات مالی است که در صنعت بیمه تخصص دارد. این مجموعه بیمه نامه‌ها را بخاطر مشارکت با شرکت های اصلی بیمه، استفاده از فناوری‌های جدید و محصولات متناسب هدف قرار داده است.

 کل بودجه استارت اپ : 500 هزار رینگت

وب سایت رسمی:  policystreet.com

 

  2- دراپ لگو (Dropee Logo)

یک بازار عمده فروشی است که از طریق اپلیکیشن (بستر محتوایی) آنلاین خود از فروشندگان واجد شرایط، به طور مستقیم به خریداران کالا ارائه می دهد. این استارت اپ و اپلیکیشن در مالزی و آسیای جنوب شرقی، به خریداران و فروشندگان کمک می‌کند تا به روشی سریع، ارزان و مطمئن تجارت کنند.

کل بودجه استارت اپ : 500 هزار رینگت

وب سایت رسمی:  dropee.com

 

4- بلوم دیس(Bloom this)

 یک سرویس تجارت الکترونیکی است که در زمینه فروش و تحویل گل های تازه فعالیت دارد. این سرویس، گل ها را بصورت دسته ی گل، جعبه ی گل، هدیه برای مراسم خاص و غیره در سراسر مالزی و سنگاپور تحویل می دهد.

 کل بودجه استارت اپ : 800 هزار رینگت

وب سایت رسمی: bloomthis.com

 

5- پیورلی بی(PurelyB Logo)

 پیورلی بی یک بستر محتوایی است که به سلامت در آسیای شرقی اختصاص داده شده است و به همراه یک بازارچه به ارائه محصولات و خدمات برای یک سبک زندگی سالم تر فعالیت می‌کند.

کل بودجه استارت اپ : 800 هزار رینگت

وب سایت رسمی: purelyb.com

 

 6- کاتسانا (Katsana)

کاتسانا شرکتی است که در سیستم ردیابی GPS و سیستم مدیریت ناوگان فعالیت می‌کند. کاتسانا قصد دارد تا رفتارهای راننده را بشناسد و آنها را برای بهبود عادتهای رانندگی خود ترغیب کند. این شرکت با تولیدکنندگان خودرو و شرکت های بیمه همکاری میکند.

کل بودجه استارت اپ : 1.1 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: katsana.com

 

7- فلاور چیمپ (Flower Chimp)

یک بستر تجارت الکترونیکی است که خدمات تحویل گل را ارائه می دهد. فلاور چیمپ با داشتن طیف گسترده ای از گل ها و دسته‌های گل، انتخاب بسیار زیادی از گل را برای همه مناسبت ها فراهم می‌کند. این شرکت در مالزی، اندونزی، فیلیپین و سنگاپور فعالیت می‌کند.

کل بودجه استارت اپ : 6 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: flowerchimp.com

 

8- بوک داک (BookDoc)

بوک داک یک بستر آنلاین است که برای ارتباط بیماران با متخصصان مراقبت های بهداشتی در هر زمان و هر مکان اختصاص داده شده است. پلت فرم بوک داک با ارائه یک تجربه کامل در زمینه مراقبت های بهداشتی در مالزی، سنگاپور، اندونزی، هنگ کنگ و تایلند فعالیت دارد.

کل بودجه استارت اپ : 2 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: bookdoc.com

 

9- کلود هکس (CloudHax)

کلود هکس خدماتی را برای طیف گسترده ای از محصولات و خدمات از جمله ملک و ماشین ارائه می دهد. این برنامه از طریق وب سایت های مختلفی انجام می‌شود و راه حل های فناوری را در زمینه خرید بلیط، خانه و ماشین و موتور ارائه می دهد.

 کل بودجه استارت اپ : 10 میلیون رینگت

وب سایت رسمیcloudhax.com

 

10- استمپد سلوشن (Stampede Solution)

در ارائه راه حل های فن آورانه برای مدیریت حساب های دریافتی و جمع آوری بدهی تخصص دارد. این پلتفرم به آژانس های جمع آوری بدهی، به ویژه بانک ها، مؤسسات مالی و صنایع مرتبط کمک می‌کند.

کل بودجه استارت اپ : 2.6 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: stampedesolution.com

 

11- سرویس هیرو (ServisHero)

سرویس هیرو اپلیکیشنی برای معرفی ارائه دهندگان خدمات برای خانه و محل کار است. این سرویس خدماتی از جمله بازرسی در منزل، تمیز کردن، سرویس تهویه هوا، برق و لوله کشی و جابجایی ارائه می دهد.

کل بودجه استارت اپ : 2.7 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: servishero.com

 

12- دهماکان (Dehmakan)

دهماکان خدمات تحویل غذا را انجام می دهد. دهماکان مجهز به سرآشپز و آشپزخانه‌های خاص خود است و لیستی از غذاها را که به صورت آنلاین سفارش داده می‌شود، تهیه می‌کند. دهماکان تحویل غذا را در کوالالامپور و بانکوک مقرون به صرفه کرده است.

کل بودجه استارت اپ : 4 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: dahmakan.com

 

13- فضای نرم (Soft Space)

یک اپلیکیشنی است که به مشتریان خود اجازه می دهد تا پرداخت های مبتنی بر کارت را با آن انجام دهند و به پشتوانه همکاری بانک های مالزی، اندونزی، تایلند، سنگاپور، ویتنام، فیلیپین، استرالیا و نیوزیلند در سراسر آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه کار می‌کند.

کل بودجه استارت اپ : 5 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: softspace.com.my

 

14- استور هاب (StoreHub)

استور هاب یک سیستم فروش آنلاین است که به سخت افزار و نرم افزار متکی است. این سیستم کمک می‌کند تا شرکت های خرده فروش بتوانند ضمن مدیریت کسب و کار خود، ارتباط با مشتریان خود در کشورهای مالزی، فیلیپین، تایلند و چین را حفظ کنند.

کل بودجه استارت اپ : 6.1 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: storehub.com

 

15- ای پرایس (iPrice)

ای پرایس یک تخفیف تجارت الکترونیکی و کوپن‌هایی با محوریت منطقه جنوب شرقی آسیا مانند کشورهای مالزی، اندونزی، ویتنام، سنگاپور، هنگ کنگ، تایلند و فیلیپین است و به خریداران آنلاین کمک می‌کند تا به مقایسه قیمت ها و کشف محصولات از بهترین فروشگاه‌های آنلاین منطقه بپردازند.

کل بودجه استارت اپ : 9.8 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: iprice.my

 

16- ای مانی (iMoney)

ای مانی یک پورتال مقایسه مالی است که کارتهای اعتباری، وام و بیمه‌ها را آنالیز و بررسی می‌کند و به مراجعه کنندگان این امکان را می دهد تا محصولات و خدمات مالی را بطور آنلاین مقایسه کنند. گروه  ای مانی در مالزی، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، هنگ کنگ و تایلند فعالیت می‌کند.

 کل بودجه استارت اپ : 10.8 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: imoney-group.com

 

17- کائودیم (Kaodim)

گروه کائودیم یک بازار خدمات است و کاربران را با متخصصان معتبر در زمینه نظافت، لوله کشی، عکاسی و تجارت گسترده ای از طریق بستر دیجیتال خود پیوند می دهد. کائودیم در مالزی، سنگاپور، فیلیپین و اندونزی فعالیت می‌کند.

کل بودجه استارت اپ : 11.6 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: kaodim.com

 

18- جیرنو(Jirnexu)

 جیرنو راه حل های کسب مشتری و مدیریت چرخه را برای شرکتهایی که در زمینه‌های بانکی، بیمه، ارتباط از راه دور و تجارت الکترونیکی فعالیت می‌کنند، فراهم می‌کند. همچنین راه را برای ارائه ابزارهای مقایسه مالی و صرفه جویی در هزینه‌ها ودر نتیجه تصمیم گیری بهتر هموار می‌کند.

کل بودجه استارت اپ : 27 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: jirnexu.com

 

19- کارسوم(Carsome)

کارسوم یک درگاه مناقصه آنلاین برای خودرو است. این امر به مالکین خودرو در روند فروش خودرو، از بازرسی گرفته تا ارزیابی و پرداخت کمک می‌کند و در عین حال هزینه‌های مرتبط با فروش خودرو را نیز کمتر می‌کند. کارسوم علاوه بر مالزی در اندونزی، تایلند و سنگاپور فعالیت می‌کند.

کل بودجه استارت اپ : 27.4 میلیون رینگت

وب سایت رسمی: carsome.my

 

20- ای فلیکس(iFlix)

ای فلیکس یک سرویس تولیدسرگرمی است که دسترسی نامحدود به برنامه‌های تلویزیونی، فیلم ها و موارد دیگر نمایش های تلویزیونی را به مشتریان خود ارائه می دهد.

کل بودجه استارت اپ : 29.8 میلیون رینگت

وب سایت رسمیiflix.com

 

  • رابطه بین استارت آپ ها و دانشگاه‌ها در مالزی

 کارآفرینی در دانشگاه و نوآوری در کارآفرینی در دانشگاه‌ها را می‌توان به عنوان فرایندی که منجر به تجاری سازی تحقیقات دانشجویان می‌شود، تعریف کرد که انتقال فناوری بین دانشگاه و صنعت را تسهیل و تشویق می‌کند. این در سطح افراد یا گروه‌هایی از افراد است که به طور مستقل یا به عنوان بخشی از هیئت علمی دانشگاه کار می‌کنند و فعالیت جدیدی را ایجاد کرده و باعث ایجاد نوآوری در داخل دانشگاه می‌شوند. از این افراد می‌توان به عنوان کارآفرینان دانشگاهی یا دانشگاهیان کارآفرین نام برد. براساس تعریف فوق، این کار در بازار و همچنین در سازمان‌های دانشگاهی ارزش ایجاد می‌کند (یک دانشگاه با کارآفرین شدن ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند). در تمامی مراحل فرآیند ایجاد یک کارافرینی در دانشگاه، رهبری و مدیریت در تمام سطوح دانشگاهی جهت تسهیل، پرورش و حمایت از فعالیتهای کارآفرینان مهم است. بدون رهبری قوی و موثر، انتقال یا تحول به سمت دانشگاه کارآفرین شدن ممکن نیست. جدول 1 سازوکارهایی را که می‌توان در پیگیری این اقدامات کارآفرینی انجام داد ارائه می دهد.

جدول 1. ابعاد و مکانیسم های کارآفرینی دانشگاهی

مکانیسم ها

 

ابعاد

شرکت های نوپا

اسپین آف دانشگاه

سرمایه گذاری مشترک

ایجاد سازمان

گروههای تحقیق

مراکز تحقیقاتی

طرح های انتقال فناوری

تجدید سازمان

ثبت اختراع

اعطای مجوز

حق طراحی

نوآوری سازمان

 

 در یک دانشگاه کارآفرین، فرایندها و فعالیت های آکادمیک کارآفرینی در سیستم دانشگاه گنجانده شده است و مخترعین و کارآفرینان دانشگاهی، از منابع سازمانی و دولتی موجود استفاده کرده و فعالیتهای کارآفرینی خود را در جهت بهره بردن از فرصتهای ایجاد شده در شرکت های دانش بنیان سازماندهی می‌کنند.

بین کارآفرینی دانشگاهی و انتقال فناوری دانشگاه مرزی وجود دارد. این بدان معناست که همه فعالیت های آکادمیک کارآفرینی منجر به انتقال فناوری دانشگاه نمی‌شود و روند انتقال فناوری به صنعت یا تجاری سازی فناوری یا اختراع از طریق سرمایه گذاری‌های مشترک تحقیقاتی و شرکت های نوپا مستقر در دانشگاه تسریع می‌شود.

برای دولت ها، دانشگاه‌ها منبع اصلی اقتصاد مبتنی بر نوآوری در فناوری هستند. از طریق کارآفرینی دانشگاهی، دانشگاه عامل نوآوری صنعتی، توسعه فن آوری، توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی به ویژه در زمینه رشد اقتصاد مبتنی بر دانش و جهانی شدن به شمار می ایند.

دانشگاهها نه تنها ملزم به آموزش افراد در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند بلکه باید محیطی فراهم کنند تا دانشجویان و پژوهشگران به سیستم های نوآوری مبتنی بر دانش و اقتصاد مانند حق ثبت اختراع، تحقیقات قراردادی، تحقیقات مشترک با صنعت، مشاوره اساتید و فراهم کردن امکان دسترسی اسان به ابزار دقیق و تجهیزات و خدمات رشد و پرورش دسترسی داشته باشند.

نقش اساسی دولت در تحریک توسعه کارآفرینی آکادمیک در مالزی را می‌توان از تحولات برنامه ریزی شده کشور مالزی برای تبدیل شدن به یک جامعه توسعه یافته از طریق چشم انداز 2020 و تمرکز تلاش ها برای توسعه اقتصاد دانش بنیان جستجو کرد. پس از بحران مالی آسیا، وزارت علوم، فناوری و نوآوری مالزی برنامه تشدید تحقیقات برای تحقیق و توسعه را پیگیری کرد. از سال 1994 ، مرکز اطلاعات علم و فناوری مالزی (Pusat Maklumat Sains Dan Teknologi Malaysia-Mastic) هر دو سال یک نظرسنجی ملی در حوزه تحقیق و توسعه را انجام داده است و این نظرسنجی اطلاعاتی را در مورد فعالیتهای تحقیق و توسعه انجام شده توسط بخشهای دولتی و خصوصی در مالزی ارائه می دهد. به عنوان مثال ، بررسی در سال 2006 نشان داد که از سال 1996 به طور مداوم بودجه اختصاص یافته به تحقیق و توسعه افزایش یافته است. کل هزینه تحقیق و توسعه 513300000  رینگت در سال 2004 بود، که 42.4 درصد نسبت به سال 2002 افزایش داشته است. با توجه به افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه در دانشگاه‌های مالزی، این هزینه‌ها در مقایسه با دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته و دیگر کشورهای آسیای اقیانوسیه هنوز بسیار کم است.

از جمله تصمیمات قابل توجه دولت برای تحریک نوآوری و تجاری سازی تحقیق در آموزش عالی، تعیین چهار دانشگاه دولتی به عنوان دانشگاه‌های تحقیقاتی به نام های دانشگاه مالایا، دانشگاه علوم مالزی، دانشگاه ملی مالزی و دانشگاه پوترا مالزی برای تقویت سیستم ملی نوآوری است. علاوه بر این، توجه و تأکید بر حوزه‌های بیوتکنولوژی، مواد پیشرفته، ساخت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوری نانو باعث ایجاد 300 شرکت مبتنی بر علم و فناوری (دانش بنیان) با بودجه عمومی و 50 شرکت دانش بنیان با بودجه شرکت های خصوصی بین المللی شده است.

افزایش سریع و تأکید بر انتقال فناوری به بخش خصوصی برای تجاری سازی به عنوان یک استراتژی توسعه اقتصادی، منجر به افزایش فعالیت های کارآفرینی در دانشگاه‌های مالزی شده است. بعلاوه، نیاز به ایجاد ارتباط سریعتر بین علم و فناوری به دلیل سرعت بالای تغییرات فناوری، چرخه‌های عمر کوتاه محصولات و رقابت شدید جهانی باعث تغییر وضعیت بنیادی رقابت در بسیاری از اقتصادهای منطقه شد.

محققان، دانشمندان و تکنسین‌ها در مالزی به عنوان یک پتانسیل تجاری ایجاد اختراع و نوآوری به شمار آمده و به کار گرفته می‌شوند. سیستم کارآفرینی دانشگاه را می‌توان از طریق پنج اصل اساسی تقویت کرد:

 (1) شناخت نقش مهم دانشگاه در توسعه اقتصادی منطقه ای؛ (2) ایجاد و پشتیبانی توسط دفتر انتقال فناوری؛ (3) تنظیم برنامه درسی دانشگاه برای پاسخگویی به نیازهای خوشه‌های محلی؛ (4) شرکت دانشگاه به طور فعال در تلاش های توسعه یافتگی  (5) پشتیبانی از تلاش های شرکت های نوپا توسط دانشگاهیان و دانشجویان 

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، فارغ التحصیلان، اعضای هیئت علمی و محققانی که در شرکت های محلی دانش بنیان به عنوان کارآموز، مشاور، کارمند تمام وقت و نیمه وقت استخدام می‌شوند، با آوردن مهارت ها و تجربیات خود به شرکت های محلی، دانش را به بازار منتقل می‌کنند.

دفتر انتقال فناوری دانشگاه‌ها روند تجاری سازی بین مخترعین، شرکت ها و سرمایه گذاران را تسهیل می‌کند. دفاتر انتقال فناوری باید دروازه‌هایی برای تسهیل جریان نوآوری باشند و نه دروازه بان‌هایی که جریان اختراعات را محدود می‌کنند و اعضای هیئت علمی، کارآفرینان و صنعت را ناامید کنند.

بنابراین، مدیران دفاتر انتقال فناوری باید خلاق و نوآور باشند، از انواع مدل های تجاری سازی استفاده کنند تا باعث شوند مخترعین از یک محیط تحقیقاتی انعطاف پذیر و ابتکاری برخوردار باشند و به این ترتیب شرکت ها به تحقیقات ارزشمند محققان مشغول در دانشگاه‌ها دسترسی پیدا ‌کنند. دانشگاه‌ها در مالزی از توانایی اعطای صدور مجوز و همچنین تخصیص وام های سخاوتمند به تحقیقات برخوردار هستند. بنابراین، دفاتر انتقال فناوری در مالزی نه تنها به عنوان سازوکار صدور مجوز بلکه به عنوان یک نهاد دیپلماتیک، که انتقال فناوری را برای منافع بیشتر منطقه تسهیل می‌کند و روابط عالی با کارآفرینان را حفظ می‌کند، شناخته شده اند.

 

  • استارت آپ مالزی

از سال 2011، شرکت استارت اپ مالزی (https://startupmalaysia.org) به ایجاد کارآفرینی در مالزی کمک کرده است. این شرکت به کارآفرینان و افراد دارای فکر کارآفرینی و افرادی که علاقه به راه اندازی استارت اپ دارند در یادگیری اصول اولیه از طریق رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه، کمک می‌کند. این شرکت تا بحال 10 برنامه ی امضاشده داشته و بیش از 100000علاقه مند کنار هم جمع شده اند و 100شریک در سرتاسر مالزی دارند.

کارآفرینان طبق شکل زیر شروع می‌کنند:

تخیل = تصور چیزهایی که وجود ندارند؛

ایده / خلاقیت = استفاده از تخیل برای رفع یک چالش؛

نوآوری = استفاده از ایده / خلاقیت برای تولید راه حل های منحصر به فرد؛

کارآفرینی = استفاده از نوآوری برای به ثمر رساندن ایده‌های منحصر به فرد

  

همه چیز با فرد شروع می‌شود. بنابراین، این شرکت از طریق رویکرد مبتنی بر پروژه به افراد کمک می‌کند تا اصول اولیه کارآفرینی را بیاموزند و به یک فرد کارآفرین موفق تبدیل شوند و بسیاری از پروژه‌های خود را آزمایش کنند. نقش این شرکت کمک به پرورش مهارتهای کارآفرینی در افراد است تا آنها را قادر به ایجاد حرفه خود و کمک به جامعه کند. به این ترتیب نقش این شرکت شامل اموزش هنر مذاکره، مهارت های ارتباطی برای کارآفرین، مهارت های شبکه سازی، ایجاد مالکیت معنوی، تعیین نام تجاری اقتصاد خرد: مبانی اولیه، مبانی تئوری رابط کاربری و تجربه کاربر می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 برنامه‌های شرکت استارت اپ در این سفر شامل:

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما