معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۸۹

طرح کنیا برای تبدیل نایواشا به قطب ترانزیت در شرق آفریقا

دولت کنیا با بهره گرفتن از وضعیت استثنایی ناشی از شیوع ویروس کووید – 19 درصدد است که به هدف راهبردی خود مبنی بر هرچه وابسته تر کردن کشورهای محصور در خشکی منطقه شرق آفریقا به ترانزیت کالا از خاک کنیا جامه عمل بپوشاند و از نفوذ احتمالی تانزانیا بکاهد. اما پیشبرد این هدف با موانعی مواجه است که این گزارش به آنها پرداخته است.

   کنیا درصدد است که با استفاده از وضعیت استثنائی به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کووید – 19 برای تخلیه و ترخیص کالاهای وارداتی، بندر داخلی نایواشا را جایگزین بندر مومباسا سازد. با توجه به محصور بودن کشورهای همسایه (اوگاندا، روآندا، سودان جنوبی) در خشکی، کالاهای وارداتی که مقصدشان یکی از این کشورها است، به ناچار می‌بایست بجای ترانزیت از مومباسا، از این مسیر ترانزیت شوند.[1] محموله‌ها از مسیر راه آهن استاندارد کنیا از مومباسا به نایواشا انتقال داده خواهند شد.

هزینه حمل بار در کانتینر 20 فوتی، 60 هزار ، برای کانتینر 40 فوتی، 85 هزار و برای کانتینرهای بالغ بر 21 تن، 91 هزار شلینگ تعیین شده است. گفته شده که حمل و نقل ریلی 46 درصد از فاصله معمول میان کنیا و اوگاندا از طریق کوریدور شمالی خواهد کاست.[2] کنیا همچنین در راستای ترغیب بازرگانان به پذیرش این تصیم، مهلت 14 روزه ترخیص کالاهایی را که از مومباسا به نایروبی ترانزیت می‌شد برای انبارهای نایواشا به 30 روز افزایش داده است.[3] کنیا جلوگیری از شیوع کووید – 19 از ناحیه کوریدور شمالی را که به طور معمول برای ترانزیت کالا به قلب شرق آفریقا مورد استفاده قرار می‌گرفت به عنوان توجیه این تصمیم عنوان نموده است.[4]

علیرغم توافق اولیه کنیا با این 3 کشور همسایه طی دیدارمشورتی سران جامعه شرق در روز 12 می (که بر اساس آن ماچاریا، وزیر حمل و نقل کنیا دستور داد که از تاریخ اول ژوئن کلیه کالاهای وارداتی ترانزیتی می‌بایست در بندر داخلی نایواشا تخلیه و ترخیص گردند)، در عمل اوگاندا عدم موافقت خود با این تصمیم را ابراز نموده است.[5]

اوگاندا اعلام کرده که انتخاب مسیر ترانزیت کالا باید به عهده شرکت ها گذارده شود و نباید مسیر نایواشا را به آنها تحمیل نمود.[6] ترانزیت کالا از مسیر کوریدور شمالی به طور میانگین 2300 دلار هزینه در بر خواهد داشت در حالی که مسیر جدید که ترکیبی از حمل و نقل ریلی و جاده ای است بالغ بر 2850 دلار هزینه در بر خواهد داشت. با توجه به این که اوگاندا مقصد بالغ بر 82 درصد کالاهای ترانزیتی از مومباسا در سطح منطقه شرق آفریقا است، عملا بدون موافقت این کشور، اجرای این برنامه با شکست مواجه خواهد گردید.[7]

کنیا با رواندا و اوگاندا توافق کرده است که در راستای تسهیل حمل و نقل و تردد میان کشورها، اشخاص صرفا یک بار در محل عزیمت خود مورد معاینه قرار بگیرند.[8] 

 

منابع :

[1] https://www.businessdailyafrica.com/economy/free-storage-at-Naivasha-ICD/3946234-5556694-2mdige/index.html

[2] https://www.kenyantribune.com/naivasha-depot-to-host-all-eac-cargo/

[3] https://www.businessdailyafrica.com/economy/free-storage-at-Naivasha-ICD/3946234-5556694-2mdige/index.html

[4] https://www.businessdailyafrica.com/economy/free-storage-at-Naivasha-ICD/3946234-5556694-2mdige/index.html

[5] https://www.kenyantribune.com/naivasha-depot-to-host-all-eac-cargo/

[6] https://www.the-star.co.ke/business/kenya/2020-06-10-state-bows-to-pressure-opens-new-talks-on-use-of-naivasha-dry-port/

[7] https://www.the-star.co.ke/business/kenya/2020-06-10-state-bows-to-pressure-opens-new-talks-on-use-of-naivasha-dry-port/

[8] https://www.businessdailyafrica.com/economy/free-storage-at-Naivasha-ICD/3946234-5556694-2mdige/index.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما