معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۵

اخبار اقتصادی استرالیا (هفته چهارم تیرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استرالیا هفته چهارم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش نرخ بیکاری در ماه ژوئن

مرکز آمار استرالیا روز پنجشنبه اعلام کرد که میانگین نرخ رسمی‌بیکاری در این کشور در ماه ژوئن گذشته با صعود 0.3 درصدی به 7.4 درصد افزایش یافت که این مقدار در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. به گفته این مرکز، میانگین نرخ بیکاری در ماه مارس 5.2 درصد، در آوریل 6.4 درصد و در می 7.1 درصد بوده است. در بیانیه این مرکز آمده است اگرچه تعداد کل مشاغل ایجادشده در این ماه ژوئن به ۲۱۰۸۰۰ افزایش‌یافته ولی در همین ماه ۶۹۳۰۰ شغل دیگر از دست رفت و تعداد بیکاران در استرالیا هم‌اکنون بالغ‌بر ۹۹۲ هزار و ۳۰۰ نفر است. افزایش نرخ بیکاری نشان‌دهنده تأثیر مداوم اقدامات تدابیر و تمهیدات موسوم به فاصله‌گیری اجتماعی است که از اواخر ماه مارس معرفی شد و منجر به تعطیلی گسترده کسب‌وکارها در کشور شد. اقتصاددانان پیش‌تر به‌طور متوسط انتظار داشتند که نرخ بیکاری در این ماه به 7.3 درصد برسد و حدود ۱۰۰ هزار شغل در این ماه اضافه شود. همچنین میزان مشارکت - یا درصد افرادی که به دنبال کار هستند – 1.3 درصد افزایش‌یافته و به ۶۴ درصد رسیده است. این نشان‌دهنده بهبود تدریجی در شرایط بازار کار است. در همین حال اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، در این زمینه اظهار داشت واقعیت خیلی از آمارها و برآوردها بدتر است. وی افزود میانگین بیکاری خیلی بالاتر از عددی است که آمار و ارقام به آن اشاره می‌کند. وی و وزیر خزانه‌داری و کار حقیقت را کتمان نمی‌کنند. نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد که این کشور با پیامدهای همه‌گیری کرونا مقابله می‌کند و آمار ماه آتی نتیجه تأثیر دور دوم تدابیر پیشگیرانه و بسته شدن کسب‌وکارها برای مقابله با انتشار بیماری در شهر ملبورن دومین شهر بزرگ کشور خواهد بود.

معرفی برنامه جدید دوره‌های آموزشی رایگان برای کارجویان

دولت فدرال استرالیا روز پنجشنبه ۱۶ جولای از یک بسته جدید مهارت‌ها برای فارغ‌التحصیلان مدارس و کارجویان رونمایی کرد و در اقدامی‌به‌منظور ارائه حمایت‌های اقتصادی مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا 1.5 میلیارد دلار اضافی به برنامه یارانه دستمزد خود اضافه کرد. این بودجه اضافی باهدف حمایت از کارآموزان تخصیص داده‌شده است. در حدود ۳۵۰ هزار جوان استرالیایی در حالی قرار است به نیروی کاری بپیوندند که استرالیا دوران رکود اقتصادی خود را تجربه می‌کند؛ اما براساس برنامه جدید دولت فدرال، این افراد در صورت مشارکت ایالت‌ها در برنامه چند میلیارد دلاری دولت فدرال خواهند توانست تا مهارت‌های جدیدی را به‌صورت رایگان یا تقریباً رایگان بیاموزند. این بسته حمایتی باهدف تشویق این افراد به گذراندن دوره‌هایی درزمینهٔ هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل، بخش تولید و خرده‌فروشی معرفی‌شده است. اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، در این زمینه گفت با تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار از محل بودجه دولت فدرال در اجرا این برنامه مشارکت خواهد کرد. او این برنامه را JobTrainer نام‌گذاری کرد. وی گفت کووید-۱۹ اتفاقی بی‌سابقه است اما من می‌خواهم استرالیایی‌ها درحالی‌که ما این دوران را پشت سر می‌گذاریم، برای انواع کارها آماده باشند. مشاغل و مهارت‌های موردنیاز برای خروج از این بحران به‌احتمال‌زیاد مشاغل و مهارت‌هایی نیستند که ازدست‌رفته‌اند. انتظار می‌رود طیف گسترده‌ای از دوره‌های کوتاه‌مدت TAFE و دوره‌های آموزشی ارائه‌دهندگان خصوصی به‌واسطه این بودجه، به‌صورت رایگان برای دانش آموزان ارائه شود. دوره‌های دیگری که منجر به دریافت مدارک تحصیلی ازجمله گواهینامه Certificate III  و Certificate IV و دیپلم‌های گوناگون می‌شود - و احتمالاً فارغ‌التحصیلان مدارس به آن‌ها رو خواهند آورد - نیز مشمول یارانه دولتی خواهند بود. کمیسیون مهارت‌های ملی که به‌تازگی تأسیس‌شده است در خصوص کمبود مهارت‌های خاص در کشور که برای بهبود اقتصادی استرالیا بسیار مهم است، تصمیم‌گیری خواهد کرد. باآنکه هنوز هیچ توافقی با ایالت‌ها در این خصوص انجام‌نشده است، اما گفته می‌شود این ایده در هنگام مطرح‌شدن در خلال جلسه جمعه گذشته جلسه کابینه ملی، با حمایت گسترده ایالت‌ها روبرو شده است. آقای موریسون همچنین خبر از تخصیص 1.5 میلیارد دلار اضافی به برنامه یارانه دستمزد کارآموزان و کارآموزان داد. این برنامه که در ماه مارس امسال باهدف پوشش مشاغل متوسط با کمتر از ۲۰۰ کارمند معرفی‌شده است. 

افزایش تولید محصولات زراعی زمستانی در استرالیا

دفتر اقتصاد کشاورزی و منابع استرالیا (ABARES) پیش‌بینی نموده تولید محصولات زراعی این کشور در دوره زمستان 11 درصد از میانگین 10 ساله بیشتر شده و به 44.5 میلیون تن برسید. در گزارش این دفتر آمده است باوجود رشد تولیدات زراعی در کشور، ارزش ناخالص تولید زراعی به دلیل کاهش قیمت‌ها تنها یک درصد افزایش‌یافته و رقم 61 میلیارد دلار بالغ شود. براساس پیش‌بینی این دفتر تولید گندم استرالیا در سال مالی 2021-2020 میلادی نسبت به سال مالی پیش از آن 58 درصد و درآمد حاصل از آن 34 درصد رشد خواهد یافت. همچنین تولید محصول جو در این مدت 68 درصد و درآمد حاصل از آن 35 درصد و تولید دانه‌های روغنی 43 و درآمد حاصل از آن 32 درصد افزایش خواهد یافت. نکته قابل‌توجه آنکه باوجود برآورد افزایش 4 درصد تولید پشم در استرالیا، پیش‌بینی‌شده درآمد حاصل از آن به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی 14 درصد کاهش خواهد یافت. این دفتر پیش‌بینی نموده قیمت این کالا در بازار جهانی کاهش خواهد یافت و قیمت متوسط گندم در سال 2021-2020 میلادی 15 درصد، جو 19 درصد، دانه‌های روغنی 8 درصد و پشم 17 درصد کاهش یابد.

توقف بخشی از تانکرهای گاز طبیعی صادراتی استرالیا در دریا

براساس گزارش رسانه‌ها، از هر سه تانکر بارگذاری شده با محموله گاز مایع طبیعی (LNG) استرالیا در ماه گذشته، یکی یا در دریا لنگرانداخته و یا سفر طولانی‌تری را برای رسیدن به مقصد داشته تا با تأخیر خریداران سازگار شود. صادرات استرالیا که یکی از پردرآمدترین اقلام صادراتی این کشور محسوب می‌شود در معرض پیامدهای ویروس کرونا قرار گفته و شرکت‌های بزرگ صادرکننده این کشور همچون Woodside ،Origin Energy و Oil Search اعلام کرده‌اند با توجه به کاهش تقاضا و قیمت جهانی این محصول، ارزش دارایی‌های آن‌ها به‌شدت کاهش‌یافته و به سهام‌داران هشدار داده‌اند که اثرات رکود تقاضا در بازار می‌تواند برای سال‌ها تداوم یابد. در تازه‌ترین گزارش در این زمینه اعلام‌شده است در ماه ژوئن تعداد تانکرهای بارگذاری شده از 93 به 85 کاهش‌یافته و از این تعداد تحویل محموله یک‌سوم آن‌ها نیز با تأخیر مواجه شده است. کاهش تعداد محموله‌های LNG از استرالیا در ماه گذشته باعث کاهش 23 درصدی درآمد صادرات این محصول شده و از 3.74 میلیارد دلار در ماه مه به 2.87 میلیارد دلار در ماه ژوئن رسیده است. کاهش قیمت‌ها و تأخیر در تحویل LNG می‌تواند پیامدهای شدیدی برای استرالیا داشته باشد که بعد از قطر بزرگ‌ترین صادرکنندگان LNG در جهان است. گفتنی است ارزش صادرات LNG استرالیا در سال 2010  9.4 میلیارد دلار بوده که در سال 2019 به بالغ‌بر 50 میلیارد دلار رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما