معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۴

خسارت کرونا به بخش گردشگری بنگلادش

وزارت گردشگری و هوانوردی بنگلادش مدعی است که شیوع فراگیر ویروس کرونا بیش از 14 هزار کرور تاکا (بیش از 1.6 میلیارد دلار) به بخش گردشگری این کشور خسارت وارد نموده است .

بخش گردشگری کشور بنگلادش به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت کاملاً آشفته ای قرار دارد. با توجه به گزارش انجمن گردشگری بنگلادش، تاکنون 4 میلیون نیروی انسانی مرتبط با این بخش به دلیل شیوع بیماری کووید - 19 بیکار شده اند و حداقل 15 میلیون نفر وابسته به این صنعت نیز بطور جدی در معرض خطر قرار دارند. تحقیقات بعمل آمده حاکی از آن است که حدود 70 درصد از نیروی انسانی وابسته به بخش گردشگری بنگلادش که تعدادشان بالغ بر 4 میلیون نفر است، در خصوص گذران عمر و وضعیت معیشتی خود عمیقاً نگران می‌باشند.

رئیس انجمن تور گردانان بنگلادش به خبرنگاران اظهار داشت: « برای غلبه بر این وضعیت فاجعه بار توجه ویژه دولت ضروری است. بیش از 4 ماه است که کلیه امور مربوط به گردشگری تعطیل گردیده اما هزینه‌های اجرایی از قبیل بهره بانکی، اجاره ملک، حقوق کارمندان، قبوض برق و گاز و ... همچنان باید پرداخت شوند. در این شرایط بسیاری از افراد شغل خود را تعطیل کرده و به روستاها رفته اند. برخی نیز مجبور به تغییر شغل شده اند.»

بر اساس گزارش انجمن سیاحتی اقیانوس آرام، صنعت گردشگری بنگلادش از ماه ژانویه تا ژوئن 2020 کسب و کار با ارزش حدود 1.2 میلیارد دلاری را از دست داده است. در عین حال قائم مقام وزارت گردشگری و هوانوردی بنگلادش تاکید نمود که مراکز گردشگری و تفریحی کشور بزودی بازگشایی خواهند شد لیکن قبل از این اقدام می‌باید خط مشی مشخصی در زمینه روش خدمات دهی در این مراکز به ویژه هتل ها و رستوران‌ها تدوین گردد.

سازمان‌های مرتبط با بخش گردشگری بنگلادش نیز با انتقاد از سیاست دولت خانم شیخ حسینه، اعلام نموده اند که علیرغم رکود چند ماهه در بخش گردشگری، هیچ دستورالعمل مشخصی از سوی دولت در این زمینه ارائه نگردیده است و در بودجه ملی اخیر نیز هیچ تلاشی برای پایداری این بخش صورت نگرفته است. شایان ذکر است که در بودجه 568 هزار کرور تاکایی(حدود 67 میلیارد دلاری) سال مالی 21- 2020، تنها مبلغ 3688 کرور تاکا(حدود 434 میلیون دلار) برای بخش حمل و نقل هوایی و گردشگری اختصاص داده شده است. تازه حدود 80 درصد از این تخصیص برای بخش هواپیمایی کشوری و ما باقی یعنی 725 کرور تاکا(حدود 85 میلیون دلار) برای بخش گردشگری کشور اختصاص یافته است.

درهمین حال، دکتر شمشاد نورین، استاد دانشگاه داکا در رشته مدیریت جهانگردی و هتلداری اظهار داشت: «بخش های زیادی از اقتصاد با صنعت گردشگری مرتبط می‌باشد. بنابر این نمی‌توان این بخش را دستکم گرفت. وی به دولت توصیه نمود تا هر چه زودتر دستورالعملی را تدوین نماید تا مراکز گردشگری و سیاحتی بتوانند با حفظ امنیت بهداشتی کسب و کار خود را ادامه دهند. زیرا اگر سرمایه گذاران این بخش بیمه می‌شدند و یا مشوق های خاصی برای آنها در نظر گرفته می‌شد، در این صورت امکان حفظ معیشت بسیاری از مردم وجود داشت.»

آنچه که در شرایط کنونی کشور بنگلادش بیش از هر چیزی مشهود است، این است که ویروس کرونا بیش از جان مردم، نفس اقتصاد نیمه جان این کشور فقیر را به شماره انداخته است. کاهش و بلکه قطع سفر گردشگران خارجی به این کشور آسیب دیده از کرونا نیز از آثار مخرب این ویروس منحوس به شمار می رود.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما