معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۱

تولید 10 میلیون تن نفت در مانگیستائو قزاقستان

صنایع نفت در استان مانگیستائو قزاقستان موفق شده‌اند طی 6 ماه گذشته حدود 10 میلیون تن نفت استخراج نمایند. این میزان استخراج در مانگیستائو، این استان را به رتبه دوم تولید نفت در قزاقستان پس از استان آتیرائو رسانده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مراجع ذیربط قزاقستان، این کشور به طور کامل به تعهدات خود در موافقتنامه اوپک و سایر کشورهای تولیدکننده نفت مبنی بر کاهش تولید نفت پایبند بوده و در این زمینه همواره در راستای حفظ بهای این محصول تلاش کرده است. در این خصوص، نفت صادراتی قزاقستان در 6 ماهه نخست سال جاری از نظر حجمی‌ به میزان 7.7 درصد و به لحاظ ارزشی و مالی 8.5 درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. استان آتیرائو که به عنوان مرکز صنایع نفت کشور قزاقستان شناخته می‌شود و طی سالیان گذشته همواره رتبه نخست تولید نفت را در این کشور در اختیار داشته، طی دوره زمانی 6 ماهه گذشته نیز با تولید بیش از 28 میلیون تن نفت خام بالاترین میزان تولید نفت را در استان‌های قزاقستان به ثبت رسانده است.

از جمله مهمترین شرکت‌های نفتی قزاقستان که در حال حاضر در حال فعالیت و استخراج نفت در استان‌های غربی این کشور می‌باشند عبارتند از: شرکت عملیاتی "ان وی برنچ شمال کاسپین" در میدان نفتی کاشاگان،  شرکت "تنگیز چور اویل ال ال پی" در میدان نفتی تنگیز، شرکت "امبامونیاگس جی اس سی" در منطقه نفتی آتیرائو، شرکت "مانگیستائو مونیا گاز" و "کاراکودوکمونای ال ال پی" در منطقه نفتی مانگیستائو.

هم‌چنین بر اساس آمار منتشر شده از صنایع نفت کشور قزاقستان در دوره 6 ماهه گذشته؛ این کشور توانسته است 37.3 میلیون تن نفت به ارزش تقریبی 15.1 میلیارد دلار صادر کند. مقدار 231.8 هزار تن از میزان کل صادرات به مقصد کشورهای حوزه CIS صادر شده است که ارزش آن بالغ بر 66 میلیون دلار می‌باشد. از میان کشورهای حوزه همسود مهمترین مقصد صادرات نفت قزاقستان، جمهوری ازبکستان است. بنابراین، بیش از 99.6 درصد از کل تولیدات نفت قزاقستان شامل 37.1 میلیون تن به ارزش 15 میلیارد دلار به سایر نقاط جهان صادر شده است. بر همین اساس کشور ایتالیا با خرید 9.6 میلیون تن، کشور هلند با 4 میلیون تن و هند با 3.6 میلیون تن به ترتیب از عمده ترین خریداران نفت کشور قزاقستان می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما