معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۵

مقایسه عملکرد اتریش و سوئد در مقابله با بحران کرونا

اندیشکده Agenda Austria طی گزارش تحلیلی در تاریخ سوم ژوئیه 2020، به بررسی و مقایسه نوع عملکرد اتریش و سوئد در مقابله با بحران کرونا پرداخته است. گزارش اخیر، نهمین گزارش از مجموعه گزارشات این موسسه است که با هدف ارزیابی کارآمدی نظام تصمیم گیری بهداشتی و اقتصادی اتریش و سوئد به عنوان دو مدل اصلی مقابله با بحران کرونا منتشر گردیده است.

مطابق آنچه در آنچه گزارش اندیشکده Agenda Austria طی گزارش تحلیلی ژوئیه 2020 آمده است، سوئدی‌ها در نبرد با کرونا، روش متفاوتی را برگزیدند. به جای این که ممنوعیت های گوناگونی را در سطح جامعه اعمال نمایند، تلاش بر کمک به افراد در معرض خطر و سالمندان نمودند و آنان را از فعالیت های عمومی در سطح جامعه منع کردند.

در آغاز بحران شیوع ویروس کرونا، نرخ افزایش مبتلایان در آسیا و پس از آن در ایتالیا، زنگ خطری جدی برای اتریش بود. مشکل اصلی که شمال ایتالیا با آن روبرو بود، اشباع ظرفیت سیستم درمانی استان لومباردی برای مقابله با این ویروس بود و اتریش حتی با داشتن تخت های ICU بیش از ظرفیت مورد نیاز کشور، بیم از آن داشت که تعداد مبتلایان چند برابر ظرفیت سیستم درمانی موجود در این کشور باشد. حال پس از آنکه اعمال ممنوعیت های عمومی در جریان موج نخست کرونا سبب شد تا از فشار وارده بر سیستم درمانی کشور کاسته شود، تمهیدات دولت سبب اعمال فشار زیادی بر سیستم اقتصادی اتریش گردید.

آمارهای منتشره از سوی صندوق بین المللی پول از شرایط ناگوار یکسان برای همه کشورهای صنعتی حکایت دارد. حال پس از گذشت دوره نخست این بحران، می‌توان به این سوال شاید غیر اخلاقی پاسخ داد که نجات جان انسان‌ها در شرایط کرونا، چقدر ارزش بحران اقتصادی پس از آن را داشته است. همچنین بدون شک باید این سوال از دولت هایی همچون اتریش پرسیده شود که تا چه حد هنوز معتقد بر صحیح بودن اقدامات صورت گرفته می‌باشند و در صورت بروز موج دیگری، چند درصد از اقدامات قبلی را تکرار خواهند کرد. از آنجایی که فائق آمدن بر مشکلات و آسیب های ایجاد شده به سبب شیوع ویروس کرونا، تنها در صورت دسترسی به یک واکسن کارآمد، قابل کنترل خواهد بود، دولت ها باید نسبت به تامین مالی موسسات پژوهشی و اعمال فشار برای تولید سریع واکسن کرونا اقدام نمایند. گزارشات موسسات  بین المللی تا قبل از ژوئیه 2020 حاکی از میزان تلفات کمتر در صورت بروز موج دوم بودند، اما آمار کنونی ( ۳ ژوئیه ۲۰۲۰) نشان از ناکارآمد بودن این گمانه زنی‌ها دارد و حتی می‌توان گفت پیامدهای موج دوم با نزدیک تر شدن به فصل پاییز، سنگین تر و پیچیپده تر خواهد بود، زیرا بسیاری از علائم بیماری کرونا، شباهت زیادی به آنفلونزا های فصلی و سرماخوردگی‌های ساده دارند.

عملکرد متفاوت سوئد در این میان، بسیار حائز اهمیت می‌باشد، زیرا امکان مقایسه را میان عملکردهای گوناگون فراهم می آورد. در حالی که اتریش و بسیاری از کشورهای جهان ارتباطات عمومی را به حداقل رساندند و با توجه به نبود بسیاری از زیرساخت های موجود، ناچار به انجام بسیاری از فعالیت های روزمره در حوزه اداری، دانشگاهی و غیره از طریق اینترنت شدند، اما سوئد به روند عادی ادامه داد.

گزارش تحلیلی دانشگاه آکسفورد با اشاره به تمهیدات اعمال شده از سوی کشورها، حاکی از تفاوت کامل میان سوئد و دیگر کشورهای اروپایی دارد و میزان تبعات اقتصادی اعمال این محدودیت ها را می‌توان به عنوان مثال با تغییر در مصرف انرژی به ویژه مصرف برق تعیین نمود، زیرا شاخص های عمومی تحلیل و بررسی اقتصادی جهت تهیه و تحلیل نیازمند زمان بیشتری می‌باشند. هرچند میزان انرژی الکتریکی مصرف شده، شاخص دقیقی برای بررسی شرایط اقتصادی نیست، با این وجود می‌تواند امکان گمانه زنی را برای کارشناسان اقتصادی فراهم آورد. در میان دیگر کشورهای اروپایی، در این گزارش به دانمارک اشاره شده است که با وجود اینکه محدودیت های حداقلی را اعمال نمود و بیشتر تمرکز بر حفظ سلامت نیروی کار داشت، با این وجود لزوما شرایط بهتری نسبت به اتریش یا سوئد نه در تعداد مبتلایان داشته است و نه در میزان صدمات اقتصادی وارده. گزارش های بسیاری در ماه‌های اخیر در خصوص تمهیدات کشورها برای مقابله با بحران کرونا منتشر شده اند و از لحاظ آماری، اکثر این گزارش ها فاکتور اصلی جهت مقابله را رعایت موازین از سوی شهروندان ذکر کرده اند و تمهیدات دولتی و حوزه سیاست را کم و بیش ناکارآمد دانسته اند.

در مقایسه میزان تبعات اقتصادی میان اتریش و سوئد، از آنجایی که تولید ناخالص داخلی اتریش وابستگی بیشتری به حوزه گردشگری دارد، تبعات اقتصادی ایجاد شده به سبب اعمال محدودیت های داخلی و ممنوعیت پرواز به اتریش بسیار بیشتر از سوئد بوده است و از این رو اتریش در این خصوص، بخش بیشتری از تولید ناخالص خود را از دست داده است و زمان شیوع ویروس دقیقا در بهترین فصل های گردشگری برای اتریش یعنی زمستان و بهار بود که صنعت گردشگری این کشور به ویژه در حوزه ورزش اسکی، درآمد بسیار خوبی را سالیانه برای اتریش به همراه دارد.

بررسی‌ها نشان می دهد که به لحاظ تلفات انسانی، مدل سوئد به هیچ عنوان نمی‌تواند بهترین روند باشد، به ویژه آنکه میزان تبعات اقتصادی وارده نیز هنوز کاملا قابل اندازه گیری در هیچ یک از کشورها نمی‌باشد. از سوی دیگر، مدل سوئد میزان مرگ و میر بسیار بالاتری را نسبت به اتریش و حتی کشورهای همسایه اش داشت.

در این گزارش بر اساس بررسی مدل های گوناگون معرفی شده از سوی موسسات و پژوهشکده‌های جهانی پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه شده است:

  • شفافیت در ارائه اطلاعات آماری: دولت ها می‌بایست میزان اطلاعات عمومی مردم را در خصوص ویروس افزایش بخشند. همچنین میزان تلفات و آمار مبتلایان میبایست از طریق رسانه‌ها به طور مرتب اعلام گردند البته پیام ارسالی برای مردم از سوی دولت ها نباید سبب ایجاد ترس و واهمه شود، بلکه باید تمرکز بر اطلاع رسانی باشد.
  • اعمال محدودیت تنها در بخش هایی که واقعا نیاز است و امکان شیوع بیماری را کاهش می دهد: آمار نشان می دهد که به عنوان مثال مدارس و دانشگاه‌ها، تاثیر چندانی بر روند شیوع نداشته اند. از این رو بسته شدن مراکز آموزشی به ویژه مدارس، برای دانش آموزان و به ویژه خانواده‌های شاغل، مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کرده است.
  • توسعه زیرساخت های دیجیتال برای فعالیت های اجتماعی
  • کاهش وظایف دولت مرکزی و تقسیم وظایف و اعتبارات در مراکز استان‌ها و ایالت ها
  • توجه بیشتر به بازار و افزایش امکان خرید و فروش در بازارهای محلی و داخلی و تمرکز زدایی از دولت در اعمال تصمیمات در حوزه اقتصاد و تجارت ( عدم دخالت سیاست در فعالیت های اقتصادی )‌

 

منبع : اندیشکده Agenda Austria

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما