معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۲

برنامه تبادل نیروی کار اندونزی و استرالیا پس از اجرائی شدن پیمان شراکت اقتصادی

چند روز پس از اجرائی شدن پیمان اقتصادی جامع اندونزی و استرالیا (IA-CEPA) ، برنامه تبادل نیروی کار میان اندونزی و استرالیا به منظور تقویت منابع انسانی از سوی وزیر تجارت اندونزی اعلام گردید.

پس از امضای پیمان شراکت اقتصادی جامع اندونزی و استرالیا (IA-CEPA) در ماه مارس 2019 و تصویب آن در مجلس نمایندگان در فوریه 2020، این پیمان نهایتا در تاریخ 5 ژوئیه 2020 از سوی دو کشور به اجرا در آمد. این پیمان تعرفه‌های تجاری بین دو کشور را حذف می نماید. وزارت تجارت اندونزی در صدد است با اجرای این پیمان تجاری، صادرات برخی از محصولات اندونزی به ویژه پارچه، تجهیزات خودروسازی، صنایع الکترونیک، محصولات ماهیگیری و ابزارهای ارتباطی را به کشور استرالیا افزایش دهد. چند روز پس از اجرائی شدن این پیمان، برنامه تبادل نیروی کار میان اندونزی و استرالیا به منظور تقویت منابع انسانی از سوی وزیر تجارت اندونزی اعلام گردید.

آگوس سوپارمانتو وزیر تجارت اندونزی اعلام کرد نیروهای کار اندونزی در رشته‌های ارتباطات، مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل و گردشگری می‌توانند در برنامه تبادل نیروی کار میان اندونزی و استرالیا شرکت کنند و تا مدت 6 ماه به یادگیری و کسب تجارب شغلی بپردازند.

در سال نخست دولت قصد دارد 100 اندونزیایی را برای شرکت در این برنامه معرفی کند و به تدریج تعداد شرکت کنندگان را در مدت 5 سال به 500 نفر افزایش دهد. به گفته وزیر تجارت اندونزی این برنامه بخشی از عواید اندونزی در بخش توسعه منابع انسانی پس از پیوستن به پیمان IA-CEPA بوده و فرصتی است تا توانمندی نیروهای کار این کشور از سوی شرکت ها و دولت استرالیا شناخته شود.

این برنامه با مشارکت دولت، اتاق بازرگانی و صنایع اندونزی (کادین)، انجمن کارفرمایان اندونزی (آپیندو) و شورای تجاری استرالیا-اندونزی (IABC) اجرا خواهد شد.

آقای سوپارمانتو همچنین اظهار داشت دو کشور در خصوص افزایش صدور ویزا با حق کار از 1000 به 4100 فقره توافق نموده اند. وی ابراز امیدواری نمود در سال ششم اجرای پیمان IA-CEPA سهم این نوع ویزا به 5000 فقره افزایش یابد. بعلاوه اندونزی و استرالیا مصمم هستند در سال اول اجرای این پیمان، مشارکت صنعتی در زمینه‌های مواد غذایی، کشاورزی، خودروهای برقی و آموزش فنی و حرفه ای را در اولویت همکاری قرار دهند.

پس از تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی، صادرات سالانه اندونزی در ماه مه سال جاری با حجم 10.53 میلیارد دلار، 28.95 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. صادرات اندونزی به استرالیا نیز با حجم 920 میلیون دلار در ماههای ژانویه تا مه سال جاری، 15.69 درصد کاهش نشان می دهد. به گفته آقای سوپارمانتو وزیر تجارت اندونزی با اجرای پیمان IA-CEPA اندونزی در صدد است کسری صادرات خود به استرالیا را جبران نموده و تا نیمه سال 2021 به حدود 1.5 میلیارد دلار برساند. حجم صادرات اندونزی به استرالیا در سال گذشته 3.2میلیارد دلار بوده است. وی با توجه به شیوع ویروس کرونا ابراز خوشبینی نمود آثار مثبت این پیمان و تغییرات چشمگیر در تجارت دو کشور از سال 2021 قابل مشاهده باشد.

حجم تجارت اندونزی و استرالیا در سال 2019 مبلغ 7.8 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با حجم تجارت بین اندونزی و چین (73 میلیارد دلار) به عنوان شریک اول تجاری این کشور بسیار کمتر می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما