معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۳۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۴

صنعت ابریشم ماداگاسکار

از دیرباز نوعی پروانه به نام بمبیکس بومی یا لاندیب یا حتی بوروسروهای ماداگاسکار که کرم¬های آن به طور کلی "کرم ابریشم" نامیده می‌شوند وجود داشته و تولید ابریشم وحشی در ماداگاسکار جریان داشته است. در این کشور پروانه‌های بمبیکس درختان توت را که کرم آنها دارای موهای کم است را نیز کرم ابریشم می نامند. کرم های بمبیکس ماداگاسکار، به رنگ سیاه و سفید، حدود دو ماه و نیم قبل از بسته شدن پیله بیضی شکل از برگهای درخت تاپیا تغذیه می‌کنند. اهالی روستاها این پیله‌ها را در ماههای سپتامبر و اکتبر بلکه در فوریه و مارس برای استخراج ابریشم جمع می‌کنند.

صنعت ابریشم و پرورش کرم ابریشم در ماداگاسکار یک سنت قدیمی است و قبلاً برای بافتن کفن از آن استفاده می‌شده است. نخستین اروپاییهایی که در قرن شانزدهم از این سرزمین بازدید کردند، این سنت قدیمی ابریشم بافی و حرفه­ های بافندگی و ریسندگی دیگر شبیه به آنچه در مالزی بافته می‌شد را مشاهده کردند. بهره برداری از کرم ابریشم وحشی و بومی از ماداگاسکار یک ویژگی عجیب و منحصر به فرد است. صنعت تولید کرم ابریشم از درختان توت (Landy) در سال 1850 در برخی مناطق ماداگاسکار شروع شده است. لامبا (lamba)، شال سنتی مالاگاش از منبع این لاندیها بافته می‌شود. تولید کرم ابریشم توسط کشاورزان جزء انجام می‌شود و این موضوع همچنان با شدت کمتری در حال انجام است و پس از کنار کشیدن دولت از حضور در این صنعت، فرصت های بسیار خوبی برای بخش خصوصی ایجاد شده و افق های خوبی را فرا روی این صنعت قرارد داده است.

پوشیدن شال لامبا برای خیلی از ماداگاسکاری‌ها یک هویت مالاگاشی محسوب می‌شود و این ابراز هویت در قشرهای مختلف مردم ماداگاسکار به چشم می خورد. اگر به طور سنتی از ابریشم برای بافندگی لامبا و لباس اشراف استفاده می‌شود، امروزه بسیاری از سبک سازان مُد برای تبلیغ این محصول به ویژه در خلاقیت های در نظر گرفته شده برای صادرات فعالیت می‌کنند. این بافندگی ابریشم امروز ترکیبی از ابریشم توت و ابریشم وحشی را شامل می‌شود. همچنین ابریشم به دست آمده در ماداگاسکار منحصر به فرد است و برخی از طراحان معروف مد در دنیا تولیدات فوق العاده ای از پارچه‌های ابریشمی این سرزمین خلق کرده و بازار بسیار خوبی را برای خود ترتیب داده اند.

با توجه به ظرفیت بسیار خوب تولید کرم ابریشم در ماداگاسکار و نوپا بودن صنعت مربوط به آن و علاقمندی دولت جهت همکاری با علاقمندان خارجی زمینه‌های خوبی برای حضور بخش خصوصی کشورمان در این زمینه فراهم شده است. کالاهای تولیدی این بخش با استفاده از تسهیلات و امتیازات ، قابلیت صدور به کشورهای همسایه، اروپا و آمریکا را داراست .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما