معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۱۰- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۴

اخبار تحولات و اقتصادی حوزه فرانکفورت آلمان (تیرماه 1399)

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه فرانکفورت آلمان در تیرماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

خروج لوفت هانزا از بازار اصلی بورس فرانکفورت( Dax )

شرکت هواپیمایی لوفت هانزا به دلیل تداوم زیان دهی و کاهش شدید نقدینگی ناشی از شرایط برآمده از بحران همه گیر کرونا، از بعد از ظهر روز دوشنبه 22 ژوئن برای اولین بار پس از حدود 32 سال، از بازار اصلی بورس فرانکفورت خارج و سهام این بزرگترین شرکت هواپیمایی آلمان در حال حاضردر MDax معامله می‌شود.

لوفت هانزا طی ماه‌های گذشته در جریان بحران کرونا تحت فشار شدید قرار گرفته و قیمت سهام آن به شدت سقوط کرده بود. سهامداران عمده لوفت هانزا هنوز پیرامون پذیرش و یا رد بسته نجات دولتی به ارزش حدود نه میلیارد یورو برای تثبیت وضعیت این شرکت تصمیم گیری ننموده اند.

خروج لوفت هانزا از مجموعه 30 شرکت موجود در بازار بورس داکس باعث شد که ایالت نوردراین وستفالن جایگاه خود را به عنوان؛ دارنده باارزش ترین شرکت های آلمانی حاضر در شاخص بورس داکس، به ایالت بایرن واگذار کند. ایالت مذکور دیگر نمی‌تواند به عنوان مهمترین ایالت میزبان بزرگترین شرکت ها به شمار رود. مقر اصلی  شرکت لوفت هانزا؛ شهر کلن در ایالت نوردراین وستفالن است.

 چراغ سبز شورای ثبات فدرال به درخواست وام های کرونایی دولت ایالتی زارلند

دولت زارلند در نظر دارد به منظور مدیریت و جبران خسارات ناشی از بحران کرونا، طی سال جاری و آتی وام های قابل توجهی از شورای ثبات دریافت کند. بنا بر اعلام آقای پیتر اشتروبل، وزیر دارایی زارلند؛ شورای مذکور درخواست اخذ وام از سوی این ایالت را موجه دانسته ولی در عین حال هشدار داده است که بازپرداخت وام های اضطراری جدید، دامنه عمل و فضای مانوردولت زارلند در سال های آتی را محدود می سازد و بنابراین دولت باید میزان وام دریافتی را محدود و معیارهای استفاده از آن نیز به درستی تعریف کرده و آن را در بودجه سال های 21-2020 لحاظ نماید.

اخبار  مرتبط با شیوع کرونا در ایالت نورد راین وستفالن  

  • در پی شیوع مجدد کرونا در بخش هایی از ایالت نورد راین وستفالن؛ دولت دستورالعمل های جدید بهداشتی به ویژه برای صنف فعال در صنایع گوشت صادر کرده است. شاغلان در این حوزه می‌بایست حداقل دوبار درهفته آزمایش کرونا داشته باشند. صاحبان این صنایع موظف شده اند که نام و آدرس دقیق و اطلاعات تماس افرادی که به هر دلیلی در این مکان‌ها توقف داشته اند را یادداشت و برای مدت چهار هفته پیش خود نگه دارند.
  • وزارت دارایی ایالت نوردراین وست فالن معادل 8.9 میلیارد یورو برای مدارس، کمون‌ها، بیمارستان‌ها و خوداشتغال ها در قالب «برنامه نورد راین وستفالن» اختصاص داده است. هدف اصلی این برنامه؛ کاهش پیامدهای ناشی از خسارت های اقتصادی کرونا می‌باشد. 
  • آقای آرمین لاشت، نخست وزیر این ایالت، به دعوت «مؤسسه آمریکائی مطالعات معاصر آلمان» (AICGS) در دانشگاه جان‌هاپکینز در یک گفتگوی آنلاین با فرماندار نیوجرسی تحت عنوان «رهبری در زمان بحران»؛ تجارب آلمان و ایالت نوردراین وستفالن درخصوص مبارزه با بحران کرونا را تشریح خواهد کرد. به نظر می رسد این گونه برنامه‌ها در راستای کارزار انتخاباتی این سیاستمدار آلمانی برای ریاست بر حزب دموکرات مسیحی (CDU) و همچنین کرسی صدراعظمی صورت می‌پذیرد. 
  • پروفسور آندریاس پینکوارت، وزیر اقتصاد و دیجیتال ایالت در مصاحبه ای عنوان داشت که تاکنون هیچ ایالتی به اندازه نوردراین وستفالن در زمینه اجرای بسته‌های حمایتی برای خوداشتغال ها، شرکت های بسیار کوچک و خویش فرمایان موفق نبوده است. ایالت نوردراین وستفالن تاکنون 4.5 میلیارد یورو به این سه گروه از فعالان اقتصادی پرداخت شده است. شرکت های بسیار کوچک نقش بسیار حیاتی برای اقتصاد ایالت و آلمان دارند. این شرکت ها به شدت تحت تأثیر پیامدهای اقتصادی بحران کرونا قرار دارند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما