معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۹۲
تعداد بازدید:692 23 تیر 1399 - 07:30
به دنبال اعلام پیشنهاد دولت به طلبکاران این کشور

رشد ارزش اوراق قرضه و بهبود درجه ریسک آرژانتین

با توافق انجام شده میان دولت آرژانتین و سهامداران اوراق قرضه این کشور که بواسطه ارائه مشوق های مالی در ازای استمهال بدهی‌های این کشور حاصل شد، ارزش اوراق قرضه آرژانتین در بازار وال استریت افزایش و ریسک این اوراق نیز کاهش یافت. دولت آرژانتین قبل از تصمیم کمیسیون اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تصمیم خود را برای بهبود پیشنهاد مبادله بدهی‌های عمومی‌با طلبکاران را بطور رسمی اعلام کرد.

پیشنهاد آرژانتین برای بهبود سازوکار بازپرداخت بدهی‌ها شامل لیستی از 13 نوع اوراق قرضه یورویی و دلاری است که بازپرداخت آن از سال 2028 آغاز و تا 2046 ادامه دارد. این اوراق دارای عناوین جدیدی است و بازپرداخت سود آن نیز از سال 2030 آغاز خواهد شد. دارندگان اوراق قرضه 2005 و 2010 نیز با حفظ همان قراردادهای حقوقی سال 2005 می‌توانند اوراق خود را با اوراق جدید تعویض نمایند. این اقدام باعث بالا رفتن ارزش این اوراق در بازار می‌شود. تغییراتی که در برنامه کمیسیون اوراق بهادار آمریکا SEC اعلام شده است، مبالغ بازخرید اوراق از طریق کاهش ارزش خالص در ازای سررسید کوتاه تر برای اوراق قرضه جدید را افزایش می دهد. این شامل ضمانت نامه‌های دلاری برای سال 2030 به اندازه 1 درصد سود و برای ضمانت نامه‌های یورویی به ارزش 0.5 درصد سود می‌شود. همچنین دارندگان اوراق مشروط  یورویی یا فرانک سوئیس مجاز به انتخاب اوراق بهادار جدید با ارزش دلار هستند.

افزایش ارزش سهام آرژانتین در بازار مالی وال استریت

بلافاصله با اعلام تصمیم دولت آرژانتین، ارزش اوراق قرضه دلاری آرژانتین روز دوشنبه 11 درصد افزایش یافت و ریسک کشور به دلیل پاسخ خوب بازار بهبود یافت به پایین ترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسید. این بهبود بواسطه بازسازی سازوکار پرداخت بدهی 65 میلیارد دلاری آرژانتین حاصل گردید. با اعلام پیشنهاد جدید آرژانتین اوراق قرضه موسوم به Bonar 2020  حدود 5.4 درصد و اوراق قرضه Bonar 2024 نیز 2.7 درصد رشد داشتند. همچنین ریسک اقتصادی آرژانتین با کاهش 5.2 درصدی واحدی به 2 هزار و 378 نقطه پایه رسید که این کمترین ارزش ریسک از ابتدای ماه مارس تاکنون بوده است.

با اعلام برنامه دولت برای بازسازی سازوکار بازپرداخت اوراق قرضه،‌ ارزش خالص کنونی (NPV) این اوراق به 53.5 دلار افزایش یافت. ارزش این اوراق در ماه آوریل و با پیشنهاد اولیه دولت حدود 40 دلار و در ماه ژوئن در حدود 47 دلار بود. با اعلام پیشنهاد رسمی دولت آرژانتین کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تصمیم خود مبنی بر بهبود پیشنهاد مبادله بدهی‌های عمومی‌به طلبکاران را تا 4 ماه آگوست به تعویق انداخت.

همزمان با اعلام پیشنهاد جدید دولت برای سازوکار بهبود یافته بازپرداخت اوراق قرضه، سهام شرکت ها و بنگاه‌های آرژانتین در وال استریت نیز رشد چشمگیری داشت. سهام مهمترین شرکت های آرژانتینی در وال استریت بطور میانگین 25 درصد رشد را تجربه کرد. ارزش سهام S&P مروال بعنوان شاخص سهام آرژانتین 9٪ رشد پیدا کرد و به 43357 واحد رسید. بالاترین افزایش سهام در بخش مالی بوجود آمد که شامل 40 درصد افزایش بود. از ابتدای روز دوشنبه، سهام بخش مالی در بورس نیویورک در گروه مالی گالیسیا 22.8 % افزایش،‌ سوپر ویشه Grupo Supervielle 22.7٪ ، بانکو ماکرو 22.5٪ و گروه بیلبائو BBVA  20.9 % رشد به دست آورد.

در خارج از بخش بانکی، رشد کرزود 39.8٪ و ایرسا IRSA  24.8 ٪، ترانسپورادورا گاز دل سور 15.9 ٪ و پامپا انرخیا Pampa Energía  12.1 ٪ سود را شاهد بودند. ارزش بازار مرکادولیبره در ابتدای روز دوشنبه به 50 میلیارد دلار رسید که در پایان روز با کاهش 0.8 درصدی روی رقم 49510 میلیارد دلار باقی ماند.

در حالی که بیشتر تحلیل گران بازار سرمایه، توجه خود را بر توافق دولت آرژانتین با گروه‌های اصلی صاحب اوراق قرضه آرژانتین متمرکز کرده اند، شرکت مدیریت سرمایه گذاری اقیانوس آرام - پیمکو (Pimco) که کمتر از 10 درصد اوراق قرضه آرژانتین را در اختیار گرفته، همچنان به بازار سرمایه آرژانتین همچون فرصتی برای سرمایه گذاری نگاه می‌کند.

این شرکت 66 درصد از 130 میلیارد پزو ضمانتنامه‌های اوراق قرضه آرژانتین (به ارزش 78 میلیارد پزو) را خریداری کرد که با توجه به افزایش ارزش اوراق قرضه این کشور، سود قابل توجهی کسب نمود. پیمکو ساعاتی پیش از اعلام خرید اوراق قرضه دولت آرژانتین با نرخ 70.82 پزو برای هر دلار در ماه آگوست دست به سرمایه گذاری در بازار بورس این کشور زد. چرا که قیمت اعلام شده از سوی دولت برای خرید اوراق قرضه فاصله زیادی با قیمت واقعی دلار در بازار دارد. دلار در بازارهای رسمی اکنون با نرخ 108.11 پزو مبادله می‌شود. این اقدام دولت با 3 هدف انجام شد: نخست جلوگیری از پرداخت 130 میلیارد پزو، کاهش ارزش دلار در برابر پزو از طریق فروش اوراق به پیمکو و دادن این سیگنال به بازار که تمامی اوراق قرضه به یک میزان از این مزایا برخوردار خواهد بود.

پیمکو به هیچ یک از سه گروه بزرگ طلبکاران آرژانتین تعلق ندارد. نه به گروه ادهوک(AdHoc) که شامل 3 صندوق بلک راک (BlackRock)، فیدلیتی (Fidelity) و آشمور (Ashmore) است.  نه گروه مالی اوراق بهادار مونارش (Monarch) و نه طلبکاران آرژانتین (ACC). بخاطر همین پیمکو این توانایی را دارد که سایر دارندگان اوراق قرضه را وادار نماید تا پیشنهادات دولت آرژانتین را بپذیرند.

محمد الاریان مدیرعامل سابق پیمکو و اقتصاددان ارشد فعلی در گروه مالی آلیانز (صندوق آلمانی که پیمکو در سال 2000 خریداری کرد) اعتقاد دارد سرمایه گذاری روی اوراق قرضه آرژانتین فرصت خوبی برای ثبات در بازسازی یکی از بدهی‌های مستقل تاریخ مبادلات مالی در بازارهای نوظهور است. وی گفت: ماه‌ها مذاکرات دشوار میان آرژانتین و طلبکارن نشانه ای از تعهد آرژانتین است. این اقتصاددان که مشاور صندوق گرامرسی نیز هست، حمایت خود از پیشنهاد آرژانتین را اعلام نمود، چرا که به زعم وی پایداری لازم را برای رشد اقتصادی طولانی مدت آرژانتین فراهم می نماید.

همزمان با پیشنهاد جدید وزارت اقتصاد (که روز دوشنبه هفته گذشته در روزنامه رسمی منتشر شد)، دولت اعلام کرد که طی چند روز آینده لایحه ای را به کنگره ارسال خواهد کرد تا بدهی‌های عمومی‌به ارز خارجی را طبق قانون آرژانتین بازسازی کند.

تاکنون دو صندوق بزرگ گرامرسی و فینتک ادوایزری (Fintech Advisory) موافقت خود را با پیشنهاد آرژانتین اعلام کرده اند اما هنوز هیچ اظهار نظری از سوی دو صندوق بلک راک (BlackRock) و فیدلیتی (Fidelity) در قبال پیشنهادات دولت آرژانتین صورت نگرفته است. بلک راک بزرگترین دارنده اوراق قرضه آرژانتین است. با این حال صاحب نظران و فعالان بازار سرمایه بین المللی از پیشنهادات آرژانتین استقبال کرده و آن را قابل قبول دانسته اند.

تحلیلگران بازار با تحسین اقدامات آرژانتین، گفته اند این پیشنهاد پتانسیل موفقیت آمیز بودن را دارد و علاوه بر اینکه تضمین کننده توانایی آرژانتین در بازپرداخت بدهی‌های خود است، به پایداری اقتصاد این کشور لطمه ای وارد نمی آورد.

منابع:

https://www.ambito.com/finanzas/sp-merval/acciones-argentinas-volaron-25-wall-street-y-el-trepo-9-mejora-propuesta-del-canje-deuda-n5115139

https://www.iprofesional.com/economia/319062-deuda-dolares-canje-bancos-pronostican-nivel-de-adhesion

https://www.lanacion.com.ar/economia/deuda-el-gobierno-espera-devolucion-favores-fondo-nid2392482

https://www.ambito.com/finanzas/canje/los-bonos-escalaron-11-y-el-riesgo-pais-toco-minimos-cuatro-meses-n5115167 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما