معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۹- ۱۹:۰۰ - مشاهده: ۱۰۱۱

اخبار اقتصادی قطر (هفته چهارم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر هفته چهارم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 اخبار و تحولات داخلی

هزینه‌های گمرکی در کشور قطر

بر اساس آخرین قوانین صادره برای هر گونه کالای صادراتی و یا وارداتی و یا عبوری به وزن 3 تن و یا کمتر باید 100 ریال قطری پرداخت می‌شود. برای هر یک تن اضافی، مبلغ 20 ریال و حداکثر تا 10 هزار ریال در نظر گرفته شده است.

مبلغ 300 ریال برای ترخیص کانتینرهای 20 فوت و کمتر

مبلغ 400 ریال برای ترخیص کانتینرهای 40 فوت و بیشتر

مدت زمان ذخیره سازی کالا در سردخانه‌های گمرک نباید بیش از سه هفته باشد.

برای حفظ و نگهداری اشیا نفیس و گرانبها ، نیم در هزار از قیمت امانتی اخذ می‌شود.

ایام تعطیلی نهادهای گمرکی در ضمن زمانهای اجازه داده شده به شمار نمی آید.

مقررات کار در گمرک

سالانه مبلغ  5 هزار ریال بعنوان هزینه صدور مجوز کار ترخیص گمرک در نظر گرفته شده است.

مبلغ 2500 ریال هم برای تجدید مجوز سالانه اشتغال به حرفه ترخیص گمرکی مشخص شده است.

برای افتتاح شعبه جدید دفتر ترخیص گمرکی هم مبلغ 2500 ریال و برای اضافه شدن شریک جدید مبلغ 2500 ریال تعیین گردیده است.

مبلغ 1000 ریال برای جابجایی کارمند برای چکاب و بررسی در بیرون از نهاد گمرکی در نظر گرفته می‌شود.

 جدول حجم مبادلات تجاری ایران و قطر از 1390 الی 1398 به میلیون دلار

* منبع : بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران

مبادلات تجاری قطر با جهان بر اساس آمار ITC به میلیارد دلار

رونمایی از جشنواره رطب با مشارکت بیش از 100 مزرعه

وزارت شهرداری و محیط زیست قطر با همکاری شرکت مواد مصرفی و غذایی المیره  پنجمین جشنواره رطب سال 2020 را در شعبه حیات پلازا شرکت مواد غذایی المیرخ را با حضور تعدادی از مقامات در بخش امور کشاورزی و شیلات وزارتخانه و شرکت المیره رونمایی کرد. یوسف خالد الخلیفی مدیر اداره امور کشاورزی وزارت شهرداری گفت: اجرای جشنواره رطب محلی، در چارچوب علاقه وزارت شهرداری و محیط زیست به بهبود بازاریابی محلی محصولات کشاورزی قطر با اعتقاد به اهمیت بازاریابی در بهبود کیفیت تولید محصولات کشاورزی که باعث افزایش تقاضا برای آنها می‌شود، می‌باشد. و علاوه بر این باعث ایجاد انگیزه در مزارع برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته مدرن در زمینه کشاورزی کمک می‌کند تا به گونه ای افزایش یافته و باعث افزایش کیفیت تولید شود. وی در ادامه گفت: در جشنواره سال جاری 100 مزرعه محلی مشارکت دارند و انواع رطب و خرما مرزعه‌های خود را به عرضه فروش گذاشته اند.  

فرودگاه بین المللی حمد دومین فرودگاه برتر در جهان

مجله تراول پلاس لیسر، یکی از مهمترین مجلات مسافرتی بین المللی، جوایز « بهترین‌های جهان » را برای سال 2020 را اعلام کرده است، در حالیکه فرودگاه بین المللی حمد در جایگاه دوم در بین بهترین فرودگاه‌های جهان قرار گرفت. جوایز تراول پلاس بر اساس همه پرسی جهانی به فرودگاه‌های جهانی اعطا می‌شود و خوانندگان مجله داده می‌شود تا برای 10 فرودگاه بهتر در جهان رای دهند. معیارهایی که برای ارزیابی بهترین فرودگاه‌های دنیا در این مجله در نظر گرفته شده شامل سهولت دسترسی و ورود به سیستم، مراحل بازرسی امنیتی، رستوران‌ها، خرید و طراحی می‌باشد و فرودگاه بین المللی حمد با معیارهایی که در طی آن رأی داده شد به نتایج متمایز دست یافته و در رده دوم بهترین فرودگاه جهان قرار رگرفته است.

جذب شرکت های باربری جهانی توسط بندر بین المللی حمد

شرکت بنادر قطر در سایت اینترنتی توییتر و در صفحه رسمی خود نوشت: بندر بین المللی حمد نقش بسیار مهمی در اقتصاد قطر به عنوان یک پیوند اساسی در زنجیره تأمین جهانی ایفا می‌کند، این شرکت در این توییتش تأکید کرد که ایستگاه دوم کانتینرها در حال ساخت است که یک افزودنی واقعی به بندر خواهد بود که هم اکنون توانسته شرکت های حمل و نقل باربری بین المللی را به خود جلب کند.

آغاز قطری سازی مشاغل در قطر  

"عبدالله مسلم الدوسری" دستیار معاون امور توسعه اداری، کار و امور اجتماعی قطر امروز کنفرانس مطبوعاتی را در مقر وزارتخانه برگزار می‌کند و در این کنفرانس توضیحات لازم برای تعیین نسبت قطری‌ها به غیر قطری‌هایی که در بخش خصوصی کار می‌کنند و مراحل افزایش درصد اشتغال به کار شهروندان قطری در شرکت های شبه دولتی به 60 درصد و سایر اشخاص مشمول قانون بازنشستگی و حقوق هستند، را ارائه دهد. قابل ذکر است کابینه دولت هفته گذشته پیش نویس این تصمیم را تصویب نمود. . .

کاهش محدودیت های شیوع ویروس کرونا در قطر و تاثیر آن بر معاملات املاک و مستغلات

شماری از فعالان و کارشناسان در بخش املاک و مستغلات تأکید کردند؛ بخش املاک کشور در ماه گذشته شاهد رونق چشمگیری از معاملات بوده و با شروع اجرای مرحله دوم کاهش محدودیت های پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا این رونق بیشتر تقویت شد. آنها گفتند: بازار املاک و مستغلات قطر انعطاف پذیری دارد، زیرا اصلاح قیمت زمین، املاک و مستغلات منجر به افزایش علاقه سرمایه گذاران به خرید در مناطق مختلف به ویژه با توزیع سود سهام شده، که باعث ایجاد نقدینگی مالی زیادی در بازار ملکی شده است.

بانک مرکزی: ذخایر نقدی کشور بالغ بر 28.3 میلیارد دلاری قطر

داده‌های بانک مرکزی قطر منتشر شده نشان داد که کل وجوه ذخیره ارزی در سیستم بانکی کشور در پایان ماه ژوئن بالغ بر 102.8 میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با ماه مه 109.6 میلیارد ریال و 83.7 میلیارد ریال در ژوئن 2019 و 67 میلیارد ریال در ماه مه 2018 بوده است. داده‌های بانک مرکزی قطر حاکی ز آن است که ذخیره اجباری که 37.8 درصد از پول ذخیره را تشکیل می دهد، در ماه ژوئن در سطح 38.9 میلیارد ریال ثبات داشته در مقایسه با 40 میلیارد در ماه می و 36.3 میلیارد ریال در سال گذشته. 

کاهش محدودیت ها توریست داخلی را رونق می دهد

در یک گزارش اقتصادی آمده است که مرحله دوم از کاهش محدودیت های کرونایی در کشور، باعث شد که بخش توریست داخلی با رونمایی تفریحگاه جدید و توسعه تعدادی از ساحل ها و افرهای هتل ها برای جذب مشتریان رونق یاید. در این گزارش آمده است، اماکن توریستی و سواحل که دولت آنها را فراهم کرده شهروندان و مقیمی‌ها را تشویق به گذراندن تعطیلی تابستانی در دوحه می‌کند.

اتمام 76 درصدی کار استادیوم جام جهانی الثمامه 

مهندس "سعود الانصاری" مدیر پروزه استادیوم الثمامه یکی از ورزشگاه‌های جام جهانی 2022 از تکمیل 76 درصد از کار ساخت و ساز در این استادیوم خبر داد، وی گفت، کار در این پروژه به طور کامل درر سال آینده به پایان می رسد و در همان سال افتتاح می‌گردد. مهندس الانصاری طی اظهارات منحصر به فرد به روزنامه الشرق گفت: کار در این پروژه طبق برنامه زمان بندی شده در ورزشگاه در حال انجام است و 18 میلیون ساعت نیز بدون هیچگونه مصدویت در میان کارگران انجام شده است، مهندس  "الانصاری" در ادامه گفت که در ورزشگاه الثمامه، یک هتل و شعبه ای از بیمارستان پزشکی ورزشی و ارتوپدی ( اسپیتار ) ساخته خواهد شد.

برنده جایزه بین المللی معتبر CIHT برای سال ٢٠٢٠ توسط مترو شهر دوحه

شرکت راه آهن قطر ( ریل ) با دریـافت جایـزه CIHT ٢٠٢٠ که برای پروژه‌های بزرگراه و زیرساخت های حمل و نقل در خارج از پادشاهی انگلیس و ایرلند است، یک دستاورد جدید بین المللی را به دست آورد. ریل قطر با بیان اینکه، برنده شدن مترو دوحه پس از اضافه کردن ان در لیست نهایی که شامل تعدادی پروژه‌های عظیم حمل و نقل در آمریکا، افریقا، آسیا و بالکان بود، را به دست آورد. شرکت ریل با اشاره به اینکه مترو دوحه اولین پروژه در رمنطقه خاورمیانه است که این جایزه معتبر را کسب می‌کند و هیئت داوری برتری و تعالی پروژه مترو دوحه را از چند جنبه از برنامه ریزی پروژه گرفته تا اجرا و بهره برداری از آن را تأکید کرده است. 

انتقال بیش از 2 میلیون مسافر توسط قطر ایرویز طی بحران کرونا

شرکت هواپیمایی قطر  اعلام کرد، پس از پرواز بیش از 70 میلیون کیلومتر و بازگشت با 2 میلیون مسافر در 17 هزار پرواز در طول بحران کرونا به بزرگترین هواپیمایی بین المللی در جهان تبدیل شده است. این شرکت هواپیمایی اشاره کرد که بر اساس آمارهای انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ( ایاتا) 8 درصد از ترافیک جهانی مسافر، 6.9 درصد ظرفیت بار هوایی و بیش از 600 میلیون در شاخص در آمد مسافر در هر کیلومتر مربع را دارا می‌باشد.

 سود خالص 6.4 میلیارد ریالی بانک ملی قطر

بانک ملی قطر ( QNB ) طی بیانیه ای سود خالص خود را برای نیمه اول سال جاری 2020 را بالغ بر 6.4 میلیارد ریال ( 1.8 میلیارد دلار) اعلام کرد که در مقایسه با همین تاریخ در سال گذشته 2019 به نسبت 13 درصد کاهش داشته است.

سود خالص 2.5 میلیون ریالی شرکت هلدینگ انماء قطر

شرکت انماء قطر  سود خالص خود را در نیمه اول سال جاری 2020 بالغ بر 2.45 میلیون ریال اعلام کرد که در مقایسه با همین تاریخ در سال گذشته به نسبت 0.64 درصد کاهش داشته است.

سود خالص 1.1 میلیارد ریالی بانک الریان قطر

بانک الریان قطر  سود خالص خود را برای نیمه اول سال جاری 2020 را بالغ بر 1.1 میلیارد ریال  اعلام کرد که در مقایسه با همین تاریخ در سال گذشته 2019 به نسبت 0.50 درصد افزایش داشته است.

حجم معامله ساختمانی 455 میلیون ریالی طی یک هفته

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 5 تا 9 ژوئیه جاری 2020 در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 455 میلیون ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الوکره، الخور، الریان و الظعاین بوده است.

اعلام چندین شرکت از سود خالص نیمه اول سال جاری

تعدادی از شرکت های ثبت شده در بورس قطر سود خالص خود را در نیمه سال جاری 2022 را اعلام کردند که عبارتند از:

شرکت سوخت قطر ( الوقود ) سود خالص خود را بالغ بر 270 میلیون ریال اعلام کرد، شرکت کشتیرانی الملاحه قطر سود خالص خود را بالغ بر 550 میلیون ریال اعلام کرد که نسبت به همین تاریخ در سال قبل 2019 به نسبت 15.5 درصد افزایش داشته است. بانک المصرف قطر سود خالص خود را بالغ بر 1.427 میلیارد ریال اعلام کرد که در مقایسه به همین تاریخ در سال 2019 به نسبت 1.4 درصد رشد داشته است.

اعلام سود خـالص مؤسسه کهروماء و بانک الاهلی قطر در نیمه اول سالجاری 2020 

 مؤسسه کهروماء ( آب و برق ) قطر  سود خالص خود را برای نیمه اول سالجاری 2020 را بالغ به 661 میلیون ریال اعلام کرد. بانک الاهلی قطر سود خالص خود را برای شش ماه اول سال جاری 2020 بالغ بر 294 میلیون ریال اعلام کرد. که نسبت به همین تاریخ در سال قبل 2019 به میزان 4 درصد رشد داشته است.

 

اخبار و تحولات خارجی

قطر در صدر لیست واردکنندگان گاز طبیعی مایع به ترکیه است

الشرق ـ روزنامه دیلی صباح ترکیه خبر داد: با توجه به توسعه اخیر سرمایه گذاری‌های خود در بخش انرژی، ترکیه به بازار امیدوارکننده ای برای منابع گاز طبیعی مایع تبدیل شده است، و بیشتر واردات آن در حال حاضر از قطر، روسیه و ایران وارد کشور می‌شود، از آنجایی که قطر در لیست تأمین کنندگان گاز به آنکارا در صدر واردکنندگان قزار دارد. این روزنانه به نقل از رابرت پانچ یک سرمایه گذار بین المللی انرژی و مدیر عامل یک شرکت انرژی، منتشر کرد، که گفت: در حالی که خرید گاز از طریق خطوط گاز به قراردادهای طولانی مدت با قیمت های ثابت نیاز داشته باشد، گاز طبیعی مایع با افزایش مصرف انرژی داخلی، انعطاف پذیری قیمت و تحویل سریع در بازار را فراهم می‌کند. وی افزود: ترکیه بیشتر گاز طبیعی خود را از طریق خطوط لوله از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان و علاوه بر این بیشتر واردات گاز طبیعی را از قطر و پس از آن از آمریکا خریداری می‌کند.

اویل پرس: حفظ جایگاه اول قطر در صادرات گاز

"رابرت راپر"، متخصص در صنعت گاز گفت که تقاضای جهانی برای گاز در خال افزایش است، در حالی که رقابت برای عرضه بازار با تجهیزات مورد نیاز در دهه‌های آینده رو به افزایش است. این نویسنده در گزارشی که وب سایتPrice L  Oil آن را منتشر کرد، گفت، قطر با سهم 22.1 درصد از صادرات گاز طبیعی مایع در جهان جایگاه خود را در صدر کشورهای حفظ کرده است، پس از آن استرالیا با 21.6 درصد، آمریکا 9.8 درصد، روسیه 8.1 درصد و مالزی به نسبت 7.2 درصد قرار دارند. 

توسعه سرمایه گذاری‌های قطر در صنعت غذایی ترکیه

شماری از بازرگانان قطری که در کشور ترکیه اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند، از افزایش حجم سرمایه گذاری‌های قطر در استانبول، آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه خبر دادند، این بازرگانان به روزنامه الشرق گفتند که افزایش حجم سرمایه گذاری‌ها نسبت به سرمایه گذاری‌های سال قبل 2019 به نسبت 70 درصد افزایش داشته است.

قطر اولین کشور عربی رفع کننده خطرات لجستیکی

گزارش سالانه وضعیت سرمایه گذاری، که توسط مؤسسه عربی جهت ضمانت سرمایه گذاری برای سال 2020 منتشر شده است؛ در آن آمده که قطر اولین جایگاه عربی را در از بین بردن خطرات لجستیکی برای سرمایه گذاران را به ثبت رسانده، در حالیکه بیش از نیمی از کشورهای عربی در شاخص ریسک های لجستیک عملکردی پایین تر از میانگین جهانی داشته اند. در این گزارش اشاره شده است که قطر سال گذشته موفق به جذب پروژه‌های سرمایه گذاری مستقیم خارجی شد، جائیکه 28 پروژه سرمایه گذاری خارجی جدید به ارزش یک میلیارد و 581 میلیون دلار را جذب کرد.

پایان دوره ی درآمدهای سرشار نفتی کشورهای خلیج فارس و وضعیت متفاوت قطر

مجله اکونومیست در گزارشی که توسط روزنامه ­ی الشرق ترجمه و منتشر شده است، به تأثیر کاهش بهای جهانی نفت بر اقتصادهای کشورهای خلیج (فارس) پرداخته است و عقیده دارد: دوران درآمدهای سرشار نفتی به سر آمده است و این کشورها دیگر قادر به پوشش کسر بودجه ­ی ناشی از کاهش بهای نفت خود نیستند. اما اثرپذیری قطر از این اتفاقات، بدلیل داشتن یک صندوق ذخیره­ی ملی ثروتمند، تاحدودی کمتر است. این مجله در ادامه پیش بینی می نماید که بنا به گفته­ های صندوق بین المللی پول، کشورهای شورای همکاری تا پایان سال 2034 ناگزیر به استفاده فرسایشی از ذخایر ارزی خویش به میزان 2 تریلیون دلار خواهند شد. اما در عین حال این مجله همچنین اعتقاد دارد که با توجه به کاهش بهای نفت در نتیجه­ی اعمال قرنطینه و نیز موج تعطیلی ناشی از پاندمی‌کرونا، این کشورها فرصتی جهت دوری از دوران انرژی هیدروکربنی خواهند داشت. کما اینکه پیش بینی می‌شود که درآمدهای کشورهای تولید کننده نفت به نصف درآمدهای آنها در سال 2019 برسد.

این مجله می افزاید که پیش بینی صندوق بین المللی پول حاکی از وقوع رکود 7.3 درصدی در اقتصاد این کشورها حتی پس از کاهش پاندمی‌کرونا می‌باشد. و دلیل آن چیزی جز فراوانی عرضه نفت نیست که به نوبه­ی خود به کاهش بهای نفت منجر خواهد شد.

این ارزیابی‌ها همچنین نشان می دهد که عراق بر اثر کاهش درآمدهای نفتی خویش با بحران سختی مواجه خواهد شد. امری که موجب پناه آوردن این کشور به سوی کاهش حقوق و دستمزد کارکنان دولت، جهت مقابله با این بحران خواهد شد.

این پژوهش در مورد عربستان نیز پیش بینی می نماید که وضعیت این کشور با سایر کشورهای منطقه تفاوتی نخواهد داشت. کما اینکه تأثیر کاهش بهای نفت و همچنین پاندمی‌کرونا بر این کشور، ریاض را مجبور به وضع مالیات جدید و مصرف بخشی از ذخایر مالی خویش، جهت پوشش هزینه‌های خود نموده است.

به عقیده­ ی این پژوهش، کشورهای عربی با وضعیتی مواجه هستند که قادر به جبران کسری بودجه خود در این شرایط نیستند ولاجرم خود را باید با شرایط جدید تطبیق دهند. بنا به گفته­ی مجله اکونومیست، این کشورها با چالش­های بسیار دلهره آوری مواجه می‌باشند. بطوری­که آثار و رنج این بحران بر مصر و اردن بسیار زیاد خواهد بود. زیرا که این کشورها برای مدت طولانی به کشورهای خلیج (فارس) بعنوان مشتریان محصولات و تولیدات خودشان اتکا کرده بودند. مثلا یک سوم صادرات اردن و لبنان به کشورهای خلیج (فارس) ارسال می‌شود و در مقابل نیز از این کشورها گردشگر به این دو کشور اعزام می­گردد.

این پژوهش در پایان نتیجه گیری می نماید که بتدریج آثار این بحران در همه­ی منطقه هویدا خواهد شد و با کاهش بهای نفت، برخی از این شغل ها کاملا ناپدید گشته و خاورمیانه بالاترین درصد بیکاری در میان جوانان جهان را خواهد داشت. 

قطر محدودیت های مسافرتی در ایام کرونا را لغو کرد

خبرگزاری رسمی قطر (قنا ) اعلام کرد که از این پس به شهروندان و ساکنان مقیم این کشور اجازه داده می‌شود تا بدون هیچ محدودیتی به قطر رفت و آمد کنند. بنابر این گزارش، طبق این تصمیم شهروندان قطری ، همسران ، فرزندان آنان و افرادی که اقامت دائم در این کشور دارند ، می‌توانند از این پس به خارج از این کشور سفر کرده و هر زمان که بخواهند به قطر بازگردند. به موجب تصمیم مسوولان قطر لازم است تا افراد در بدو ورود به این کشور تعهدی را مبنی بر قرنطینه شدن خانگی به مدت یک هفته امضا کنند. در همین راستا تمام کسانی که از کشورهای کم خطر به قطر سفر می‌کنند باید هنگام ورود به قطر از مبادی ورودی آزمایش تشخیص کرونا را انجام دهند. این تصمیم همچنین به ساکنان قبلی مقیم قطر اجازه داده تا از اول اوت سال ۲۰۲۰ (۱۱ مرداد ۱۳۹۹) به قطر بازگردند. این اقدامات در چارچوب اجرای مرحله سوم از برنامه چهارگانه رفع محدودیت های اعمال شده به دلیل شیوع کرونا ویروس است. بر اساس آمارهای جهانی تاکنون ۱۰۷ هزار و ۳۷ نفر در قطر به کرونا مبتلا شده و ۱۵۹ نفر نیز فوت و ۱۰۳ هزار و ۷۸۲ نفر هم بهبود یافته اند. قطر پس از عربستان در جمع شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس دارای دومین جایگاه از لحاظ شمار مبتلایان است.

درخواست شرکت قطرایرویز از کشورهای تحریم کننده برای جبران خسارت

قطرایـرویز از حکـم دیـوان بین المللی دادگستری که حکم صلاحیت سازمان بین المللی هواپیمایی ( ایکائو ) را برای رسیدگی به هر گونه اختلاف، یا شکایت در مورد تفسیر یا اجرای کنوانسیون شیکاگو 1944 و توافقنامه انتقالی آن استقبال کرد. قطر ایرویر در بیانیه ای که  منتشر کرد، آمده است که مشتاقانه منتظر است تا قطر به تلاش خود در مونترال ( مقر سازمان بین المللی هواپیمایی ) را ادامه دهد، تا این سازمان را تحریک کند ال محاصره هوایی غیر قانونی علیه قطر را محکوم کند و تصمیمات و اقدامات لازم را برای وادار کردن کشورهای محاصره کننده به تعهدات خود طبق مقرارت بین المللی اتخاذ کند تا امور در سطح عادی خود در بخش هواپیمایی بین المللی مدنی بازگردد. در این بیانیه همچنین آمده است: در راستای حکم صادره از دیوان بین المللی دادگستری، برای تعیین صلاحیت انحصاری شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ( ایکائو ) برای انجام مراحل حل اختلاف در شکایتی که قطر علیه کشورهای محاصره کننده ارائه داده است، شرکت قطر ایرویز پرونده ای را که برای ارائه جبران خسارت مناسب برای آنچه متحمل شده است را پیگیری خواهد کرد تا این کشورها خسارت های مالی به دلیل بستن دالان‌های هوایی در برابر هواپیماهای قطر توسط کشورهای تحریم کننده را پرداخت کنند.

کره جنوبی دومین شریک تجاری مهم قطر

یک سمپوزیوم اقتصادی با عنوان « فرصت ها و زمینه‌های همکاری دو جانبه بین قطر و کره جنوبی» در مورد چشم انداز امیدوارکننده برای همکاری بین قطر ـ کره در زمینه تجاری و سرمایه گذاری را نشان داد. این سمپوزیوم را بانک الدوحه قطر  برگزار کرد و در آن "محمد احمد الحایکی" سفیر قطر در کره جنوبی شرکت نمود. وی گفت: کره جنوبی دومین شریک مهم تجاری برای قطر به شمار می آید، سفیر همچنین در مورد اهمیت نقش بانک دوحه در حمایت از روابط دو جانبه بین دو کشور و درباره نقش قطر در گسترش تأمین گاز طبیعی مایع صحبت کرد. "الحایکی" تلاش های کره جنوبی در تعامل با همه گیر کووید ـ 19 و نقش شرکت های کره در بسیاری از پروژه‌های زیرساختی در قطر را مورد ستایش قرار داد. وی گفت: حجم معامله تجاری بین دو کشور که در داده‌های رسمی اعلام شده در سال 2019 بالغ بر 13 میلیارد دلار بوده است و قراردادی بین شرکت کوگاز و شرکت رأس گاز برای وارد نمودن 7 میلیون تن گاز طبیعی مایع به کره تا 2024 ـ 2026 وجود دارد و بنا به قرارداد امضاء شده در سال 2012 از 7 میلیون به 9 میلیون تن افزایش یافته است. در ژوئن 2020 قطر، قراردادی به ارزش حدود 20 میلیارد دلار با شرکت مهندسی کشتی سازی دایو، شرکت صنایع سنگین هیوندای و شرکت صنایع سنگین سامسکونگ امضاء کرده است.

حجم معامله تجاری 139 میلیارد ریالی بین قطر و کره جنوبی

داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار قطر نشان می دهد که حجم مبادله تجاری بین کشور قطر و جمهوری کره جنوبی در سه سال گذشته به 139 میلیارد ریال رسیده است که در سال 2019 در مقایسه با سال 2016 به نسبت 22 درصد افزایش یافته است. کره جنوبی حدود 15.5 درصد از کل صادرات قطر به کشورهای مختلف جهان در سال 2019 را به خود اختصاص داده است که 266 میلیارد ریال برآورد شده است.

شکستن رکورد گاز رسانی قطر به انگلیس 

تأمین گاز طبیعی قطر به انگلیس رکورد بالایی را شکست و در مدت سه هفته 42.7 میلیون متر مکعب از گاز را ثبت کرد، جائیکه 6 تانکر غول پیکر گاز طبیعی مایع قطر به ایستگاه ساوث هوک پمپاژ شد و این همکاری استراتژیک قطر و انگلیس است و این تانکرها حامل نزدیک به یک میلیون و 470 هزار متر مکعب از گاز طبیعی بودند و قطر نزدیک به 20 درصد از نیازهای انگلیس از گاز طبیعی مایع را سالانه فراهم می سازد. . .

قطر ایرویز به دنبال خرید سهام شرکت هواپیمایی تونس است

وب سایت " north Africa post "  گزارشی را منتشر و در آن تأکید کرد، شرکت قطر ایرویز به دنبال دستیابی به سهام در شرکت هواپیمایی تونس است و آن را به عنوان بخشی از پروژه گسترش بین المللی برای قطر در سطح بین المللی می داند، در این گزارش اشاره شده که مذاکرات بین دو طرف طی دوره گذشته پیشرفت داشته و در انتظار نتیجه ماههای آینده هستند تا شاهد توافق در مورد جزئیات باقیمانده باشند. . . 

روند افزایشی حجم مبادله تجاری بین قطر و کویت

محمد بن احمد بن طوار الکواری معاون اول رئیس اتاق بازرگانی قطر از رشد عظیم همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین قطر و کویت خبر داد و گفت که مبادله تجاری بین دو کشور طی سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است به ویژه طی سه سال گذشته؛ یعنی از زمان آغاز محاصره ظالمانه علیه قطر، جائیکه حجم مبادله تجاری دو کشور در سال 2019 نزدیک به 4.02 میلیارد ریال بوده در حالیکه در سال 2016 بالغ بر 2.32 میلیارد ریال بوده است، وی ابراز امیدواری کرد که رشد تجاری بین دو کشور طی چند سال آینده کمتر از 20 درصد نخواهد بود. بن طوار به نقش مهمی‌که خط کشتیرانی که بین بندر حمد و بندر الشویخ کویت در ماه آگوست 2017 راه اندازی گردید، اشاره کرد و گفت، این خط نقش اساسی در دو برابر شدن حجم معاملات تجاری بین دو کشور و ارائه خدمات مطلوب در حمل و نقل کالا ایفا کرده است، به خصوص مواد غذایی و سایر موارد و به طور منظم به قطر وارد می‌شود، همچنین پیش بینی می‌شود طی دوره آتی، به ویژه با توجه به رشد همکاری‌ها، تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور، نقش بیشتری داشته باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما