معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۸۴

اخبار اقتصادی اتریش( هفته چهارم تیرماه 1399)

گزیده اخبار اقتصادی اتریش در هفته چهارم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

رئیس بانک مرکزی اتریش: جبران خسارات به بدنه اقتصاد سال ها به طول خواهد انجامید

بانک مرکزی اتریش با وجود پیش بینی کاهش  ۲. ۷ درصدی رشد اقتصادی برای سال جاری در اتریش، وضعیت بانک های تجاری را مناسب ارزیابی کرده است. آقای هولزمان ریاست بانک مرکزی اتریش در مصاحبه با روزنامه پرسه اتریش، رکود اقتصادی ایجاد شده پس از کرونا را بزرگترین بحران اقتصادی اتریش پس از جنگ جهانی دوم دانست و خاطر نشان کرد، در صورتی که جهان به ویژه اروپا در شرایط ژئوپلتیکی و صلح کنونی نبود، بدون شک پس از بحران کرونا می‌بایست منتظر جنگ جهانی می‌بودیم(پرسه).

آقای هولزمان همچنین با اشاره به عدم یکپارچگی عملکرد میان ۱۰ شریک اقتصادی اصلی اتریش، به ویژه آمریکا و چین، بازگشت به شرایط عادی را تا سال ۲۰۳۰، غیر ممکن می داند.

4 شرکت از هر ۱۰ شرکت اتریشی ادامه فعالیت در سال جدید میلادی را غیر ممکن می داند

شرکت های کوچک و متوسط اتریش ۱۰ درصد نیروی کار خود تعدیل را نموده اند و با توجه به روند کنونی این میزان تا دسامبر سال جاری به ۴۰ یا حتی ۴۵ درصد خواهد رسید. طبق آمار اتاق اقتصادی فدرال، درآمد شرکت ها در حدود ۳۸ درصد کاهش یافته است و با تمام شدن منابع مالی شرکت ها به دلیلی بدهی‌های ایجاد شده، شرایط میتواند وخیم تر نیز بشود. علاقمندی شرکت ها در سرمایه گذاری بسیار کاهش یافته است زیرا بیم از بین رفتن سرمایه وجود دارد و حلقه عرضه و تقاضا نیز به شدت ضربه دیده است(کوریه) .

هشدار وزارت فدرال دارایی اتریش نسبت به افزایش بی سابقه حملات سایبری به ویژه ایمیل های جعلی و فیشینگ

وزارت فدرال دارایی در مورد افزایش تعداد ایمیل های جعلی مربوط به مالیات و حملات سایبری دیگر هشدار داد. گفته می‌شود ایمیل های جعلی زیادی به افراد و شرکت ها در آغاز هفته ارسال شده که به موجب آن افراد از طریق یک لینک به یک وبسایت جعلی هدایت می‌شوند و سپس اطلاعات شخصی آنان و حساب های بانکی پرسیده می‌شود، به این عنوان که وزارت فدرال دارایی بخشی از مالیات های افراد را به آنان باز می‌گرداند. آقای بلومل وزیر دارایی نیز امروز اعلام کرد، در هفته‌های اخیر حملات سایبری زیادی به سرور های این وزارت خانه به ثبت رسیده است(کوریه).

 افزایش نرخ تورم در اتریش به دلیل افزایش قیمت محصولات غذایی 

 افزایش ۳ درصدی قیمت در گروه محصولات غذایی به ویژه گوشت و میوه در اتریش، سبب رشد نرخ تورم در این کشور در ماه ژوئن شده است. در ماه می سال جاری نرخ تورم در اتریش  ۷ / ۰ درصد بوده است و در پایان ماه ژوئن به ۱.۱ درصد رسید.  همچنین قیمت سوخت در ماه ژوئن ۲ . ۱۸ درصد  کاهش یافته است( استاندارد به نقل از بانک مرکزی اروپا).

برلین به تهدیدات ایالات متحده آمریکا در خصوص تحریم شرکت های اروپایی بی توجه است 

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان عملکرد ایالات متحده را در برخورد با خط لوله نورداستریم دو، نقض صریح حاکمیت اتحادیه اروپایی می داند.

تهدیدات جدید آمریکا نسبت به تحریم شرکت های اروپایی فعال در پروژه نورداستریم ۲، با موج بزرگی از انتقادات در آلمان روبرو شده است. دولت آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که هرگونه تحریم های فرامرزی را نمی‌پذیرد و این گونه اقدامات آمریکا را نقض حقوق بین الملل دانست و بدنه اقتصادی آلمان نیز، از این تهدیدات به عنوان سقوط روابط فرا آتلانتیک یاد کردند( وینرتسایتونگ به نقل از آپا ).

درصد بیشتری از زنان کار خود را در زمان کرونا از دست داده اند 

تعداد افراد بیکار در اتریش نسبت به زمان قبل از کرونا با وجود تلاش دولت برای کاهش میزان بیکاری همچنان ۶۵ هزار نفر بیشتر از دوره قبل از کرونا می‌باشد و ۸۵ درصد این تعداد افراد بیکار که در شغل خود را در زمان بحران کرونا از دست داده اند، را زنان تشکیل می دهند. طبق آمار تعداد افراد بیکار در اتریش در پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰، بالغ بر ۴۶۰ هزار نفر بوده است (کرونه).

هواپیمایی آستریان ایرلاینز، تمامی‌پروازهای خود به محدوده بالکان غربی را تا اطلاع ثانوی لغو نمود

از روز پنجشنبه ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰، ورود هواپیما از بوسنی، صربستان، مقدونیه شمالی، کوزوو و مونتنگرو در اتریش تا اطلاع ثانوی ممنوع می‌شود. در این خصوص، هواپیمایی آستریان ایرلاینز، از دیگر کشورهای اروپایی و شرکت های هواپیمایی اروپایی، درخواست کرده است تا با تعمیق همکاری‌ها در این حوزه به یک سیاست جامع برسند (هویته: هواپیمایی آستریان ایرلاینز).

تجارت خارجی اتریش: ایالت های وین و اتریش علیا در صدر جدول

طبق آمار منتشره ازسوی مرکز آمار اتریش، میزان واردات ۸ ایالت اتریش در سال ۲۰۱۹، نسبت به سال ۲۰۱۸ و میزان صادرات ۷ ایالت اتریش افزایش یافته است. نتایج این آمار حاکی از رشد ۲ میلیارد یورویی صادرات ایالت اتریش علیا و پس از آن وین با رشدی بالغ بر ۳۶ . ۱ میلیارد یورو می‌باشد و به دنبال آن ایالت اشتایرمارک با افزایش میزان صادرات بالغ بر  ۵ ۶ / ۰ میلیارد یورو قرار دارد. در بخش واردات، بیشترین میزان رشد واردات با ۸ . ۲ درصد متعلق به سالزبورگ و پس از آن با ۴ . ۲ درصد متعلق به تیرول بوده است(مرکز آمار اتریش).

 کاهش میزان مسافران و گردشگران در اروپا

 میزان مسافران و گردشگران در کشورهای اروپایی در دوره کرونا ۴۴ درصد کاهش یافته است. کرواسی در این میان  ۷۰ درصد از مسافران و اتریش ۲۶ درصد از مسافران خود را از دست داده است. بر اساس گزارش یورواستات، در 16 کشور  مورد بررسی عضو اتحادیه اروپایی، میزان کاهش مسافران ۴۰ درصد بوده است. ایرلند و فرانسه به گفته یوروستات، هیچ گونه اطلاعات رسمی در این خصوص به یوروستات ارائه نداده اند. طبق آمار منتشره یوروستات، بیشترین میزان کاهش مربوط به نیمه ماه آوریل ۲۰۲۰ می‌باشد(کوریه). 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما