معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۵

تولید فرش موهر در ماداگاسکار

فرش موهر یا موهیر (mohair)در ماداگاسکار یک فرش نمادین این کشور است و همچون فرشهای دستباف ایرانی ، برند این کشور محسوب و شناخته می شود .

 فرش موهر ماداگاسکار از پشم نوعی بز به نام محلی  Boda(به زبان بین المللی آنگورا Angora) به دست می آید. در گذشته این نوع بز از آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی به ماداگاسکار آورده شده و در منطقه Ampanihy پرورش داده می‌شود. قیمت هر بز آنگورا تا 150 یورو می‌باشد. به دلایل نامشخص در سالهای اخیر تعداد بزهای آنگورا در ماداگاسکار به شدت کاهش یافته و بر تولید این فرش سنتی و گران قیمت هم اثر گذاشته است. البته در سال 1993 یک فرد فرانسوی به نام اریک مالت با سفر به ماداگاسکار و منطقه Ampanihy در این زمینه سرمایه گذاری کرده و با بکارگیری زنان روستایی توانست این فرش را از مسیر انقراض نجات دهد، هر چند هنوز تا رسیدن به موفقیت در این راه زمان زیادی نیاز است. جالب است که در ماداگاسکار با اینکه نمی دانند ریشه این فرش از کجاست ولی در بازار داخلی و خارجی، فرش موهر را فقط مختص ماداگاسکار معرفی می‌کنند و خیلی هم به آن افتخار می‌کنند. توریست ها نیز برای خرید آن اشتیاق زیادی نشان می دهند. غافل از این که گویی اصالت این فرش ایران است و در قرون گذشته به دلیل مبادلات میان ایران و کشورهای اقیانوس هند به ماداگاسکار وارد و رشد و توسعه داشته است. طبعیتا کلمه موهر یک کلمه عربی یا فارسی است که به زبان مالاگاشی وارد شده است.

کمبود این نوع فرش در ماداگاسکار فرصت خوبی برای فرش بافان و شرکت های تولید فرش دستی و حتی ماشینی ایرانی فراهم نموده که در این زمینه وارد شوند، تا ضمن تولید این فرش در تقویت و ترویج کیفیت آن خصوصاً نقشه‌های جدید سهیم شوند. بافتن تابلو فرش موهر با توجه به مقبولیت این محصول در ماداگاسکار هم یکی دیگر از فرصت های موجود در این زمینه می‌باشد. صادرات پشم به ماداگاسکار، اعزام مربی هنرمند به این کشور و راه اندازی کارگاه آموزشی و تولیدی و یا آموزش برخی زنان ماداگاسکاری در کارگاههای فرش کشورمان (با توجه به ارزانی کارگر و دستمزد) نیز فرصت تجاری خوبی است. همچنین صادرات فرشهای شبیه به موهر ماداگاسکار یا همان فرش گبه ای و فروش در بازار داخلی و صادرات به بازار کشورهای اروپایی و آمریکا فرصت خوبی است که نباید از آن غافل شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما