معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۴۱

مصاحبه شبکه اول رادیو و تلویزیون اتریش با رئیس موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش

شبکه اول رادیو و تلویزیون اتریش (ORF) در خصوص وضعیت اقتصاد اتریش در دوران کرونا و پس از آن با کریستوف بادلت، رئیس موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش (WIFO)، مصاحبه نموده است.

آخرین مرتبه که با شما صحبت کردیم اکتبر سال ۲۰۱۹ بود، دوره ای که جهان و اتریش در حال و هوای متفاوتی سیر می‌کردند و روح متفاوتی در دولت، مردم و بدنه تولیدی، اقتصادی و مصرف کننده وجود داشت. هیچ کس حتی تصور آن را نداشت که روزی خیابان‌های خالی، فروشگاه‌های بسته و منع قانونی حقوق شهروندی را شاهد باشیم. شما به عنوان پژوهشگر اقتصادی چه تجربه ای از این بحران دارید ؟

 من بهار امسال را هیچگاه فراموش نخواهم کرد زیرا چه از نظر زندگی شخصی و چه از نظر فعالیت حرفه ای دوره جدیدی در زندگی من آغاز شد. من هر روز ساعت ها با افراد مختلفی از حوزه سیاست، صنعت و اقتصاد در ارتباط بودم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی و به ویژه این دوره ارتباط من و موسسه ما را با کمیسیون اتحادیه اروپا بسیار بهبود بخشید. به لحاظ فردی نیز من هم همچون دیگر افراد، با شرایط جدیدی روبرو بودم که چالش های بسیاری را برای من به همراه داشت. به ویژه مساله کار از راه دور و در دسترس نبودن تمامی منابع انسانی و مادی که هر روز در موسسه در  اختیار داشتم.

برای شما به عنوان رهبر فکری کشتی طوفان زده اقتصاد اتریش، حتما بسیار سخت بوده است که هرروز خبر های حاکی از وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی را منتشر نمایید. پیش بینی‌های شما در ماه مارس ۲۰۲۰، کاهش رشد اقتصادی بالغ بر 2.5 درصد بود و این هفته کاهشی بالغ بر 7.5 درصد را اعلام نمودید. آیا روند این اخبار منفی و وخیم تر شدن شرایط ادامه خواهد داشت؟ از سوی دیگر مساله چه چیزی بود که نتوانستید در آن زمان به عنوان یک استاد دانشگاه نگاه درستی نسبت به شرایط و پیش بینی‌ها داشته باشید؟‌

شایان ذکر است که ما در آن زمان هم مطمئن نبودیم که اصلا آیا باید پیش بینی انجام دهیم یا نه، زیرا این پیش بینی‌ها نیازمند یک سری اطلاعات آماری است که روند جمع آوری آنها بسیار دقیق و سیستماتیک می‌باشد. در این دوره ما هیچ گونه اطلاعاتی در دست نداشتیم و تنها از اطلاعات سطح بازار و با توجه به میزان توانایی اتریش در پاسخگویی به بحران و همچنین توان اقتصاد اتریش برای پاسخگویی به عدم ثبات در بازارهای جهانی پیش می رفتیم. همانند کسی که در تاریکی حرکت می‌کند و نه چراغی در دست دارد و نه می داند که چه زمانی زیر پاهایش خالی خواهد شد. در روزهای نخست، ما از سمت گروه‌های مختلفی تحت فشار بودیم، حتی به ما گفته می‌شد که پیش بینی‌های ما امکان دارد جامعه را به سمت هرج و مرج ببرد. مطمئن باشید، شرایط برای ما راحت نبوده است و ما می‌بایست به دوران پس از کرونا نیز فکر می‌کردیم. به دورانی که امکان داشت در درگیری‌های میان حزبی، معنای کار علمی ما برای پیشبرد بدنه اقتصادی اتریش به سوی بهتر شدن را برای همیشه تغییر می داد. ما هیچ مدلی برای همکاری با دولت نیز نداشتیم زیرا در بحران‌های شبیه آن، ما یا با ساختار سیاسی متفاوتی روبرو بودیم چه در اتریش و چه در اروپا و یا در قالب جنگ جهانی دوم با یک سیستم دیکتاتوری. از این رو همکاری با سیستم لیبرال در زمان بحران، برای همه تجربه کاری و فکری جدیدی بود.

ایده اولیه بسته‌های کمکی و حمایتی از سوی شما به دولت داده می‌شد یا دولت مشاوران دیگری نیز در این خصوص داشته است؟ آیا فکر می‌کنید ۵۰ میلیارد یورو کافی خواهد بود و چند سال برای جبران این ۵۰ میلیارد یورو و بازگشت آن به صندوق کشور نیاز داریم ؟

هم من و هم تیم من و حتی خود وزیر دارایی معتقد هستیم که این ۵۰ میلیارد یورو هیچ گاه به طور کامل مورد استفاده نخواهد بود و تعلل دولت هم شاید به همین دلیل باشد تا این مبالغ پرداخت نشوند و شرکت ها و بدنه اقتصادی در ارتباط با اقتصاد جهانی و بازار منطقه ای و به ویژه با اتکاء بر مصرف داخلی امکان جبران صدمات وارده را پیدا کنند.

 چگونه می‌توان به حرف ها و وعده‌های دولتی که هنوز مشخص نیست در جریان فسادهای اقتصادی در دولت ائتلافی قبلی، چه نقشی را بر عهده داشته است، اعتماد کرد؟ وزیر دارایی با تاکید بر چه اصولی و چه منبعی در مطبوعات اعلام می‌کند : هر میزان که پول نیاز باشد برای خروج از بحران فراهم می‌کنیم ؟

به نظر من عملکرد دولت و به ویژه وزیر دارایی در این زمینه بسیار مثبت بود. ارتباط قدرتمند و دلگرمی دادن در شرایط بحرانی، بدون شک تاثیر روانی بسیار خوبی بر روی روان مردم در مقابله با بحران داشته است. من همانطور که در دیگر جلسات بارها اشاره کرده ام، عملکرد دولت مثبت بوده است و از دید من به هیچ بعدی از بحران کم توجهی نشده است.

آیا شما به شرایط پیش رو خوش بین هستید؟  اگر موج دوم رخ دهد چه سناریویی را در پیش خواهیم داشت ؟

من مطمئن هستم که حتی در صورت شروع موج دوم، اینبار نگاه دولت به تمهیدات محدود کننده و ممنوعیت ها متفاوت خواهد بود، این بار باز هم  اولویت اقتصاد نخواهد بود، اما نوع ممنوعیت ها سبب خواهد شد تا اقتصاد حفظ شود.

آیا اتریش در بخش همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود با دیگر کشورها نیازمند بازنگری است؟

شرایط کنونی نشان می دهد که تمامی‌شرکای اقتصادی ما ، همچون اتریش به دنبال راه حل های جبرانی برای کاهش میزان حجم تبادلات می‌باشند و از این رو این مساله امکان دارد که چیدمان روابط سیاسی و اقتصادی اتریش با شرکای اروپایی و غیر اروپایی اش پس از کرونا تغییرات اساسی داشته باشد. به عنوان مثال اگر ایالات متحده آمریکا وارد یک دوره از رکود اقتصادی همه جانبه شود، بدون شک اروپا و اتریش نیازمند جایگزین می‌باشند، حال می خواهد این شریک جایگزین، یک کشور یا مجموعه ای از کشورهایی باشد که بتوانند بخشی از بازار مشابه را تامین نمایند.

 آیا روسیه و چین می‌توانند بازار اصلی اتریش باشند و جای آمریکا را بگیرند ؟

بدون شک می‌توانند، هرچند برای ایجاد شبکه مورد نیازمند زمان بیشتری هستیم. همکاری با چین و روسیه  به عنوان شرکای استراتژیک اتریش ، همواره از سوی آمریکا مورد انتقاد بوده است و ایجاد بالانس  در همکاری‌های فیمابین با  این سه قدرت بزرگ برای اتریش همواره چالش جدی به شمار رفته است، با این وجود سیاست بی طرفانه اتریش، این امکان را برای ما فراهم آورده است تا همراه با سیاست های کلان اتحادیه و کمیسیون اروپایی، روابط سیاسی و تجاری مناسبی را با این سه کشور داشته باشیم. تنها مساله ای که به حذف آمریکا از مثلث شرکای اصلی اتریش می‌تواند بیانجامد، سقوط کامل اقتصاد آمریکا است که من این مساله را امری بعید می دانم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما