معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی اتریش( هفته اول مردادماه 1399)

گزیده اخبار اقتصادی اتریش در هفته اول مردادماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

خوش بینی موسسه مطالعات پیشرفته وین، نسبت به بازگشت روند رشد اقتصادی از سال ۲۰۲۲

 به گزارش موسسه مطالعات پیشرفته وین، روند رشد اقتصادی در اتریش از سال ۲۰۲۲ مثبت و محسوس خواهد بود. همچنین گفته می‌شود از سال ۲۰۲۴، کسری بودجه ایجاد شده به سبب بحران کرونا به ۲ درصد از درآمد ناخالص داخلی خواهد رسید. با این وجود میزان بی سابقه بیکاری تا سال ۲۰۲۴ همچنان بدون تغییر محسوسی ادامه خواهد یافت. این گزارش همچنین نرخ تورم را برای دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ به طور میانگین ۷ . ۱ درصد اعلام نموده است(پرسه).

 نشست سران کشورهای اتحادیه اروپایی در بروکسل : عقب نشینی اتریش از مواضع سختگیرانه گذشته

 سران کشورهای عضو اتحادیه اروپایی پس از مذاکرات طولانی سرانجام بسته 8 . 1 تریلیون یورویی برنامه احیاء اروپایی موسوم به بسته حمایتی نسل آینده اتحادیه اروپایی را نهایی کردند. همزمان کاهش پرداخت های اتریش به میزان 4 میلیارد یورو به صندوق اتحادیه اروپایی به تصویب رسید. در جلسه ای که چهار شبانه روز به طور انجامید، در خصوص طریقه توزیع منابع این بسته و همچنین در خصوص جزییات چارچوب مالی هفت ساله آینده اتحادیه اروپایی تصمیم گرفته شد. 750 میلیارد یورو از این بسته برای برنامه احیاء اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که 390 میلیارد از آن در قابل کمک های بلاعوض و 360 میلیارد یورو دیگر در قابل وام به کشورهای عضو پرداخت خواهد شد (ترند).

 بانک مرکزی اتریش : افزایش روزافزون تقاضای وام از سوی شرکت ها در اتریش 

 به گزارش بانک مرکزی اتریش، در دوران بحران کرونا، میزان درخواست کمک مالی و درخواست وام از سوی شرکت ها 40 برابر افراد حقیقی بوده است. در مقابل این گزارش اعلام می دارد که میزان درخواست تامین اعتبارات به ویژه در بخش سرمایه گذاری بسیار کاهش داشته است(کوریه).

 نتایج نظرسنجی در خصوص تعدیل نیرو در میان شرکت های کوچک و متوسط اتریش

 نتایج نظر سنجی موسسه پژوهشی اعتبارات، اقتصاد و پیش بینی‌های اقتصادی، نشان دهنده تعدیل ۳۸ درصدی نیرو در میان شرکت های کوچک و متوسط اتریش در دوران پس از موج اول کرونا در این کشور می‌باشد. این نظر سنجی که از ۱۵۰۰ شرکت کوچک و متوسط اتریشی صورت گرفته است، نشان از آن دارد که موج نخست کرونا بر فعالیت این شرکت ها و میزان نقدینگی آن‌ها تاثیر مستقیم داشته است. این نظر سنجی حاکی از آن است که شرکت هایی که ناچار به تعدیل نیرو می‌باشند، لزوما در حوزه خاصی فعالیت نداشته و تعدیل نیرو در تمامی حوزه‌ها صورت گرفته است(کوریه).

 مشاوره گران قیمت آمریکایی‌ها به وزارت گردشگری در خصوص روند راهبردی تست های کرونا

شرکت مشاوره ای آمریکا با نام مک کینزی هفته ای ۲۰۰ هزار یورو از وزارت فدرال گردشگری برای تست های کرونا دریافت کرده است.  احزاب اپوزوسیون ، از دولت در خصوص  هزینه مشاوره ۲۰۰ هزار یورویی این شرکت به طور هفتگی از وزارت گردشگری اتریش درخواست توضیح نموده اند. هنوز مشخص نیست که این هزینه به چه فرد یا افرادی و به چه دلیلی پرداخت شده است(استاندارد).

 قرارداد همکاری شرکت نفت و گاز اتریش او ام فا، با هولدینگ مبادله امارات متحده عربی برای ۱۰ سال دیگر تمدید شد

قرارداد همکاری شرکت نفت و گاز اتریش با هولدینگ «مبادله» امارات متحده عربی برای ۱۰ سال دیگر تمدید شد. این قرارداد در کنار قرارداد کازینو اتریش با هولدینگی از جمهوری چک و قرارداد خطوط هواپیمایی آستریان ایرلاینز با لوفتهانزا ، سومین قرارداد هولدینگ دولتی ÖBAG  اتریش است که در سال جاری با شرکت ها و هولدینگ های خارجی منعقد شده است. شرکت اماراتی مبادله و او ام فا از سال ۱۹۹۴ همکاری‌های خود را آغاز نمودند(کوریه).

تلاش دولت اتریش برای تمرکز بر قراردادهای دولتی با کمترین میزان خطر برای محیط زیست

بسته‌های تشویقی برای خرید و استفاده از خودروهای برقی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین همکاری برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز تولید برق از منابع بازگشت پذیر، از مواردی است که دولت اتریش در دوران پس از کرونا، تمرکز جدی تری بر آنها خواهد داشت. در این خصوص قرار است برنامه‌هایی همانند توسعه خطوط ریلی، کاهش پروازهای داخلی و همچنین امکان پارک ویژه در سراسر اتریش برای اتومبیل های برقی با امکان شارژ در محل، تا سال ۲۰۲۳ اجرایی گردند(وینر تسایتونگ) .

 میزان بیکاری در اتریش نسبت به هفته اول و دوم ماه ژوئیه کاهش نامحسوسی داشته است

طبق آمار مرکز خدمات کاریابی اتریش، در حال حاضر 433 هزا و 779 نفر در لیست افراد فاقد شغل این مرکز قرار دارند که این میزان نسبت به هفته گذشته در حدود 4600 نفر کاهش پیدا کرده است و در مقابل 1900 نفر به کار کوتاه مدت رفته اند(استاندارد).

میزان گازهای گلخانه ای در سال ۲۰۱۹،  بالغ بر ۸ . ۱ درصد افزایش داشته است

خانم گوسلر، وزیر محیط زیست اتریش، آمار متعلق به رشد تولید گازهای گلخانه ای در اتریش را یک زنگ خطر می داند و محل اصلی این افزایش را عدم کنترل صحیح خودروها و کاهش میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می داند. خانم گوسلر در نشست موسسه کنترل کیفیت هوا گفت :   ۸ . ۱ درصد افزایش در تولید گازهای گلخانه ای برابر است با  ۴ . ۱ میلیون متر مکعب گاز دی اکسید کربن بیشتر. وزیر محیط زیست همچنین به روند رشد اشاره کرد و افزود : این روند از سال ۱۹۹۰ کاهش نداشته است و تا کنون حتی ۲ . ۳ درصد افزایش داشته است. خانم وزیر همچنین در ادامه مساله بلیط های ارزان قیمت برای حمل و نقل عمومی و ارائه کمک هزینه‌های بیشتر برای خرید و توسعه خودروهای برقی را از اولویت های دولت اعلام نمود(وینر تسایتونگ) .

 کاهش تولید و درآمد ناخالص داخلی در اتریش سبب کاهش تولید گازهای آلاینده شده است

 کاهش ۷ درصدی میزان تولید ناخالص داخلی، سبب کاهش ۹ . ۹ درصدی میزان تولید آلاینده‌ها به ویژه گازهای گلخانه ای در اتریش شده است. موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش به ویژه به مدل کاری ، کار از راه دور یا کار در منزل که برای بخش اعظم شرکت های اتریشی در دوره بحران کرونا ، اشاره می‌کند و این مدل را راه حلی برای کاهش میزان آلاینده‌ها، سوخت و بسیاری از هزینه‌های شرکت ها می داند. توجه اتریش بین سال های ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۸ به مساله کاهش تولید گازهای گلخانه ای سبب شده است تا این کشور به کارنامه خوبی در این خصوص دست یابد. حال در پایان دوره شش ماهه نخست سال جاری میلادی، به سبب تمهیدات دولت در زمان کرونا به طور غیر مستقیم شاهد کاهش حدود ۱۰ درصدی در تولید گازهای گلخانه ای در اتریش می‌باشیم(ویفو).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما