معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۸- ۱۹:۰۰ - مشاهده: ۳۳۶

اخبار اقتصادی عربستان( هفته اول مرداد 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عربستان در هفته اول مرداد 1399 که توسط رسانه‌ها و نشریات این کشور منتشر شده است به شرح ذیل می‌باشد:

ورود اولین کاروان حجاج به جده

اولین کاروان از حجاج در تاریخ 4 مرداد 99 برای ادای فرائض حج، از مناطق مدینه، ریاض، ابها، تبوک و جیزان وارد فرودگاه جده شدند.

جریمه 10 هزار ریالی برای ورود غیرقانونی به اماکن مقدس در موسم حج

خبرگزاری عربستان سعودی روز شنبه 4 مرداد ماه اعلام کرد که در 7 روز گذشته 1 نفر به دلیل ورود غیرقانونی به اماکن مقدس ( منا، مزدلفه، عرفات) به پرداخت 10 هزار ریال جریمه محکوم شده است. این اقدامات به دستور سلطنتی و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صورت گرفته است. وزیر حج سعودی نیز روز جمعه 3 تیرماه تأکید کرد که استثنایی برای زائران وجود ندارد و هیچ مقام رسمی اجازه زیارت را نخواهد داشت. پیش از این اعلام شده بود که هزار نفر اجازه انجام فریضه حج را دارند و حداکثر تعداد زائران به 10 هزار نفر خواهد رسید.

عربستان سعودی میزبان بزرگ‌ترین پایانه واردات غلات در منطقه

سازمان امور بندری عربستان سعودی (موانئ) و شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی (سالک)  روز پنجشنبه 2 مرداد ماه توافقنامه‌ای در راستای احداث پایانه واردات و صادرات و پردازش غلات امضا کردند. این پایانه با ظرفیت 5 میلیون تن در سال بزرگ‌ترین پایانه در خاورمیانه خواهد بود که در دو مرحله احداث می‌شود. مهندس الفضلی، وزیر محیط‌زیست و آب و کشاورزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این توافق‌نامه برای همکاری 30 ساله امضا شده و یکی از زنجیره‌های تأمین مواد غذایی در کشور به شمار می‌رود. این طرح به‌منظور سرعت بخشی در فراهم کردن غلات اصلی در سعودی اجرا شده و اولین پایانه ویژه غلات در این کشور است.

 افتتاح گذرگاه مرزی عرعر

قحطان الجنابی، سفیر عراق در عربستان در مصاحبه با شرق الاوسط اظهار داشت که به زودی گذرگاه مرزی عرعر افتتاح خواهد شد. منابع عراقی اعلام کرده‌اند که طرف سعودی در جریان نشست «شورای هماهنگی سعودی-عراقی» با افتتاح این گذرگاه موافقت کرده و ایده‌ها و پیشنهادهایی برای ایجاد شهرهای صنعتی در داخل عراق و مناطق آزاد تجاری و همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه نفت و گاز و انرژی‌های تجدید پذیر مطرح کرده است. 

کاهش ارزش صادرات نفت سعودی

به گزارش رویترز، داده‌های رسمی ریاض نشان می‌دهد که ارزش صادرات سالانه نفت عربستان سعودی در ماه می نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۵ درصد یا نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

تحریم غیررسمی عربستان سعودی علیه ترکیه

عربستان سعودی در راستای تقویت تحریم‌های غیررسمی خود علیه ترکیه، به تجار این کشور فشار آورده است تا از دادوستد هرگونه محصول ساخت ترکیه خودداری نمایند. اخیراً عربستان چندین کامیون حامل کالاهای ساخت ترکیه توقیف کرده بود که باعث تشدید تنش‌ها بین دو کشور شد. روزنامه ترکیه‌ای DUNYA نیز نوشت: دولت سعودی به شرکت‌های فعال در این کشور هشدار داده است در صورت رعایت نکردن دستورات ممنوعیت فروش کالاهای ساخت ترکیه با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد. سال‌های اخیر روابط ترکیه با عربستان و امارات با تنش سیاسی جدی همراه بوده است. ترکیه کماکان در بحران سوریه از مخالفان بشار اسد و دولت الوفاق در لیبی حمایت می‌کند در نقطه مقابل، عربستان و امارات از ژنرال حفتر در لیبی حمایت کرده و به دنبال بهبود روابط با دمشق است. مقامات عربستان همچنین نام «امپراتوری عثمانی» در کتاب‌های درسی دانش آموزان را به «اشغالگران عثمانی» تغییر داده و در سال جاری نماد سلطان سلیمان عثمانی را از خیابانی در ریاض برداشته‌اند.

عربستان سعودی میزبان اولین مرکز داده‌های ابری "Oracle" در خاورمیانه و شمال آفریقا

 شرکت "Oracle" اعلام کرد عربستان سعودی را به عنوان مرکز منطقه‌ای خود برای تأسیس مرکز داده‌های ابری (Cloud) در خاورمیانه و شمال آفریقا انتخاب کرده است. این مرکز یکی از 20 مرکز شرکت در سطح جهان خواهد بود و با فن‌آوری‌های پیشرفته در زمینه امنیت سایبری امکاناتی مثل واقعیت مجازی و مقابله با تهدیدهای سایبری را فراهم می‌نماید. افتتاح این مرکز در عربستان که به اشتغال بسیاری از شهروندان کمک خواهد کرد نتیجه تلاش‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری داده در زمینه تقویت فرهنگ و محیط لازم برای ابتکارهای مربوط به فنآوری دیجیتال و تبدیل عربستان به منطقه‌ای محوری برای تبادل داده است. لازم به ذکر است وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر با شرکت‌های بزرگ جهانی قراردادهایی مهم برای تشویق ابتکار و نوآوری در زمینه فن‌آوری دیجیتال منعقد کرده و تلاش می‌کند در راستای اهداف چشم‌انداز سعودی 2030 به ساخت جامعه دیجیتال و دولت دیجیتال کمک کند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما