معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۹

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته چهارم مردادماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استرالیا در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

زیان 11.7 میلیارد دلاری بخش گردشگری استرالیا در ماه آوریل و می سال جاری میلادی      

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات گردشگری استرالیا (Tourism Research Australia) محدودیت های کرونایی در استرالیا در ماه آوریل و می میلادی منجر به کاهش برنامه‌های سفر گردشگران داخلی و خارجی شده و در نتیجه این بخش در مجموع 11.7میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل زیان دیده است. بر اساس داده‌های این گزارش در ماه آوریل 9.6 میلیون شب سفر نسبت به ماه آوریل سال 2019 میلادی کمتر انجام شده و در نتیجه درآمد بخش گردشگری در این ماه 666 میلیون دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین در ماه می سال جاری میلادی نیز با وجود کاهش محدویت های میزان خسارت بر این بخش نسبت به ماه می 2019 میلادی 4.8 میلیارد دلار بوده است. در این گزارش آمده است در اوایل ماه می وضعیت گردشگری داخلی رو به بهبود نهاده ولی بسته شدن مرزهای ایالتی بویژه مرز ایالت کوئینزلند با نیو ساوث ویلز، وضعیت گردشگری را دوباره متاثر نموده است. درآمد گردشگری در این ماه 1.1 میلیارد دلار تخمین زده شده است. همانگونه که انتظار می رفت ایالت ویکتوریا بیشترین خسارات را در زمینه گردشگری متحمل شده و در تعداد سفرها در ماه‌های آوریل و می نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 83 درصد کاهش داشته است. در همین حال وزیر تجارت و گردشگری استرالیا از همه استرالیایی‌ها خواست برای کمک به بخش گردشگری و پر کردن خلا گردشگران خارجی، سفرهای داخلی بیشتری برنامه ریزی نمایند.

ضرر 2 میلیارد دلاری شرکت هواپیمایی کوانتاس استرالیا

بر اساس اعلام الن جویس، مدیرعامل شرکت هواپیمایی کوانتاس استرالیا، این شرکت در سال مالی 20/2019 میلادی 1.96 میلیارد دلار ضرر نموده است که در نظر گرفتن نسبت به سود 840 میلیون دلاری در سال مالی گذشته، بازده اقتصادی این شرکت در سال مالی گذشته 2.8 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. به گفته وی با توجه به چشم انداز محدودیت های کرونایی و به تبع آن کاهش شدید پروازها، انتظار می رود سال مالی22-2021 نیز سال سختی برای این شرکت باشد. آقای جویس اضافه کرد انتظار ندارد پروازهای بین المللی این شرکت، به استثنای نیوزیلند، پیش از جولای 2021 آغاز شود و بدون پروازهای بین المللی، این شرکت از درآمد حداقل 8 میلیارد دلاری محروم خواهد شد. شرکت کوانتاس بیش از 100 فروند از هواپیماهای خود از جمله هواپیماهای پهن پیکر ایرباس 380 خود را از دور خارج کرده و در منطقه بیابانی موجاوه در کالیفرنیا زمین گیر کرده است که از ارزش آنها 800 میلیون دلار کاسته خواهد شد. به گفته مدیرعامل این شرکت تا سه سال آینده چشم اندازی برای بکارگیری از این هواپیماهای پهن پیکر دیده نمی‌شود. همچنین بر اساس اظهارات وی 4 هزار از 6 هزار نیروی کار این شرکت که در طرح تعدیل نیرو قرار داشتند تا پایان ماه سپتامبر تعدیل خواهند شد. شرکت هواپیمایی کوانتاس استرالیا تا پیش از این 30 هزار نفر را در استخدام خود داشته است.

کاهش 40 درصدی صادرات استرالیا به هند در شش ماهه نخست سال 2020 میلادی 

بر اساس داده‌های مرکز آمار استرالیا صادرات این کشور به هند در نیمه نخست سال 2020 میلادی با حدود 40 درصد به 4 میلیارد و 730 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. این درحالی است که این رقم در مدت مشابه سال پیش 7 میلیارد و 804 میلیون دلار بوده است. دو کشور در سال های اخیر اشتیاق زیادی برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی نشان داده اند و در ژوئن گذشته پس از 9 سال مذاکره، مواقتنامه همکاری جامع اقتصادی به امضاء رساندند. همچنین استرالیا در سال 2018 میلادی با هدف کاهش وابستگی به بازار چین، استراتژی همکاری اقتصادی با هند شامل نقشه راه توسعه مراودات تجاری با این کشور را منتشر نمود که هدف آن ارتقاء هند به سومین بازار صادراتی استرالیا تا سال 2035 میلادی است. اگرچه بسیاری از کارشناسان محدودیت های ناشی از ویروس کرونا را دلیل اصلی کاهش صادرات استرالیا به هند در شش ماهه نخست سال جاری میلادی قلمداد می‌کنند ولی در همین بازه زمانی صادرات استرالیا به چین با وجود تنش سیاسی و محدودیت های اعمال شده از سوی پکن برای صادرات جو و گوشت گاو استرالیا به این کشور، 4 درصد رشد داشته است.

خسارت 117 میلیارد دلاری کاهش جمعیت استرالیا به عنوان یکی از پیامدهای اقتصادی تا سال 2030

موسسه مطالعاتی مشورتی KPMG در گزارش جدید خود به یکی از تاثیرات بلند مدت همه گیری کرونا بر اقتصاد استرالیا پرداخته است. در این گزارش آمده است رشد اقتصادی در استرالیا در سالهای اخیر به طور روزافزونی بر مهاجرت و رشد جمعیت تکیه داشته است و بحران کرونا تاثیر بسزایی بر رشد اقتصادی خواهد داشت. بررسی‌های این موسسه نشان می دهد بحران کرونا منجر به کاهش نرخ رشد جمعیت در استرالیا شده و برآورد می‌شود جمعیت استرالیا تا پایان دهه جاری یک میلیون نفر کمتر از رقم پیش بینی شده گردد و افزایش سن نیروی کار ناشی از این مساله باعث خسارت 117 میلیارد دلاری به اقتصاد این کشور می‌گردد. این رقم به معنای کاهش درآمد 2800 دلاری هر خانواده استرالیایی است. در این گزارش آمده است در صورتی که واکسن در 12 ماه آینده تولید و به کار گرفته شود، کاهش جمعیت تا سال 2030 میلادی نسبت به پیش بینی 420 هزار نفر خواهد بود و در صورت فقدان واکسن کرونا در دو سال آینده، جمعیت استرالیا در سال 2030 میلادی یک میلیون نفر کمتر از پیش بینی شده و به 28 میلیون نفر بالغ خواهد شد. این موسسه به دولت استرالیا توصیه نموده است که در جذب مهاجران خالص فعال تر عمل نموده و در گام نخست در جذب دانشجویان بین المللی تهاجمی تر عمل نماید و راه را برای اقامت آنها در استرالیا فراهم آوریم تا متوسط سن جمعیت و نیروی کار خود را جوان تر نماییم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما