معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۷

اخبار اقتصادی اتریش( هفته دوم شهریور ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی اتریش در هفته دوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده در این مطلب آمده است

شرامبوک وزیر اقتصاد: ۳ میلیون یورو برای تجهیز شرکت های کوچک و متوسط به فناوری و زیرساخت های دیجیتال

وزارت اقتصاد و دیجیتال: از ۴ سپتامبر ۲۰۲۰، شرکت های کوچک و متوسط در اتریش می‌توانند جهت دریافت کمک مالی برای ارتقاء زیرساخت های دیجیتال خود از طریق وزارت فدرال اقتصاد و دیجیتال سازی اقدام نمایند. پیش بینی می‌شود در حدود ۱۰ هزار شرکت کوچک و متوسط در اتریش بتوانند از این امکان بهره برداری نمایند. قدم نخستین این طرح از اکتبر  ۲۰۱۹، آغاز شده است که در فاز نخست آن بیش از ۳ هزار شرکت در حدود ۹۵ درصد هزینه‌های مورد نیاز برای ارتقاء زیرساخت های دیجیتال خود را از صندوق تعبیه شده در وزارت اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش دریافت نموده اند. طبق آمار در اتریش ۳۴۰ هزار شرکت کوچک و متوسط وجود دارد که ۹۶ درصد شرکت های ثبت شده در اتریش را به خود اختصاص می دهند که تنها ۴۱ درصد این شرکت ها فعالیت جدی در حوزه دیجیتال داشته و از زیرساخت های دیجیتال برخوردار می‌باشند.

موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFO : سال جاری برای وین فاجعه بار بوده است

 پرسه به نقل از ویفو: تابستان بر خلاف آنچه تصور می‌شد حوزه گردشگری را به زانو در نیاورد و با وجود بحران کرونا، سفرهای داخلی اتریشی‌ها توانست بیش از ۳۰ درصد کاهش درآمد تورگردانان و فعالان اقتصادی حوزه گردشگری در اتریش را جبران نماید. با این وجود شهر وین به سبب برخوردار نبودن از جاذبه‌های طبیعی، بیشترین صدمات را در حوزه گردشگری متحمل شد. پژوهشگران موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش زمستان را برای اقتصاد اتریش بسیار خطرناک می دانند و از دولت فدرال خواسته اند تا چاره ای برای این موضوع بیاندیشد. طبق آمار این موسسه، از ماه مه تا پایان ژوئیه سال جاری تنها ۴۱ درصد میزان درآمد نسبت به سال گذشته در حوزه گردشگری در اتریش کسب شده است که سهم وین از این میزان بسیار ناچیز بوده و نشان دهنده کاهش ۸۶ درصدی درآمدهای گردشگری می‌باشد. در پاسخ به این تحلیل، اتاق اقتصادی فدرال اتریش، گروه ویژه ای را جهت بررسی و اعلام پیشنهادات عملی به دولت در خصوص حوزه گردشگری مشخص نموده است که تا ۱‍۵ سپتامبر اولین طرح خود را به دولت اعلام خواهند داشت. آقای‌هارالد ماهرر، ریاست اتاق شخصا رهبری این گروه را بر عهده گرفته است.

 سال ۲۰۲۰: سال انرژی‌های تجدید پذیر

کرونن: در سال جاری میزان انرژی الکتریکی تولیدی از منابع تجدید پذیر (توربین‌های ‌بادی و سلول های خورشیدی)، از مجموع انرژی الکتریکی تولید شده از دیگر منابع بیشتر بوده است و پیش بینی می‌شود که این روند، تنها در آغاز شکل دهی به ساختار نوین استفاده و توسعه از منابع غیر فسیلی برای تولید انرژی الکتریکی باشد. همزمان شرکت های بزرگ تولید کننده و فرآوری محصولات پتروشیمی و نفتی نیز هر روز بیشتر در مسیر کاهش درآمد ها قرار می‌گیرند. روزنامه پرسه در این خصوص می نویسد: شاید دوره سوخت های فسیلی و به دنبال آن منازعه در سراسر جهان بر سر تقسیم انرژی‌ها و منابع سوخت های فسیلی به پایان رسیده یا وارد مسیر نوینی شده باشد.

 حمل و نقل هوایی بین المللی سهمی‌بالغ بر 3.5 درصد در گرمایش هوایی دارد

آپا: به گزارش آژانس خبری اتریش( آپا ) به نقل از سازمان هوا و فضانوردی آلمان DLR ، حوزه هوانوردی بین سال های ۱۹۴۰ تا ۲۰۱۸، در حدود ۳۳ میلیارد تن دی اکسید کربن تولید کرده است و این گزارش   3.5 درصد از فاکتورهای آلاینده که سبب گرمایش زمین شده اند را مربوط به حوزه هوانوردی می داند که از این 3.5 درصد، در حدود 1.5 درصد مربوط به تولید مستقیم دی اکسید کربن و در حدود ۲ درصد نیز مربوط به دیگر آلاینده‌ها می‌باشند. این سازمان مهم ترین آلاینده‌های غیر دی اکسید کربن را گازهای متراکم شده خروجی از موتورهای هواپیما ها می داند.

آغاز پرواز های آستریان ایرلاینز از اول اکتبر به شانگهای چین

استاندارد: پس از لغو ممنوعیت پروازهای خارجی به چین، هواپیمایی آستریان خبر داده است که از اول اکتبر سال جاری پروازهای خود را به مقصد چین آغاز خواهد کرد. در این خصوص هنوز مشخص نیست که خطوط هواپیمایی چین پروازهای خود را از پکن به وین از سر خواهند گرفت.

 کاهش درآمد ها در حوزه خدمات در اتریش

 وینرتسایتونگ: درآمدهای بخش خدمات در اتریش به ویژه در بخش  رستوران‌ها ۶۲ درصد نسبت به سه ماهه نخست سال جاری کاهش داشته است. گفته می‌شود رستوران‌ها و دیگر بخش های تهیه و توزیع خوراک در اتریش در شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت زمان سال گذشته ۲۸ درصد کاهش درآمد داشته است.

اتریش فروش فناوری‌های‌های کلیدی را تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد کرد

وزارت اقتصاد و دیجیتال: وزارت اقتصاد، فروش و صادرات محصولات کلیدی حوزه سلامت و درمان را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می دهد. به طور خاص، شرکت تولید کننده دستکش های یکبار مصرف اتاق عمل و مورد استفاده در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، یکی از محصولات کلیدی است که به فهرست  اقلام ممنوعه صادراتی اضافه می‌گردد. خانم شرامبوک، وزیر اقتصاد اتریش در صحبت با خبرگزاری اتریش آپا گفت ، ما سال سختی را پشت سرگذاشته ایم و پاییز و زمستان نیز شرایط به نظر نمی رسد که بهتر باشد، از این رو می‌بایست از صادرات هرگونه محصولات مورد نیاز کشور تا اطلاع ثانوی خودداری نماییم. خانم شرامبوک همچنین افزود: تا پایان دوره بحران و حتی شاید پس از آن نیز، شرکت های اساسی که محصولات اصلی مورد نیاز مبرم کشور را تولید می‌کنند اجازه جذب هیچگونه سرمایه گذار خارجی و فروش سهام شرکت را نخواهند داشت.

شرامبوک وزیر امور اقتصاد و دیجیتال اتریش: اتریشی‌ها باید میزان خرید را افزایش دهند

پرسه: خانم مارگارت  اشرامبوک وزیر امور اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش،در جلسه مطبوعاتی مشترک با وزیر کار خانم آشباخبر، بر افزایش خرید محصولات اتریشی و به ویژه از فروشگاه‌ها در سراسر اتریش تاکید نمود. خانم اشرامبوک همچنین افزود: با افزایش بسته‌های کمکی جهت تشویقی سرمایه گذاران داخلی و خارجی، عنصر دیگر رشد اقتصادی که مصرف داخلی است در ماه‌های پاییز سال ۲۰۲۰، می‌بایست افزایش یابد و از این رو از تمامی ساکنان اتریش خواست تا در صورت امکان میزان خرید خود را از فروشگاه‌ها افزایش دهند. وی همچنین در ادامه افزود: کاهش میزان مالیات ها، در ماه‌های پاییز در حدود ۶ / ۱ میلیارد یورو به صندوق خانوار اتریشی می افزاید و باید سعی همه ما بر استفاده حداکثری از این منابع باشد.

خانم شرامبوک همچنین درخصوص بسته کمکی سرمایه گذاری در اتریش گفت: این بسته در آغاز محدود بود و در جلسات اخیر، هیات دولت به این نتیجه رسیده که سقفی برای سرمایه گذاری تعیین نگردد و هر سرمایه ورودی با بسته تشویقی متناسب با میزان سرمایه گذاری تشویق خواهد شد. 

باوجود جلسات متعدد میان مقامات اتریش و ایالات متحده آمریکا، شرکت گوگل ۵ درصد مالیات از تبلیغات اینترنتی در اتریش دریافت خواهد کرد

کوریه: با وجود برگزاری جلسات متعدد میان مسئولان اتریشی و آمریکایی و با توجه به حساسیت مساله مالیات های محصولات و خدمات دیجیتال در کمیسیون اتحادیه اروپایی، شرکت گوگل از اول نوامبر سال جاری، از تمامی مشتریان خود که از خدمات گوگل برای تبلیغات استفاده می‌کنند ۵ درصد از هزینه درآمد کسب شده از طریق تبلیغات را دریافت خواهد کرد. از ماه ژوئن ۲۰۲۰، یک پرونده حقوقی علیه مالیات دیجیتال اتریش در دادگاه‌های فدرال آمریکا باز شده است که به موجب آن از حقوق شرکت های فعال در حوزه دیجیتال ایالات متحده در مقابل قوانین اروپایی به ویژه علیه اتریش دفاع خواهد شد. امریکا پیش از این اتریش را به اعمال تحریم و مجازات های مالیاتی بر محصولات صادراتی اتریش به ایالات متحده تهدید کرده بود. 

اکثریت نیروی کار ماهر خارجی در اتریش از کشورهای اروپای شرقی و بالکان می‌باشند

کرونن: یک پنجم نیروی کار در اتریش، غیر اتریشی می‌باشند و اتریش در شرایطی به سر می‌برد که بسیاری از صنایع و اصناف به دلیل کمبود نیروی کار ماهر، رو به ورشکستی می‌باشند. روزنامه کوریه به نقل از مرکز آمار وین، نیروی کار در اتریش چه در مشاغلی همچون پزشکی و سلامت، مهندسی و خدمات کارگران حرفه ای در صنایع و چه در هتل داری و رستوران‌ها وابسته به نیروی کار خارجی می داند. بسیاری از این نیروی کار، به طور موقت در اتریش ساکن است و به عنوان مثال بین اتریش و اسلوونی، اتریش و جمهوری چک، اتریش و اسلواکی به طور روزانه در رفت و آمد بوده است و حال با بسته شدن مرزها به ویژه در جنوب  بالکان و کرواسی، بسیاری از کارکنان غیر اتریشی، امکان بازگشت به این کشور را ندارند و واحد های صنفی و صنعتی زیادی را با چالش روبرو ساخته اند. دولت فدرال با پیشنهاد و فشار از سوی اتاق اقتصادی فدرال، به دنبال تغییر قوانین کار برای غیر اتریشی‌ها و امکان اسکان و اقامت آنان می‌باشد. بسته پیشنهادی اتاق به سه وزارت خانه کار، اقتصاد و دیجیتال سازی و وزارت کشور جهت بررسی‌های اولیه ارسال شده است. طبق آمار کمبود نیروی کار ماهر در اتریش روزانه  نیم میلیون یورو ضرر به اقتصاد این کشور وارد می‌کند.

وزیر گردشگری اتریش کوستینگر: اتحادیه اروپایی می‌بایست مبدا محصولات غذایی وارداتی و تولیدی در اتحادیه را برروی کالا مشخص نماید

کرونن: اتریش و‌ آلمان طرح پیشنهادی مشخص نمودن منبع محصولات غذایی وادراتی و تولید شده در اتحادیه اروپا را به کمیسیون اتحادیه اروپایی مطرح نموده اند. خانم کوستینگر به همراه همتای آلمانی خود، از اعضای اتحادیه اروپایی خواسته اند تا طرح عمومی مشخص نمودن مبدا محصولات غذایی را بر روی بسته بندی‌ها به یک قانون عمومی اروپایی تبدیل نمایند. در این طرح همچنین در صورتی که محصولات غذایی تهیه شده منبع حیوانی دارند، مساله سلامت و برخورد اخلاقی و درست با حیوان مورد توجه قرار گرفته است. پیش بینی می‌شود این طرح با وجود هم نظر بودن اکثر کشورهای اتحادیه، تا عملیات شدن حداقل تا سال ۲۰۲۵ اجرا نگردد. در این طرح همچنین ذکر شده است که برای حمایت از کشاورزان و دامداران اروپایی، واردات محصولاتی که در اروپا تولید می‌شوند به اتحادیه ممنوع گردند.

صنعت در حوزه یورو با وجود رشد با چالش های اساسی روبروست

استاندارد: صنایع در حوزه یورو، به ویژه در بخش ماشین آلات سنگین با چالش های مختلفی روبروست به ویژه کاهش سرمایه گذاری‌ها. بزرگترین عضو صنعتی حوزه یورو، آلمان ، پس از ۶ ماه کاهش تولید و کاهش در فروش، سعی بر بازگشت به مسیر تولید و رشد صنعتی دارد. میزان تولیدات صنعتی آلمان در شش ماهه نخست سال جاری ۲۳ درصد کاهش یافته است که به دلیل ارتباط صنایع اتریش با آلمان، این کاهش در مسیر تولید در اتریش نیز قابل مشاهده می‌باشد. یوروستات در پیش بینی اخیر خود رشد صنعتی آلمان را برای سال ۲۰۲۱، بیش از ۵۰ درصد ارزیابی کرده است.

محصولات رمز گزاری شده در بورس وین معامله می‌شوند

کرونن: سرمایه گذاران از طریق یک شرکت سوئیسی می‌توانند به معامله رمز ارز هایی همچون بیت کوین و دیگر رمز ارزها اقدام نمایند، بورس وین اعلام کرد: برای این نوع سرمایه گذاری نیاز  به کیف پول دیجیتالی "Digial Wallet" نیست. در حال حاضر هر بیت کوین برابر با ۲۱ سهم این شرکت سوئیسی در بورس وین ارائه می‌گردد. خرید و فروش این نوع محصولات دیجیتال از این پس به طور مستقیم از طریق بورس اوراق بهادار وین قابل خرید و فروش می‌باشد و امکان تبدیل آن به اوراق سهام جهت خرید سهام دیگر شرکت های حاضر در بورس نیز وجود دارد.

آخرین آمار بیکاری در اتریش

مرکز آمار اتریش: در آگوست سال جاری تعداد ۴۲۲ هزار و ۹۱۰ نفر بیکار بودند که نسبت به مدت زمان یکسان سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است و همچنین  تعداد۴۵۲ هزار و ۴۹۹ نفر نیز در برنامه کار کوتاه مدت به سر می‌بردند. در حوزه‌های گردشگری و رستوران‌ها میزان بیکاری تا ۵۶ درصد رسیده است. طبق آمار مرکز آمار اتریش، ۳۶ درصد افراد بیکار را غیر اتریشی‌ها و ۶۴ درصد را اتریشی‌ها تشکیل می دهند. همچنین بیکاری در افراد بین ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز بالغ بر ۵ / ۱۹ درصد بوده است. در مجموع تعداد در حدود ۸۷۵ هزار نفر در زمره افراد بیکار یا کسانی قرار میگیرند که مشغول به کار کوتاه مدت می‌باشند که این میزان تقریبا ۱۰ درصد جمعیت اتریش را به خود اختصاص می دهد.  بیشترین میزان بیکاری به ترتیب مربوط به استان‌های تیرول، سالزبورگ، فورالبرگ و وین می‌باشد و گفته می‌شود استان‌های کرنتن، بورگنلاند، اتریش علیا و اتریس سفلی، به سبب برخورداری از صنایع و تمرکز کمتر بر خدمات به ویژه گردشگری، از شرایط بهتری برخوردار می‌باشند.

هتل های وین در فصل زمستان تعطیل خواهند بود

آپا: کارشناسان اقتصادی با وجود بهبود شرایط اقتصادی از آغاز پاییز، همچنان شرایط را برای حوزه گردشگری به ویژه در وین بسیار وخیم می دانند تا حدی که پیش بینی می‌شود به سبب کاهش ۲۰ درصدی مسافران در فصل زمستان نسبت به ماه‌های پس از لغو ممنوعیت های سفر در تابستان سال جاری، بسیاری از هتل های وین ناچار به تعطیلی شوند. 

طبق آمار ۸۵ درصد مسافران خارجی که به اتریش می آیند از هتل های وین استفاده می نمایند و ۸۵ درصد کاهش میزان مسافران در فصل زمستان، سبب تعطیلی بیشتر هتل ها خواهد شد.

شرکت زیر مجموعه او ام فا اتریش، شرکت تولیدکننده کابل های نسوز در کره جنوبی را خریداری می‌کند

کرونن: شرکت محصولات پتروشیمی‌بورئالیس اتریش که ۷۵ درصد سهام آن متعلق به شرکت نفت و گاز او ام فا می‌باشد، با خرید شرکت تولید کابل  DYM Solutio  کره جنوبی به زودی به عنوان یکی از تولید و توزیع کنندگان اصلی کابل های گوناگون در آسیا و اقیانوسیه به شمار خواهد آمد. این شرکت کره ای از پیشرویان صنعت تولید کابل های نسوز می‌باشد که در سال ۱۹۹۲ تاسیس شده و در بورس اوراق بهادار کره جنوبی نیز حضور دارد. گفته می‌شود در سرمایه گذاری برای خرید این شرکت کره ای شریک اماراتی شرکت بورئالیس، یعنی شرکت  بوروژ امارات نیز سهیم می‌باشد.

امید به آینده در شرکت های اتریشی در ماه آگوست وخیم تر شد

وینرتسایتونگ: موسسه پژوهشهای اقتصادی اتریش در گزارش ۳۱ آگوست خود شرایط اقتصادی شرکت های اتریشی را در ماه آگوست نسبت به ماه گذشته وخیم تر می داند. هرچند به نظر می رسد که با ادامه فعالیت شرکت ها، روند فعالیت و درآمد ها در مسیر بهبود باشد اما نظر سنجی این موسسه نشان از ناامیدی شرکت ها به ادامه فعالیت در سال جاری دارد. در میان واحدهای صنفی و شرکت های اتریشی، پایین ترین شاخص امیدواری مربوط به هتل ها ، رستوران‌ها و تورگردانان می‌باشد. 

شاخص قیمت گاز در اتریش در سپتامبر ۲۰۲۰، افزایش می یابد

استاندارد: قیمت گاز در نیم سال  نخست سال جاری ۴۳ درصد ارزان تر از مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است. آژانس انرژی اتریش در این خصوص اعلام کرد، در ماه سپتامبر ۲۰۲۰، شاخص قیمت گاز نسبت به ماه آگوست ۱۴ درصد افزایش پیدا خواهد کرد که با این حال همچنان ۴۳ درصد ارزان تر از سال گذشته می‌باشد. همچنین پیش بینی می‌شود برای ماه‌های پاییز تا پایان سال جاری میلادی، این شخص تا ۲۲ درصد دیگر افزایش یابد.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما