معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۵

اخبار اقتصادی اتریش( هفته دوم مرداد ماه 1399)

گزیده اخبار اقتصادی اتریش در هفته دوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ادامه روند کاهشی تجارت خارجی اتریش در ماه می 2020

از ابتدای سال جاری تا پایان ماه می، صادرات ۲۶ درصد و واردات ۲۵ درصد کاهش داشته اند. با این وجود بانک مرکزی اتریش همچنان نسبت به بازگشت به شرایط اقتصادی عادی و قرارگرفتن سریع در مسیر رشد مثبت خوش بین می‌باشد. طبق گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار اتریش صادرات و واردات در ماه می سال جاری حدود یک چهارم کاهش داشته اند. این کاهش در تمامی‌گروه محصولات و خدمات دیده می‌شود و شامل حوزه خاصی نیست. گفته می‌شود کاهش ۱۰ میلیارد یورویی صادرات و   ۳ . ۱۰ میلیارد یورویی واردات، تجارت خارجی این کشور را با کسری بالغ بر ۶۵ . ۰ میلیارد یورو روبروساخته است( استاندارد).

موج تعدیل نیروها در بخش صنعتی ایالت اشتایرمارک اتریش

در دو هفته اخیر صد ها نفر در بخش صنایع فعال در ایالت اشتایرمارک اتریش، به دلیل شرایط بحرانی اقتصادی به دنبال بحران شیوع ویروس کرونا از کار برکنار شده اند و به گفته سخنگوی اتاق اقتصادی اشتایرمارک، این تنها آغاز سناریوی بیکاری در این ایالت می‌باشد. همچنین درآمد ناخالص این ایالت در حدود ۸ درصد در مقایسه با مدت زمان یکسان سال گذشته کاهش یافته است( استاندارد).

 بحران جدی برای حوزه گردشگری اتریش در فصل تابستان

 در اوج فصل سفر و فعالیت حوزه گردشگری در اتریش، اکثر خطوط هوایی و قطار ها خالی از مسافر می‌باشند و مسافران خارجی به طرز قابل محسوسی به اتریش نیامده اند. میزان درآمد شهرها از جایگاه گردشگری کاهش جدی داشته است و تعداد بیکاران حوزه گردشگری هرروز درحال افزایش می‌باشد.

این شرایط در حال حاضر مختص به اتریش نیست و بسیاری از شرکت هایی که با اتریش در دیگر کشورهای اروپایی همکاری می‌کرده اند مانند شرکت های ارائه دهنده خدمات گردشگری در اسپانیا و ایتالیا نیز شرایطی حتی وخیم تر از اتریش دارند.  در حال حاضر گردشگری در اتریش به ساکنان این کشور محدود شده و به دلیل شرایط آب و هوایی تنها نقاطی که درکنار دریاچه‌ها می‌باشند، مورد توجه قرار گرفته اند. طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار اتریشَ از مارس تا ‌ژوئیه،  ۵۶ درصد گردشگران را گردشگران داخلی تشکیل داده اند و در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن، میزان اسکان در هتل ها توسط مسافران خارجی تا دو سوم کاهش یافته است(وینرتسایتونگ).

 پرداخت 4.1  میلیارد یورو به شرکت ها از صندوق کرونا اتریش

تا ماه ژوئن ۲۰۲۰، میزان ۱ . ۴ میلیارد یورو به شرکت ها برای پرداخت حقوق کارکنانی که به کار کوتاه مدت فرستاده شده اند، پرداخت شده است. این میزان پرداختی به شرکت ها توانسته است تا ۲۶ درصد از افرادی را که در معرض بیکاری بوده اند، را از خطر بیکاری حفظ نماید. در حال حاضر تعداد افراد بیکار در اتریش به ۴۲۴ هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است که نسبت به ماه پیش ۷۷ هزار نفر کاهش در برداشته است(استاندارد) .

کاهش درآمد شرکت فولاد فوست آلپین در سه ماهه نخست سال جاری

شرکت فولادسازی فوست آلپین اتریش در سه ماهه نخست سال جاری بیش از یک ربع از درآمد سالیانه خود را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته به دلیل بحران کرونا از دست داده است. طبق گزارش خبرگزاری اتریش آپا به نقل از تحلیل گران ارسته بانک اتریش،  فوست آلپین در سه ماهه نخست ۲۸ درصد از درآمد خود را از دست داده است و پیش بینی می‌شواد در ماه‌های آوریل تا ژوئیه نیز این میزان به ۳۳ درصد برسد که برای این شرکت برابر است با کاهش درآمد بالغ بر ۴ . ۲ میلیارد یورو(کوریر‌).

 قیمت طلا به دو هزار دلار در هر اونس رسید

طلا برای نخستین بار در تاریخ حضور خود به عنوان یک شاخص قیمت در بازار به ۲۰۰۰ دلار در هر انس رسید. گقته می‌شود دلیل افزایش قیمت طلا عدم ثبات در بازار ارز می‌باشد. از ژانویه ۲۰۲۰ تا کنون قیمت طلا در حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و حتی رکورد بالاترین قیمت در سال ۲۰۱۱ را که به ۱۹۲۱ دلار رسیده بود را نیز شکست. از سوی دیگر گفته می‌شد دلیل افزایش قیمت این فلز گران بها را می‌توان در بسته جدید حمایتی دولت ترامپ یافت( وینرتسایتونگ).

 فوست آلپین ۵۰۰ تا ۵۵۰ نفر از کارکنان خود را تعدیل می نماید

شرکت فولادسازی فوست ألپین اتریش در دو مقر خود در کیندبرگ و کافنبرگ اتریش، در حدود ۵۵۰ نفر را از کار برکنار می‌کند.  این شرکت  ۹۱۰۰ نفر کارمند دارند که از آغاز شروع بحران کرونا ناچار به اخراج ۱۱۰۰ نفر شده است. این شرکت در سه ماهه اول سال جاری ۷۰ میلیون یورو کاهش درآمد و در سه ماهه دوم ۹۰ میلیون یورو کاهش درآمد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته داشته است( وینرتسایتونگ). 

 بلیط قطار سراسری اتریش به تصویب هیات دولت رسید

هیات وزیران در جلسه دیروز خود طرح ارائه شده در خصوص امکان استفاده از تمامی خطوط حمل و نقل عمومی در سراسر اتریش را با هزینه ای روزانه بالغ بر ۳ یورو به تصویب رساند. در ادامه این جلسه همچنین، خانم گوسلر، وزیر حمل و نقل و محیط زیست از حزب سبزهای اتریش نسبت به تخفیف های ویژه به افراد زیر ۲۶ سال و سالمندان در حوزه حمل و نقل قول داد( استاندارد).

 کاهش شدید تولید ناخالص داخلی در اتریش

  تولید ناخالص داخلی اتریش در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۰، بالغ بر ۸ . ۱۲ درصد کاهش داشته است. طبق آمار منتشر شده از سوی اتاق اقتصادی فدرال اتریش، میزان درآمد در حوزه‌های تجارت، هتل ها و رستوران‌ها در حدود ۲۸ درصد کاهش داشته است که در مجموع تقریبا نیمی از کاهش تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهند(وینرتسایتونگ).

موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش Wifo نیز در این خصوص می نویسد: جنگ جهانی دوم تبعات اقتصادی بسیار مشابهی داشت و حتی در سال های جنگ سرد نیز، چنین شرایطی را تجربه نکرده بودیم. حوزه گردشگری تقریبا از بین رفته است و معلوم نیست چه زمانی فضای مثبت گردشگری باری دیگر به اتریش بازگردد. حتی صنعت نیز شرایط لزوما متفاوتی ندارد.این موسسه در پایان ماه ژوئن میزان کاهش تولید ناخالص داخلی را ۲ . ۷ درصد اعلام کرده بود و در پایان ماه ژوئیه ناچار به تصحیح پیش بینی‌ها و آمار گذشته خود گردید. این موسسه همچنین کاهش بیشتر این روند و ناگوار تر شدن شرایط را خارج از تصور نمی داند.

کاهش ۱۵ درصدی حمل و نقل بار جاده ای در اتریش در دوران بحران کرونا

در زمان بحران کرونا، چه در زمان اعمال محدودیت ها و چه در زمان پس از آن، میزان تراکم حمل و نقل جاده ای در اتریش به میزان ۱۵ درصد کاهش یافته است. طبق آمار منتشره از سوی مرکز آمار اتریش، در سه ماهه دوم سال جاری کاهش چشمگیری در تراکم حمل و نقل بار در جاده‌ها به ثبت رسیده است. همچنین میزان تراکم حمل و نقل بار به خارج از مرزهای اتریش نیز ۱۸ درصد کاهش داشته است(او آر اف).

 زیمنس یک شرکت تولید کننده محصولات فناوری حوزه پزشکی را به ارزش ۱۶ میلیارد دلار خریداری می‌کند

زیمنس شرکت آمریکایی واریان VARIAN  را که در حوزه پرتودرمانی و پژوهش های حوزه سرطان فعال است را به طور کامل خریداری می‌کند. دفتر اصلی این بخش از محصولات فناوری‌های پزشکی-درمانی زیمنس که تا کنون در برلین قرار داشته است به وین منتقل خواهد شد. این خرید توسط یکی از زیرمجموعه‌های زیمنس به نام MDax  انجام خواهد شد و گفته می‌شود بتواند نزدیک به ۵ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد نماید. این خرید، بزرگترین خرید در تاریخ شرکت زیمنس به شمار  می آید( استاندارد).

قوانین جدید مالیات بیمه خودرو، هزینه بیمه خودروهای بزرگ را افزایش خواهد داد

میزان حق بیمه خودروهای سواری از اکتبر سال جاری نه تنها بر اساس حجم و توان موتور بلکه بر اساس میزان آلایندگی سیستم پیشرانش اتومبیل ها و میزان تولید گاز دی اکسید کربن آنها تعیین خواهد شد. در همین خصوص میزان حق بیمه خودروهایی که کمترین میزان تولید گاز دی اکسید کربن را دارند نیز کاهش خواهد یافت(استاندارد).

 بحران کرونا تا کنون نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو به هواپیمایی آستریان زیان وارد آورده است

در زمان ممنوعیت پروازهای ورودی و خروجی و دیگر تمهیدات و محدودیت های اعمال شده در زمان بحران کرونا، شرکت هواپیمایی اتریش، در سه ماهه اول و دوم سال در مجموع ۲۰۰ میلیون یورو زیان متحمل شده است و این شرکت هواپیمایی در مصاحبه با آژانس خبری اتریش- آپا گفته است که شرایط تا پایان سال بهتر نخواهد شد. همچنین در مجموع تعداد کارمندان این شرکت در این دوره ۴ درصد کاهش داشته است(استاندارد). 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما