معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۸۴

اخبار اقتصادی غرب افغانستان( تیر ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی حوزه غرب افغانستان در تیر ماه 1399 شامل استان های فراه ، بادغیس و هرات که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل می‌باشد:

 روستائی‌های  هرات با لغو پروژه‌های زراعتی، ده‌ها هزار فرصت شغلی از بین می‌رود

تعدادی از کشاورزان در هرات در تجمعی اعتراض‌آمیز می‌گویند که لغو پروژه‌های زراعتی، ده‌ها هزار فرصت شغلی در این ولایت، را از بین خواهد برد. تعدادی از دهقان‌های ولایت هرات در یک تجمع اعتراض آمیز از مسئولان می خواهند که پروژه‌های زراعتی را لغو نکنند. این دهقانان ادعا دارند که لغو پروژه‌های زراعتی در کنار متضرر ساختن دهقانان، ده‌ها هزار فرصت شغلی موقت و دایمی ایجاد شده را از بین خواهد برد.

افتتاح قطعه سوم راه‌آهن مرزی ایران و افغانستان در فصل پاییز(به گزارش سایت افغانستان خبرگزاری فارس، 3/4/99)

وزیر نیروی ایران بر توسعه روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان تاکید کرد و گفت: پاییز امسال قطعه سوم راه آهن خواف-هرات افتتاح خواهد شد.

«رضا اردکانیان» در حاشیه دیدار  اخیر با «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در محل وزارت نیروی ایران افزود: اجرای این قطعه در راستای سرعت گرفتن توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور خواهد بود. وی ادامه داد: امروز گفت و گوهای بسیار سازنده‌ای در ارتباط با استفاده حداکثری برای توسعه روابط اقتصادی در فرصت باقی مانده دولت دوازدهم با طرف افغانستانی صورت گرفت. اردکانیان با اشاره به سفر یازده ماه پیش خود به افغانستان ادامه داد: دیداری که در این سفر با رییس جمهوری اشرف غنی صورت گرفت، طرح‌های زیادی برای همکارهای اقتصادی چه در بخش وزارت نیرو و چه سایر وزارتخانه‌های اقتصادی و تولیدی ایران مطرح شد و  امروز این امکان فراهم شد تا پس از استقرار دولت جدید این پروژه‌ها و محورها مجدد ارزیابی شود.وزیر نیرو گفـت: امروز نتایج خوبی حاصل شد و امید است با تاکیداتی که «اتمر» دارند، در آینده نزدیکی شاهد اثرات خوب سفر وی به تهران در جهت توسعه روابط اقتصادی باشیم. وی تلاش برای برگزاری دو نمایشگاه تخصصی برای عرضه ظرفیت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران در کابل و هرات را از جمله توافق‌های امروز برشمرد و از برگزاری اجلاس ششم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در کابل خبرداد. اردکانیان ادامه داد: تلاش می‌شود تا آن زمان سند جامع همکاری‌ها درازمدت دو کشور هم نهایی شده تا به امضا برسد و در چارچوب این سند پروژه‌های متعددی در زمینه انرژی چه انرژی‌ها با منشا تجدید ناپذیر و فسیلی و تجدیدپذیر تعریف شده است. عضو هیات دولت به مطرح شدن ۲۰ طرح در زمینه برق اشاره کرد و گفت: امید است این ۲۰ پروژه هم هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد. وی خاطرنشان ساخت: ایران و افغانستان کارهای خوبی در عرصه آب و محیط زیست در قالب همکاری‌های آبی انجام خواهند داد. به نوشته ایرنا، اردکانیان یکی از این طرح‌ها را اجرای توافقات مربوط به معاهده هیرمند برشمرد و گفت: طرح‌های مشترک درحوضه هریرود نیز از سوی دو طرف پیگیری خواهد شد.

 کرونا در افغانستان بیش از ۳۶ میلیون دلار هزینه برداشته است.

وزارت صحت عامه می‌گوید که در چهار ماه گذشته 36.7 میلیون دلار را برای مبارزه با ویروس کرونا هزینه کرده است. وزارت صحت عامه می‌گوید که در چهار ماه گذشته ۳۶.۷ میلیون دلار را برای مبارزه با ویروس کرونا هزینه کرده است. به نقل از رسانه‌ها، رئیس بخش مالی وزارت صحت عامه می‌گوید که حکومت تاکنون ۱۵۵ میلیون دلار را برای مبارزه با ویروس کرونا اختصاص داده است و ۳۸ میلیون دیگر از سوی نهادهای خارجی برای مبارزه با این ویروس هزینه شده‌اند.

تمرکز گرائی و عدم صلاحیت مانع پیشرفت هرات در حوزه اقتصادی (سایت افغانستان خبرگزاری فارس)

رئیس اتاق معادن و صنایع هرات گفت: با تمام تلاش بخش خصوصی در هرات برای گسترش روند اقتصادی اما حکومت تنها مشغول اختلافات خود بوده و تمرکز گرائی‌ها سبب شده تا اقتصاد هرات پیشرفتی نداشته باشد.

«حمید الله خادم» رئیس اتاق معادن و صنایع هرات گفت: ولایت هرات با داشتن نخبه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امروز حرف اول را در افغانستان می‌زند و فعالیت‌های بخش خصوصی در آن سبب شده تا این ولایت به قطب اقتصادی تبدیل شود اما از چند سال پیش تاکنون هیچ طرحی از سوی حکومت برای پیشرفت و رفع مشکلات در این ولایت عملی نشده است.

نخستین کارخانه پروسس کشمش د‌ر هرات افتتاح شد

نخستین کارخانه پروسس و بسته‌بندی کشمش در هرات امروز به فعالیت آغاز کرد. براساس اعلامیه دفتر والی هرات این کارخانه با هزینه ۵۰۰ هزار دلار ساخته شده و ظرفیت پروسس و بسته‌بندی ۲۰ تا ۲۲ تن کشمش در روز را دارد. در اعلامیه اداره محلی هرات آمده‌است که با فعالیت این کارخانه زمینه کار برای ۲۰۰ نفر فراهم می‌شود و همچنین صادرات کشمکش هرات از ۲۰۰ تن به ۳۰۰۰ تن خواهد رسید. هرات از ولایات زراعتی در غرب کشور است. انگور این ولایت از دیگر محصولات آن، پر‌بارتر است. گفتنی است که کشمش از کالاهای صادراتی افغانستان به شمار می‌رود.

صادرات ۱۵۹ محموله جوجه یک روزه ایرانی به افغانستان( سایت افغانستان خبرگزاری فارس14/4/99)

۱۵۹ محموله جوجه یک روزه ایرانی به ارزش ۱۲۶ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال به افغانستان صادر شد. آذریان رییس اداره دامپزشکی تایباد ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه میلیون و ۶۲۳ هزار ۶۴۰ قطعه جوجه یکروزه از گمرک دوغارون به سمت کشور افغانستان صادر شد. آذریان افزود: ۸۰ درصد از جوجه‌های صادره تولید استان‌های شمالی کشور و بقیه تولید استان خراسان رضوی است. وی گفت: سال گذشته هیچ گونه صادراتی از جوجه یکروزه به سمت این کشور انجام نشد، ولی امسال صادرات جوجه از وضعیت خوبی برخوردار شده و همکاری خوبی در این حوزه بین ۲ کشور وجود دارد.

۸۰ درصد معادن سنگ هرات به دلیل استخراج غیر استاندارد ضایع می‌شود( سایت خبری روزنامه هشت صبح 14 تیر)

از دید مقام‌های محلی هرات، در نبود دستگاه‌های مدرن و پیشرفته، ۸۰ درصد معادن سنگ در این ولایت غیر استاندارد استخراج می‌شود و ضایعات منابع معدنی، زیان بزرگی به حکومت وارد کرده است. اعضای اتحادیه «معدن‌داران هرات» استخراج غیر استاندارد معادن را رد می‌کنند؛ فروشندگان سنگ‌های داخلی نیز پافشاری دارند که از نظر فنی آنان ثابت می‌کنند، استخراج سنگ غیر استاندارد نیست و منابع معدنی ضایع نمی‌شود. ریاست معادن و پترولیم هرات هم باور دارد، استخراج معادن سنگ در این ولایت دارای مشکلی نیست و مطابق معیارهای روز دنیا و با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات استاندارد ، جریان دارد. شرکت‌های استخراجی و کارخانه‌های پروسس سنگ در هرات، حکومت را به پشتیبانی نکردن از تولیدکننده‌گان داخلی متهم می‌کنند و ادعا دارند، بازار فروش سنگ‌های داخلی «زیر صفر» است.

بازار فروش سنگ‌های داخلی زیر صفر است

به باور نعیم شریفی، از فروشندگان سنگ در هرات، رکود اقتصادی ناشی از کرونا و واردات سنگ از کشورهای ایران، پاکستان و چین، بازار فروش سنگ‌های داخلی را زیر صفر برده است. در حال حاضر ۴۲ کارخانه پروسس سنگ در شهرک صنعتی هرات وجود دارد، از این میان ۳۶ کارخانه تجهیز شده و کمتر از ۱۰ کارخانه فعالیت دارد. وضعیت ۱۷ قراردادی استخراج معدن که شش شرکت فعالیت دارد و ۱۱ شرکت دیگر غیرفعال است، مانند کارخانه‌های پروسس‌کننده سنگ، رو به راه نیست. در اوضاعی که سنگ‌های وارداتی از خارج بازار سنگ‌ هرات را قبضه کرده است؛ پروسس‌کنندگان، فروشندگان و معدن‌کاران سنگ، ادعا دارند استخراج بر اساس استاندارد های رایج صورت می‌گیرد و حکومت باید آنان را پشتیبانی کند، اما والی هرات استخراج غیر استاندارد و از بین رفتن معادن را، قابل پذیرش نمی‌داند.

محصول پسته‌  استان بادغیس، امسال دوبرابر می‌شود

وزارت زراعت، محصولات امسال پسته‌ در ولایت بادغیس را دوبرابر سال گذشته برآورد کرده‌است. در خبرنامه این وزارت که امروز (یک‌شنبه، ۱۵ تیر) منتشر شده، به نقل از عبدالتواب تایب؛ رییس زراعت بادغیس آمده‌‌است که بر اساس آمارهای جمع‌آوری‌شده و ارزیابی‌ها، حاصلات پسته این ولایت امسال نزدیک به ۳۶ هزار و ۴۵۶ تن خواهد شد؛ در حالی‌که سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن بود. 

مردم از وجود معادنی در افغانستان خبر دارند که در وزارت معادن ثبت نیست

امرالله صالح؛ معاون نخست ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید، وقت آن رسیده که افغانستان از منابع زیر زمینی خود استفاده کند. او گفته که مردم از وجود معادنی خبر دارند که در وزارت معادن ثبت نیست! آقای صالح، امروز در صفحه شخصی اش نوشته‌است که به خاطر جلوگیری از بهره‌برداری‌های بی رویه و غیر قانونی از معادن و منابع زیرزمینی در کابینه فیصله شده تا والی‌ها روایت مردم از معادن محلی را در کمتر از ۱۰ روز به وزارت معدن بسپارند. او گفته که در بسیاری از محلات، مردم از وجود معادنی خبر اند که در وزارت معادن، ثبت نیست. 

افزایش 12 درصدی تولید گندم در بادغیس( سایت افغانستان خبرگزاری فارس 17/4/99)

وزارت کشاورزی، آبیاری و دامداری افغانستان اعلام کرد براساس بررسی‌های این وزارت، حاصلات گندم‌زارهای بادغیس امسال بیش از ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. وزارت کشاورزی، آبیاری و دامداری افغانستان اعلام کرد براساس بررسی‌های این وزارت، حاصلات گندم‌زارهای بادغیس امسال بیش از ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، میزان حاصلات گندم‌زارهای ولایت بادغیس امسال در حدود ۱۶۱ هزار و ۸۸۹ متریک تُن گندم بوده است.این میزان محصول از ۶۷ هزار و ۹۶۴ هکتار زمین حاصل شده است. از این میان ۵۶ هزار و ۳۴۶ هکتار زمین آن به‌صورت دیم  و ۱۱ هزار و ۶۱۸ هکتار زمین دیگر آن به‌صورت آبی کشت شده بود. وزارت کشاورزی، آبیاری و دامداری همچنین گفت که میزان برداشت گندم آبی در یک هکتار زمین ۳.۴۷ تُن و میزان برداشت گندم دیم  در یک هکتار زمین، ۲.۱۴ تُن بوده است.درحالی که براساس آمار این وزارت، در سال گذشته میزان برداشت گندم آبی در هر هکتار زمین ۳.۱۴ تُن و میزان برداشت گندم دیم در هر هکتار ۲.۱ تُن بوده است. با این رقم، در سال گذشته مجموعا از ۶۳ هزار و ۶۱۸ هکتار کشت‌زار گندم در بادغیس، ۱۴۴ هزار و ۱۹۱ متریک تُن گندم برداشت شده بود.

۱۰ بیمارستان در هرات از تولید برق خورشیدی  برخوردار گردید

مسئولان در شرکت هرات برشنا از نصب سیستم‌های پنل خورشیدی برای تولید برق در بیمارستان ( شفاخانه‌ها ) این ولایت خبر می‌‍دهند. مسئولان در شرکت هرات برشنا از نصب سیستم‌های پنل خورشیدی  برای تولید برق در شفاخانه‌های این ولایت خبر می‌‍ دهند. به گفته مسئولان شرکت هرات برشنا اکنون کار این پروژه‌ها به پایان رسیده و از خورشید برای تولید برق در شفاخانه‌ها استفاده می‌شود.

برداشت پسته در بادغیس بیش از دو برابر افزایش یافته‌است( طلوع نیوز )

ریاست زراعت و آبیاری ولایت بادغیس می‌گوید که تولید پسته در این ولایت در مقایسه با پارسال، بیش از دو برابر افزایش یافته‌است. عبدالتواب نایب، رییس زراعت و آبیاری بادغیس می‌گوید که انتظار می‌رود امسال بیش از ۳۶هزار تُن پسته از جنگل‌های پسته این ولایت برداشت شود. وی می‌افزاید که درآمد سالانۀ محصول پسته در بادغیس به ۱۴۰میلیون افغانی می‌رسد، اما  بخش زیادی از این درآمدها به جیب طالبان واریز می‌شود: «محصول پسته به‌شکل بی‌سابقه‌ ایی افزایش پیدا کرده که نسبت به سال گذشته از دوبرابر هم زیادتر شده‌است.

افغانستان؛ 97درصد واردات و تنها 3درصد صادرات( خبرگزاری صدای افغان (آوا) )

 بر اساس یافته‌های بانک جهانی، در سال جاری به دلیل کاهش درآمدها و افزایش قیمت مواد خوراکی 7 میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر افغانستان افزوده می‌شود و همچنین در سال 2020 اقتصاد این کشور 7.4 درصد افت خواهد داشت. این در حالی است که وزارت اقتصاد افغانستان این تحقیقات را نمی‌پذیرد و می‌گوید که اقتصاد افغانستان امسال تنها 4 درصد دچار کاهش می‌شود. از سویی هم، شیمروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه، دلیل افت اقتصاد در کشور را شیوع ویروس کرونا دانسته و تاکید می‌کند که با بسته شدن سرحدّات و کاهش عایدات مالیاتی، درآمد دولت نیز کاهش یافته است.اما به باور کارشناسان؛ رکود اقتصادی، نبود زمینه‌های سرمایه‌گذاری در داخل و فساد در درآمدها بخصوص عایدات گمرکات در افغانستان چیزی تازه نیست."سیف الدین سیحون" استاد اقتصاد دانشگاه کابل در مصاحبه با آوا می‌گوید: افغانستان کشوری است که مدام اقتصاد تجارتی داشته و از این طریق نیازمندی‌های مردم رفع شده است.او تاکید کرد که در طول تاریخ یگانه‌ بخشی که در افغانستان تامین معشیت می‌کند و یا زندگی اقتصادی مردم را به حرکت در می‌آورد تجارت است، و میزان تجارت افغانستان سالانه حد اوسط در بخش واردات نزدیک به 7 میلیارد و در بخش صادرات نیز نزدیک به یک ملیارد دلار می‌رسد.

کانون جدید ترانزیت به شرق دور؛ اولین محموله ترانزیتی افغانستان از بندر چابهار عازم چین شد( خبرگزاری صدای افغان(آوا) مورخ 29/4/99)

مدیرکل بنادر و دریانوردی ولایت سیستان و بلوچستان ایران از ارسال اولین محموله تراتزیتی افغانستان به چین از طریق بندر شهید بهشتی چابهار خبر داده و گفته که کریدوری جدید برای این بندر بزرگ اقیانوسی گشوده شده است. قرار است این مسیر در آینده نزدیک به مقاصد ویتنام، تایلند و مالزی نیز گشوده شود. کانون جدید ترانزیت به شرق دور؛ اولین محموله ترانزیتی افغانستان از بندر چابهار عازم چین شد. بهروز آقایی با بیان خبر گشایش کردیدور جدید از بندر چابهار به بنادر چین گفت: در حالی که جهان تحت تاثیر اپیدمی‌کرونا قرار دارد، علاوه بر کسب شاخص حائز اهمیت ارسال سه فروند کشتی حامل کالای ترانزیتی افغانستان به هند در یک ماه، رکورد دیگری در بندر چابهار رقم خورد. وی تصریح کرد: در این راستا بندر شهید بهشتی چابهار با ایجاد سرویس‌های منظم حمل و نقل کانتینری، گام بلندی برای تسهیل تجارت بین کشورهای آسیای میانه و افغانستان با کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا و شرق دور برداشت. 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما