معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۷۰

پرورش زنبور عسل در ماداگاسکار

ماداگاسکار کشوری است که از نظر تنوع زیستی بسیار غنی است و برای حفظ محیط زیست و طبیعت خود تمامی‌ پیمانهای بین المللی را امضا نموده است.

این کشور با داشتن آب و هوای مناسب و جریان داستن رودها، برکه‌ها و تالاب های بی شمار، وجود جنگلهای طبیعی و وحشی، بیشه زارها، دشت های وسیع، درختان بومی و طبعیی، کوهستانهای بسیار سرسیز و پرگل، عدم وجود هیچگونه تهدید طبیعی، عدم استعمال سموم شیمیایی در باغات و زمین‌های زارعی، عدم وجود هرگونه آلودگی صنعتی، وجود انواع گل های معطر و متنوع، دور بودن از انواع بیماریهای مسری در دنیا (به دلیل محصور بودن در وسط اقیانوس) فضای بسیار مناسبی برای پرورش زنبور عسل است. لازم به ذکر است که آب های ماداگاسکار دارای تنوع خاصی است و امکان تولید عسل در طول سال ممکن است و طرفیت تولید یک کندو در سال از 10 تا 40 کیلو است.

ماداگاسکار تا سالها قبل یکی از مهمترین تولید کنندگان و صادر کنندگان عسل به شمار می رفت. اما امروزه این تولید که تا مرز صادرات 40 هزار تن پیش رفته بود، به مرز حدود 25 هزار تن رسیده است. تولید عسل در این کشور تا 70 درصد به صورت سنتی و طبیعی است و فقط 30 درصد زنبورداران رو به سوی شیوه‌های صنعتی و نیمه صنعتی رو آورده اند. اگر اقدامات بیشتری برای صنعتی کردن پرورش زنبور عسل در این کشور صورت گیرد حجم تولید به مراتب بسیار بالاتر از این خواهد رفت. هم اکنون عسل طبیعی تولید ماداگاسکار با طعم و رنگ های مختلف (بستگی به نوع شهد گل مصرفی در استانهای مختلف) به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود.

عسل تولیدی ماداگاسکار از جنگل ها و درختان میوه و گیاهانی به دست می آید که بعضاً در دنیا نادر و کمیاب هستند. در سرزمین ماداگاسکار وجود مزارع وسیع درختان لیچی (میوه خاص ماداگاسکار و بعضی از کشورهای حوزه شرق دور در آسیا )، انبه، عناب، تمبر هندی، آناناس، وانیل، زردچوبه، دارچین، نیشکر، اکالیپتوس، انواع گل های معطر طبیعی و دارویی و... زمینه بسیار خوبی برای تولید عسل طبیعی و طبی پدید آورده و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها با آگاهی از این موضوع توجه خاصی به واردات عسل و دیگر محصولات تولیدی آن نشان داده اند. از این منظر نیز هرگونه سرمایه گذاری در این بخش را به خوبی توجیه پذیر نموده است.

از سوی دیگر با توجه به تولید عسل های اروپا و آسیا که دارای مواد شیمیایی و عناصر زاید و غیر طبیعی هستند، تقاضا برای عسل ماداگاسکار (که صد درصد ارگانیک و بیو است) در بازار جهانی بسیار بالا رفته است و زمینه تولید و سرمایه گذاری در این بخش را توجیه پذیر و باصرفه اقتصادی نموده است.

علاوه براین در کنار میوه‌های متعددی که در ماداگاسکار به صورت خودرو و طبیعی تولید می‌شود، عناب از جایگاه خاصی برخوردار است. زیرا درختان عناب تقریباً بخش عظمیی از خاک این کشور را پوشانده و باعث تولید انبوه میوه آن شده است. در این کشور بخش ناچیزی از عناب تولید شده به صورت تازه، خشک، پودر، مربا، آب­میوه و چای مصرف می‌شود، اما به دلیل کثرت تولید، هزاران کیلو از این محصول بلا استفاده مانده و در طبیعت رها می‌شود. با توجه به قیمت مناسب این میوه و مصرف دارویی و عطاری در کشورمان، امکان خرید آن و صادرات به کشورمان در فصل برداشت (ژوئیه تا سپتامبر) و خشکسازی (اکتبر و نوامبر) وجود دارد. همچنین راه اندازی یک کارخانه تولید مربا و عصاره عناب و صادرات محصول تولید شده به سراسر دنیا با توجه به شهرت ماداکاسگار در تولید محصولات بیو، بسیار صرفه اقتصادی دارد.همچنین با توجه به وجود مزارع طبیعی و وسیع درختان عناب در ماداگاسکار، فرصت بسیار خوبی نیز برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل از شهد درختان انبوه آن شده است. 

لازم به ذکر است که در ماداگاسکار نوعی زنبور عسل بومی وجود دارد که هم آرام است و هم در مقابل امراض مسری معمول در دنیا مقاوم است. همچنین وزارت کشاورزی و دامپروری و شیلات ماداگاسکار، از سرمایه گذاری شرکت های خارجی در حوزه تولید عسل استقبال نموده و اعلان کرده است که تسهیلاتی را برای افراد علاقمند در نظر خواهد گرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما