معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۲

امضاء یادداشت تفاهم همکاری‌های تجاری و بازرگانی بین ج.د.کنگو و آمریکا

آژانس ملی توسعه سرمایه گذاری ( ANAPI) با انتشار بیانیه ای از امضاء یادداشت تفاهم همکاری با اتاق بازرگانی آمریکا به منظور ترویج گسترش تجارت و سرمایه گذاری آمریکا در ج.د.کنگو، خبر داد . یادداشت تفاهم همکاری مذکور در 2 مارس 2020  به هنگام سفر رئیس جمهور آقای تیشسکدی به همراه مسئولینANAPI به واشنگتن با بخش آفریقا اتاق بازرگانی آمریکا به امضاء رسیده است. ولی پس از مراسم روز شنبه 4 جولای2020 برابر با 14 تیر 1399 با صدور دستورات لازم برای تدوین "راهنمای اقتصادی" از سوی رئیس جمهور به وزیر تجارت خارجی، توسط بخش ارتباطات ANAPI باز نشر یافت.

یادداشت تفاهم همکاری مذکور در 2 مارس 2020 در واشنگتن بین آژانس ملی توسعه سرمایه گذاری  جمهوری دموکراتیک کنگو (ANAPI) با مرکز تجاری آفریقایی اتاق بازرگانی آمریکا ( USAfBC ) به امضا رسید. این توافق نامه اصول و مبنای همکاری بیشتر بین ANAPI و اتاق بازرگانی آمریکا را با هدف بهبود فضای کسب و کار بین دو سازمان را تبیین می‌کند و مهمتر از همه اهداف تقویت روابط اقتصادی بین کارآفرینان ج.د.کنگویی و آمریکایی در بخش خصوصی بمنظور رشد اقتصاد از طریق افزایش صادرات با گسترش سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و کاهش فقر را مد نظر دارد. همچنین، ANAPI و اتاق بازرگانی آمریکا بویژه نسبت به موارد متعدد همکاری‌های سرمایه گذاری و توسعه همکاری با یکدیگر متعهد شده اند.

طبق اطلاعیه مطبوعاتی صادره از سوی بخش خدمات ارتباطی ANAPI با امضای این تفاهم نامه، دو اتاق بخش خصوصی با هدف ترویج گسترش تبادل تجاری و سرمایه گذاری بین ج.د.کنگو و ایالات متحده برای بهبود فضای کسب و کار در ج.د.کنگو، به انجام اقدامات زیر متعهد گردیدند:

  1. هماهنگی لازم برای فعالیت های سیاست دفاع و ارتقاء مشاغل به ویژه در مورد فرصت های خاص تجاری و سرمایه گذاری بین ایالات متحده و ج.د.کنگو،
  2. اقدامات پشتیبانی با هدف بهبود فضای سرمایه گذاری برای مشارکت شرکت های آمریکایی با شرکت های ج.د.کنگو فعال در ایالات متحده،
  3. آگاهی از فرصت های سرمایه گذاری با حمایت از مأموریت های تجاری و سرمایه گذاری بین ایالات متحده و ج.د.کنگو و همچنین جمع آوری اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری و فرصت های شغلی،
  4. ایجاد یک مجمع گفتگو برای رفع موانع توسعه تجارت به نفع هر دو کشور،

راه اندازی رسمی "راهنمای اقتصادی" ج.د.کنگو؛

آقای تیشسکدی رئیس جمهور، به طور رسمی دستور تدوین"راهنمای اقتصادی" ج.د.کنگو با هدف پشتیبانی اطلاعاتی از فرصت های سرمایه گذاری در ج.د.کنگو را تحت نظر وزیر تجارت خارجی صادر نمود. این راهنمای اقتصادی، اطلاعاتی در مورد بخش های مختلف اقتصادی و تجاری ج.د.کنگو به غیر از معدن که در سطح بین المللی مشهور است را فراهم می‌کند. این راهنما متضمن، چشم انداز همه فرصت های سرمایه گذاری مشخص در 26 استان کشور در زمینه‌های کشاورزی، انرژی، زیرساخت ها، اکو توریسم، آموزشی و بهداشتی است

آقای آنتونی انکینزو مدیر کلANAPI  در این رابطه گفت:"با این راهنما، همراه با قرار دادن چارچوب هایی، می‌توانیم نسبت به راه اندازی مراحل ایجاد اشتغال با هدف شکوفاسازی اقتصاد از طریق تسهیل جذب سرمایه گذاران آمریکایی در ج.د.کنگو، اقدام کنیم."  آقای Guevera Yao مدیر USAfBC در مرکز ، شمال و غرب قاره آفریقا نیز در این رابطه گفت: "ما، با تداوم تلاش ها برای شناسایی مناطق عملیاتی و نیز همکاری خود در زمینه‌های گوناگون با ANAPI با هدف شناساندن درک متقابل به سرمایه گذاران آمریکایی از بازار ج.د.کنگو به عنوان مقصد مورد نظر برای انجام کسب و کار را تعمیق می‌بخشیم."

چشم انداز آینده؛

ANAPI  و USAfBC  قصد دارند در زمینه پیشبرد این سیاست، تلاش های تبلیغاتی با هدف ارتقاء مشاغل، با یکدیگر همکاری کنند. با همکاری هر چه بیشتر، این دو سازمان امیدوارند با ایجاد گفت و گو دائمی‌بین متصدیان اقتصادی آمریکایی و ج.د.کنگو، روابط تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور را به طور فزاینده با یک دید کلی درباره رشد و رقابت در زمینه اقتصاد جهانی، تقویت ببخشند. این تعامل همچنین به شرکت های آمریکایی امکان می دهد تا از طریق برنامه توسعه مهارت ها و انتقال فناوری از برنامه متنوع سازی اقتصادی در ج.د.کنگو پشتیبانی کنند.

نتیجه گیری؛

جمهوری دموکراتیک کنگو سرشار از منابع طبیعی با مواد معدنی استراتژیک و صاحب نیمی از جنگل ها و آبراه‌ها در قاره آفریقا است. این منابع به همراه سایر خصوصیات منحصر به فرد در این کشور همراه با آغاز بسیاری از اصلاحات برای روان سازی و مهیا نمودن زمینه مناسب قابل ارائه، فرصت های سرمایه گذاری قابل توجه ای به علاقمندان خارجی ارائه خواهد شد. انجام اصلاحاتی از جمله؛ آزادسازی بخش انرژی، ایجاد فضای باز برای سرمایه گذاران همراه با عقلانی سازی سیستم مالیاتی و سایر تعهدات متقبله از سوی دولت بمنظور ارائه به مؤسسات چند جانبه و همچنین تمایل دولت برای بهبود اوضاع تجاری، همگی نشانه این است که این کشور آماده جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است.

با این حال، اقتصاد کنگو عمدتاً بر بخش اصلی مسلط است. اگرچه عملکردهای اقتصادی حاصل شده توسط کشور برای مدت تقریباً پنج سال نشانگر احیای نشاط در بخش معدن است. اما، به هر حال این بخش به شکل قابل توجهی در ایجاد ثروت ملی کشور نقش دارد. لذا، دولت جمهوری تحت رهبری آقای تیشسکدی قصد ندارد تنها به استفاده از ذخایر استثنایی مواد اولیه در کشور اعتماد کند. بلکه، تدوین برنامه توسعه استراتژیک ملی (PNSD) را مد نظر دارد. این طرح بر تعداد مشخصی از بخش ها تمرکز دارد که از جمله آنها می‌توان به؛ آموزش، زیرساخت ها، انرژی، کشاورزی، صنعت، ارتباطات از راه دور، بیمه و ... که متضمن تنوع بخشی و تاب آوری اقتصاد ج.د.کنگو  و تضمین اصلی برای امنیت برونزا در این کشور است، اشاره کرد.

منبع:  https://7sur7.cd/sites/04/07/2020    

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما