معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۵۳

اخبار اقتصادی فرانکفورت آلمان (هفته دوم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی حوزه فرانکفورت آلمان و ایالت های اطراف آن هفته دوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 گزارش بیلان کاری دولت در مبارزه با کرونا در ایالت هسن

وزرای امور دارایی و اقتصاد ایالت هسن در جریان یک کنفرانس مشترک خبری، بیلان کاری خود در راستای مبارزه با کرونا را ارائه کردند. طبق گزارش وزارت دارایی هسن؛ این ایالت از اول آوریل 2020 تا کنون 6.6 میلیارد یورو برای شرکت های کوچک و متوسط و همچنین بنگاه‌های کوچک و متوسط آسیب دیده هزینه کرده است. این کمک ها شامل؛ وام، پول نقد بلاعوض، تسهیلات بانکی و مالیاتی می‌شود. میزان کمک های نقدی 952 میلیون یورو بوده که 720 میلیون یورو توسط دولت فدرال و 232 میلیون یورو نیز توسط دولت ایالتی هسن تأمین شده است. در برنامه اعطای وام تحت عنوان «نقدینگی خرد هسن» (Hessen-Mikroliquidität)؛ حدود 172 میلیون یورو وام به بیش از 5700 شرکت اعطاء شده است. در ارتباط با همین برنامه، بودجه مرتبط با پرداخت یک وام 150 میلیون یورویی دیگر تخصیص داده شده است که ظرف هفته‌های آینده به متقاضیان واجد شرایط اعطاء خواهد شد. در یک برنامه جانبی اعطای وام برای شرکت های کوچک و متوسط، تاکنون 10.5 میلیون یورو به 93 شرکت و بنگاه تخصیص داده شده است.

برای دریافت حمایت های مالی در قالب برنامه فدرال «حمایت برای پل زدن» (Überbrückungshilfe) (فائق آمدن به مشکلات مالی ناشی از کرونا) که توسط دولت فدرال از جولای 2020 تصویب شده است؛ تاکنون 1700 درخواست به وزارت اقتصاد هسن وصول شده است. آخرین فرصت ارسال درخواست ها تا سپتامبر 2020 تمدید شده است. دیگر منابع حمایتی دولت هسن مربوط به اوراق قرضه دولتی تا 5 میلیارد یورو نزد مؤسسات مالی به ویژه Bürgschaftsbank Hessen (BBH) می‌باشد.  

ارقام سالانه مالیاتی ایالت هسن

گزارش عملکرد مالیاتی سال 2019 ایالت هسن توسط وزارت دارایی این ایالت منتشر شد. مایکل بودنبرگ، وزیر امور دارایی هسن در تشریح عملکرد مذکور بیان کرد که میزان درآمدهای مالیاتی هسن در سال 2019؛ 60 میلیارد یورو بوده است. در این بین میزان مالیاتی که به واسطه تلاش بازرسان وزارت امور دارایی هسن در مبارزه با فرار مالیاتی و یا تقلب، نصیب صندوق هسن شده؛ 2 میلیارد یورو بوده است که در سطح فدرال یک رکورد محسوب می‌شود. به گزارش وب سایت وزارت دارایی هسن طی سال گذشته میلادی در 74 مورد؛ پرونده قضایی برای فرارکنندگان از مالیات و یا متقلبان باز و بررسی قضائی انجام شده و یا در حال انجام است. 

 حمایت دولت ایالتی هسن از ایده‌ها و طرح های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر

دولت ایالتی هسن در راستای سیاست های کلان چرخش انرژی، اقلیمی و استفاده از انرژی‌های پاک، حمایت   بی سابقه خود از پروژه‌ها، طرح ها و ایده‌های خاص درخصوص خودروهای برقی و مسائل مربوط به آن را آغاز کرده است. در یکی از مهم ترین برنامه‌های دولت؛ نوآوران و کارآفرینان در دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و شرکت های مختلف می‌توانند از حداقل 10000 و حداکثر 500 هزار یورو برای پروژه و ایده تحقیقاتی و صنعتی خود بهره مند شوند.

دولت هسن از سال 2008 سیاست های خود را معطوف به تحقیق بر روی زیرساخت های خودروهای برقی کرده است. این سیاست ها از سال 2016 با حمایت ویژه ای همراه شدند. دولت ایالتی هسن برای این کار با آژانس  HA Hessen Agentur GmbH  در ارتباط بوده و از خدمات مشاوره ای آن استفاده می‌کند.

 هزینه کرد دولت ایالتی هسن در زمینه خرید اقلام بهداشتی- حفاظتی مرتبط با کرونا   

وزیر داخله دولت ایالتی هسن در پاسخ به سوال پارلمانی حزب AFD اعلام داشته است که دولت هسن از ابتدای پاندمی‌کرونا تاکنون در مجموع؛ 364 میلیون یورو جهت تهیه محصولات بهداشتی و حفاظتی هزینه نموده که از این مبلغ حدود 234.2 میلیون یورو به خرید حدود 55 میلیون ماسک طبی و 46.8 میلیون یورو به خرید بیش از  63.5 میلیون ماسک محافظ جراحی اختصاص یافته است و علاوه بر آن؛ 23 میلیون یورو برای خرید بیش از 130 میلیون دستکش یکبار مصرف و مابقی بودجه جهت تهیه عینک و لباس های محافظ، لباس کاوارال بیمارستانی، انواع ضد عفونی کننده‌ها و... هزینه شده است.

 بر اساس اطلاعات ارائه شده؛ قبل از شیوع بیماری کرونا حدود 165.400 ماسک طبی و 418.800 دستکش یکبار مصرف در اختیار دولت ایالتی هسن قرار داشته است.

 عواقب بحران کرونا بر تعداد مشاغل فرودگاه بین المللی فرانکفورت

اثرات نامطلوب بحران کرونا به ویژه بر صنعت حمل و نقل هوایی آلمان به شدت مشهود بوده است. این موضوع اکنون کارکنان فرانکفورت را نیز متاثر ساخته است. رکود در ترافیک هوایی باعث شده تا اپراتور فرودگاه بین المللی فرانکفورت(فراپورت) ترازنامه ناخوشایندی برای سه ماهه دوم سال خود ارائه دهد که حاکی از وضعیت بغرنج و قرمز این شرکت می‌باشد. بر همین اساس و طبق اعلام فراپورت؛ بین 3000 تا 4000 نفر از حدود 22000 نفر شاغلین در فرودگاه مذکور، کار خود را از دست خواهند داد. بر اساس آمار ارائه شده توسط اشتفان شولت، رئیس فراپورت؛ درآمد کل این فرودگاه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی؛ حدود 250 میلیون یورو یعنی یک چهارم بازه زمانی سال 2019 بوده  است که به معنی ضرر و زیان 182 میلیون یورویی طی این مدت نود روزه می‌باشد. هم اکنون 60 درصد ساعات کاری در فرودگاه فرانکفورت کاهش یافته است و اکثریت کارمندان آن به صورت پاره وقت و دورکاری فعالیت دارند.

مسئولین این بزرگترین فرودگاه بین المللی آلمان به دلیل وضعیت موجود، علاوه بر تعطیلی ترمینال ها؛ 30 درصد هزینه عملیاتی خود را نیز تقلیل داده اند. شایان ذکر است که بر اساس آمار اعلامی؛ مجموع مسافرین ورودی و خروجی در فرودگاه بین المللی فرانکفورت در سه ماهه دوم سال 2020؛ حدود 94 درصد و طی شش ماه اول سال، حدود 63.8  نسبت به مدت زمان‌های مشابه در سال گذشته میلادی کمتر بوده است.

برنامه لوفت هانزا برای کاهش مجدد مشاغل

علیرغم اعلام قبلی مدیریت شرکت هواپیمایی لوفت هانزا مبنی بر عدم اخراج کارکنان؛ این شرکت به واسطه ضرر و زیان میلیاردی سه ماهه دوم 2020 برآمده از کاهش ترافیک هوایی در بحران کرونا؛ در نظر دارد همگام با دیگر شرکای اتریشی، بلژیکی و سوئیسی خود، مجددا تعداد زیادی از مشاغل دارای متصدی را تقلیل دهد. لوفت هانزا که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، ضرر و زیانی معادل 1.5 میلیارد یورو به ثبت رسانده است؛ حتی با کاهش گسترده هزینه‌ها نیز تنها قادر به جبران بخشی از اثرات کاهش فروش 95 درصدی خود خواهد بود.

آقای اشپور، مدیر عامل شرکت لوفت هانزا با اشاره به وضعیت موجود این شرکت طی سخنانی اظهار داشته که " انتظار نمی رود تقاضا برای مسافرت هوایی تا قبل از سال 2024 میلادی به میزان پیش از پاندمی‌کرونا برسد. ما در حال تجربه نقطه عطفی در ترافیک هوایی جهانی هستیم." به گفته آقای اشپور؛ یکی از بخش های طرح جامع تجدید ساختار لوفت هانزا موسوم به "ReNew"؛ کاهش 22000 موقعیت تمام وقت شغلی است.

شایان ذکر است که مجموع نقدینگی لوفت هانزا در ماه می 2020 حدود 2.8 میلیارد یورو بود که نهایتا به منظور جلوگیری از ورشکستگی، مجبور به تزریق مالی و اخذ کمک مالی نه میلیارد یورویی مشروط دولتی شد که این اقدام، نقدینگی لوفت هانزا را به 12 میلیارد یورو افزایش داد. با این حال این شرکت متعاقب رایزنی با شرکت های تابعه خارجی خود و به منظور کاهش بدهی‌های دولتی؛ درصدد است که اولا تعداد پرسنل خود را که قبلا با کاهش 8 هزار و 300 نفری، به 129 هزار و 400 نفر رسیده است، مجددا تقلیل دهد و ثانیا حداقل 100 فروند هواپیما از ناوگان 760 فروندی خود خارج کند. نمودار روبرو تغییرات ارزش سهام شرکت هواپیمایی لوفت هانزا را بین سال های 2017 تا 2020 میلادی نشان می دهد. 

 افزایش تعداد جویندگان شغل در آلمان

براساس گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ؛ در حال حاضر برای هر فرصت شغلی موجود در آلمان؛ دو متقاضی وجود دارد. بحران پاندمی‌کرونا نه تنها نرخ بیکاری را افزایش داده، بلکه فشار رقابتی در بازار کار را نیز متاثر نموده است. تعداد کل فرصت های شغلی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2019؛ حدود 500000 عدد کاهش یافته و نرخ بیکاری در پی بیکار شدن 635000 نفر، به 2.9 درصد رسیده است.

وضعیت موجود و فشار رقابتی حاصل از آن، همچنان که نتیجه مطالعه موسسه بازار کار و تحقیقات حرفه ای (IAB) نشان می دهد؛ سبب شده است که افراد در جستجوی شغل، تمایل فزاینده ای نسبت به تغییر شاخه شغلی و یا حتی پذیرش مشاغل پست تر از قبل، داشته باشند.

 افزایش قابل ملاحظه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت راینلند فالتس

طبق اعلام وزارت بهداشت راینلند فالتس؛ تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این ایالت طی ماه جولای، به میزان 7.4 درصد افزایش یافته است. گزارش مورخ 6 آگوست 2020 وزارت بهداشت ایالت راینلند فالتس مبنی بر این که ظرف 24 ساعت؛ 60 مورد جدید مبتلا به این بیماری ثبت شده است، حاکی از این است که آمار مبتلایان روزانه به کرونا در این ایالت به بالاترین سطح خود در سه ماه گذشته رسیده است.

هم اکنون مجموع مبتلایان در این ایالت 7،687 نفر می‌باشد که از این تعداد؛ 239 نفر فوت شده، 7،079 نفر بهبود یافته اند و هنوز 369 نفر به این ویروس آلوده هستند. بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در این ایالت مربوط به ناحیه بیتبورگ - پرم می‌باشد که ظرف هفت روز  به ازای هر 100000 نفر جمعیت؛ 18 مورد ابتلاء به ویروس کرونا در آن ثبت شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما