معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۱

اخبار اقتصادی اتریش( هفته دوم تیرماه 1399)

گزیده اخبار اقتصادی اتریش در هفته دوم تیرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

گئورگ کنیل، رئیس جدید فدراسیون صنایع اتریش: صنعت و اقتصاد برای سال جاری به بدترین شرایط ممکن رسیده است

آقای کنیل از روند مقابله دولت با بحران کرونا انتقاد کرد و افزود: ما به وخیم‌ترین شرایط اقتصادی ممکن رسیده‌ایم و بسیار دور از ذهن است که شرایط از این وخیم‌تر گردد. آقای کنیل همچنین قوانین دست و پاگیر موجود که روند کمک به شرکت‌ها و افراد را در زمان بحران کند و پیچیده کرده است، انتقاد می‌کند و در شرایط کنونی دولت را به تصمیم قاطع در برخورد با مفاسد اقتصادی، ایجاد سهولت برای کمک به شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی و تجاری و کاهش روند و سلسله‌مراتب اداری برای مقابله مؤثر با تبعات اقتصادی بحران کرونا دعوت کرد. وی همچنین معتقد است، اتریش نباید در درگیری‌های سیاسی ایالات‌متحده و چین وارد شود و باید با هر دو شریک مهم اقتصادی خود همچون گذشته برای تعمیق روابط و افزایش حجم تبادلات تلاش نماید. آقای کنیل از ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰، به‌عنوان ریاست جدید فدراسیون صنایع اتریش انتخاب گردید( پرسه).

بیشترین تعداد اختراعات در تاریخ اداره ثبت اختراعات اتریش در سال ۲۰۱۹ به ثبت رسید

سال ۲۰۱۹، سالی پرشکوه برای مخترعین و صنعتگران در اتریش بوده است. در این سال ۱۱۷۳۱ اختراع ثبت‌شده در جهان متعلق به اتریش است. خانم گوسلر، وزیر محیط‌زیست اتریش در این خصوص گفت: از تعداد زیاد ثبت اختراعات اتریش خشنود هستم و خوشحال هستم که بخش بزرگی از اختراعات و طرح‌های به ثبت رسیده، در حوزه حفاظت از محیط‌زیست است. طبق آمار اعلام‌شده از سوی اداره ثبت اختراعات اتریش، تعداد طرح‌های به ثبت رسیده در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸، بیش از ۶ درصد رشد داشته است(آپا).

شرکت ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی و دیتا (مگنتا)، خطوط نسل پنجم اتریش را با سرعت بیشتری توسعه می‌دهد

مگنتا از نصب ۶۰۰ دستگاه فرستنده نسل پنجم تا پایان سال جاری میلادی خبر داد و اعلام کرد تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۰، تعداد ۶۰۰ فرستنده نصب‌شده‌اند و مورد بهره‌برداری قرارگرفته‌اند. مگنتا پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال جاری میلادی ۴۰ درصد از خانوار اتریشی و ۱۰۰ درصد دولت فدرال و مراکز آموزشی و پژوهشی و بیمارستان‌ها به شبکه نسل پنجم متصل شوند. با هماهنگی شرکت خدمات حمل‌ونقل ریلی اتریش ÖBB قرار است تا پایان سال ۲۰۲۱، تمامی قطارهای داخلی این شرکت به زیرساخت نسل پنجم و ارائه خدمات رایگان اینترنت و تلفن به مسافران مجهز گردند( وینرتسایتونگ).

شاخص بورس شرکت‌های حاضر در بورس وین طی سه ماه اخیر ۲۹ درصد کاهش‌یافته است

 ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس وین به دنبال کاهش شدید ارزش سهام به ۹۰ میلیارد یورو در پایان روز کاری ۳۰ ژوئن رسید. شاخص بورس ATX نسبت به ماه ژانویه ۲۰۲۰، بالغ‌بر ۲۹ درصد کاهش داشته است. بیشترین میزان کاهش در ژانویه بالغ‌بر ۳۲۲۹ واحد که در اواسط ماه مارس به ۱۶۳۰ واحد رسید.

در گزارش اخیر شرکت بورس اوراق بهادار وین ارسته گروپ، او ام فا و رایفایزن اینترنشنال به ترتیب پردرآمدترین شرکت‌های لیست اصلی بورس اوراق بهادار وین می‌باشند(وینر تسایتونگ).

مرکز آمار اتریش، با اشاره به کاهش روند رشد بیکاری در شرایط بحران شیوع ویروس کرونا، شرایط را رو به بهبود ارزیابی کرد 

 روزنامه استاندارد به نقل از مرکز آمار اتریش: رشد ناگهانی بیکاری در اتریش در اواسط ماه مارس ۲۰۲۰، به گفته مرکز آمار اتریش در پایان ماه می ۲۰۲۰، جبران شده است و ۴۳ درصد از افرادی که اعلام بیکاری کرده بودند، توانستند دوباره در مشاغل خود یا مشاغل دیگر آغاز به کارنمایند. به گفته مرکز آمار اتریش، میزان بیکاری نسبت به بحران اقتصادی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، بسیار زیادتر بوده است. از آغاز بحران کرونا در اتریش ۴۳۴ هزار مورد بیکاری گزارش‌شده است که تا تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۲۰، ۳۵۸ هزار نفر از این افراد به بازار کار بازگشته‌اند( استاندارد).

 ۹۰ درصد شرکت‌های تأسیس‌شده در سال ۲۰۱۹، در اتریش در حوزه خدمات مشغول به فعالیت بوده‌اند

 در سال ۲۰۱۹، تعداد شرکت‌های تازه تأسیس در اتریش به ۴۱۰۸۷ شرکت رسید که این میزان نسبت به سال ۲۰۱۸، رشدی بالغ‌بر  7.4 درصد را نشان می‌دهد. به‌طور میانگین در هر واحد صنفی جدیدالتأسیس، یک و نیم فرصت شغلی جدید شکل‌گرفته است که این مسئله نشان از این دارد که بسیاری از شرکت‌ها تک‌نفره و خویش‌فرمایی بوده‌اند. در همین دوره همچنین ۳۲۰۰۶ شرکت به فعالیت خود خاتمه داده‌اند و نرخ بسته شدن شرکت‌ها برای سال ۲۰۱۹، بالغ‌ بر 5.8 درصد بوده است. طبق گزارش مرکز آمار اتریش، ۹۰ درصد شرکت‌های تازه تأسیس در بخش خدمات فعال بوده‌اند. همچنین شایان‌ذکر است که بخش اعظم این واحدها، در حوزه‌های خدمات اجتماعی و سلامت فعال بوده‌اند. در سال ۲۰۱۹، ۷۸ درصد شرکت‌های تأسیس‌شده در زمره شرکت‌های کوچک، ۱۲ درصد شرکت‌های کوچک و متوسط، ۳ درصد شرکت‌های بزرگ و متوسط و ۷ درصد شرکت‌های تک‌نفره بوده‌اند. آمار منتشره از سوی مرکز آمار اتریش همچنین به میزان موفقیت شرکت‌های تازه تأسیس از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ دارد و میزان موفقیت شرکت‌های تازه تأسیس در اتریش را ۵۰ درصد می‌داند و می‌افزاید ۵۰ درصد شرکت‌های بیشتر از ۵ سال، نتوانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند(مرکز آمار اتریش).

همکاری بخش واردات اتومبیل اتریش با وزارت محیط‌زیست اتریش برای افزایش کمک‌هزینه‌های مربوط به حوزه خودروهای برقی (خبرگزاری اتریش آپا - به نقل از وب‌سایت وزارت فدرال حفاظت از محیط‌زیست و آب‌وهوا، انرژی، حمل‌ونقل، نوآوری و فناوری اتریش)

خانم گوسلر وزیر محیط زیست و حمل‌ونقل اتریش به همراه سخنگوی حوزه واردات خودرو صنف صنعت گران اتریش از بسته تشویقی حوزه خودروهای برقی برای سال ۲۰۲۰، پرده‌برداری کرد. این بسته شامل افزایش یارانه‌های دولتی برای خریداران خودروهای برقی و توسعه شبکه ایستگاه‌های شارژ برای این خودروها در سراسر اتریش است. از اول ژوئیه ۲۰۲۰، خریداران خودروهای الکتریکی، ۵ هزار یورو کمک‌هزینه برای خرید این‌گونه خودروها دریافت می‌نمایند و خریداران می‌توانند یک دستگاه شارژ به قیمت ۶۰۰ یورو دریافت نمایند که تا پیش از آن برای خرید این دستگاه می‌بایست ۲ هزار یورو پرداخت می‌شد. این کمک‌هزینه‌ها تنها به خودروهایی که به‌طور کامل باانرژی الکتریکی کار می‌کنند تعلق می‌گیرد(آپا).

دیوان محاسبات اتریش نسبت به دریافتی و هزینه جاری کارمندان آستروکنترل (شرکت خدمات دهنده فرودگاهی اتریش)‌ انتقاد کرد

 دیوان محاسبات اتریش، پس از بررسی دریافتی‌ها و هزینه‌های جاری کارمندان آستروکنترل، از میزان هزینه‌های جاری کارمندان این شرکت انتقاد کرد. دیوان محاسبات در این خصوص افزود: از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۸، میزان هزینه‌های موردنیاز کارمندان آستروکنترل با رشد ۴۹ درصدی به سالیانه ۲۲۵ میلیون یورو رسیده است، باوجوداینکه تعداد کارمندان استخدامی این شرکت تنها ۴ درصد افزایش در همین مدت‌زمان داشته است که نشان از این دارد که هر کارمند این شرکت به‌طور میانگین در هرسال ۲۲۰ هزار یورو برای این شرکت هزینه در بردارد(استاندارد). 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما